کدام درد قلب را جدی بگیریم

احساس درد و ناخوشی در قفسه سینه رایج­ترین دلیلی است که افراد را به بیمارستان می­کشاند. اغلب مردم هر درد و ناراحتی در قفسه سینه را درد قلب می­دانند، اما همیشه هم این احساسات ناخوشایند مربوط به قلب نیست. شاید بپرسید باید کدام درد قلب را جدی بگیریم یا چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

به­طور کلی در صورت ایجاد هرگونه ناراحتی، درد و احساس غیر طبیعی در اطراف قلب و قفسه سینه باید نزد متخصص قلب بروید. زیرا راهی به جز انجام آزمایشات و بررسی توسط متخصص قلب برای رد بیماری‌های قلبی در این شرایط وجود ندارد. با ادامه این متن همراه باشید تا با انواع عارضه­های قلبی، تشخیص علت و درمان آن­ها آشنا شوید.

کدام درد قلب را جدی بگیریم

کدام درد قلب را جدی بگیریم ؟

دلایل درد قلب

حمله قلبی و نشانه­های آن

تشخیص و درمان دردهای قلب

سخن آخر

کدام درد قلب را جدی بگیریم ؟

در پاسخ به پرسش کدام درد قلب را جدی بگیریم باید بگوییم به­طور کلی هر درد و احساس ناخوشایند پایداری را که در قلب و اطراف آن حس کردید، جدی است و باید درباره آن­ها با پزشک متخصص قلب صحبت کنید. به جز پایدار بودن و طولانی شدن درد قلب، اگر شرایط زیر را نیز داشتید، باید درد قلب را جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید:

• مشکل در بلع غذا
  • احساس سنگینی در ناحیه قفسه سینه و تنگی نفس
  • دردی که وقتی وضعیت بدن را تغییر می‌دهید بدتر یا بهتر می­شود.
  • تیز یا مبهم بودن درد قفسه سینه
  • دردی که به قسمت­های دیگر بدن نیز کشیده می­شود.
  • بی­حسی و گرفتگی عضلات دست، شانه و گردن
  • تعریق شدید
  • حس خالی شدن قفسه سینه
  • درد تیرکشنده­ای که مدت کوتاهی از بین می‌رود ولی پس از چند دقیقه بازمی­گردد.

بنابراین اگر می­پرسید کدام درد قلب را جدی بگیریم و برای کدام درد به پزشک مراجعه کنیم؟ نشانه­های بالا را با دقت بخوانید و به خاطر بسپارید، اگر آن­ها را مشاهده کردید، بی درنگ به پزشک متخصص قلب مراجعه کنید.

دلایل درد قلب

درد قلب به دلایل مختلفی بروز می­کند. گاهی هم این دردها اصلاً ربطی به قلب ندارند و به دلیل مشکلات ریوی یا حتی گوارشی ایجاد می­شوند. در حالت کلی اگر کسی درد در قفسه سینه خود حس کند، می­گوید قلبم درد می­کند. در ادامه به بررسی دلایل درد قفسه سینه می­پردازیم تا ببینیم کدام یک از آن­ها مربوط به قلب هستند و باید کدام درد قلب را جدی بگیریم ؟

در ابتدا مشکلات قلبی که سبب بروز درد قفسه سینه می­شوند را بررسی می­کنیم، سپس به سایر دلایل آن می‌پردازیم:

بیماری عروق کرونری

بیماری عروق کرونری ( CAD )، عبارت است از انسداد مجاری خونی قلب که گردش خون و اکسیژن‌رسانی را به قلب کاهش می­دهد. این بیماری به دلیل ایجاد کمبود خون و اکسیژن در قلب، دردی به نام آنژین را در قفسه سینه ایجاد می­کند. درد ناگهانی و اغلب شدید قفسه سینه می­تواند نشانه­ای از بیماری عروق کرونری باشد و عدم رسیدگی به آن، در آینده قلب را در معرض خطرات جدی قرار خواهد داد. درد قفسه سینه ناشی از انسداد مجاری خونی قلب، اغلب در شرایطی که دچار هیجان، استرس و پریشانی عاطفی شده­اید، بروز می­کند. البته زمانی که فعالیت بدنی خارج از حد توان داشته باشید هم ممکن است دچار این درد شوید.

جدا شدن عروق کرونری

جدا شدن عرق کرونری مشکل نادری است که در اثر پارگی شریان کرونری ایجاد می­شود. این مشکل هرچند به ندرت اتفاق می­افتد، اما مرگبار است. نشانه­های جدا شدن عروق کرونری عبارت‌اند از:

• درد قفسه سینه
  • درد شدید و ناگهانی در گردن
  • احساس پارگی رگ گردن که تا کمر یا شکم کشیده می­شود.

پریکاردیت

پریکاردیت به معنی عفونت یا التهاب کیسه اطراف قلب است. این عارضه می­تواند درد شدید قفسه سینه را ایجاد کند. در پریکاردیت، درد قفسه سینه با علائمی همچون درد شدید و مداوم گردن و شانه­ها نیز همراه است. علاوه­بر این، هنگام بلعیدن غذا یا دراز کشیدن، این درد بدتر هم می­شود. در صورت بروز چنین نشانه­هایی حتماً به یک پزشک متخصص قلب مراجعه کنید.

کاردیومیوپاتی هیپرتروفی

این بیماری قلبی معمولاً مادرزادی است و باعث می­شود که ماهیچه قلب بزرگ‌تر از حد معمول شود. افراد مبتلا به این بیماری در هنگام انجام فعالیت­های بدنی، حتی اگر چندان شدید هم نباشد، دچار درد قفسه سینه و تنگی نفس می­شوند. به دلیل کاردیومیوپاتی هیپرتروفی، ممکن است در طول زمان بافت قلب ضخیم شود و پمپاژ خون برای آن دشوار گردد. درمان این بیماری زمان­بر است و شاید فرد تا آخر عمر مجبور به رعایت یکسری موارد و مصرف دارو باشد. البته گزینه جراحی هم برای بیماری در دسترس است که پزشک می­تواند بسته به وضعیت بیمار آن را انجام دهد.

پرولاپس دریچه میترال

این بیماری به دلیل بسته نشدن کامل یکی از دریچه­های قلب رخ می­دهد. در اثر این بیماری انتقال خون با مشکل مواجه می­شود. علاوه­بر درد قفسه سینه، تپش قلب و سرگیجه نیز با این بیماری همراه است.

در کنار این مشکلات قلبی، مسائل دیگری نیز می­توانند درد قفسه سینه را ایجاد کنند. سایر دلایل ایجاد درد قفسه سینه و قلب به شرح زیر می­باشند:

پلوریت

پلوریت یا پلوریستی به وضعیتی گفته می­شود که آستر ریه دچار التهاب یا سوزش شود. بیماران مبتلا به این عارضه، در هنگام سرفه و عطسه درد شدیدی را در قفسه سینه حس می­کنند.

ذات­الریه

ذات­الریه یک عفونت ریوی است که ورم و درد را در سینه ایجاد می­کند. سرفه، تب، لرز و چرک کردن سینه هم از دیگر نشانه­های ذات­الریه است.

آمبولی ریوی

گاهی یک لخته خون در ریه ایجاد می­شود که در اثر آن درد قفسه سینه، انسداد تنفسی و ضربان سریع قلب اتفاق می­افتد. این عارضه که آمبولی ریوی نام دارد، می­تواند تب و شوک هم به وجود بیاورد. آمبولی را اغلب از عوارض سرطان می­دانند. همچنین پس از یک جراحی هم این عارضه ممکن است رخ دهد.

فشار خون ریوی

فشار خون بالا در رگ­های اطراف ریه، دردی شبیه به آنژین صدری ایجاد می­کند. این درد اغلب در سمت راست قلب حس می­شود.

آسم

آسم یک بیماری تنفسی است که باعث تنگی نفس، خس­خس سینه، سرفه و درد قفسه سینه می­شود. افراد مبتلا به آسم زمانی که هیجان زده می­شوند یا در معرض هوای آلوده قرار می­گیرند، دچار حملات آسم شده و باید به سرعت درخواست کمک­های پزشکی کنند.

رفلاکس معده

گاهی به دلیل پرخوری یا ضعیف بودن مری، محتویات معده به مری برمی­گردد. این محتویات همراه با اسید معده وارد مری می­شوند و سوزش و درد ایجاد می­کنند. ازآنجایی‌که بخش زیادی از مری درون قفسه سینه قرار دارد، فرد در اثر رفلاکس معده، این درد و سوزش را در قفسه سینه نیز حس می­کند.

حمله قلبی و نشانه­های آن

زمانی که خون رسانی به یک بخش یا کل عضله قلب متوقف شود، سکته یا حمله قلبی رخ می‌دهد. شایع­ترین نشانه حمله قلبی یا آنفارکتوس میوکارد، درد شدید قفسه سینه است. دیگر نشانه­های حمله قلبی را در زیر برایتان ذکر کرده­ایم:

• ناراحتی و درد در قسمت فوقانی بدن ( دست، شانه، گردن و فک)
  • بالا رفتن غیر معمول ضربان قلب
  • تعریق شدید
  • خستگی مفرط
  • سبکی سر
  • بی‌هوش شدن
  • درد شکمی
  • بی­حسی یک یا هر دو دست ( معمولاً دست چپ)
  • سرفه شدید و غیر قابل توقف

زمانی که نشانه­های حمله قلبی را در خود یا دیگری مشاهده کردید، بدون فوت وقت با فوریت­های پزشکی تماس بگیرید. اگر فوراً به حمله قلبی رسیدگی نشود، منجر به مرگ می­گردد. افرادی که حمله قلبی را تجربه کرده­اند، ممکن است همیشه ریتم نامنظمی در قلب خود داشته باشند.

تشخیص و درمان دردهای قلب

پس از آنکه دانستیم باید کدام درد قلب را جدی بگیریم و برای کدام یک از آن­ها به پزشک مراجعه کنیم، نوبت به تشخیص علت و درمان درد می­رسد. پزشک متخصص قلب پس از گرفتن شرح حال، با آزمایش­ها و تست­های متعددی وضعیت قلب را می­سنجد و اقدام به درمان آن می‌کند. این آزمایش­ها عبارت­اند از:

• نوار قلب
  • اکوکاردیوگرافی
  • آزمایش خون
  • تصویر  اشعه ایکس از قفسه سینه
  • تست ورزش

پس از بررسی نتایج آزمایش و مشخص شدن علت علائم ایجاد شده، پزشک از میان گزینه­های درمانی، مناسب­ترین گزینه را برای شما انتخاب می­کند. درمان­ها طیف گسترده­ای از درمان­های محافظه­کارانه مانند تغییر سبک زندگی و تجویز دارو تا درمان­های تهاجمی مانند جراحی را در بر می­گیرند.

سخن آخر

درد قفسه سینه به دلایل متعددی رخ می­دهد. برخلاف تصور همه این دردها همیشه مرتبط با قلب نیستند و ممکن است در اثر بیماری­های ریوی یا مشکلات مربوط به معده اتفاق بیفتند. اما در پاسخ به پرسش کدام درد قلب را جدی بگیریم باید بگوییم هر احساس ناخوشایندی در ناحیه قلب که به صورت مکرر رخ دهد یا مدت زیادی شما را درگیر کند، جدی و نیازمند بررسی توسط پزشک متخصص قلب است. همچنین اگر علائمی مانند تنگی نفس، تعریق، درد در فک و … همراه با این درد باشند، احتمال بروز حلمه قلبی وجود دارد و باید سریعا با اورژانس تماس بگیرید تا از خطرات ناگوار مانند ایست قلبی جلوگیری شود. همچنین توجه داشته باشید که انجام معاینات قلب و تفسیر نتایج آزمایشات انجام شده در این رابطه نیازمند تبحر و دقت بالایی است که باید در مراکز معتبر انجام شود. در غیر این صورت ممکن است برخی موارد بیماری مشخص نشده و در آینده خطرآفرین باشد.

مرکز تخصصی ما با داشتن کادری مجرب، پیش از ملاقات با پزشک شما را با بیماری  آشنا کرده و در مورد شیوه های درمان بیماری به شما مشاوره می دهد. این مرکز تخصصی دارای بهترین متخصصان قلب و عروق می باشد که در یک مجموعه گرد هم آمده اند.

پس می توانید با خیال راحت به این مرکز مراجعه کنید و از خدمات آن بهره ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی بیشتر با خدمات مرکز تخصصی قلب دکتر تپش می توانید به صفحه تماس با ما مراجعه فرمایید.