×

چگونه از سلامت قلب خود مطمئن شویم؟

قلب حیاتی ترین عضو بدن انسان است و پاسخ به سوال چگونه از سلامت قلب خود مطمئن شویم؟ یکی از مهمترین سوالاتی است که در طول حیات باید به آن توجه داشته باشید و در پی پاسخ به آن باشید.ما در این مقاله به بررسی10تست برای اطمینان از سلامت قلب میپردازیم که برای انجام آنها باید به متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید.

کلینیک قلب دکترتپش با دارا بودن انواع تست های تشخیصی و حاذق ترین پزشکان قلب و عروق ، شما را در رسیدن به قلبی سالم وزندگی آرام همراهی خواهد کرد.جهت نوبت گیری از لینک های ارتباطی موجود در سایت استفاده نمایید.

 همچنین شما می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های قلبی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام ما شده و به صورت 24 ساعته با متخصص قلب در ارتباط باشید و سوالات خود را در میان بگذارید.

آزمایشاتی برای تشخیص سلامت قلب

چگونه از سلامت قلب خود مطمئن شویم؟

1.بررسی نبض

2.بررسی فشار خون

3.اکوکاردیوگرام

4.الکتروکاردیوگرام

5.الکتروکاردیوگرام 24 ساعته یا سرپایی

6.تست استرس یا تست تردمیل برای قلب

7.تصویربرداری و اسکن قلب (MRI)

8.آنژیوگرام

9.آزمایش خون

10.اشعه ایکس قفسه سینه

چگونه از سلامت قلب خود مطمئن شویم؟

برای شناسایی بیماری های رایج قلب و پی بردن به سلامت قلب باید آزمایشاتی انجام دهید. این آزمایشات شامل موارد زیر می باشد که با مراجعه به پزشک قلب و عروق میسر است:

چگونه از سلامت قلب خود مطمئن شویم؟1.بررسی نبض

نبض گرفتن یک تست بسیار مهم در بررسی سلامت قلب است. در این تست تعداد ضربان های قلب در هر دقیقه اندازه گیری می شود ، منظم بودن یا نبودن نبض را ارزیابی شده و قدرت نبض را مشخص می کند. این تست سلامت قلب توسط پزشک قلب و یا خودتان قابل بررسی است.

چگونه از سلامت قلب خود مطمئن شویم؟

چگونه از سلامت قلب خود مطمئن شویم؟2.بررسی فشار خون

فشار خون تست مهمی است که می تواند توسط پزشک قلب انجام شود. این تست شامل دو بخش است:

فشار سیستولیک (عدد بالا) – این فشار داخل رگهای خونی  و قلب را منقبض می کند و خون را به داخل عروق منتقل می کند.

فشار دیاستولیک (عدد پایین) – این فشار را هنگامی که قلب دوباره از خون پر می شود ثبت می کند.

فشار خون شما بسته به کاری که انجام می دهید در طول روز نوسان دارد.گاهی ممکن است پزشک قلب و عروق از شما بخواهد که فشار خون خود را در خانه برای مدت زمانی کنترل کنید. این می تواند با نظارت شبانه روزی 24 ساعته یا با نظارت خانگی انجام شود.

چگونه از سلامت قلب خود مطمئن شویم؟3.اکوکاردیوگرام

اکوکاردیوگرام – یا “اکو” – اسکن قلب با سونوگرافی است. از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصویری از قلب شما استفاده میشود.

این یک تست سلامت قلب بدون درد است که معمولاً در مطب پزشک انجام می شود. یه این صورت که دکتر قلب و عروق بر روی سینه شما ژل مخصوص میزند و پروب را به اطراف سینه حرکت می دهد تا دید خوبی از قلب شما داشته باشد.

در این تست سلامت قلب موارد زیر بررسی میشود:

  • اندازه قلب
  • چقدر عضله قلب منقبض شده و شل می شود.
  • دریچه ها چقدر خوب کار می کنند.
  • وضعیت رگ و دریچه های قلب

چگونه از سلامت قلب خود مطمئن شویم؟4.الکتروکاردیوگرام

نوار قلب آزمایشی است که فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می کند.این تست سلامت قلب آنچه در مناطق مختلف قلب اتفاق می افتد را منعکس می کند و به شما در شناسایی هرگونه مشکل در ریتم یا ضربان قلب کمک می کند. نوار قلب بدون درد است و انجام آن حدود 5-10 دقیقه طول می کشد.

 سلامت قلب

چگونه از سلامت قلب خود مطمئن شویم؟ 5.الکتروکاردیوگرام 24 ساعته یا سرپایی

در این آزمایش الکترودها به یک جعبه کوچک متصل شده و به یک تسمه متصل می شوند. همانطور که به کارهای عادی و روزمره خود ادامه می دهید ، این کمربند را 24 ساعت می بندید. اینگونه ضربان قلب شما در حال کنترل بوده و قادر خواهد بود هرگونه ناهنجاری را در طول روز ثبت کند. همچنین از شما خواسته می شود علائمتان را ثبت کنید. سپس نتایج این تست سلامت قلب می تواند توسط متخصص قلب ارزیابی شود.

چگونه از سلامت قلب خود مطمئن شویم؟6.تست استرس یا تست تردمیل برای قلب

این تست شبیه نوار قلب است اما عملکرد قلب را در هنگام راه رفتن روی تردمیل اندازه گیری می کند. این نوار قلب نحوه پاسخگویی قلب شما به ورزش را ثبت می کند و پزشک قلب با بررسی آن متوجه سلامت قلب شما میشود.

چگونه از سلامت قلب خود مطمئن شویم؟ 7.تصویربرداری و اسکن قلب (MRI)

این اسکن بدون درد از یک میدان مغناطیسی در داخل دستگاه اسکن برای تولید تصاویر قلب و رگ های خونی استفاده می کند. برای بررسی مشکلات مربوط به ساختار قلب و خون رسانی مفید است و سالم بودن آن نشانه قلب سالم می باشد.

چگونه از سلامت قلب خود مطمئن شویم؟

چگونه از سلامت قلب خود مطمئن شویم؟8.آنژیوگرام

آنژیوگرام نوعی اشعه ایکس است که برای بررسی عروق کرونر(عروقی که تأمین کننده خون به عضله قلب می باشد.) استفاده می شود. این روش بهترین روش برای تشخیص بیماری عروق کرونر قلمداد می شود – شرایطی که عروق اطراف قلب را تحت تأثیر قرار می دهد.

در طول این تست سلامت قلب ، یک لوله انعطاف پذیر طولانی به نام کاتتر به داخل رگ خونی در کشاله ران یا بازو وارد می شود. نوک کاتتر سپس به قلب و عروق کرونر شما خورده می شود. سپس رنگ مخصوص از طریق کاتتر ظریف به عروق کرونر شما تزریق می شود و تصاویر اشعه ایکس گرفته می شود. به این تصاویر ایجاد شده در طی آنژیوگرافی، آنژیوگرام می گویند.

این تصاویر برای شناسایی باریک شدن یا انسداد شریان هایی است که به قلب متصل میشوند. این تست سلامت قلب همچنین گاهی اوقات برای رسیدن به تشخیص بیماران مبتلا به مشکلات دریچه قلب و بیماری عضلانی قلب است.

چگونه از سلامت قلب خود مطمئن شویم؟9.آزمایش خون

تعدادی آزمایش خون وجود دارد که می تواند برای  بررسی علائم  مشکلات قلبی و اندازه گیری سطوح مختلف در بدن که می توانند بر قلب تأثیر بگذارند ، انجام شود. در صورت شروع داروی جدید قلب ممکن است آزمایش خون نیز انجام شود.

متداول ترین فاکتورهایی که در آزمایش خون بررسی میشود شامل موارد زیر می باشد:

  • شمارش میزان گلبول های قرمز خون ، گلبول های سفید خون و پلاکت ها
  • اوره و الکترولیتها
  • گلوکز – این آزمایش سطح قند خون را اندازه گیری می کند.
  • عملکرد کبد و تیروئید – این آزمایشات عملکرد کبد و عملکرد تیروئید را اندازه گیری می کنند.
  • آزمایش خون تروپونین – تروپونین پروتئینی است که با آسیب دیدن عضله قلب در جریان خون آزاد می شود
  • سطح کلسترول و مشخصات لیپیدی.

چگونه از سلامت قلب خود مطمئن شویم؟ 10.اشعه ایکس قفسه سینه

تست سلامت قلب اشعه ایکس قفسه سینه برای نشان دادن اندازه، شکل قلب و تشخیص اختلالات قفسه سینه مفید است. این می تواند اطلاعات تکمیلی در مورد علائم شما (که اغلب می تواند مربوط به هر دو بیماری قفسه سینه و قلب باشد) به پزشکان ارائه دهد و همچنین می تواند مایعات موجود در ریه ها را که ممکن است ناشی از بیماری قلبی باشد ، نشان دهد.

10 تست سلامت قلب گفته شده در پاسخ به سوال چگونه از سلامت قلب خود مطمئن شویم؟ بهتر است توسط متخصص قلب و عروق انجام شود.زیرا در صورت وجود مشکل سریعتر تشخیص داده شده و مراحل درمانی زودتر از بروز عوارض خطرناک و حملات قلبی ناگهانی انجام میشود.

کلینیک قلب دکترتپش با دارا بودن انواع تست های تشخیصی و حاذق ترین پزشکان قلب و عروق ، شما را در رسیدن به قلبی سالم وزندگی آرام همراهی خواهد کرد.جهت نوبت گیری از لینک های ارتباطی موجود در سایت استفاده نمایید.

 همچنین شما می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های قلبی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام ما شده و به صورت 24 ساعته با متخصص قلب در ارتباط باشید و سوالات خود را در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید