×

برای فشار خون بالا به چه دکتری مراجعه کنیم؟

یکی از شایع ترین بیماری ها در بین افراد بیماری فشار خون بالا است و به عنوان قاتل خاموش شناخته می شود و تقریبا در اکثر مواقع بدون علامت و نشانه است و تنها در چکاپ این بیماری قابل تشخیص است.

در اکثر افراد هیچ علت خاصی برای بیماری فشار خون وجود ندارد و این بیماری بدون علت زمینه ای ایجاد می شود که به عنوان فشار خون بالای ضروری یا اولیه یا Essential Hypertension شناخته می شود. که در این مواقع است که نقش پزشک حاذق و متخصص فشار خون مشخص می شود که در مراحل اولیه بتواند تشخیص دهد که بیمار علت خاصی برای فشار خون بالا که شامل: مشکلات کلیوی، بیماری های هورمونی خاص، اختلالات تیروئید و … دارد یا خیر. اما برای فشار خون بالا به چه دکتری مراجعه کنیم؟ برای پاسخ به این سوال تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ارزیابی دقیق علت فشار خون بالا در افراد بسیار حائز اهمیت است. چرا که باید علت های خاص رد شوند و سپس به عنوان Essential Hypertension  مراحل کنترل و درمان بیماری آغاز شود. اینجاست که نقش بهترین متخصص فشار خون مشخص می شود.

بنابراین به دلیل اینکه بیماری فشار خون بسیار شایع است، بررسی و ارزیابی علمی و تخصصی این بیماری نیاز به تجربه، تخصص و سواد بالایی دارد که انتخاب یک دکتر خوب برای فشار خون از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

به همین دلیل پزشکان قلب و عروق توصیه می کنند که همه افراد به خصوص افرادی که سابقه خانوادگی فشار خون بالا را دارند از سنین نوجوانی و جوانی چکاپ دوره ای را انجام دهند چرا که در صورت عدم مراجعه به موقع به دکتر خوب برای فشار خون ممکن است سال ها و یا حتی تا پایان عمر این بیماری همراه فرد باشد و گاهی عوارضی مانند گرفتگی رگ های خونی، حمله قلبی، بیماری های کلیوی، سکته قلبی، خونریزی مغزی و … را می تواند به دنبال داشته باشد. اما بهترین متخصص فشار خون چه کسی است؟ برای گرفتن پاسخ این سوال تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مرکز قلب فوق تخصصی دکتر تپش با انجام انواع تست های تشخیصی و درمانی و بهره مندی از بهترین پزشکان قلب و عروق برای کنترل و درمان انواع بیماری های قلبی اعم از فشار خون بالا در خدمت شما عزیزان است.تماس با مرکز قلب و عروق تپش

برای فشار خون بالا به چه دکتری مراجعه کنیم؟

 

بیماری فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا به معنی بالا بودن فشار درون رگ های بزرگ بدن بیش از حد معمول است. چنانچه فشار خون حداکثر از 140 میلی متر جیوه و فشار خون حداقل از 90 میلی متر جیوه بالا رود، اصطلاح بیماری فشار خون بالا به آن اطلاق می شود. البته میان مردم عادی، ماکزیمم فشار خون عدد 14 و مینیمم فشار خون 9 تلقی می شود.

چنانچه بیماری فشار خون بالا هر چه سریعتر توسط متخصص فشار خون تشخیص داده شود و کنترل و درمان شود، بیماری به مراحل حساس و خطرناک نخواهد رسید و بنابراین بیمار شانس طول عمر بیشتر و سالم تری را خواهد داشت.

در صورتی که بیماری که به پرفشاری خون مبتلا است تحت کنترل پزشک متخصص فشار خون نباشد ممکن است این بیماری باعث سکته قلبی، سکته مغزی، نارسایی قلبی، ضعیف شدن عروق در کلیه ها و از دست دادن بینایی فرد باشد.

افت و یا افزایش فشار خون در طور روز امری طبیعی است اما چنانچه فشار خون در مدت زمان زیادی بالا بماند، محرک بیماری های قلبی و عروقی و سایر بیماری ها خواهد بود.

دلیل بیماری فشار خون بالا چیست؟

در اکثر مواقع علت بیماری فشار خون مشخص نیست و گاها نیز این بیماری قابل درمان نیست و تنها قابل کنترل است. از آنجا که بیماری فشار خون بدون هیچ علامت و نشانه ای است، نام آن را قاتل خاموش گذاشته اند.

در واقع دلیل خطرناک بودن بیماری فشار خون بالا بدون علامت بودن آن است. بنابراین به شما توصیه می کنیم که از سنین نوجوانی و جوانی به طور مرتب فشار خون خود را چک کنید و به متخصص فشار خون مراجعه کنید.

متخصصین فشار خون باید اطلاعات به روز و مفیدی از داروهای درمان فشار خون داشته باشد.

چه زمانی باید به متخصص فشار خون مراجعه کنیم؟

همان طور که گفتیم بیماری فشار خون اصولا بدون علامت و نشانه است و بسیاری از افراد زمانی از این بیماری مطلع می شوند که بسیاری از عوارض فشار خون بالا را تجربه کرده اند و متخصص فشار خون با معاینه و بررسی سایر بیماری های زمینه ای وی داروی فشار خون را برای بیمار تجویز می کند.

 

برای فشار خون بالا به چه دکتری مراجعه کنیم؟

 

علائم فشار خون بالا:

فشار خون بالا در اکثر مواقع بدون علامت است و گاهی می تواند علائم زیر را داشته باشد:

  • تپش قلب بالا؛
  • اختلالات تنفسی؛
  • احساس سنگینی در قفسه سینه؛
  • احساس منگی و سرگیجه؛
  • سردرد و احساس فشار در سر؛
  • بی حسی و لمس شدن دست ها به خصوص دست چپ؛

چنانچه این علائم را احساس می کنید به یک دکتر خوب برای فشار خون مراجعه کنید تا ایشان پس از بررسی فشار خون از پرفشاری خون شما مطمئن شوند و در صورت لزوم دارو درمانی را شروع کنند.

اهمیت بیماری فشار خون بالا

پرفشاری خون بیماری بسیار مهمی است، چرا که هر چه فشار خون بالاتر باشد امکان ابتلا به سایر بیماری ها در آینده نیز بیشتر می شود.

پرفشاری خون باعث فشار بیشتر روی عضلات و رگ های قلبی می شود. که این فشار در صورت عدم کنترل و درمان باعث ضخیم تر شدن و کاهش انعطاف پذیری رگ های خونی و قلب خواهد شد. در نتیجه رگ ها باریک تر خواهند شد و احتمال مسدود شدن آنها بسیار بیشتر می شود. چنانچه شریان ها کاملا دچار گرفتگی شوند به آن لخته خون گفته می شود که این اختلال می تواند باعث حمله قلبی، سکته قلبی، سکته مغزی، بیماری های کلیوی (باعث از بین رفتن بافت کلیه و در نهایت باعث نارسایی کلیوی می شود که بسیار خطرناک است و باعث می شود که فرد دیالیزی شود) و … شود.

هرچه فشار خون پایین تر باشد، احتمال سکته قلبی و حمله قلبی نیز در آینده کاهش پیدا می کند. بهترین فشار خون 120 روی 80 میلی متر جیوه یا کمتر است.

پرفشاری خون باعث مسدود شدن دائمی سرخرگ می شود، که این امر باعث از بین رفتن بخشی از مغز که توسط سرخرگ خونرسانی می شود خواهد شد و این اختلال در نهایت موجب سکته مغزی خواهد شد.

متخصص فشار خون چه کسی است؟

در کشور ما به طور دانشگاهی پزشکی که متخصص درمان فشار خون باشد وجود ندارد و پزشکانی که برای درمان فشار خون باید مراجعه کنید متخصصین قلب و عروق و یا متخصصین کلیه هستند.

پزشک متخصص قلب و عروق

پزشک متخصص قلب و عروق، پزشکی است که کارشناس تشخیص و درمان بیماری های مربوط به قلب و رگ های خونی است. و با توجه به اینکه بیماری فشار خون در اصل بیماری مربوط به قلب و رگ های خونی است، بنابراین بهترین متخصص فشار خون همان بهترین متخصص قلب و عروق است.

بنابراین جواب اولین سوالتان را دریافت کردید که برای فشار خون بالا به چه دکتری مراجعه کنیم.

پزشک متخصص کلیه و فشار خون

پزشک متخصص کلیه و فشار خون پزشکی است که تخصص در درمان بیماری های کلیه دارد. البته متخصصین داخلی نیز می توانند از بروز مراحل اولیه بیماری های کلیوی پیشگیری و یا درمان کنند، اما برای درمان بیماری های کلیوی پیچیده تر بهتر است به متخصص کلیه و فشار خون مراجعه کنید.

یکی از شایع ترین دلایل ایجاد فشار خون بیماری های کلیوی هستند. تنگ شدن سرخرگ هایی که مسئولیت خون رسانی به کلیه ها را دارند، باعث ترشح هورمون رنین از کلیه ها می شوند و در نتیجه آن یکسری هورمون ها نیز در بدن افزایش پیدا می کند که همین امر باعث پرفشاری خون می شود. بیماری نارسایی کلیه نیز می تواند باعث پرفشاری خون و در نتیجه پیشرفت بیماری نارسایی کلیه شود.

در آخر

در این مقاله جواب این سوال که برای فشار خون بالا به چه دکتری باید مراجعه کنیم را دادیم؟ و همان طور که در طول مقاله گفتیم بیماری فشاری خون بالا در صورت عدم کنترل و درمان آن بسیار خطرناک است که می تواند عوارضی مانند سکته قلبی، حمله قلبی، سکته مغزی، بیماری های کلیوی ( که در صورت عدم کنترل بیماری باعث از بین رفتن بافت کلیه و دیالیزی شدن فرد می شود) و … را به دنبال داشته باشد.

در ایران پزشکانی را که در دانشگاه تخصص بیماری فشار خون را گرفته باشند نداریم اما برای کنترل و درمان فشار خون بهترین گزینه برای شما پزشکان متخصص قلب و عروق هستند چرا که بیماری فشار خون بیماری مربوط به قلب و رگ های خونی است. بنابراین برای درمان فشار خون به دنبال بهترین کلینیک فوق تخصصی قلب و عروق باشید.

مرکز تخصصی دکتر تپش با بهره مندی از بهترین پزشکان قلب و عروق برای پیشگیری، کنترل و درمان بیماری فشار خون در خدمت شما عزیزان است و توصیه پزشکان حاذق این مجموعه این است که از سنین نوجوانی و جوانی چکاپ دوره ای و کنترل فشار خون در فواصل زمانی معین را فراموش نکنید تا از عوارض خطرناک این بیماری خاموش در امان باشید.

دیدگاهتان را بنویسید