×

دستگاه فشار خون

فشار خون نیرویی است که خون هنگام جریان به دیواره‌های رگ‌های متصل به قلب و در کل بدن وارد می‌کند. به جرأت می‌توان گفت مهم‌ترین عامل بیماری‌های قلبی و بیشتر سکته‌های قلبی فشار خون بالای کنترل نشده است. از طرفی با افزایش روزافزون ویزیت‌های پزشکی و کمبود وقت برای مراجعه دائم، توانایی انجام اقدامات اولیه بهداشتی نظیر اندازه‌گیری فشار با دستگاه فشار خون در خانه به یک ضرورت تبدیل‌ شده است.

توجه داشته باشید با اینکه وجود دستگاه فشار خون در خانه بسیار مهم است ولی حتما کنترل فشار خون و تغییر دارو باید توسط متخصص قلب انجام شود. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با نحوه عملکرد این دستگاه و اینکه چگونه یک دستگاه فشارسنج خوب انتخاب کنیم، آشنا نماییم.

فهرست مطلب:

اهمیت وجود دستگاه فشار خون در خانه

اهمیت اندازه گیری فشار خون

عملکرد دستگاه فشار خون چگونه است؟

نکات مهم برای استفاده از دستگاه فشار خون

چگونه یک دستگاه فشار خون خوب انتخاب کنیم؟

چگونه می‌توان فهمید که مانیتور دستگاه فشار خون صحیح است و نتایج درستی می‌دهد؟

سخن آخر

اهمیت وجود دستگاه فشار خون در خانه

به نظر می‌رسد که دستگاه‌های فشار خون خانگی می‌توانند بسیار به پزشک کمک کنند تا بتواند درمان‌هایی که برای فشار خون در نظر گرفته است را بهتر کنترل کند. درواقع ازآنجایی‌که فشارهایی که بیمار در خانه به‌صورت منظم اندازه‌گیری و ثبت می‌کند، می‌تواند به پزشک در تنظیم مناسب دارو، کاهش یا افزایش دارو کمک کند، بسیار مهم است که افراد دارای بیماری فشار خون در خانه دستگاه فشار خون مناسبی چه به‌صورت دیجیتالی و چه غیر دیجیتالی داشته باشند که بتوانند فشار خون خود را طبق توصیه پزشک تا حدودی دقیق اندازه بگیرند که به پزشک در روند درمان کمک نمایند. بنابراین فشار خون دقیق درنهایت توسط پزشک کنترل می‌شود. در نتیجه حتی در صورت اندازه گیری فشار خون در خانه هیچ گاه خودتان داروها را کم و زیاد نکنید.

اهمیت اندازه گیری فشار خون

فشار خون به‌عنوان سایلنت کیلر یا کشنده مخفی است که در صورت بالا بودن تا مدت‌ها می‌تواند علائم زیادی از خود بروز ندهد. البته برخی افراد که نسبت به این موضوع آگاه‌تر هستند، ممکن است در صورت وجود فشار خون احساس گرما نمایند یا صدای خون در گوش خود حس می‌کنند یا حال مساعدی ندارند ولی فشار خون بالا تا مدت‌ها و تا زمانی که منجر به عوارضی مانند بیماری‌های قلبی نشود، علامت ندارد. پس اگر سابقه خانوادگی فشار خون دارید یا احساس می‌کنید ریسک فاکتورهایی مانند چاقی، اضافه‌وزن، تپش قلب، گرگرفتگی و … در شما وجود دارد باید در اسرع وقت به متخصص قلب مراجعه کنید تا فشار خون شما را اندازه بگیرد و اگر وجود فشار خون تشخیص داده شد، اقدامات درمانی برای شما انجام شود. درمان معمولاً در ابتدا شامل برنامه‌هایی مانند تغییر لایف استایل از جمله تغییر رژیم غذایی، کاهش وزن، کاهش مصرف نمک و … است و اگر این موارد جواب ندهد، باید دارودرمانی شروع شود که تنها باید توسط پزشک متخصص قلب این اقدامات صورت گیرد.

عملکرد دستگاه فشار خون چگونه است؟

دستگاه‌های اندازه‌گیری فشار خون انواع مختلف دستی و دیجیتال را شامل می‌شوند که از انواع جیو‌ه‌ای آن به‌عنوان دستگاه‌های دقیق‌تر در بیمارستان‌ها و از انواع دیجیتال آن به دلیل راحت‌تر بودن کاربردشان در خانه استفاده می‌شود؛ زیرا برای استفاده از دستگاه‌های جیوه‌ای نیاز به مهارت و آموزش است ولی یادگیری کار با دستگاه‌های دیجیتال بسیار آسان خواهد بود.

اندازه‌گیری فشار خون افراد در کل چندان دشوار نیست. درروش کلاسیک و قدیمی اندازه‌گیری فشار خون، فقط نیاز به یک گوشی پزشکی و یک دسته بازویی است که به یک مانومتر متصل شده است. این دستگاه‌ها معمولاً بر اساس تغییرات جیوه که با تغییر فشار داخل خون تغییر می‌کند کار کرده و می‌تواند فشار خون را اندازه‌گیری کند. در این دستگاه کاف بازو با پمپ زدن دستی پر از هوا می‌شود و گردش خون را در شریان بازویی قطع می‌کند و سپس فشار به‌تدریج آزاد می‌شود.

اگر فشار خون سیستولیک کاهش یابد، جریان خون از طریق شریان باز می‌گردد. بااین‌حال تا زمانی که شریان تا حدی فشرده باقی بماند، جریان خون آشفته خواهد بود. این امر منجر به ایجاد یک پدیده ناهنجار خفه‌کننده و تپنده‌ای می‌شود که به نام صدا‌های Korotkoff شناخته می‌شود که با قرار دادن یک گوشی پزشکی در شریان بازویی یا با یک میکروفون در کاف اندازه‌گیری قابل ‌شمارش است. فشارخون سیستولیک (فشار خون در حالت فعالیت قلب) را می‌توان به‌محض وقوع کار فشارسنج اندازه‌گیری کرد. صدا‌های Korotkoff به‌محض فشرده‌سازی کامل شریان ناپدید می‌شوند و خون می‌تواند دوباره به‌آرامی جریان یابد. فشار کاف که در این نقطه اندازه‌گیری می‌شود با فشار خون دیاستولیک (فشار خون در حالت استراحت قلب) مطابقت دارد.

بااین‌حال، امروزه استفاده از انواع دستگاه فشار خون دیجیتال جای دستگاه‌های سنتی را گرفته است و این دستگاه‌ها برای مصارف خانگی نیز بسیار محبوب هستند. دستگاه‌های اتوماتیک بر اساس روشی که برای اولین بار توسط فردی به نام ریواروچی توسعه داده‌ شده کار می‌کنند، اما برخلاف تکنیک شنود، معمولاً صدا‌های حاصل را ضبط نمی‌کنند، بلکه ارتعاشات یا نوسانات دیواره عروقی را ثبت می‌کنند.

همانند روش سنتی، در این دستگاه‌ها جریان خون از طریق شریان تنها زمانی برمی‌گردد که فشار کاف از سطح فشار خون سیستولیک کمتر شود. جریان خون آشفته باعث ارتعاشات دیواره شریان می‌شود که حداکثر آن‌ها با آنچه به‌عنوان “فشار متوسط شریانی” یا”MAP” شناخته می‌شود ارتباط دارد. ازآنجاکه تشخیص حداکثر نوسان نسبت به شروع و توقف آن آسان‌تر است، MAP معتبرترین رقم برای اندازه‌گیری خودکار فشار خون است.

صرف‌نظر از اینکه اندازه‌گیری فشار خون به‌صورت دیجیتالی انجام می‌شود یا به روش قدیمی، کنترل فشار خون یکی از مهم‌ترین فاکتور‌های مراقبت‌های بهداشتی بخصوص برای افرادی است که دچار بیماری‌های زمینه‌ای هستند. بخش قابل‌توجهی از مردم در طول زندگی خود دچار فشار خون شریانی ناشناخته می‌شوند که در صورت عدم درمان و دائمی شدن فشار خون بالا امکان آسیب دائمی به سیستم قلبی عروقی و سایر اعضای بدن مانند چشم و کلیه نیز وجود دارد. در موارد شدید نیز فشار خون بالا احتمال حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش خواهد داد که شایع‌ترین علل مرگ زودرس و ناتوانی در دنیا است؛ اما اگر فشار خون بالا به‌موقع تشخیص داده شود، فشار خون شریانی را می‌توان با تمرینات بدنی، تغییر رژیم غذایی و کاهش وزن یا دارو درمان کرد و از پیشرفت بیماری‌های ثانویه جلوگیری نمود.

نکات مهم برای استفاده از دستگاه فشار خون

قبل از اینکه فشار خون خود را بررسی کنید، باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • درصورتی‌که غذا خورده‌اید یا از کافئین، الکل یا محصولات دخانی استفاده کرده‌اید، نباید بلافاصله بعدازآن فشار خود را اندازه بگیرید و باید حداقل ۳۰ دقیقه منتظر بمانید.
  • قبل از اندازه‌گیری فشار با دستگاه فشار خون به دستشویی بروید و مثانه خود را خالی کنید.
  • ابتدا ۳ تا ۵ دقیقه استراحت کنید و صحبت نکنید و بعد فشار خود را اندازه بگیرید.
  • برای اندازه‌گیری فشار خون در یک موقعیت راحت بنشینید، طوری که پا‌ها و مچ پا را از روی هم عبور ندهید و پشت خود را تکیه دهید.
  • بازوی چپ خود را تا سطح قلب خود بالا ببرید. آن را روی یک میز بگذارید و آرام بنشینید.
  • کاف را در قسمت بالای بازوی برهنه خود بپیچید. کاف باید صاف و محکم باشد. کاف باید طوری بسته شود که فضای کافی برای قرار دادن یک نوک انگشت در زیر کاف وجود داشته باشد.
  • محل قرارگیری کاف را بررسی کنید. لبه پایینی آن باید حدود 5/2 سانتیمتر بالاتر از چین آرنج شما باشد.

چگونه یک دستگاه فشار خون خوب انتخاب کنیم؟

درصورتی‌که پزشک به شما توصیه کرده باشد که حتماً باید در خانه فشار خون خود را کنترل کنید و یا خودتان بخواهید به ‌دلخواه این دستگاه مفید را در خانه داشته باشید، باید برای انتخاب نوع آن دقت کنید؛ زیرا رقیبان تجهیزات پزشکی در این زمینه بسیار متعدد و فعال هستند و ممکن است برخی تبلیغات شما را گمراه کنند و اجازه ندهند دستگاه مناسبی انتخاب کنید؛ بنابراین در اینجا نکاتی را برایتان خواهیم گفت تا در هنگام خرید دستگاه فشار خون به آن‌ها توجه داشته باشید:

محل اندازه‌گیری فشار خون

‌مانیتور‌های فشار خون که فشار خون را در قسمت بالای بازو ارزیابی می‌کنند، دقیق‌ترین دستگاه‌ها هستند. به همین دلیل ما پیشنهاد می‌کنیم این دستگاه‌ها را خریداری کنید تا نتایج دقیق‌تری به دست آورید.

ویژگی‌های خاص دستگاه

جمع‌آوری انواع اطلاعات سلامتی دیگر ازجمله ضربان قلب و… در کنار اندازه‌گیری فشار خون، داشتن برنامه‌هایی برای ذخیره و انتقال داده‌ها و سایر پیشرفت‌های تکنولوژیکی همگی به برجسته‌سازی دستگاه اندازه‌گیری فشار خون شما کمک می‌کند!

دقت دستگاه فشار خون

صحت اطلاعات به‌دست‌آمده از این دستگاه در مورد سلامتی شما بسیار اهمیت دارد. بهتر است تنها دستگاه‌هایی را انتخاب کنید که مطمئن هستید از دقت بالایی برخوردارند. در این زمینه بهترین کار این است که با پزشک خود مشورت کنید تا برترین نوع دستگاه فشار خون در دسترس را به شما معرفی نماید.

قیمت

همان‌طورکه در ابتدا هم گفتیم بازار دستگاه فشار خون بسیار داغ است و رقیبان دائماً انواع مختلفی از آن را به بازار عرضه می‌کنند. به همین دلیل دستگاه‌های اندازه‌گیری فشار خون در قیمت‌های مختلفی موجود هستند و شما می‌توانید از پزشکتان بخواهید دستگاه مناسبی را در رنج توان مالی خودتان به شما معرفی نماید.

نظرات مشتریان

وقتی مارک خاصی را در اینترنت سرچ می‌کنید، خواهید دید که بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی نیز آن دستگاه را به فروش می‌رسانند. وقتی وارد صفحه خرید این دستگاه از سایت‌های موردنظر می‌شوید، می‌توانید در بخش دیدگاه‌ها یا نظرات، نظر مشتریانی که این دستگاه را خریداری کرده‌اند ببینید و درصورتی‌که رضایت کافی داشته‌اند آن را تهیه کنید.

چگونه می‌توان فهمید که مانیتور دستگاه فشار خون صحیح است و نتایج درستی می‌دهد؟

پس از خرید دستگاه خود، می‌توانید از پزشکتان بخواهید تا صحت نتایج آن را با مقایسه نتایج آن نسبت به اندازه‌گیری فشار خون شما در مطب بررسی کند. توجه داشته باشید که بخصوص انواع دستگاه فشار خون دیجیتال بعد از مدتی از حالت کالیبره خارج‌ شده و ممکن است نتایج،  خطا‌هایی داشته باشند. برای جلوگیری از این مورد یا باید کاتالوگ دستگاه را به‌طور کامل مطالعه کرده و نحوه کالیبره کردن دستگاه را یاد بگیرید و یا باید سالی یک‌بار آن را توسط پزشک خود بررسی کنید. همچنین هرچند وقت یک‌بار، لوله دستگاه را ازنظر ترک‌خوردگی و نشتی بررسی کنید.

مراقبت و نگهداری مناسب نیز لازم است. هنگام جمع‌کردن دستگاه لوله به‌هیچ‌وجه نباید پیچ بخورد. همچنین از قرار دادن دستگاه در گرما خودداری کنید. نکته دیگر اینکه از پزشک یا پرستار خود بخواهید نحوه صحیح استفاده از دستگاه فشار خون را به شما آموزش دهد. رعایت این نکات آسان و ریز همگی به شما کمک می‌کند نتایج خوبی را از دستگاه فشار خون خود بدست ‌آورید.

سخن آخر

دستگاه فشار خون یکی از کاربردی‌ترین ابزار کمک تشخیصی است که در علم پزشکی ابداع شده است و علاوه بر کمک به پزشک در تشخیص دقیق، به نوعی به شما کمک می‌کند از خطراتی مانند سکته‌های قلبی و مغزی دور بمانید و سال‌های بیشتری را در کنار خانواده به‌خوبی و خوشی زندگی کنید. یادگیری استفاده از این دستگاه و انتخاب دستگاه مناسب در نتایج حاصل اثر‌گذار است و بهترین راهنمای شما برای خرید یک دستگاه فشار خون که وجودش در هر خانه الزامی می‌باشد، متخصص قلب شما خواهد بود. جهت مشاوره با کارشناسان ما نیز می‌توانید از لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه استفاده کنید.

مرکز تخصصی ما با داشتن کادری مجرب، پیش از ملاقات با پزشک شما را با بیماری  آشنا کرده و در مورد شیوه های درمان بیماری به شما مشاوره می دهد. این مرکز تخصصی دارای بهترین متخصصان قلب و عروق می باشد که در یک مجموعه گرد هم آمده اند.

پس می توانید با خیال راحت به این مرکز مراجعه کنید و از خدمات آن بهره ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی بیشتر با خدمات مرکز تخصصی قلب دکتر تپش می توانید به صفحه تماس با ما مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید