چرا نمی توانم نفس بکشم؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در حین ورزش نفس نفس بزنید . در این شرایط مشکل حادی پیش نیامده است. ولی ممکن است روی مبل دراز کشیده باشید و یا مشغول فعالیتی نباشید. در این شرایط است که تنگی نفس دلایل مختلفی دارد و می تواند نشانه بروز مشکل حادی باشد . در این حین سوالی که ذهن شما را به خود مشغول می کند این است که “چرا نمی توانم نفس بکشم؟ “

تنگی نفس دلایل متفاوتی دارد و ممکن است بیانگر بسیاری از مشکلات سلامتی در بدن شما باشد و یا به طور ناگهانی ایجاد شده و یا به مرور زمان شدید تر شود . بنابراین نیاز است این مشکلات بررسی شود و علت تنگی نفس مشخص شود .

در مطلبی که پیش رو دارید ، دلایل مختلف تنگی نفس همانند بیماری های ریوی ، اختلالات عصبی ، آلرژی ها و حساسیت ها و بسیاری دیگر از دلایل تنگی نفس بررسی می شود.

پس با کلینیک دکتر تپش همراه باشید تا از تمامی دلایل تنگی نفس با خبر شوید و پاسخ سوال چرا نمیتوانم نفس بکشم را بیابید .

دلایل تنگی نفس

1.آلرژی

آلرژی

مشکل تنفس شما می تواند یک حساسیت به یک ماده غذایی ، حیوان خانگی یا هر چیزی در هوا باشد. سیستم ایمنی بدن شما (دفاع بدن در مقابل میکروب ها) با آن ها مانند مهاجم خارجی که باید با آن مبارزه شود رفتار می کند.

شما علاوه بر تنگی نفس ، ممکن است این نشانه ها را نیز داشته باشید :

• کهیر یا بثورات
  • سرفه ، عطسه یا آبریزش بینی
  • چشمان اشک آلود
  • سفتی در گلو
  • مشکل در بلع یا تورم زبان شما
  • خستگی

بعضی از غذاهای رایج که بعضی از افراد نیز به آنها حساسیت دارند مثل تخم مرغ ، شیر ، آجیل و گندم است.

چیزهایی که در هوا می تواند منجر به آلرژی شما شود عبارتند از: گرد و غبار ، گرده ها ، و پوسته های ریز که توسط گربه ها ، سگ ها و حیوانات دیگر ریخته می شود.

پزشک شما می تواند آزمایشاتی را نشانگر محرک های آلرژی شما  باشد، برای شما انجام دهد.

داروهایی مانند آنتی هیستامین ها می توانند به تسکین بسیاری از علائم کمک کنند. پزشک شما ممکن است ایمونوتراپی را نیز توصیه کند . ایمونوتراپی یک برنامه درمانی طولانی مدت است که شامل تزریق منظم می باشد.

تا اینجا اولین پاسخ به سوال “چرا نمی توانم نفس بکشم؟” را دریافتیم .

2.آسم

آسم

در این وضعیت ممکن است حس کنید کسی روی قفسه سینه شما نشسته است یا نمی توانید هوای کافی را داخل یا خارج کنید. به این صورت که نفس های کوتاهی می کشید تا هوای مورد نیاز را وارد ریه کنید .

آسم یکی از شایعترین بیماری های ریه است. این بیماری توسط چیزی که به آن حساسیت دارید ، مانند گرده یا از محرک های داخل هوا مانند دود ناشی می شود.

استرس ، ورزش یا حتی تغییر در آب و هوا می تواند این بیماری را آرام کند.

این بیماری علاوه بر تنگی نفس ، می تواند منجر به موارد زیر شود:

• سفتی در سینه
  • خس خس سینه

برای تحت کنترل نگه داشتن این بیماری ، با پزشک خود همکاری کنید تا یک برنامه درمانی طراحی کنید. ابتدا از همه محرکها به جز ورزش خودداری کنید چرا که ورزش برای سلامتی کلی شما مهم است.

می توانید دو نوع دارو را امتحان کنید، یکی برای کنترل تنگی نفس در  طولانی مدت و دیگری برای تسکین سریع تنگی نفس.

تا اینجا پاسخ دوم به سوال “چرا نمی توانم نفس بکشم؟” را دریافتیم .

3.بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD)

بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD)

این نوعی بیماری ریه است که عمدتاً دو بیماری را شامل می شود: برونشیت طولانی مدت و آمفیزم که عموماً ناشی از استعمال سیگار است.

در این بیماری با گذشت زمان ، بافت ریه شما آسیب می بیند ، و دریافت هوا در داخل و خارج از ریه های شما مشکل تر است.

برخی از علائم دیگر COPD عبارتند از:

• عفونت های مکرر تنفسی
  • لب های لب یا ناخن های آبی
  • خلط یا مخاط خیلی زیاد
  • خس خس سینه

COPD با دارو قابل درمان است اما هیچ درمانی وجود ندارد و با گذشت زمان بدتر می شود. تغییر در شیوه زندگی ، از جمله ورزش و درست غذا خوردن می تواند کمک کند. ممکن است به دوز اکسیژن اضافی از مخزن یا دستگاه دیگری نیاز داشته باشید. هم چنین پزشک ممکن است برای ترمیم ریه های آسیب دیده شما جراحی را توصیه کند.

پس تا این مرحله به سومین پاسخ برای سوال “چرا نمی توانم نفس بکشم؟” پی بردیم .

4.ایا دلیل تنگی نفس من ترک سیگار است ؟

ایا دلیل تنگی نفس من ترک سیگار است ؟

اگر مدتی است که سیگار می کشید و نمی توانید نفس بکشید ، جای تعجب ندارد. چرا که بیماری ریه صدر تمام مشکلاتی است که از سیگار کشدن به وجود می آید.

اما ممکن است شما متوجه نباشید که وقتی کشیدن سیگار را متوقف می کنید ، تنفس های شما کوتاه می شود و ممکن است نتوانید نفس بکشید.

شما با سیگار کشیدن به ریه ها آسیب می رسانید. ممکن است زمانی که سیگارکشیدن را متوقف می کنید ، ریه ها بهتر شوند . گذشته از مشکل تنفسی ، شما ممکن است موارد زیر را نیز حس کنید :

• ولع مصرف سیگار یا نیکوتین
  • گرسنگی شدید
  • مشکل تمرکز
  • گلو درد
  • مشکل خواب

بعد از ترک آخرین سیگار ، توانایی تنفس شما به طور عادی باید طی 1 تا 9 ماه بازگردد. البته این عامل بستگی به این دارد که چه مدت و به چه شدت سیگار کشیدید.

پس در این جا به چهارمین پاسخ سوال “چرا نمی توانم نفس بکشم؟” رسیدید .

5. پنومونی

پنومونی عفونتی است که موجب التهاب کیسه هوایی در یک یا هر دو ریه می شود . این کیسه ها ممکن است با مایعات یا چرک پر شوند و موجب سرفه های خلطی یا تب و لرز شوند .

این بیماری در نوزادان ، کودکان و افراد بالای 65 سال و افرادی که سیستم ایمنی آن ها ضعیف می باشد ، بسیار خطرناک است .

6.آمبولی ریه

این مشکل ، به این صورت که یکی از سریان های ریه شما دچار انسداد می شود . در بسیاری از موارد لخته خونی که از اندام های دیگر مانند پا می آید ، به ریه می رسد و این انسداد رخ می دهد .

اگر از تشکیل لخته خون در پا جلوگیزی شود ، خطر آمبولی ریه کاهش می یابد.

7.سندروم دیسترس حاد تنفسی

این بیمای (ARDS)وقتی اتفاق می افتد که مایعات در کیسه های هوایی در ریه ها جمع شود . این مایع جلوی ورود هوای تازه به داخل ریه ها را می گیرد و اکسیژن کمتری به خون می رسد.

تنگی نفس حاصل از این مشکل ، چند ساعت یا جند روز پس از عفونت ظاهر می شود .

بسیاری از افراد مبتلا به این بیمای زنده نمی مانند و این بیماری با افزایش سن و داشتن بیماری قلبی خطرناک می شود .

این هفتمین پاسخ به سوال “چرا نمیتوانم نفس بکشم؟” است .

8.سرطان ریه

نوعی از سرطان است که در ریه ایجاد می شود . ریه انسان شامل دو بخش اسفنجی است که در هنگام دم اکسیژن را گرفته و در بازدم دی اکسید کربن باز می گردانند.

افراد سیگاری بیشتر در معرض خطر سرطان ریه قرار دارند. البته افراد غیر سیگاری نیز در معرض خطر هستند . با ترک سیگار می توانید برای سالهای متمادی از سرطان ریه جلوگیری کنید .

در مورد تنگی نفس چه کاری می توان انجام داد؟

مشکلات تنفسی خود را نادیده نگیرید چرا که این تنگی نفس سعی دارد چیز مهمی را به شما از مشکلات بدن شما نشان دهد. برای یافتن منبع مشکل با پزشک خود در تماس باشید و یاد بگیرید که چگونه به طور موقت این درد را تسکین دهید . البته پس از تشخیص تنگی نفس ، یک قدم به شرایط بهتر نزدیک می شوید .

چه موقع تنگی نفس نشانه بیماری قلبی است ؟

در صورت ابتلا به بیماری های زیر می توان گفت مشکل تنگی نفس شما ناشی از مشکل قلبی می باشد  :

فشار خون پایین:

در بسیاری از افراد فشارخون پایین ممکن است مشکلی ایجاد نکند ، ولی گاهی اوقات فشارخون خیلی پایین منجر به سرگیجه و غش می شود . فشارخون سیستولی پایینتر از 90 و فشارخون دیاستولی پایینتر از 60 ، فشارخون پایین است .

حمله قلبی :

حمله قلبی در اثر انسداد جریان خونی که به قلب می رسد منجر می شود . این مشکل می تواند به دلیل تشکیل پلاک در عروق رخ دهد .

برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید .

ایسکیمی قلبی :

این بیماری در اثر کاهش جریان خون منتهی به قلب رخ می دهد.این بیماری زمانی اتفاق می افتد جریان خون قلب کم شود . مثل ابتلا به بیماری عروق کرونری .

آنژین

آنژین یا درد قفسه سینه که به دلیل کاهش جریان خون به قلب رخ می دهد . آنژین علامتی از بیماری عروق کرونری است .

برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید .

شما می توانید برای درمان دلایل تنگی نفس که مربوط به مشکلات قلبی می باشد به کلینیک قلب وعروق دکتر تپش مراجعه کنید و از به روز ترین تجهیزات و علم پزشکان حاذق استفاده کنید .