×

درد دست راست و قلب

آنچه اکثر مردم در مورد آن مطالبی را شنیده‌اند درد دست چپ و قلب است و اصولاً دردهای دست چپ به دلیل اینکه ممکن است با بیماری‌های قلبی مرتبط باشند باید جدی گرفته شوند. اما درد دست راست و قلب همیشه چالش‌برانگیز است و این سؤال برای افراد پیش می‌آید که آیا درد دست راست و قلب با هم ارتباطی دارند یا خیر و آیا باید جدی گرفته شود یا مسئله‌ای پیش نمی‌آید.

آنچه مشخص است این است که هر دردی در ناحیه قفسه سینه و اطراف قلب چه در سمت راست و چه در سمت چپ باید جدی گرفته شود. زیرا حتی اگر مربوط به قلب نباشد نشان‌دهنده یک مسئله جدی مربوط به سیستم گوارشی، ریوی و یا اسکلتی- عضلانی است که برای درمان نیاز به معاینه و بررسی توسط متخصص دارند.

اما همیشه در این موارد به دلیل حساسیت قلب گفته می‌شود که ابتدا به متخصص قلب مراجعه کنید و اگر نیازی به متخصصین دیگر داشتید به آن‌ها ارجاع داده خواهید شد.

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با دلایل درد دست راست و قلب یعنی دردهای مبهمی که در این نواحی ایجاد می‌شوند آشنا کنیم.

Right-hand-and-heart-pain

دلایل درد دست راست و قلب چیست؟

درد قفسه سینه و قلب در سمت راست که به دست راست هم کشیده می‌شود می‌تواند ناشی از شرایط مختلف، بیماری‌ها و برخی از آسیب‌ها باشد. در ادامه دلایل درد دست راست و قلب را به‌صورت مختصر توضیح خواهیم داد:

1. بیماری قلبی

درحالی‌که بیشتر افراد درد قفسه سینه سمت چپ را با حمله قلبی یا بیماری قلبی دیگر مرتبط می‌دانند، درد دست راست و قلب نیز ممکن است بسیار جدی و مربوط به قلب باشد. به همین دلیل باید حتماً در اسرع وقت معاینه انجام شود. همچنین اگر با علائمی مانند عرق سرد، سرگیجه، درد در فک و … همراه بود نیاز به مراقبت‌های اورژانسی است.

2. اضطراب یا استرس

اضطراب یا استرس شدید می‌تواند باعث حمله اضطرابی شود. در برخی از افراد، حمله اضطرابی علائم مشابهی با حمله قلبی از جمله درد قفسه سینه در سمت چپ یا راست، سرگیجه، تپش قلب و مشکل تنفس را شامل می‌شود. حمله اضطرابی یا حمله وحشت می‌تواند ناشی از یک رویداد استرس‌زا باشد یا به‌طور تصادفی رخ دهد. ازآنجاکه بسیاری از علائم آن مشابه حمله قلبی است، وقتی اتفاق می‌افتد بهتر است سریعاً خودتان را به اورژانس برسانید تا بررسی‌های لازم برای رد کردن خطر حمله قلبی صورت بگیرد.

3. کشیدگی عضله

دیواره قفسه سینه از عضلات متفاوتی شکل گرفته است. کشیدگی یا رگ به رگ شدن این عضلات در صورت ورزش‌های طولانی‌مدت یا فعالیت، استرس و تنش زیاد اتفاق می‌افتد که با دردهای قلبی اشتباه گرفته می‌شود و می‌تواند علت درد دست راست و قلب باشد. کشیدگی عضله دردی کِشَنده است و کشیدگی آن به سمت راست، دردی شبیه درد قلبی ایجاد می­کند. این نوع درد قفسه سینه، اگرچه ناخوشایند است، اما با استراحت و استفاده از مسکن‌های بدون نیاز به نسخه برطرف خواهد شد.

4. تروما

تروما به معنی یک آسیب ناشی از ضربه مانند زمین خوردن، ضربه شدید به قفسه سینه یا تصادف با وسیله نقلیه موتوری است که می‌تواند به اعصاب، رگ‌های خونی و عضلات درون قفسه سینه آسیب برساند. همچنین ممکن است با این نوع آسیب به قلب، ریه‌ها یا سایر اندام‌های داخلی آسیب برسد که درنتیجه در نواحی مرتبط علائمی را نشان می‌دهد و می‌تواند علت درد دست راست و قلب باشد. ترومایی که در نیم‌تنه راست رخ می­دهد، ممکن است به سمت قفسه سینه کشیده شود و دردی شبیه درد قلب ایجاد کند.

5. کوستوکندریت

کوستوکندریت التهاب غضروفی است که دنده‌ها را به استخوان اصلی سینه در جلوی قفسه سینه متصل می‌کند. درد ناشی از کوستوکندریت ممکن است شدید باشد و می‌تواند به دلیل سرفه شدید، عفونت یا موارد دیگر ایجاد شده باشد. کوستوکندریت معمولاً به خودی خود از بین می‌رود، اما افراد برای کمک به بهبودی ممکن است به استراحت اضافی، مسکن و کمپرس گرم یا سرد نیاز داشته باشند.

6. شکستگی دنده

شکستگی دنده یک آسیب بسیار جدی است که می‌تواند علت درد دست راست و قلب باشد و درواقع باعث ایجاد دردهای ارجاعی به این مناطق می‌شود. در صورت عدم درمان صحیح می‌تواند بسیار دردناک باشد و منجر به عوارض جدی شود. شکستگی دنده معمولاً در اثر زمین خوردن یا ضربه شدید به قفسه سینه ایجاد می‌شود، اما می‌تواند به دلیل سرفه شدید در افراد مسن مبتلا به آرتروز یا پوکی استخوان نیز ایجاد شود. اگر آسیب در سمت راست باشد، می‌تواند باعث درد، تورم و حساسیت در آن ناحیه گردد.

7. پنوموتوراکس

پنوموتوراکس یا ریه فرو ریخته هنگامی اتفاق می‌افتد که هوا از ریه خارج شده و به فضای بین ریه و دیواره قفسه سینه وارد شود. این شرایط باعث می‌شود که تنفس دشوار شده و می‌تواند باعث درد یا ناراحتی ناگهانی و قابل توجه گردد. از طرفی شخصی با این بیماری دچار ضربان قلب سریع، سرگیجه و تنگی نفس، خواهد شد. حتی ممکن است به‌طور ناگهانی زمین بخورد.

8. پلوریت

پلوریت التهاب غشایی است که ریه‌ها را احاطه کرده است. این التهاب می‌تواند باعث درد شدید هنگام تنفس شود و درد را به سمت قلب یا دست راست انتقال دهد.

9. پلورال افیوژن

پلورال افیوژن تجمع مایعات در بین لایه‌های بافت خارج از ریه‌ها است. این آسیب می‌تواند باعث درد قفسه سینه، قلب، درد در دست راست یا چپ و تنگی نفس شود. در این شرایط تنفس ممکن است با گذشت زمان دشوارتر شود، بنابراین مراجعه به پزشک ضروری است.

10. ذات‌الریه

ذات‌الریه به معنی وجود عفونت در ریه‌ها است. این بیماری می‌تواند توسط ارگانیسم‌های مختلف باکتریایی، ویروسی و قارچی ایجاد شود. افراد مبتلا به ذات‌الریه معمولاً هنگام تنفس و سرفه دچار درد دست راست و قلب یا کل ناحیه قفسه سینه می‌شوند. علائم دیگر ذات‌الریه شامل تب، لرز، سرفه و از دست دادن اشتها است.

11. پرفشاری خون در ریه‌ها

فشار خون ریوی نوعی بیماری است که باعث فشار خون بالا در رگ‌های خونی می‌شود که قلب و ریه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با گذشت زمان، این عارضه باعث می‌شود قلب برای پمپاژ خون در بدن بیش‌ازحد طبیعی کار کند و باعث درد دست راست و قلب یا درد در قفسه سینه می‌شود.

12. آمبولی ریوی

آمبولی ریوی به معنی وجود لخته خونی است که در ریه‌ها قرار گرفته است. این بیماری اگر به سرعت درمان نشود، می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشد و نیاز به مراقبت‌های فوری دارد. اگر در ریه راست ایجاد شود، می‌تواند باعث درد دست راست و قلب گردد. علائم دیگر این بیماری شامل تنگی نفس، تنفس سریع و سرفه خون‌آلود است.

13. سرطان ریه

سرطان ریه باعث شروع درد در قفسه سینه، درد دست راست و قلب، سرفه و تنگی نفس می‌شود. زیرا رشد سلول‌ها به‌صورت غیرطبیعی باعث اختلال در عملکرد طبیعی ریه‌ها می‌گردد و نواحی اطراف را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

14. تومورهای قفسه سینه

رشد تومور درون قفسه سینه یا دیواره قفسه سینه، چه سرطانی باشد و چه خوش‌خیم باشد، می‌تواند باعث درد دست راست و قلب شود. با رشد تومور، عصب‌ها یا رگ‌های خونی که در نزدیکی آن هستند تحت فشار قرار گرفته و باعث درد یا ناراحتی می‌شوند.

15. زونا

زونا ویروس عامل آبله مرغان است که به‌صورت خفته در افرادی که قبلاً به آبله‌مرغان مبتلا شده‌اند وجود دارد و ممکن است به‌ شکل زونا بعد از چند سال فعال شود. فردی که به این بیماری مبتلا است دچار التهاب در بخشی از اعصاب و همچنین پوست و ساختارهای اطراف آن می‌شود. اگر اعصاب آسیب‌دیده در قفسه سینه باشد، می‌تواند باعث درد در این نواحی شود. زونا فقط روی یک طرف بدن تأثیر می‌گذارد.

16. سوزش معده یا ریفلاکس اسید

سوزش سر دل ناشی از اسید معده است که از معده به داخل مری و گلو برمی‌گردد. در این صورت ممکن است درد دست راست و قلب را حس کنید که ربطی به قلب ندارد، اما آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

17. مشکلات کبدی، کیسه صفرا یا لوزالمعده

همه این قسمت‌ها در بدن در هضم طبیعی غذا نقش حیاتی ایفا می‌کنند و عملکردهای اساسی دیگری نیز دارند. این بخش‌ها در بالای سمت راست شکم قرار دارند. سنگ صفرا، پانکراتیت و بیماری کبدی مواردی هستند که می‌توانند با ارجاع درد باعث درد دست راست و قلب شوند.

چه موقع باید برای درد دست راست و قلب به پزشک مراجعه کنیم؟

هرگونه درد در ناحیه قلب و قفسه سینه باید در اسرع وقت توسط پزشک بررسی شود. درحالی‌که بسیاری از موارد درد در دست راست جدی نیستند، برخی شرایط پزشکی وجود دارد که نیاز به مراقبت فوری دارند. علائمی که نشان می‌دهد فرد در صورت درد دست راست و قلب به مراقبت‌های اضطراری نیاز دارد عبارت‌اند از:

  • شروع ناگهانی درد شدید قفسه سینه و قلب
  • احساس خرد شدن قفسه سینه
  • درد قفسه سینه و قلب همراه با تنگی نفس
  • دردی که به فک یا بازوها انتقال پیدا می‌کند.
  • درد قفسه سینه و قلب همراه با سرگیجه یا ضعف
  • تغییر یا از دست دادن هوشیاری

سخن آخر

همانطورکه ملاحظه کردید بسیاری از موارد درد دست راست و قلب جدی نیستند و با استراحت، مصرف مسکن، مراجعه به پزشک در اولین فرصت برای ارزیابی کامل و … برطرف می‌شوند. اما به دلیل اینکه قلب یک عضو کاملاً حیاتی است و هر دردی چه در سمت چپ و چه در سمت راست که با درد قلب همراه است می‌تواند خطرآفرین باشد و باعث مواردی مانند حمله قلبی شود، حتی اگر مورد خاصی نباشد باید جدی گرفته شود و سریعاً توسط یک متخصص قلب در اورژانس یا مطب مورد معاینه قرار بگیرد تا احتمال آسیب‌های قلبی رد شود. عدم توجه به این مسئله بسیار خطرناک بوده و می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید