×

قلب درد عصبی

علائم قلب درد عصبی بعضی مواقع از یک احساس نگرانی ساده بیشتر است  و برخی واکنش‌های فیزیکی رخ می‌دهد که ممکن است حتی نگرانی در مورد سکته را برایتان ایجاد نماید. تشخیص قلب درد عصبی تنها از عهده متخصصین قلب متبحر در مراکز تخصصی قلب معتبر برمی‌آید و اگر این بیماری قبلاً برای شما تشخیص داده نشده و دچار علائمی مانند تپش قلب، درد قلب و… شدید حتماً باید جهت ارزیابی به یک مرکز تخصصی قلب مانند مرکز ما مراجعه کنید.

در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد قلب درد عصبی با شما صحبت کنیم.

فهرست مطلب:

قلب درد عصبی چیست؟

قلب درد عصبی چگونه احساس می‌شود؟

قلب درد عصبی با دردی که نشانه حمله قلبی است چه تفاوتی دارد؟

دلایل قلب درد عصبی چیست؟

تمرینات خانگی برای بهبود قلب درد عصبی

سخن آخر

قلب درد عصبی چیست؟

ممکن است شما نیز در برخی از شرایط زندگی دچار ترس، حالت عصبی و این‌طور احساسات شده باشید که کاملاً طبیعی است. درواقع این موارد واکنش‌های طبیعی به لحظات غیرمعمول زندگی است؛ اما برخی افراد به‌طور مکرر این شرایط را حتی گاهی بی‌دلیل تجربه می‌کنند و دچار قلب درد عصبی می‌شوند. این شرایط بیشتر برای کسانی رخ می‌دهد که به‌صورت مکرر احساس اضطراب و نگرانی داشته باشند و حتی گاهی علائم آن با علائم بیماری‌های خطرناک قلب و سکته قلبی اشتباه گرفته می‌شود. به‌عنوان‌مثال درد در ناحیه قفسه سینه می‌تواند یک واکنش در برابر اضطراب شدید و دائم باشد که غالباً درنتیجه حمله وحشت یا پانیک ایجاد خواهد شد. به دلیل مشابهت بسیار بالای علائم حملات پانیک با بیماری‌های عروق کرونر، آنژین‌های صدری و حملات قلبی، هرگونه درد قلبی که ایجاد برایتان ایجاد می‌شود، حتی در صورتی که احتمال می‌دهید مربوط به حمله پانیک است و خطری ندارد باید حتما به متخصص قلب مراجعه کنید.

گاهی نیز این موارد یعنی بیماری‌های قلبی و عروقی و مشکلات مربوط به قلب درد عصبی ناشی از مشکلات روحی مانند استرس، افسردگی و … می‌توانند همزمانی داشته باشند. تشخیص این دو مورد از یکدیگر بسیار تخصصی است و نیاز هست که حتما یک متخصص قلب باتجربه شما را معاینه کرده و احتمال بروز مشکلات ساختاری اعم از دریچه‌ قلب، عضلات و مشکلات عروقی کرونر و حتی مشکلات الکتروفیزیولوژیک یعنی مشکلات ضربانی رد شود. با این حال به طور کلی این دردها تفاوت‌هایی نیز از نظر شدت و علائم دارند. به عنوان مثال مشکلات قلبی تیپ دردی متفاوتی دارند، مدت و شدتشان فرق می‌کند، محل درد متفاوت است و می‌تواند همراه با تهوع و استفراغ و تعریق باشند.

قلب درد عصبی چگونه احساس می‌شود؟

معمولاً علائم استرس و نگرانی در هیچ دو فردی یکسان نیست و حتی این علائم برای یک فرد در موقعیت‌های مختلف متغیر است. به همین دلیل تشخیص اینکه واکنش درد در ناحیه قلب عصبی است یا نشانه‌ای از یک بیماری جدی و یا حتی نزدیک شدن به سکته قلبی است بسیار دشوار می‌باشد و تنها از عهده متخصصین قلب برمی‌آید. افراد درد ناشی از استرس در قلب را به طرق مختلف بیان می‌کنند. در برخی افراد این درد به‌تدریج ایجاد می‌شود و در برخی دیگر می‌تواند یک احساس ناگهانی باشد. به‌طورکلی قلب درد عصبی ممکن است به شکل‌های زیر احساس شود:

  • درد شدیدی که تیرکشنده است.
  • درد در ناحیه قفسه سینه که دوام دارد.
  • اسپاسم‌ها و انقباضات غیرطبیعی ماهیچه در قفسه سینه
  • احساس درد، بی‌حسی یا سوزش
  • احساس ضربه چاقو
  • تنش یا سفتی در ناحیه قفسه سینه

اگر تاکنون سابقه قلب درد عصبی را نداشته‌اید، باید در جهت پیگیری هرچه سریع‌تر علت وقوع این علائم اقدام کنید. گاهی علائم این نوع درد به‌قدری شدید است که شما مجبور هستید برای پیگیری به اورژانس بروید. درصورتی‌که در بیمارستان سلامت قلب شما بررسی شد و مشکلی نبود، احتمالاً قلب درد عصبی برایتان تشخیص داده می‌شود و برای پیگیری درمان شما به یک متخصص قلب و روانشناس ارجاع داده خواهید شد و ممکن است برخی از قرص‌های قلب درد عصبی برایتان تجویز شود. گاهی نیز درد در این ناحیه مربوط به اندام دیگر بدن مانند دستگاه گوارشی، تنفسی و … است که بعد از ارزیابی مشخص خواهد شد.

قلب درد عصبی با دردی که نشانه حمله قلبی است چه تفاوتی دارد؟

به‌طورکلی هرگونه درد و ناراحتی در ناحیه قفسه سینه می‌تواند نگران‌کننده باشد و بهتر است درصورتی‌که قبلاً بیماری خاصی برای شما تشخیص داده نشده است، در این شرایط به دنبال اورژانس پزشکی باشید. حتی درصورتی‌که علت درد قفسه سینه شما قلب درد عصبی باشد ممکن است دچار حمله قلبی شده باشید و باید سریعاً برای پیگیری اقدام کنید و وقت را از دست ندهید تا خطری برای سلامت شما پیش نیاید.

معمولاً دردی که نشانه سکته قلبی باشد به یکی از شکل‌های زیر خواهد بود: (البته علائم سکته برای افراد مختلف متفاوت است و ما این موارد را صرفاً جهت اطلاع بیان می‌کنیم)

  • دردی که از قفسه سینه به قسمت‌های دیگر مانند فک یا بازو‌ها تابش دارد.
  • وقتی درد با انجام برخی فعالیت‌ها بدتر می‌شود.
  • دردی در ناحیه قلب که با حالت تهوع همراه باشد.
  • احساس فشار بیش از حد بر روی قفسه سینه و نوعی سنگینی
  • افزایش سرعت ضربان قلب
  • احساس تنگی نفس
  • برخی از افراد علائمی مانند کمردرد و خستگی را نیز به‌عنوان بخشی از علائم حمله قلبی خود گزارش داده‌اند.

درحالی‌که ازنظر پزشکی بین اضطراب و درد قلب ارتباط وجود دارد و این موارد می‌تواند نشانه‌ای از قلب درد عصبی باشند، احتمال خطر سکته نیز وجود دارد و شما نباید این علائم را نادیده بگیرید و حتماً باید در صورت بروز آن‌ها به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. در این شرایط یا باید از اورژانس بخواهید در محل حضور پیدا کند و یا از کسی بخواهید شما را به اورژانس برساند و به‌هیچ‌وجه خودتان رانندگی نکنید. پرسنل اورژانس شما را ارزیابی خواهند کرد و تعیین می‌کنند که آیا شما دچار یک رویداد قلبی مانند سکته شده‌اید یا دلیل دیگری باعث ایجاد این علائم شده است.

دلایل قلب درد عصبی چیست؟

وقتی شما دچار اضطراب می‌شوید، بدن نسبت به این اضطراب برخی از واکنش‌های فیزیکی مانند تعریق یا تنگی نفس را بروز می‌دهد. در این شرایط مغز و بدن واکنش سریعی نشان می‌دهند. به‌عنوان‌مثال ممکن است در بدن خود دچار تنش یا سفتی در برخی نقاط شوید. از طرفی استرس می‌تواند واکنش‌های روحی و احساسی را نیز به وجود آورد.

به‌عنوان‌مثال ناراحت می‌شوید یا پرخاشگری می‌کنید که به این واکنش‌ها، عکس‌العمل‌های جنگ و گریز گفته می‌شود. اگر این شرایط گاه‌گداری به‌صورت طبیعی ایجاد شود، بدن باید بعد از ۳۰ دقیقه از این حالت‌ها خارج شود، اما در صورت مکرر بودن این وضعیت بدن نمی‌تواند به‌سرعت بهبود پیدا کند و همین امر منجر به افزایش تنش ماهیچه‌ای خواهد شد که قلب را نیز درگیر کرده و باعث قلب درد عصبی می‌شود. از طرفی در شرایط استرسی ضربان قلب شما افزایش می‌یابد و همه این موارد در کنار هم می‌توانند باعث سفت شدن ماهیچه قلب و درد‌های غیرعادی در این ناحیه شوند.

تمرینات خانگی برای بهبود قلب درد عصبی

برخی تمرینات می‌توانند قلب درد عصبی را به‌خوبی کنترل کنند. البته این تمرینات زمانی کاربرد دارند که این بیماری برای شما تشخیص داده‌ شده باشد و در غیر این صورت شما نباید به این موارد اکتفا کنید و حتماً باید توسط یک متخصص قلب خوب مورد ارزیابی قرار بگیرید. این تمرینات عبارت‌اند از:

انجام تنفس عمیق

تنفس عمیق با تمرکز بالا می‌تواند ذهن و بدن شما را به‌خوبی آرام کند. در صورت امکان برای انجام این کار در یک اتاق آرام و تنها باشید و هر بار ۱ ثانیه نفس خود را نگه ‌دارید و با شمارش تا ۱۰ آن را ر‌ها کنید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا ضربان قلب شما پایین آمده و بهتر شوید.

بررسی درست وضعیت

اگر به‌صورت مکرر دچار اضطراب و قلب درد عصبی می‌شوید بهتر شناسایی کنید چه مواردی حال شما را بد می‌کنند. در این خصوص می‌توانید از خودتان بپرسید چه چیز‌هایی شما را نگران یا ناراحت می‌کنند؟ از چه مواردی می‌ترسید؟ و… و سپس راه‌حل‌هایی برای رفع آن‌ها پیدا کنید. برای این کار می‌توانید از یک مشاور روانشناس نیز کمک بگیرید.

تجسم یک صحنه زیبا

هنگامی‌که دچار استرس و قلب درد عصبی می‌شوید، می‌توانید با تصور یک مکان زیبا یا موقعیتی که دوست دارید در آن باشید، به خودتان احساس خوب و آرامش بدهید تا این درد فروکش کند.

کار‌هایی انجام دهید که به شما آرامش می‌دهند.

این کار‌ها برای هر فرد طبق علائقی که دارد، می‌تواند کاملاً متفاوت باشد و شما باید کشف کنید چه چیز‌هایی شما را در هنگام استرس آرام می‌کند. خوردن یک لیوان آب‌ خنک، پیاده‌روی، گوش دادن به موزیک، انجام حرکات ورزشی و یوگا، صحبت کردن با یک دوست، دیدن یک فیلم خوب و… همگی از مواردی هستند که می‌توانند احساس آرامش شما را افزایش دهند.

سخن آخر

همان‌طورکه گفتیم هرگونه درد یا ناراحتی در ناحیه قلب و قفسه سینه می‌تواند نگران‌کننده و نشانه‌ای از یک بیماری یا رویداد جدی برای قلب باشد که نیاز به بررسی سریع پزشکی دارد؛ بنابراین درصورتی‌که قبلاً قلب درد عصبی برای شما تشخیص داده نشده است باید به اورژانس مراجعه کنید تا ازنظر بیماری‌های قلبی مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرید. درصورتی‌که در بیمارستان مشخص شود علت دیگری باعث ایجاد این درد شده است، شما را به متخصص موردنظر ارجاع خواهند داد؛ اما در ابتدا بررسی ناهنجاری‌های قلبی از هر چیزی مهم‌تر است. حتی درصورتی‌که قبلاً قلب درد عصبی برای شما تشخیص داده ‌شده و حالا دردی را همراه با علائم دیگر مانند تهوع، سرگیجه، تنگی نفس، تعریق و… احساس می‌کنید، احتمال بروز سکته قلبی وجود دارد و باید سریعاً به اورژانس مراجعه کنید.

مرکز تخصصی ما با داشتن کادری مجرب، پیش از ملاقات با پزشک شما را با بیماری  آشنا کرده و در مورد شیوه های درمان بیماری به شما مشاوره می دهد. این مرکز تخصصی دارای بهترین متخصصان قلب و عروق می باشد که در یک مجموعه گرد هم آمده اند.

پس می توانید با خیال راحت به این مرکز مراجعه کنید و از خدمات آن بهره ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی بیشتر با خدمات مرکز تخصصی قلب دکتر تپش می توانید به صفحه تماس با ما مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید