درمان خانگی درد قلب و دست چپ

درمان خانگی درد قلب و دست چپ بسیار خطرناک است و اصلا نباید به آن حتی فکر کنید! دلیل آن هم این است که معمولا درد قلب و دست چپ نشان دهنده یک مشکل و یا بیماری خیلی جدی است و نباید آن را دست کم بگیرید.

درد قلب به همراه دست چپ، یکی از شایع ترین نشانه های حمله قلبی و یا دیگر بیماری های قلبی است و به همین دلیل است که اگر دچار این درد شده اید، اصلا نباید به فکر خوددرمانی باشید و این درد را نادیده بگیرید.

البته همیشه هم درد قلب و دست چپ نشانه بیماری قلبی نیست، اما یکی از شایع ترین نشانه های بیماری ها و مشکلات قلبی است.

بهتر است که در ابتدا برای اطمینان پیدا کردن از این که بیماری خاصی باعث ایجاد این درد نشده است، حتما یک بار با پزشک متخصص قلب در این باره مشورت کنید.

در ادامه این مقاله، ما در ابتدا در مورد دلایل ایجاد درد قلب و دست چپ اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهیم تا بدانید چرا این درد نشان دهنده یک مشکل بزرگ است. سپس و در ادامه، در مورد این که درمان های اصلی و تخصصی درد قلب و دست چپ چیست هم اطلاعاتی را در اختیار شما می گذاریم و در نهایت در مورد درمان های خانگی درد قلب و دست چپ، هر آن چه را که نیاز دارید را برای شما قرار می دهیم.

درمان خانگی درد قلب و دست چپ

چه زمانی درد قلب و دست چپ نشانه ی خطر است؟

دلایل ایجاد درد قلب و دست چپ

درمان اصلی درد قلب و دست چپ

جمع بندی مطالب و سخن پایانی

درمان خانگی درد قلب و دست چپ

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، ممکن است که درد قلب و دست چپ، نشانه ای از یک شرایط و یا بیماری خطرناک مانند سکته قلبی و یا بیماری های قلبی دیگر باشد و نباید آن را نادیده بگیرید.

اما به هر حال، اگر می خواهید بدانید که چگونه می توانید درد قلب و دست چپ را به صورت خانگی درمان کنید و یا درد را کاهش دهید، در ادامه برخی از راه های موثر برای این کار را برای شما قرار می دهیم.

توجه کنید که این راه کار ها تنها برای شرایطی مفید است که درد قلب شما به دلیل یک مشکل گوارشی و یا کشیدگی عضلات است می تواند مفید باشد و اگر دلیل درد قلب شما یک مشکل و یا بیماری جدی تر مانند آنژین و یا سکته قلبی باشد، این راه ها هیچ اثر گذاری بر روی درد شما نخواهند داشت.

پس اگر حس می کنید که درد شما ناشی از حمله قلبی است، سریعا با 115 تماس بگیرید و اگر فکر می کنید دچار یک بیماری قلبی شده اید، برای تشخیص و درمان آن، با پزشک متخصص قلب مشورت کنید.

به هر حال، در ادامه چند درمان خانگی درد قلب و دست چپ را برای شما قرار خواهیم داد:

یک نوشیدنی گرم بخورید

ممکن است که گاز معده باعث ایجاد درد در قفسه سینه شده باشد که این درد ممکن است گاهی مواقع به سمت شانه ها و یا بازو ها نیز کشیده شود. اگر گاز معده باعث ایجاد درد شده باشد، نوشیدن یک نوشیدنی گرم می تواند به سیستم گوارشی شما کمک کند و گاز و نفخ معده را کاهش دهد.

چای نوشیدنی بسیار خوبی برای این مواقع است و می تواند کمک چشمگیری به کاهش درد ایجاد شده توسط نفخ معده داشته باشد.

از کیسه آب سرد استفاده کنید

اگر کشیده شدن عضلات قفسه سینه و شانه سمت چپ باعث ایجاد درد در شما شده باشد، استفاده از کیسه آب سرد می تواند بسیار مفید باشد.

کیسه آب سرد التهابات ناشی از آسیب دیدگی عضلات و تاندون ها را کاهش می دهد و به همین دلیل درد آسیب دیدگی نیز کاهش می یابد.

برای این کار، ابتدا کیسه آب سرد خود را درون یک پارچه بپیچید و سپس آن را بر روی ناحیه آسیب دیده به مدت 20 دقیقه قرار دهید. شما می توانید 4 الی 5 بار در روز از این روش استفاده کنید.

به حمام آب گرم بروید

مانند مورد پیش، اگر کشیدگی عضلات شانه و قفسه سینه باعث ایجاد درد شده باشد، رفتن به حمام آب گرم باعث کاهش اسپاسم عضلات آسیب دیده می شود و می تواند درد را به شدت کاهش دهد.

20رفتن به حمام آب گرم هر 2 الی 3 روز یک بار و یا 20 دقیقه ماندن در جکوزی می تواند بسیار مفید باشد.

همان طور که تا به این جا خواندید، هیچ درمان خانگی درد قلب و دست چپ نمی تواند مشکلات قلبی را کاهش دهد. بنابر این اگر این روش ها را انجام دادید و به نتیجه ای نرسیدید، ممکن است که مشکل بسیار جدی تر باشد.

در ادامه در مورد این که چه مواقعی درد قلب و دست چپ نشان دهنده یک وضعیت و یا بیماری جدی هستند را برای شما قرار می دهیم.

چه زمانی درد قلب و دست چپ نشانه ی خطر است؟

درد قلب و دست چپ، همیشه نشان دهنده یک بیماری و یا شرایط خطرناک نیست. گاهی اوقات کشیدگی شانه و عضلات قفسه سینه نیز می تواند باعث ایجاد این درد شود که با استراحت و با مرور زمان، این درد به صورت طبیعی درمان می شود.

اما گاهی اوقات و با بروز برخی نشانه ها، ممکن است که درد قلب و دست چپ ممکن است بسیار خطرناک و جدی باشد. در قسمت زیر برخی از نشانه هایی که از خطرناک بودن درد قلب و دست چپ خبر می دهند را برای شما قرار داده ایم:

• درد شما خفیف است اما هنوز با گذشت سه روز از ایجاد آن، هنوز هم بهبودی در آن ایجاد نشده است و یا این که رو به افزایش است
  • درد شما در مواقعی که فعالیت می کنید بیشتر می شود و همراه آن گاهی اوقات نفس تنگی نیز ایجاد می شود

در شرایط زیر هم ممکن است که درد شما نشانه ای از حمله قلبی باشد که با مشاهده آن ها باید سریعا با 115 تماس بگیرید:

• درد از قفسه سینه آغاز می شود و به شانه ها، بازو ها، گردن و فک منتشر می شود
  • دچار تعرق بی دلیل شده اید (عرق سرد)
  • حالت تهوع و استفراغ
  • نفس تنگی
  • خستگی مزمن

البته علائم سکته قلبی در هر فردی نسبت به افراد دیگر متفاوت است و ممکن است که علائم آن در شما چیزی به جز این موارد باشد.

دلایل ایجاد درد قلب و دست چپ

همان طور که پیش تر نیز اشاره کرده بودیم، درد قلب و دست چپ نشانه ای شایع از حمله قلبی و سایر بیماری های قلبی است. اما ممکن است که نشانه ای برای بیماری های گوارشی و یا مشکلات عضلات نیز باشد. در ادامه شایع ترین دلایل و بیماری هایی که می توانند باعث ایجاد درد قلب و دست چپ شوند را برای شما قرار می دهیم:

کشیدگی عضلات

اگر اخیرا تمرینات ورزشی بسیار شدید داشته اید و یا یک حرکت مانند پرتاب توپ بیسبال را با بدن سرد انجام داده اید، ممکن است که کشیدگی عضلات عامل ایجاد درد شما بوده باشند.

همچنین حادثه هایی مانند زمین خوردن نیز می توانند باعث ایجاد کشیدگی و آسیب های دیگر در عضلات شما شوند.

اگر دلیل درد قلب و دست چپ شما کشیدگی عضلات باشد، با گذشت زمان، درد به طور طبیعی رو به کاهش می رود و سپس بدون نیاز به درمان خاصی ناپدید می شود. البته در شرایطی خاص، اگر کشیدگی بسیار زیاد باشد و منجر به پارگی عضلات و یا تاندون ها شده باشد، ممکن است که به درمان های جدی تری نیاز داشته باشید.

حمله قلبی

همان طور که پیش تر نیز بار ها اشاره کرده بودیم، درد قلب و دست چپ، یکی از شایع ترین نشانه های حمله قلبی است. حمله قلبی زمانی اتفاق می افتد که رگ های تغذیه کننده قلب که رگ های کرونری نام دارند، به دلیل شرایطی مانند گیر کردن لخته خون و یا تجمع پلاک ها در این رگ ها، دچار انسداد می شوند.

در نتیجه قلب به صورت کامل تغذیه نمی شود و به همین دلیل بافت های قلب شروع به از بین رفتن می کنند و اگر سریعا به این وضعیت رسیدگی نشود، قلب به طور کلی می ایستد.

به همین دلیل است که حمله قلب و یا همان سکته، یک فوریت پزشکی شناخته می شود و باید فورا به آن رسیدگی شود.

از دیگر نشانه های حمله قلبی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تنگی نفس

عرق سرد

حالت تهوع ناگهانی

اگر به همراه درد قلب و دست راست خود این علائم را نیز داشتید، بهتر است که سریعا با 115 تماس بگیرید.

میوکاردیت

میوکارد یک لایه عضله ای در قلب است که به تپش قلب کمک می کند. حال اگر این قسمت دچار التهاب شود، به آن میوکاردیت گفته می شود. عفونت خون می تواند باعث التهاب و ایجاد میوکاردیت شود.

از دیگر علائم میوکاردیت و یا همان التهاب میوکار، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• خستگی بی دلیل
  • تورم پاها

پریکاردیت

در اطراف قلب یک کیسه پر از مایع  قرار دارد که بسیار نازک است و به آن پریکارد گفته می شود. در شرایطی مانند عفونت ها، ممکن است که این کیسه دچار التهاب شود که به این شرایط، پریکاردیت گفته می شود.

پریکاردیت در اغلب موارد موقتی است، اما ممکن است که پس از کاهش التهاب و برگشتن به حالت طبیعی، بعد ها دوباره عود کند.

آنژین

این بیماری به دلیل این که علائم بسیار مشابهی به حمله قلبی دارد، در بسیاری از اوقات با حمله قلبی اشتباه گرفته می شود. اصلی ترین نشانه این بیماری، درد قلب و دست چپ است که ممکن است این درد به دست راست، گردن و کمر نیز منتشر شود.

علت ایجاد این بیماری این است که خون رسانی به قلب کاهش پیدا می کند. علت ایجاد این بیماری، تنگ شدن رگ های خونی تغذیه کننده قلب هستند. به طور مثال، وقتی که کلسترول خون بالا می رود، ممکن است که درون این رگ ها ته نشین شود و فضای داخلی رگ را کاهش دهد که در نتیجه آن خون رسانی به قلب نیز کاهش می یابد.

آنژین یک فوریت پزشکی محسوب نمی شود ولی باید سریعا درمان شود زیرا اگر رگ ها باز هم تنگ تر و تنگ تر شوند، ممکن است که در نهایت به طور کلی دچار انسداد شوند و خون رسانی به قلب قطع شود و حمله قلبی ایجاد شود.

ریفلاکس اسید معده

وقتی که بیش از حد غذا می خورید و یا این که غذای شما بسیار پر ادویه و یا تند است، ممکن است که پس از آن دچار سوزش در ناحیه قفسه سینه شوید که آن را با قلب درد اشتباه بگیرید.

این سوزش به دلیل ریفلاکس و یا بازگشت اسید معده به مری ایجاد می شود. وقتی که اسید معده وارد مری شود، می تواند بافت آن را بسوزاند و از بین ببرد که در نتیجه درد و سوزش ایجاد می شود.

جمع بندی مطالب و سخن پایانی

همان طور که خواندید، مشخص شد که دلایل و شرایط زیادی می توانند باعث ایجاد درد قلب و دست چپ باشند که بسیاری از آن ها مشکلات قلبی است. به همین دلیل است که توصیه می کنیم هرگز به فکر درمان خانگی درد قلب و دست چپ نباشید.

اگر درد شما خفیف است اما سه روز از ایجاد آن گذشته اما هنوز بهبودی در آن مشاهده نمی کنید و یا این که درد در حال بیشتر شدن است، باید نسبت به آن نگران باشید. و یا این که اگر درد به صورت خیلی ناگهانی اما شدید شروع شده است، ممکن است که نشانه حمله قلبی باشد و در این موارد باید سریعا با 115 تماس بگیرید.

اگر حس می کنید که درد قلب و دست چپ شما به دلیل یک بیماری و یا مشکل قلبی ایجاد شده است، می توانید همین الان با مراجعه به کلینیک تخصصی قلب ما، ابتدا زیر نظر پزشکان حاذق و با تجربه به تشخیص علت ایجاد آن بپردازید و سپس در صورت نیاز در همین مجموعه و با استفاده از بروز ترین متد ها و تجهیزات، درمان خود را آغاز کنید.

مرکز تخصصی ما با داشتن کادری مجرب، پیش از ملاقات با پزشک شما را با بیماری  آشنا کرده و در مورد شیوه های درمان بیماری به شما مشاوره می دهد. این مرکز تخصصی دارای بهترین متخصصان قلب و عروق می باشد که در یک مجموعه گرد هم آمده اند.

پس می توانید با خیال راحت به این مرکز مراجعه کنید و از خدمات آن بهره ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی بیشتر با خدمات مرکز تخصصی قلب دکتر تپش می توانید به صفحه تماس با ما مراجعه فرمایید.