×

درمان قطعی تپش قلب

درمان قطعی تپش قلب

در حالت عادی، ما نباید ضربان قلب خود را حس کنیم. اگر آن را حس کنیم، یعنی حتماً مشکلی وجود دارد و به دنبال درمان قطعی تپش قلب خواهیم رفت. اما خبر خوش این است که در اغلب موارد تپش قلب خطرناک نیست و به آسانی قابل کنترل است. گاهاً نیز تپش قلب می تواند هشدار یک بیماری جدی باشد.

در ادامه این مطلب قصد داریم انواع تپش قلب و روشهای درمان قطعی تپش قلب را برای شما بیان کنیم. پس با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

شما می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های قلبی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی ، از طریق آیکون اینستاگرام وارد صفحه ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.

درمان قطعی تپش قلب

علت تپش قلب غیر عادی چیست؟

علت بالا رفتن ضربان قلب می تواند یک عارضه قلبی باشد و یا دلایل غیر قلبی داشته باشد معمولاً افراد مسن با توجه به وضعیت جسمی ضعیفتری که دارند، بیشتر در معرض ابتلا به تپش قلب هستند. اما به طور کلی، تپش قلب می تواند در هر سنی بروز کند.

در زیر به برخی بیماریهای قلبی که می تواند علت ایجاد تپش قلب باشد اشاره می کنیم:

تپش غیر عادی و درمان آن

همچنین تپش قلب می تواند به دلایل غیر قلبی ایجاد شود. برخی از این دلایل عبارتند از:

  • استرس و اضطراب بالا
  • مصرف کافئین
  • مصرف دخانیات و الکل
  • مصرف برخی داروها مانند اسپری های تنفسی
  • پرکاری تیروئید
  • بارداری و دیگر نوسانات هورمونی در زنان
  • کمبود پتاسیم
  • پایین آمدن اکسیژن خون
  • پایین آمدن قند خون
  • فشار خون بالا
  • شوک
  • تب
  • از دست دادن خون

تپش قلب و اضطراب

رابطه تپش قلب با اضطراب

در بعضی مواقع علت بالا رفتن ضربان قلب ناشی از شرایط قلب شما نیست. در بسیاری موارد تپش قلب ریشه در اضطراب و نگرانیهای روزمره دارد. در اینگونه موارد برای درمان تپش قلب و اضطراب خود لازم است از یک روانشناس کمک بگیرید تا مشکل را ریشه یابی و برطرف نماید. اما از آنجاییکه قلب یکی از اعضای حیاتی است، قبل از آن برای اطمینان از عدم هرگونه مشکلات قلبی حتماً با یک متخصص قلب مشورت کنید.

درمان قطعی تپش قلب و اضطراب

در مواردی که ضربان قلب غیر عادی بی خطر است، توجه به یک سری نکات ساده می تواند درمان قطعی تپش قلب شما باشد. اما در موارد جدی تر به طور حتم نمی توان به یک یا چند مورد خاص به عنوان درمان قطعی تپش قلب اشاره کرد.

درمان تپش قلب به علائم و علتهایی که این عارضه را بوجود می آورد بستگی دارد و باید بسته به مورد، روش درمانی خاصی را دنبال کرد. برای این منظور لازم است با یک پزشک متخصص خوب مشورت کنید.

در اینجا در حالت کلی، روشهای درمانی را به سه بخش پیشگیری از بروز، درمان با استفاده از دارو و درمان با روشهای پزشکی دسته بندی می کنیم و هر یک را توضیح می دهیم.

پیشگیری از تپش قلب

پیشگیری

جلوگیری از بروز عارضه همواره می تواند روشی قطعی برای درمان عارضه و از جمله درمان قطعی تپش قلب باشد. غالباً تغییرات بسیار ساده در نحوه زندگی افراد می تواند یک روش پیشگیرانه برای مراقبت از قلب باشد و سلامت آنها را تضمین کند. به عنوان مثال تغییر در سبک زندگی می تواند مانعی برای بروز علت تپش قلب باشد و یا به میزان قابل توجهی آن را کاهش دهد. در زیر به برخی از این تغییرات پیشگیرانه اشاره می کنیم.

  1. خواب کافی: نداشتن خواب کافی می تواند باعث شود سیستم ایمنی بدن پایین بیاید و این به نوبه خود می تواند علت تپش قلب و بسیاری از مشکلات دیگر باشد. بنابراین خواب کافی می تواند تپش قلب را کاهش دهد و حتی در موارد غیر جدی درمان قطعی تپش قلب باشد.
  2. دوری از استرس: یکی از دلایل اصلی و علت بالا رفتن ضربان قلب، استرس و اضطراب است. بنابراین همواره سعی کنید تمرین کنید که در هر شرایطی آرامش خود را حفظ کنید و از استرس دور بمانید. برای این کار روشهایی مثل تمرینات تنفسی، مدیتیشن و ورزشهایی مانند یوگا می تواند بسیار کمک کننده باشد.
  3. کاهش مصرف کافئین: مصرف زیاد کافئین ایجاد تپش قلب می کند. پس از مصرف بالای آن خودداری کنید.
  4. عدم استعمال دخانیات
  5. مصرف نکردن الکل
  6. خوردن غذای سالم و نظم در وعده های غذایی
  7. ورزش کافی: قطعاً همه ما بارها شنیده ایم و کاملاً آگاه هستیم که ورزش کردن و البته به طرز صحیح و به موقع ورزش کردن می تواند یک درمان قطعی تپش قلب و اکثر مشکلات جدی و حتی روحی باشد. بنابراین حتماً سعی کنید ورزش را از زندگی خود حذف نکنید.
  8. عدم مصرف داروهایی که باعث بالا رفتن ضربان قلب می شوند: اگر دارویی که مصرف می کنید تپش قلب شما را بیشتر می کند با مشورت پزشک خود آن را قطع کنید. همچنین به صورت جدی از مصرف داروهای بدون نسخه بپرهیزید. زیرا بعضی از این داروها خود علت تپش قلب هستند.
درمان خانگی تپش قلب

درمان تپش قلب و اضطراب با استفاده از دارو

در حالتی که روشهای اولیه برای درمان تپش قلب جوابگو نباشد و پزشک تشخیص دهد که نیاز به استفاده از دارو می باشد، داروهای ضد آریتمی مثل  بلاکرها (beta-blocker) تچویز می شود. این داروهای مسدود کننده بتا باعث می شوند فشار خون کاهش و ضربان قلب کند شود.

در صورتیکه این داروها آنطور که باید اثر نکنند، از داروی ضد آریتمی متفاوت دیگری استفاده می شود. مانند مسدود کننده مستقیم کانالها ی سدیم و پتاسیم قلب.

درمان تپش قلب با دارو

درمان تپش قلب با فرآیندهای پزشکی

در موارد جدی تر برای درمان تپش قلب از سه روش اصلی زیر استفاده می شود:

  • ابلیشن (Catheter ablation):  روشی است که در آن بخشی را که باعث کند شدن یا نامنظم شدن ضربان قلب شده است، برمی دارند. برای این منظور از طریق رگهای پا سیمهای بلند و مخصوصی را به محل مورد نظر فرستاده و به وسیله امواج مخصوصی آن قسمت را برمی دارند. این روش یک روش بسیار ساده ای است که امروزه بسیاری از بیماران را درمان کرده است و جانشان را نجات داده است.
  • شوک همگام شده الکتریکی (Electrical synchronized cardioversion): در این روش با اعمال شوک الکتریکی به دیواره سینه ضربان قلب را به حالت عادی برمی گردانند.
  • قرار دادن تنظیم کننده ضربان در قلب: در این روش برای درمان تپش قلب نامنظم، دستگاه خاصی را به طور دائم در قلب قرار می دهند. هر زمان ضربان قلب نامنظم شد، دستگاه با فرستادن پالس الکتریکی به قلب آن را اصلاح می کند.

چند روش خانگی برای درمان قطعی تپش قلب

در موارد غیر جدی روشهای خانگی زیر را برای درمان قطعی تپش قلب به شما پیشنهاد می کنیم.

  • در حالت نشسته نفس عمیق بکشید.
  • یک قاشق عسل را به همرا نصف فنجان لیمو به یک فنجان آب اضافه و میل کنید.
  • یک حبه سیر با مقدار کمی نمک و یک قاشق روغن زیتون بخورید.
  • نوشیدن آب سرد یک راه موثر دیگر است.
  • میوه و سبزی تازه را فراوان مصرف کنید.
  • هر روز آب انگور بنوشید.
چه زمانی تپش قلب جدی است؟

شما می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های قلبی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی ، از طریق آیکون اینستاگرام وارد صفحه ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.

چه زمانی مشکل تپش قلب جدی است؟

در اغلب موارد تند شدن تپش قلب خطری برای شما ندارد. بنابراین سریع دستپاچه و نگران نشوید. ابتدا سعی کنید تغییر وضعیت دهید. مقداری آب بنوشید و با پرداختن به کار دیگری، ذهن خود را از آن منحرف کنید. اما با این وجود علت تپش قلب شما می تواند جدی هم باشد. بنابراین چنانچه این موارد به بر طرف کردن و درمان تپش قلب شما کمک نکرد، در دو مورد زیر در اولین فرصت خود را به اورژانس برسانید.

  • اگر همراه با تپش قلب احساس ضعف داشتید و به دلیل افت فشار خون به حالت غش افتادید، از رانندگی بپرهیزید و خودتان را به اورژانس برسانید.
  • قلب هر انسان به طور طبیعی در یک دقیقه 60 تا 100 مرتبه می تپد. ممکن است با انجام فعالیتهای شدید این مقدار بالاتر رود اما در حالت نشسته و در حال استراحت ضربان قلب شما نباید از این مقدار بیشتر شود. در صورتیکه از این مقدار بیشتر شود به اورژانس مراجعه کنید. چرا که در صورتیکه به اعداد بالاتر برسد بدن شما در مدت طولانی آن را تحمل نمی کند.
  • در حالت عادی قلب انسان به صورت منظم می تپد. در صورتیکه احساس کردید تپش قلبتان نامنظم است باید به پزشک مراجعه کنید. زیرا ضربان نامنظم قلب ممکن است ریسک سکته مغزی را بالا می برد.

در تمامی موارد، علت تپش قلب هر چه باشد، پزشک برای درمان تپش قلب و اضطراب شما دارویی تجویز می کند که بی نظمی و یا سرعت تپش قلب را رفع کند. اما در موارد شدیدتر که این داروها هم جوابگو نباشند ممکن است نیاز به شوک باشد.

همچنین اگر تپش قلب شما همراه علائمی مانند احساس سبکی، خوش نبودن حال عمومی یا تنگی نفس شد پزشک خود را در جریان بگذارید.

از آنجاییکه مشکلات شما دغدغه اصلی کادر پزشکی ما می باشد، ما کلینیک دکتر تپش را برای درمان قطعی تپش قلب شما توصیه می کنیم. مشاوره با متخصصان با تجربه و حرفه ای کلینیک قلب دکتر تپش می تواند علاوه بر پرهیز از تشخیص اشتباه، در زمان کوتاهتری سلامتی را به شما برگرداند.

دیدگاهتان را بنویسید