درد پشت قلب نشانه چیست

دلایل مختلفی می‌توانند باعث درد قفسه سینه و قسمت بالای کمر شوند که اصطلاحاً باعث ایجاد درد پشت قلب می‌شوند. بنابراین پاسخ‌هایی که می‌توان به سؤال درد پشت قلب نشانه چیست داد، بسیار متفاوت است و به شرایط بیمار و علت اصلی ایجاد درد بستگی دارد. دلایل آن می‌تواند به قلب، دستگاه گوارش و سایر قسمت‌های بدن مربوط شود. درحالی‌که برخی از دلایل درد قفسه سینه و قسمت فوقانی کمر یعنی پشت قلب زیاد نگران‌کننده نیستند، برخی دلایل جدی وجود دارد که می‌تواند خطرناک باشد. بنابراین در صورت بروز این نوع درد حتماً باید در ابتدا به یک کلینیک قلب و متخصص قلب مراجعه کنید تا به بگوید درد پشت قلب نشانه چیست و آیا خطرناک است یا خیر؟

البته در صورت داشتن درد ناگهانی یا غیر قابل توضیح در قفسه سینه که بیش از چند دقیقه طول می‌کشد، حتماً باید خودتان را به اورژانس برسانید یا با 115 تماس بگیرید تا آن‌ها در محل حاضر شوند. زیرا ممکن است حملات قلبی رخ دهد که تهدیدکننده زندگی خواهد بود. در ادامه نیز با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با درد ناحیه پشت قلب و علت آن آشنا کنیم.

درد پشت قلب نشانه چیست

فهرست مطالب:

درد پشت قلب نشانه چیست؟

همانطورکه در مقدمه نیز به آن اشاره کردیم دلایل مختلفی می‌توانند باعث ایجاد درد پشت قلب شوند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

1. حمله قلبی

حمله قلبی زمانی رخ می‌دهد که جریان خون به عضلات قلب مسدود شود. به همین دلیل، افرادی که دچار حمله قلبی می‌شوند ممکن است درد قفسه سینه یا پشت قلب را حس کنند که می‌تواند به گردن، شانه‌ها و کمر نیز گسترش یابد.

علائم دیگری که باید برای احتمال حمله قلبی به آن‌ها توجه شود عبارت‌اند از:

• احساس فشار در قفسه سینه و پشت قلب
  • عرق سرد
  • احساس سبکی سر یا ضعف

2. آنژین

آنژین زمانی اتفاق می‌افتد که بافت قلب شما خون کافی دریافت نکند. این بیماری معمولاً در افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر رخ می‌دهد و بیشتر در حین ورزش اتفاق می‌افتد. مشابه درد ناشی از حمله قلبی، درد آنژین می‌تواند به شانه‌ها، کمر و گردن گسترش یابد.

علائم آنژین می‌تواند در زنان و مردان متفاوت باشد. زنان ممکن است علاوه بر درد قفسه سینه، درد پشت قلب، کمر، گردن یا شکم را نیز احساس کنند.

علائم دیگر آنژین می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• احساس خستگی یا ضعف
  • تعریق
  • احساس سبکی سر یا ضعف

3. سوزش معده

در پاسخ به سؤال درد پشت قلب نشانه چیست می‌توان گفت سوزش معده یکی از دلایل عمده است و هنگامی اتفاق می‌افتد که اسید یا محتوای معده به مری یا گلو برگردد. این حالت باعث احساس درد و سوزش در قفسه سینه و پشت استخوان سینه شما می‌شود. سوزش معده بعد از خوردن غذا یا هنگام عصر بدتر می‌شود. همچنین ممکن است مزه اسیدی در دهان وجود داشته باشد یا دردی مشاهده کنید که هنگام خوابیدن یا خم شدن بدتر شود.

باردار بودن، اضافه‌وزن یا چاقی نیز می‌تواند احتمال بروز سوزش معده را افزایش دهد. برخی از غذاها از جمله غذاهای پر ادویه، مرکبات و غذاهای چرب می‌توانند باعث تحریک این بیماری شوند.

4. پلورال

وقتی غشایی که در ریه‌ها و حفره سینه قرار دارد، ملتهب می‌شود، بیماری پلورال اتفاق می‌افتد. به‌طورمعمول، این غشاها به آرامی از کنار یکدیگر عبور می‌کنند. اما وقتی ملتهب می‌شوند، می‌توانند روی یکدیگر ساییده شده و درد در ناحیه پشت قلب یا قفسه سینه را ایجاد کنند. پلورال یا پلوریس می‌تواند در اثر موارد مختلفی از جمله عفونت، شرایط نامناسب خود ایمنی و سرطان‌ها ایجاد شود و یک بیماری جدی است. در صورت بروز این بیماری وقتی نفس عمیق می‌کشید یا سرفه می‌کنید، درد بدتر می‌شود. همچنین درد می‌تواند به شانه‌ها و کمر شما گسترش یابد.

علائم دیگری که می‌توانند در صورت وجود این عارضه رخ دهند عبارت‌اند از:

• سرفه کردن
  • لرز
  • کاهش وزن بدون دلیل

5. سنگ صفرا

کیسه صفرا یک ارگان کوچک است که مایع گوارشی به نام صفرا تولید می‌کند تا هضم غذا بهتر انجام شود. هنگامی که این مایع در داخل کیسه صفرا سفت شود، سنگ صفرا تولید می‌شود. بنابراین در پاسخ به درد پشت قلب نشانه چیست می‌توان گفت شاید سنگ صفرا باعث ایجاد این درد شده باشد.

6. پریکاردیت

پریکاردیت نوعی بیماری قلبی است و هنگامی اتفاق می‌افتد که پریکاردیوم (غشای انعطاف‌پذیر دو لایه‌ای اطراف قلب) ملتهب شود. ممکن است این آسیب در اثر عفونت یا بیماری خود ایمنی ایجاد شود. همچنین می‌تواند پس از حمله قلبی یا جراحی قلب رخ دهد. پریکاردیت باعث درد شدید قفسه سینه و پشت قلب می‌شود. این درد ممکن است هنگام تنفس عمیق، دراز کشیدن یا بلعیدن بدتر شود. درد ناشی از پریکاردیت ممکن است در شانه چپ، پشت یا گردن نیز احساس شود.

علائم دیگری که باید از آن‌ها آگاهی داشته باشید عبارت‌اند از:

• سرفه خشک
  • احساس خستگی
  • اضطراب
  • مشکل در تنفس هنگام خوابیدن
  • تورم در اندام تحتانی خود

7. درد اسکلتی – عضلانی

گاهی اوقات مشکلات عضلانی ممکن است باعث درد در پشت قفسه سینه و بالای کمر شود. استفاده مکرر یا استفاده بیش‌ازحد از چند گروه عضلانی، به‌عنوان‌مثال از طریق فعالیت‌هایی مانند قایقرانی نیز می‌تواند منجر به درد در قفسه سینه، کمر و پشت قلب شود.

علائم دیگری که ممکن است در صورت وجود این آسیب تجربه کنید شامل سفتی عضله، کشیدگی عضله و احساس خستگی است.

8. آنوریسم آئورت

آئورت بزرگ‌ترین رگ در بدن شماست. آنوریسم آئورت زمانی اتفاق می‌افتد که بخشی از آئورت تضعیف شود. در برخی موارد، این ناحیه ضعیف شده ممکن است حتی پاره شود که می‌تواند منجر به خونریزی شده و بسیار تهدیدکننده زندگی است. در بسیاری از مواقع، آنوریسم آئورت با علائم بسیار کم یا حتی بدون علائم ایجاد می‌شود. بااین‌حال، برخی از افراد ممکن است قبل از آن در قفسه سینه خود و یا در ناحیه پشت قلب احساس درد یا حساسیت داشته باشند. در بعضی موارد، درد ممکن است در کمر نیز گسترش پیدا کند.

علائم دیگری که باید به آن‌ها توجه شود عبارت‌اند از:

• سرفه کردن

9. مشکلات ستون فقرات

در برخی موارد، یک عصب قفل شده در قسمت فوقانی ستون فقرات می‌تواند باعث درد پشت قلب و قفسه سینه شود. علاوه بر درد، علائم دیگری که ممکن است در این شرایط تجربه کنید شامل اسپاسم عضلات و سفتی در ناحیه آسیب دیده ستون فقرات است که می‌تواند دامنه حرکتی را محدود کند.

10. سرطان ریه

درد قفسه سینه و پشت قلب در موارد نادر می‌تواند به‌عنوان علامت سرطان ریه بروز کند. این نوع درد ناشی از سرطان زمانی اتفاق می‌افتد که تومور در ریه‌ها شروع به فشار آوردن به ستون فقرات کند. در این صورت هنگامی که نفس عمیق می‌کشید، می‌خندید یا سرفه می‌کنید، درد ناشی از سرطان ریه احساس بدتری ایجاد می‌کند.

11. درد معده

گاهی درد معده به سمت پشت قلب نیز کشیده می­شود. این درد بسیار ناخوشایند اغلب به دلیل مشکلات گوارشی رخ می­دهد، اما برخی اوقات دلایل عصبی نیز دارد. گاستریت یکی از شایع­ترین دردهای معده است که قسمت پشت قلب را نیز درگیر می­کند. زمانی که سلول­های دیواره معده دچار التهاب شوند، شما دردی را حس می­کنید که به آن گاستریت می­گویند. برخی از داروها، غذاها و مشروبات الکلی این درد را ابتدا در خود معده به وجود می­آورند. اما پس از آن، درد به پشت کشیده می­شود. دیگر مشکلات معده که درد پشت قلب را به وجود می­آورند عبارت­اند از:

• زخم معده
  • معده درد عصبی
  • دردهای ویروسی
  • رفلاکس معده

12. مشکلات لوزالمعده

لوزالمعده یا پانکراس عضوی حیاتی در بدن است که وظیفه ترشح آنزیم­هایی برای گوارش غذا و تنظیم قند بدن را برعهده دارد. موارد متعددی از جمله ورم، التهاب و سرطان، سلامتی پانکراس را تهدید می­کنند. یکی از نشانه­های بیماری­های مرتبط با پانکراس، احساس درد در پشت کمر و قلب است. از دیگر نشانه­های آن می­توان موارد زیر را نام برد:

• درد شکمی ( کشنده به سمت بالا)
  • سو هاضمه
  • نفخ شکم
  • حالت تهوع و استفراغ

13. مشکلات کلیوی

گاهی درد پشت کمر و قلب به دلیل مشکلات کلیه ایجاد می­شود. به دلیل اینکه ناحیه درد کمی از کلیه دور است، برخی آن را با درد کمر اشتباه می­گیرند. اغلب تمایز آن­ها سخت است و باید توسط یک پزشک تشخیص داده شود.

درمان درد پشت قلب

درمان درد پشت قلب و قفسه سینه به این بستگی دارد که واقعاً درد پشت قلب نشانه چیست و بعدازاینکه پزشک بتواند آن را تشخیص دهد بهترین درمان صورت خواهد گرفت. به دلیل حیاتی بودن قلب و اینکه این درد می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشد ما توصیه می‌کنیم در صورت بروز درد پشت ناحیه قلب و درد قفسه سینه حتی اگر فکر می‌کنید دلیلی به جز آسیب‌های قلبی دارد، ابتدا به یک متخصص قلب مراجعه کنید. متخصص قلب شما را از نظر بیماری‌های قلبی بررسی می‌کند و بعد از رد کردن آن‌ها شما را به متخصص مورد نیازتان مانند متخصص داخلی ارجاع می‌دهد. همچنین در صورت بروز درد ناگهانی که دائم بدتر می‌شود یا بیش از چند دقیقه طول می‌کشد حتماً باید برای جلوگیری از خطرات احتمالی به اورژانس مراجعه کنید. بهتر است از دیگران بخواهید شما را به اورژانس برسانند و حتی‌الامکان رانندگی نکنید یا تماس گرفته و بخواهید که اورژانس در محل حضور پیدا کند.

روش‌های جلوگیری از درد پشت قلب

در اینجا چند روش خوب برای جلوگیری از بسیاری از دردهای قسمت فوقانی کمر و قفسه سینه آورده شده است:

• برای داشتن قلبی سالم از یک رژیم غذایی متعادل و مناسب شرایط خود استفاده کنید.
  • به اندازه کافی ورزش ‌کنید.
  • وزن سالم داشته باشید.
  • از سیگار کشیدن و حتی بودن در محلی که دود سیگار زیاد است، اجتناب کنید.
  • مصرف الکل را محدود کنید.
  • سطح استرس خود را مدیریت کنید.
  • به‌طور منظم و سالیانه چکاب کامل انجام دهید.

سخن آخر

همان‌طور که ملاحظه کردید پاسخ‌های متفاوتی برای سؤال درد پشت قلب نشانه چیست وجود دارد. برخی از دلایل این نوع درد جدی نیستند، اما جدی گرفتن درد پشت قلب و قفسه سینه همیشه و درهرحال مهم است. زیرا درد قفسه سینه و پشت قلب می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری بالقوه تهدیدکننده زندگی، مانند حمله قلبی باشد. بنابراین در صورت بروز این درد و برای جلوگیری از عوارض ناگواری مانند مرگ باید حتماً به متخصص قلب مراجعه کنید. همچنین اگر درد قفسه سینه و پشت قلب بدون دلیل دارید که ناگهان بروز می‌کند یا شدید است، به دنبال کمک‌های فوری پزشکی باشید و خودتان را به اورژانس برسانید تا هرچه سریع‌تر علت آن بررسی شده و خطر رفع گردد.

در این راستا پیشنهاد ما به شما مرکز تخصصی قلب و عروق دکتر تپش است. مرکز تخصصی ما با داشتن کادری مجرب، پیش از ملاقات با پزشک شما را با بیماری  آشنا کرده و در مورد شیوه های درمان بیماری به شما مشاوره می دهد. این مرکز تخصصی دارای بهترین متخصصان قلب و عروق می باشد که در یک مجموعه گرد هم آمده اند. پس می توانید با خیال راحت به این مرکز مراجعه کنید و از خدمات آن بهره ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی بیشتر با خدمات مرکز تخصصی قلب دکتر تپش می توانید به صفحه تماس با ما مراجعه فرمایید.