علت بالا و پایین رفتن فشارخون

6 علت بالا و پایین رفتن فشارخون از دیدگاه بهترین متخصص قلب و عروق در کلینیک قلب دکتر تپش:

علت بالا و پایین رفتن فشارخون :  سندروم کت سفید یا فشارخون بالای کاذب

علت بالا و پایین رفتن فشارخون :  داروها

علت بالا و پایین رفتن فشارخون :  ناراحتی ، اضطراب و استرس

علت بالا و پایین رفتن فشارخون :  دمای محیط

علت بالا و پایین رفتن فشارخون :  موادمخدر

علت بالا و پایین رفتن فشارخون :  غذا و نوشیدنی

عوامل خطردر نوسانات فشارخون

چگونه نوسان فشار خون درمان می شود؟

درمان های خانگی و تغییر سبک زندگی در درمان علت بالا و پایین رفتن فشارخون

عوارض بالا و پایین رفتن فشارخون

جلوگیری از نوسانات فشارخون

شما می توانید با مراجعه به کلینیک قلب دکتر تپش، سلامت قلب خود را زیر  نظر متخصصین مجرب و حاذق، تحت کنترل باشید و مراقبت کنید. هم چنین می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های قلبی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.

فشار خون انسان اساساً باید پایدارو ثابت باشد. اگر به طور مرتب از خیلی زیاد به خیلی کم تغییر کند ، عوارض خطرناکی گریبان گیر افراد می شود.طبیعی است که فشار خون در طول روز اندکی تغییر کند ، اما فشار خونی که از یک حد زیاد به حد کمی منتقل می شود باید کنترل شود.

درمان های خانگی ، تغییر سبک زندگی و برخی داروها می توانند به تنظیم فشار خون کمک کنند.

لازم است که فشارخون مرتباً بررسی شود چراکه فشار خون می تواند مشکلات زیادی در مورد سلامتی فرد ایجاد کند.

دلایل نوسان فشار خون

در زیر شش عاملی  که می تواند باعث نوسانات خطرناک فشار خون شده و به عنوان علت بالا و پایین رفتن فشارخون مطرح شود را ذکر می کنیم:

علت بالا و پایین رفتن فشارخون :  سندروم کت سفید یا فشارخون بالای کاذب

علت بالا و پایین رفتن فشارخون

این اصطلاح فشار خون را وقتی فرد در مطب پزشک حضور دارد توصیف می کند ، اغلب به این دلیل که فرد با پزشک خود ملاقات دارد.

از نظر متخصصین قلب افراد مبتلا به فشار خون بالا در سندروم کت سفید باید از نظر عوامل خطر بیماری های قلبی ، به ویژه سطح غیر طبیعی قند خون ، کنترل شوند.

سندروم فشارخون بالای کاذب به اندازه فشار خونی که مرتباً بالا است نگران کننده نیست.

پزشکان معتقدند که  افراد مبتلا به پرفشاری خون کاذب کمتر در معرض خطر بیماری قلبی هستند و وضعیت آنها از افرادی که به طور همیشگی به فشارخون بالا مبتلا هستند بهتر است.

علت بالا و پایین رفتن فشارخون :  داروها

برخی از داروها می توانند به طور موقت فشار خون را کاهش دهند. این دارو ها عبارتند از:

گروه داروهای ادرار آور

مسدودکننده های بتا و سایر داروهای قلبی

داروهای ضد افسردگی

داروهایی برای فشار خون بالا ، به خصوص اگر دوز دارو زیاد باشد

داروهای بیماری پارکینسون

داروهایی برای اختلال نعوظ ، به خصوص اگر با نیتروگلیسیرین مصرف شود.

علت بالا و پایین رفتن فشارخون :  ناراحتی ، اضطراب و استرس

علت بالا و پایین رفتن فشارخون

احساسات شدید ، به ویژه استرس و اضطراب ، می توانند فشار خون را افزایش دهند. این پاسخ طبیعی بدن به یک رویداد استرس زا است و با آرام شدن فرد در نهایت فشار به حالت طبیعی برمی گردد.

با این حال ، استرس طولانی مدت و اضطراب درمان نشده می توانند اثرات مضر و پایداری بر فشار خون و سلامت کلی داشته باشند.

علت بالا و پایین رفتن فشارخون :  دمای محیط

حضور در یک اتاق گرم یا حمام گرم می تواند به طور موقت فشار خون را کاهش دهد. این اتفاق معمولاً جای نگرانی ندارد ، البته به شرطی که فشار خون خیلی پایین نرود.

علائم فشار خون پایین و خطرناک شامل سرگیجه ، حالت تهوع و غش کردن است.

علت بالا و پایین رفتن فشارخون :  موادمخدر

کوکائین و مت آمفتامین می توانند باعث افزایش شدید فشار خون شوند.

علت بالا و پایین رفتن فشارخون :  غذا و نوشیدنی

آنچه می خورید یا می نوشید ممکن است بر میزان فشار خون شما تأثیر بگذارد. غذاهای سرشار از تیرامین ( ماده ای که در بعضی غذاها یافت می شود ) می تواند فشار خون را افزایش دهد. مثل مواد تخمیر شده وترشی

همچنین نوشیدنی های حاوی کافئین می توانند به طور موقت تعداد فشار خون را نیز افزایش دهند.

عوامل خطردر نوسانات فشارخون

علت بالا و پایین رفتن فشارخون

عوامل زیر ممکن است خطر نوسانات خطرناک فشار خون را افزایش دهند:

برنامه کاری نامنظم ، به ویژه برنامه ای که دارای شیفت شب است

استعمال دخانیات

سطح بالای استرس

اضطراب

استفاده نادرست از داروهای فشار خون

تجویز یا دوز غلط داروهای فشار خون

آپنه انسدادی خواب و سایر اختلالات خواب

بیماری کلیوی

دیابت و مشکلات قند خون

مشکلات تیروئید

بیماری قلبی

بیماری های موثر بر سیستم عصبی

چگونه نوسان فشار خون درمان می شود؟

علت بالا و پایین رفتن فشارخون

در ابتدا ، فوق تخصص قلب علت اصلی را تعیین می کند. این افراد در مورد سوابق پزشکی و بیماری یک شخص سوال می کنند و در مورد سبک زندگی و داروهای فعلی او صحبت می کنند. پزشک همچنین ممکن است آزمایشاتی را  انجام دهد.

داروها می توانند فشار خون را کاهش دهند و از نوسانات خطرناک جلوگیری کنند. همچنین ممکن است فردی با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی خود بتواند نوسانات فشارخون را مهار کند.

با مراجعه مرتب به کلینیک قلب و عروق و بهترین فوق تخصص قلب ، فرد می تواند اطمینان حاصل کند که فشار خون در حد طبیعی باقی مانده و داروها عوارض جانبی ناخوشایندی ایجاد نمی کنند.

درمان های خانگی و تغییر سبک زندگی در درمان علت بالا و پایین رفتن فشارخون

علت بالا و پایین رفتن فشارخون

اقدامات زیر می تواند به عادی سازی فشار خون کمک کند:

سیگار کشیدن را متوقف کنید: سیگار کشیدن به عروق آسیب می رساند و باعث فشار خون بالا می شود.

میوه ، سبزیجات ، غلات کامل و پروتئین بدون چربی بخورید: قندهای مصنوعی و غذاهای فرآوری شده را کاهش داده یا حذف کنید.

ورزش منظم داشته باشید: بهترین فوق تخصص قلب کلینیک دکتر تپش تمرین با شدت متوسط ​​، مانند راه رفتن با سرعت سریع را توصیه می کند. فرد باید این کار را به مدت 30 دقیقه در روز و حداقل 5 روز در هفته انجام دهد.

مصرف الکل را محدود کنید: نوشیدن بیش از اندازه می تواند فشار خون را افزایش دهد.

راه های سالم برای کاهش استرس را بیابید: یوگا، تمرینات تنفس عمیق و سایر روش های کنترل استرس می تواند به جلوگیری از افزایش فشار خون کمک کند.

سدیم کمتری مصرف کنید: غذاهای بیش از حد حاوی نمک می توانند باعث افزایش شدید فشار خون شوند.

مصرف کافئین را کاهش دهید: نوشیدنی های حاوی کافئین باعث افزایش موقت فشار خون می شوند و ممکن است اضطراب را بدتر کنند.

عوارض بالا و پایین رفتن فشارخون

نوسانات منظم فشار خون می تواند خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش دهد:

حمله قلبی

سکته مغزی

نارسایی قلبی

بیماری کلیه یا نارسایی کلیه

از دست دادن بینایی

اختلال عملکرد جنسی

بیماری سرخرگ محیطی

پزشکان معتقدند  که نوسان زیاد فشار خون فرد را در معرض خطر مشکلات قلبی کلسترول بالا قرار می دهد.

جلوگیری از نوسانات فشارخون

انتخاب سبک زندگی سالم و در بعضی موارد دارو می تواند نوسانات فشار خون را برطرف کند.

بنابراین لازم است فشار خون را مرتباً چک کنید و برای هر نوع بیماری که ممکن است بر آن تأثیر بگذارد ، به دنبال درمان آن باشید.

در نتیجه:

درست است که نوسانات فشار خون می تواند خطرناک باشد ، اما داروها و تغییر سبک زندگی می توانند شرایط را کنترل کنند.

بعد از اینکه پزشک علت تغییر فشار خون را تشخیص داد ، برنامه درمانی برای فرد در نظر می گیرد. علاوه بر این فرد باید فشارخون را مرتبا بررسی کند.