×

تپش قلب در خواب

تپش قلب در خواب از علل مختلفی مثل کم خونی ، مصرف کافئین ، رژیم غذایی ، کابوس ، فلج خواب و غیره سر چشمه می گیرد. استرس و اضطراب ها دلیل عمده تپش قلب در خواب هستند و میتواند نشانه ی بیماری های زمینه ای قلبی مهم باشد.  اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که در خواب دچار تپش قلب می شوید و از این بابت ناراضی هستید ، مطلب زیر را دنبال کنید.

شما می توانید با مراجعه به کلینیک قلب دکتر تپش، سلامت قلب خود را زیر  نظر متخصصین مجرب و حاذق، تحت کنترل باشید و مراقبت کنید. هم چنین می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های قلبی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید .

 

تپش قلب در خواب

آنچه در این مقاله می خوانید :

چرا هنگام خواب دچار تپش قلب می شویم ؟

تپش قلب در خواب می تواند برای بسیاری از افراد ترسناک باشد. بسیاری از مردم به دنبال علت آن می گردند اما معمولاً جای نگرانی نخواهد بود. بسیاری از عوامل هستند که می توانند بر روی تپش قلب در هنگام خوابیدن اثر گذار باشند، مانند رژیم غذایی، استرس، آشفتگی در خواب و بی نظمی ها.

تپش قلب در خواب زمانی اتفاق می افتد که بعد از خوابیدن در خواب احساس ضربان شدید در قفسه سینه ، گردن یا سر خود می کنید. اهمیت این موضوع زیاد است ، اما معمولاً طبیعی هستند و به طور معمول نشانه چیز جدی تری نیستند.

گاهی اوقات تپش قلب آن چنان شدید می شود که قفسه سینه فرد درد می گیرد و همچنین ممکن است احساس لرزش یا اضطراب به وجود بیاید. تپش قلب در خواب شبیه به ضربان نامنظم قلب می باشد. این اتفاق کمی نگران کننده است اما معمولاً کوتاه مدت می باشد.

اگر به پهلو بخوابید ، ممکن است به دلیل شرایط بدن و تجمع فشار ، در معرض تپش قلب در شب باشید.

رایج ترین حالت تپش قلب که به قلب شما ارتباط ندارد هنگام خم شدن اتفاق می افتد ، زیرا فشار به شکم افزایش می یابد ، سپس به مری که در پشت دهلیز چپ قلب شما قرار دارد، منتقل می شود.

همچنین ممکن است که بعضی از افراد با تپش قلب از خواب بیدار شوند که علت آن مصرف برخی از داروها و مشکلاتی مثل دیابت، اختلال خواب و یا کم خونی می باشد. افرادی که این اتفاق را مداوم تجربه می کنند ، باید تحت چکاپ بهترین پزشک متخصص قلب قرار بگیرند تا بتوانند درمان موثر را در پیش بگیرند.

یکی دیگر از عواملی که می بایست در مورد تپش قلب در خواب ، مورد توجه قرار گیرد این است که ممکن است تپش قلب در طول روز اتفاق بیفتد ، اما فقط در شب به دلیل کاهش سطح صدا و کاهش حواس پرتی هنگام خوابیدن ، متوجه آن شوید.

تپش قلب در خواب

نشانه های تپش قلب در خواب

تپش قلبی که به ندرت اتفاق می افتد و بعد از چند ثانیه برطرف می شود نیازی به پیگیری پزشکی ندارد. اما اگر مشکل قلبی تشخیص داده شده دارید و به طور مکرر دچار تپش قلب می شوید یا مدام تشدید می شود حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

علائم تپش قلب در خواب شامل موارد زیر است :

سرگیجه

ضعف

احساس سبکی سر

غش

از دست دادن هوشیاری

ضربان قلب سریع یا تپنده

گیجی

اختلال در تنفس

تعریق بیش از حد

احساس سبکی سر

احساس درد، فشار یا گرفتگی و سفتی در سینه

احساس درد در بازوها، گردن، قفسه سینه، فک یا قسمت فوقانی کمر

ضربان قلب در حال استراحت بیشتر از 100 بار در هر دقیقه باشد.

احساس نبض نامنظم یا اینکه قلب شما برای مدت کوتاهی متوقف شود.

در صورت احساس تپش قلب در خواب هر یک از علائم گفته شده بالا را مشاهده کردید ; می تواند نشانه ای از یک وضعیت جدی و خطرناک باشند. سریعا باید به بهترین پزشک متخصص قلب مراجعه کنبد.

علائم تپش قلب اگر غیر منتظره باشد یا قبلاً آن را تجربه نکرده باشید ، می تواند نگران کننده باشد.

تپش قلب در خواب

دلایل تپش قلب در خواب

دلایل مختلفی برای تپش قلب وجود دارد. گاهی تپش قلب به انقباض زودهنگام دهلیزهای بالایی قلب برمی گردند. وقتی دهلیزها به اندازه‌ کسری از ثانیه زودتر از زمان مقرر منقبض بشوند، برای اینکه به آهنگ معمولی و صحیح خود برگردند لحظه ای بیشتر استراحت می‌ کنند. در نتیجه فرد احساس می کند که ضربان قلب بالایی دارد. این در حالی است که دهلیزهای پایینی تلاش می کنند تا خون اضافی‌ را که در زمان استراحت جمع شده به بیرون بفرستند.

عواملی که سبب بروز تپش قلب شدید هنگام بیدار شدن از خواب می‌شود عبارتند از:

عامل رایج در تپش قلب استرس ، ترس و اضطراب است که باعث بالا رفتن ضربان و در نهایت تپش قلب در خواب و حتی در زمان بیداری می شود.

کم خونی نیز علت تپش قلب در زنان و مردان است و معمولا با مصرف جگر و دارو‌های مرتبط بهبود می‌ یابد.

تب داشتن.

مصرف محرک هایی مانند کافئین ، نیکوتین در اواخر روز.

تپش قلب در خواب به خوردن بیش از حد غذا قبل از رفتن به رختخواب نیز مرتبط است.

فعالیت های ورزشی سخت باعث بروز تپش قلب می شوند.

شرایط پزشکی فرد مانند دیابت ، کم خونی ، فشار خون پایین ، قند خون پایین یا بیماری تیروئید از عوامل بروز تپش قلب در خواب نیز به حساب می آیند.

تغییرات هورمونی بر اثر قاعدگی، بارداری و شروع دوران یائسگی

داروهای بدون نسخه حاوی سودوافدرین ، یا داروهایی مانند کوکائین یا آمفتامین

سابقه بیماری و  ناراحتی قلبی در فرد.

سابقه خانوادگی، اختلالات ریتم قلبی و به طور خاص تپش قلب باعث افزایش خطر برای کسانی خواهد بود که سابقه ارثی در خانواده دارند.

افراد سیگاری میزان ضربان قلب شان در زمان استراحت بالاتر می باشد. ترک کردن این نوع محصولات باعث بازگشت و کاهش میزان ضربان قلب می شود.

 

تپش قلب در خواب

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم ؟

همانطور که گفتیم تپش قلب به مدت چند ثانیه بعد از بیدار شدن از چرت مشکل خاصی نمی باشد اما اگر این اتفاق به طور مداوم رخ دهد، حتما باید به بهترین پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید تا علت آن مشخص گردد زیرا گاهی اوقات ضربان قلب نامنظم به طور مداوم می تواند نشانه مشکلی در بدن فرد باشد. هم چنین اگر سابقه بیماری قلبی دارید بدون تردید باید به پزشک مراجعه کنید.

هم چنین اگر تپش قلب شما همراه با موارد زیر باشد ، بدون فوت وقت به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید :

اختلال و تاری دید

احساس سبک سری

گیجی و سرگیجه و منگی

تنگی نفس ، تب و لرز

شما می توانید با مراجعه به کلینیک قلب دکتر تپش، سلامت قلب خود را زیر  نظر متخصصین مجرب و حاذق، تحت کنترل باشید و مراقبت کنید. هم چنین می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های قلبی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید .

دیدگاهتان را بنویسید