×

تپش قلب بالا

تپش قلب بالا یعنی تعداد ضربان قلب از 100 تپش در دقیقه در حالت استراحت و سکون بالاتر باشد ،تقریبا اکثر ما حالت تپش قلب بالا را در شرایط مختلف مانند هنگام استرس و اضطراب، قبل از ملاقات های مهم، قبل از امتحانات و …. تجربه کرده ایم که امری بسیار طبیعی و عادی است. بنابراین چنانچه تپش قلب شما تنها چند ثانیه طول می کشد و گاهی اتفاق می افتد جای هیچگونه نگرانی نیست. اما در صورتی که شما در اکثر مواقع  مثلا هنگام پیاده روی، بلند کردن جسمی و …  تپش قلب دارید یا ضربان قلبتان همراه با علائمی مانند احساس سنگینی در قفسه سینه یا تنگی نفس است نیاز است که به یک کلینیک قلب و عروق مراجعه کنید تا بررسی های لازم انجام شود. عدم درمان ضربان بالای قلب (تاکی کاردی) می تواند بسیار خطرناک باشد.در بسیاری از افرادی که تپش قلب بالا را تجربه می کنند این اختلال ناشی از استرس، اضطراب و اختلال پانیک  است که به دلیل افسردگی و فشارهای روانی رخ می دهد (علت تپش قلب در اکثر زنان). اما این بدین معنی نیست که هر گونه تپش قلبی مرتبط با مسائل عصبی و استرس است و نیاز به بررسی و معاینه ندارد. چرا که اختلالات جدی زمینه ای قلبی-عروقی می توانند باعث تپش قلب باشند که اگر مورد غفلت قرار بگیرند، ممکن است عواقب ناگواری برای فرد ایجاد کند. بنابراین چنانچه علیرغم مراجعات مختلف به شما گفته شده است که؛ تپش قلب بالای شما مرتبط با مسائل عصبی است حتما با مراجعه به یک کلینیک تخصصی قلب و بهترین متخصص قلب و عروق مطمئن شوید که بیماری های ساختاری قلبی، بیماری های بیوشیمیایی (مانند اختلالات تیروئید و ….) و اختلالات هورمونی دلیل تپش قلب شما نیستند. در این صورت می توان دلیل تپش قلب را  به استرس، اضطراب و … نسبت داد. اما از آنجا که بیماری های جدی قلبی می توانند باعث ایجاد تپش قلب شوند نیاز است که توسط یک متخصص قلب و عروق تمامی موارد چک و بررسی شوند.

مرکز قلب دکتر تپش با بهره مندی از انواع تست های تشخیصی و بهترین متخصصین قلب و عروق در تلاش است که قلبی سالم و زندگی آرامی را به شما هدیه دهد.تماس با مرکز تپش

ما در این مقاله به بررسی علت تپش قلب بالا، علت تپش قلب در زنان، روش های پیشگیری و درمان تپش قلب و … خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

 

23 علت درد قفسه سینه سمت چپ

علت تپش قلب بالا چیست؟

بالا بودن ضربان قلب در برخی افراد می تواند مادرزادی باشد و اینکه به دلیل یک مشکل قلبی قدیمی در طی سال ها به وجود آمده است. برای مثال ممکن است نوزادی با دریچه قلب معیوب به دنیا آمده باشد که این مشکل قلبی روی سایر عملکردهای قلب تاثیر منفی می گذارد.

اما در اکثر مواقع نیز افراد با قلبی سالم به دنیا می آیند ولی در طول زندگی در اثر بیماری های قلبی و سکته قلبی دچار آسیب قلبی می شود.

وجود مشکل در کارکرد بطن ها که به دلیل بیماری های قلبی یا حمله قلبی اتفاق می افتد نیز می تواند دلیل تپش قلب بالا اشد. این بالا رفتن ضربان قلب می تواند بسیار خطرناک باشد و حتی موجب مرگ فرد شود.

سایر بیماری های دیگر مانند: پرکاری تیروئید، پرفشاری خون، عفونت رویوی مانند سینه پهلو، کم خونی، افت فشار خون، کم آبی بدن، مصرف داروهای ضداشتها، مصرف نوشیدنی کافئین دار و الکل، استرس و اضطراب شدید، حمله پانیک، کمبود خواب، فعالیت بدنی سخت، بارداری و مصرف برخی داروهای خاص نیز می تواند از دلایل بالا رفتن ضربان قلب باشد.

علت تپش قلب در زنان

در صورتی که ریتم ضربان قلب در دقیقه زیر 60 ضربه باشد به آن کندی ریتم قلب یا برادی کاردی گفته می شود. و در صورتی که ریتم ضربان قلب در دقیقه بالا 100 ضربه باشد به آن تپش قلب بالا یا تاکی کاردی گفته می شود که منشا این ضربان های نامنظم قلب می تواند بطن ها یا دهلیزها باشند.

بین بانوان و آقایان در ابتلا به بیماری آریتمی قلب نمی توان تفاوت کلی قائل شد. اما براساس آمار گزارش شده زنان نسبت به مردان در هنگام آرامش، ضربان قلب بالاتری دارند و دلیل آن نیز فشارهای روحی، استرس و اضطراب در زنان است.

23 علت درد قفسه سینه سمت چپ

 

علت تپش قلب در زنان در اکثر مواقع دلایل هورمونی گزارش شده است. چرا که اکثر زنان در هنگام پریودی، یائسگی و یا کم خونی دچار تاکی کاردی می شوند.

انواع مختلف تپش قلب بالا

ضربان قلب بالا انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

فلوتر دهلیزی

در این حالت دهلیز قلب با سرعت بالا و مرتب تپش دارد. این تپش بالا می تواند باعث انقباضات ضعیف آتریا شود.

ضربان سریع فوق بطنی

بالا بودن تپش قلب امری غیرعادی است که از حدی بالاتر منشا آن بطن ها است. این عارضه ناشی از مدارات غیر عادی در قلب است که معمولا در هنگام تولد وجود دارد و یک حلقه از سیگنال های همپوشانی کننده تشکیل می دهد.

بازه زمانی که دچار تپش قلب می شوید ممکن است چند ثانیه باشد و بدون ایجاد هیچگونه آسیبی باشد. اما زمانی که ضربان قلب بیش از چند ثانیه طول بکشد، می تواند به یک وضعیت اورژانسی پزشکی مبدل شود و نیاز به معاینه و بررسی توسط متخصص قلب و عروق داشته باشد.

فیبریلاسیون دهلیزی

این مشکل زمانی اتفاق می افتد که ضربان های الکتریکی نامنظم باعث می شوند که بطن ها به جای تزریق خون لازم به بدن انقباض پیدا کنند. فیبریلاسیون دهلیزی می تواند خطرناک باشد اگر قلب به یک ریتم عادی در عرض چند دقیقه با شوک الکتریکی به قلب احیا نگردد.

این عارضه ممکن است در حین یا بعد از حمله قلبی اتفاق بیفتد. اصولا اکثر کسانی که فیبریلاسیون دهلیزی را تجربه می کنند یا مبتلا به بیماری های اساسی قلبی هستند و یا دچار شوک روحی بسیار جدی شده اند.

چه زمانی بابت تپش قلب بالا باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر به دنبال جواب این سوال هستید که چه زمانی تپش قلب نگران کننده است و نیاز دارد به پزشک مراجعه کنید باید بگوییم که در اکثر مواقع این عارضه جدی و خطرناک نیست. در صورتی که تپش قلبتان تنها چند ثانیه طول می کشد امری عادی و طبیعی است. اما اگر تپش قلب هر بار با انجام فعالیت خاصی مانند پیاده روی، بلند کردن جسمی و … اتفاق می افتد باید توسط پزشک معاینه شوید.

همچنین چناچه تپش قلبتان همراه با علائمی مانند: تنگی نفس، گیجی، غش، احساس عدم تعادل خود و درد قفسه سینه است نیاز است که در سریعترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید.

روش های پیشگیری از تپش قلب بالا

در صورتی که پزشک شما تشخیص دهد تپش قلب شما طبیعی است بنابراین نیازی نیست برای درمان تپش قلب کار خاصی انجام دهید.

اما اگر به هر دلیلی تپش قلب اذیتتان می کند، اصلی ترین کار این است که محرک آن را پیدا کنید. محرک های تپش قلب می تواند مصرف کافئین، مصرف الکل، استرس شدید و .. باشد که با کمتر کردن مصرف کافئین و الکل و کنترل استرستان با تمرین تنفس عمیق و ورزش کردن می توانید ضربان قلبتان را کاهش دهید.

تشخیص تپش قلب بالا

برای تشخیص نوع ضربان قلب بالا مانند تاکی کاردی، پزشک متخصص قلب و عروق علائم بیمار را بررسی می کند، معاینه فیزیکی لازم را انجام می دهد و از بیمار درباره سبک زندگی و سابقه پزشکی سوال می شود.

  • آزمایشات قلبی لازم برای تشخیص تاکی کاردی تجویز می شود.
  • توسط الکتروکاردیوگرام چگونگی فعایت الکتریکی قلب ثبت می شود.

روش های درمانی تپش قلب بالا

در بیمارانی که مبتلا به تپش قلب هستند و در بررسی های تشخیصی مشخص شده است برحسب نوع بیماری و شدت آن درمان های دارویی یا مداخله ای انتخاب می شود.

در بیمارانی که حمله تند ضربانی تکرار شونده است ممکن است یک یا چندین دارو برای کنترل ضربان قلب توسط پزشک معالج تجویز شود. در صورتی که تپش قلب به دلیل آریتم های قلبی باشد داروهایی مانند: کینیدین، پروکاینامید، دیگوکسین، داروهای ضد بتا آدرنرژیک و مسدودکننده های کانال کلسیم ممکن است تجوز شود.

در آریتم های قلبی چنانچه ضربان قلب به حالت نرمال بازنگردد، امکان حمله قلبی، نارسایی احتقانی قلب و یا حتی ایست قلبی وجود دارد.

نتیجه گیری

اکثر ما ممکن است در شرایط مختلف تپش قلب چند ثانیه ای را تجربه کنیم که این امری عادی است و جای هیچگونه نگرانی نیست. اما در صورتی تپش قلب بالا بیش از چند ثانیه باشد و دائما در هنگام پیاده روی و… اتفاق بیفتد و یا همراه با علائم خاص مانند گیجی، تنگی نفس، درد در قفسه سینه و… است نیاز است در سریعترین زمان ممکن به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

در صورت عدم درمان آریتمی قلب ممکن است فرد دچار حمله قلبی و یا حتی ایست قلبی شود.

ما در مرکز قلب دکتر تپش با انجام از انواع تست ها و آزمایشات لازم تحت نظر پزشکان متخصص قلب و عروق در کمترین زمان ممکن دلیل تپش قلب شما تشخیص می دهیم و اقدامات درمانی لازم را انجام می دهیم.تماس با مرکز تپش

دیدگاهتان را بنویسید