×

علائم سکته خفیف

یکی از شایع ترین علل مرگ و میر در جهان سکته قلبی می باشد. دانستن علائم سکته خفیف میتواند جان شخص را نجات دهد و از بروز عوارض خطرناک و جبران ناپذیر جلوگیری نماید.ضروریست هر شخصی در صورت مشاهده علائمی همچون درد خفیف در ناحیه قفسه سینه و یا تنگی نفس تحت نظر متخصص قلب و عروق قرار بگیرد تا دچار اتفاقات ناگهانی همچون سکته نشود.ما در این مقاله به تمامی جوانب این موضوع و علائم آن میپردازیم.

علائم سکته خفیف

کلینیک قلب دکتر تپش با دارا بودن انواع تست های تشخیصی و حاذق ترین پزشکان قلب و عروق ، شما را در رسیدن به قلبی سالم وزندگی آرام همراهی خواهد کرد.جهت نوبت گیری کلیک کنید.

شما می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های قلبی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام ما شده و به صورت 24 ساعته با متخصص قلب در ارتباط باشید و سوالات خود را در میان بگذارید.

فهرست مطالب مورد بررسی در این مقاله

علائم سکته خفیف

تشخیص سکته قلبی

در هنگام بروز سکته قلبی خفیف یا شدید چه باید کرد؟

علائم سکته خفیف

همه در هنگام سکته قلبی و یا سکته قلبی خفیف علائم یکسانی ندارند. از هر 3 نفری که دچار حمله قلبی می شوند ، 2 نفر دچار درد قفسه سینه ، تنگی نفس یا احساس خستگی چند روز یا چند هفته قبل از حمله می شوند. فردی که آنژین دارد (درد قفسه سینه موقتی) ممکن است متوجه شود که این اتفاق بیشتر پس از فعالیت بدنی کمتر رخ می دهد. تغییر در الگوی آنژین را باید جدی گرفت.

در طی سکته قلبی خفیف یا شدید ، ممکن است فرد در وسط قفسه سینه احساس درد کند که می تواند به پشت ، فک یا بازوها گسترش یابد. درد نیز ممکن است در همه این مکان ها احساس شود و نه در قفسه سینه. گاهی درد در ناحیه معده احساس می شود ، جایی که ممکن است به جای سوء هاضمه اشتباه گرفته شود. درد ناشی از علائم سکته خفیف مانند آنژین است اما معمولاً شدیدتر است ، ماندگاری بیشتری دارد و با استراحت یا مصرف قرص نیتروگلیسیرین بهتر نمی شود.

از هر 3 نفری که دچار حمله قلبی می شوند ، تقریباً 1 نفر احساس درد در قفسه سینه را جز علائم سکته قلبی خفیف حس نمی کند. این افراد به احتمال زیاد زنان ، بزرگتر از 75 سال ، فردی با نارسایی قلبی یا دیابت و فردی که سکته کرده است ، هستند.

سایر علائم سکته خفیف یا شدید شایع عبارتند از:

  • ضعف
  • تعریق ناگهانی
  • حالت تهوع
  • تنگی نفس ، به خصوص در افراد مسن
  • تپش سنگین قلب
  • ریتم غیر طبیعی قلب (آریتمی) ، که در بیش از 90٪ از افرادی که سکته قلبی داشته اند رخ می دهد.
  • از دست دادن هوشیاری ، که گاهی اوقات اولین علامت سکته قلبی خفیف است.
  • احساس بی قراری ، تعریق ، اضطراب و احساس عذاب قریب الوقوع
  • کبودی لب ها ، دست ها یا پاها
  • افراد مسن ممکن است علائمی داشته باشند که شبیه سکته مغزی است و ممکن است گمراه شود.

افراد مسن ، به ویژه زنان ، بیشتر از افراد جوان مدت بیشتری طول می کشد تا اعتراف کنند که بیمار هستند یا به دنبال کمک پزشکی هستند.در ساعات اولیه حمله قلبی ، سوفل های قلبی و سایر صداهای غیرطبیعی قلب ممکن است از طریق استتوسکوپ شنیده شود.

تشخیص سکته قلبی

از آنجا که حمله قلبی (سکته قلبی) می تواند زندگی را تهدید کند ، مردان بالای 35 سال یا زنان بالای 50 سال که درد قفسه سینه دارند باید معاینه شوند تا ببینند آیا در آنها سکته قلبی وجود دارد یا خیر. با این حال ، درد مشابه می تواند ناشی از ذات الریه ، لخته شدن خون در ریه (آمبولی ریوی) ، پریکاردیت ، شکستگی دنده ، اسپاسم مری ، سوءهاضمه یا حساسیت عضلات قفسه سینه پس از آسیب یا اعمال باشد. حمله قلبی را می توان در طی چند ساعت از وقوع آن با آزمایشات زیر تأیید کرد:

علائم سکته خفیف

الکتروکاردیوگرافی (نوار قلب)

آزمایش خون

اکوکاردیوگرافی

در هنگام بروز سکته قلبی خفیف یا شدید چه باید کرد؟

نیمی از مرگ و میر ناشی از حمله قلبی در 1 ساعت اول پس از شروع علائم رخ می دهد. بسیار مهم است که علائم حمله قلبی به عنوان یک فوریت پزشکی درمان شود. فردی با این علائم سکته خفیف را باید با آمبولانس با پرسنل آموزش دیده به بخش اورژانس بیمارستان منتقل کنید.

باید هر چه زودتر درمان سکته قلبی شروع شود.جویدن یک قرص آسپرین پس از فراخوانی آمبولانس می تواند به کاهش اندازه لخته خون کمک کند. ممکن است یک بتا بلاکر برای کاهش ضربان قلب تجویز شود تا قلب به این سختی کار نکند و آسیب عضله قلب را کاهش دهد. غالباً به شخصی که دچار حمله قلبی می شود اکسیژن داده می شود که این امر همچنین باعث می شود که آسیب بافت قلبی کمتر شود.

افرادی که ممکن است دچار حمله قلبی شوند معمولاً در بیمارستانی بستری می شوند که دارای واحد مراقبت از قلب است. ریتم قلب ، فشار خون و میزان اکسیژن موجود در خون از نزدیک کنترل می شود تا آسیب قلبی قابل ارزیابی باشد.

ممکن است از داروها برای حل شدن لخته های خون در شریان استفاده شود تا بتوان بافت قلب را نجات داد. برای موثر بودن ، این داروها باید طی شش ساعت از شروع علائم حمله قلبی به صورت وریدی تجویز شوند. بعد از شش ساعت ، بیشترین آسیب دائمی است. (به افرادی که بیماری خونریزی یا فشار خون بالا دارند و کسانی که اخیراً جراحی کرده اند یا سکته کرده اند نمی توان این داروها را داد.)

علائم سکته خفیف

به جای دارو درمانی ، ممکن است بلافاصله آنژیوپلاستی برای پاکسازی عروق انجام شود. این روش به عنوان درمان اولیه در حملات قلبی ارجح است. اگر انسداد زیاد باشد ، ممکن است جراحی بای پس عروق کرونر ضروری باشد.

  • بعد از حمله قلبی (سکته قلبی) ، پزشک قلب و عروق ممکن است نیاز به آزمایش یا درمان اضافی داشته باشد ، از جمله:
  • استفاده از مانیتور هولتر برای نظارت مستمر بر فعالیت الکتریکی قلب
  • یک تست استرس ورزشی
  • درمان دارویی ، از جمله مصرف روزانه آسپرین ، بتا بلاکرها یا مهار کننده های ACE
  • آنژیوگرافی کرونر
  • آنژیوپلاستی
  • عمل جراحی بای پس
  • کاهش سطح کلسترول

کلینیک قلب دکتر تپش با دارا بودن انواع تست های تشخیصی و حاذق ترین پزشکان قلب و عروق ، شما را در رسیدن به قلبی سالم وزندگی آرام همراهی خواهد کرد.جهت نوبت گیری کلیک کنید.

شما می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های قلبی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام ما شده و به صورت 24 ساعته با متخصص قلب در ارتباط باشید و سوالات خود را در میان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید