درمان درد قفسه سينه

درد قفسه سینه یکی از علائم خطرناک و هشداردهنده آسیب‌ها و نارسایی‌های قلبی است که ممکن است منجر به حملات قلبی شود و باید مورد توجه قرار بگیرد. گاهی نیز ممکن است بیماری‌های قلبی علت آن نباشد و برخی مشکلات اسکلتی- عضلانی، ریوی یا گوارشی باعث ایجاد درد در قفسه سینه شده باشند. به هر حال درمان درد قفسه سینه به طور مستقیم به علت آن وابسته است. اما به هر دلیلی که این اتفاق افتاده باشد شما باید ابتدا به یک متخصص قلب و در صورت شدید یا ناگهانی بودن به اورژانس مراجعه کنید تا آسیب‌های قلبی احتمالی بررسی و رد شوند. درصورتی‌که علت اصلی آن مربوط به قلب نباشد متخصص قلب شما را برای درمان درد قفسه سینه به متخصص مربوطه ارجاع خواهد داد.

توجه داشته باشید که به دلیل اهمیت این علامت و رابطه آن با بیماری‌های قلبی نباید از روش‌های درمانی خودسرانه برای درمان درد قفسه سینه استفاده کنید و حتماً باید توسط پزشک معاینه شوید تا بهترین راهکارهای درمانی را به شما توصیه نماید یا از کادر بیمارستان بخواهد تا برایتان انجام دهند. برای آشنایی بیشتر با روش‌های درمان درد قفسه سینه با ما همراه باشید.

درمان درد قفسه سينه

فهرست مطالب:

آزمایشات اولیه جهت درمان درد قفسه سینه

درد قفسه سینه همیشه نشانه حمله قلبی نیست. اما این مسئله همان چیزی است که پزشکان اورژانس در ابتدای ورود شما بررسی می‌کنند، زیرا بالقوه تهدید بزرگی برای زندگی شما است. علت درد قفسه سینه اگر مربوط به ریه هم باشد گاهی تهدیدکننده زندگی است، چون ممکن است لخته خون در راه‌های منتهی به ریه ایجاد شده باشد که خطرناک است. پزشکان برای اینکه بهترین درمان درد قفسه سینه را به شما ارائه دهند در ابتدا آزمایشات فوری زیر را انجام خواهند داد:

الکتروکاردیوگرام (نوار قلب)

این آزمایش فعالیت الکتریکی قلب شما را از طریق الکترودهای متصل به پوست بدن ثبت می‌کند. ازآنجاکه عضله قلب آسیب‌دیده تکانه‌های الکتریکی را به صورت طبیعی انجام نمی‌دهد، ممکن است نوار قلب نشان دهد که شما دچار حمله قلبی شده‌اید یا احتمال دارد که حمله قلبی اتفاق بیفتد.

آزمایش خون

پزشک شما ممکن است آزمایش خون را برای بررسی میزان افزایش برخی پروتئین‌ها یا آنزیم‌های معمول در عضله‌های قلب تجویز کند. آسیب به سلول‌های قلبی در اثر حمله قلبی ممکن است باعث شود این پروتئین‌ها یا آنزیم‌ها در طی چند ساعت به خون شما نشت کنند.

تصویربرداری با اشعه ایکس از قفسه سینه

عکس‌برداری از قفسه سینه شما به پزشکان اجازه می‌دهد تا وضعیت ریه‌ها، اندازه و شکل قلب و عروق اصلی شما را بررسی کنند. این عکس از قفسه سینه همچنین می‌تواند مشکلات ریوی مانند ذات‌الریه را نشان دهد.

توموگرافی رایانه‌ای (سی‌تی‌اسکن)

سی‌تی‌اسکن می‌تواند لخته خون را در ریه (آمبولی ریوی) شما تشخیص دهد. همچنین پزشک را نسبت به اینکه رگ اصلی قلب یعنی آئورت مشکلی پیدا نکرده است، مطمئن می‌کند. زیرا این آسیب نیز می‌تواند منجر به مرگ شود.

تست پیگیری

بسته به نتایج حاصل از این آزمایشات اولیه، برای بهترین درمان درد قفسه سینه ممکن است به آزمایشات پیگیری بیشتری نیاز داشته باشید که می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

اکوکاردیوگرام

در اکوکاردیوگرام از امواج صوتی برای تولید یک تصویر ویدئویی از قلب شما وقتی در حال فعالیت است، استفاده می‌شود. ممکن است در این روش یک وسیله کوچک از گلو عبور داده شود تا دید بهتری از قسمت‌های مختلف قلب شما بدست آید.

توموگرافی رایانه‌ای (سی‌تی‌اسکن)

برای بررسی انسداد رگ‌های قلب می‌توان از انواع مختلف سی‌تی‌اسکن استفاده کرد. آنژیوگرافی CT کرونر همچنین می‌تواند با رنگ انجام شود تا عروق قلب و ریه از نظر انسداد و سایر مشکلات به طور دقیق‌تر بررسی شوند.

تست ورزش

این تست چگونگی پاسخ قلب و رگ‌های خونی به ورزش را بررسی می‌کند که می‌تواند مشخص کند آیا درد قفسه سینه شما مربوط به قلب است یا خیر؟ انواع مختلفی از تست‌های ورزش و استرس وجود دارد. ممکن است از شما خواسته شود درحالی‌که به دستگاه گرفتن نوار قلب متصل هستید با تردمیل راه بروید یا با دوچرخه ثابت پدال بزنید یا ممکن است دارویی به شما تزریق شود که قلب شما را به روش مشابه ورزش تحریک کند و نتایج بررسی شوند.

کاتتریزاسیون کرونر (آنژیوگرام)

این آزمایش به پزشکان کمک می‌کند تا عروق باز شده قلب شما را باریک کنند. در این روش یک رنگ مایع به وسیله یک لوله نازک و طولانی (کاتتر) به عروق قلب شما از طریق یک شریان، از مچ دست یا کشاله ران، تزریق می‌شود. همان‌طور که رنگ عروق شما را پر می‌کند، با استفاده از اشعه ایکس و فیلم، پزشک آن را مشاهده کرده و محل آسیب را تشخیص داده و درمان می‌کند.

درمان درد قفسه سینه چگونه است؟

همان‌طور که قبلاً هم خاطرنشان کردیم درمان درد قفسه سینه به علت ایجاد آن بستگی دارد و می‌تواند برای افراد در شرایط مختلف کاملاً متفاوت باشد.

درمان درد قفسه سینه مربوط به قلب و ریه

اگر درد قفسه سینه مربوط به بیماری‌های قلبی باشد، پزشک بعد از تشخیص دقیق ممکن است موارد زیر را برایتان تجویز کند:

شل کننده‌های شریان

نیتروگلیسیرین که معمولاً به‌عنوان قرص زیر زبانی مصرف می‌شود، شریان‌های قلب را شل می‌کند. به همین دلیل خون به راحتی در فضاهای باریک جریان خواهد یافت. برخی از داروهای فشارخون نیز باعث شل شدن و عبور راحت‌تر خون از رگ‌های خونی باریک شده می‌شوند.

آسپرین

اگر پزشکان مشکوک باشند که درد قفسه سینه شما مربوط به قلب شما است، اما برای تشخیص دقیق نیاز به زمان بیشتری داشته باشند، احتمالاً برای جلوگیری از خطر به شما آسپرین داده می‌شود. البته خودتان نباید خودسرانه از آسپرین استفاده کنید.

داروهای ترومبولیتیک

اگر دچار حمله قلبی شده باشید، ممکن است پزشک برای درمان درد قفسه سینه این داروهای از بین برنده لخته را برایتان تجویز کند. این داروها لخته خونی را که مانع رسیدن خون به عضله قلب شما می‌شود، حل کرده و انسداد را رفع می‌کنند.

رقیق‌کننده‌های خون

اگر در رگ‌های تغذیه کننده قلب یا ریه‌ها لخته‌ای وجود داشته باشد، برای شما داروهای رقیق کننده خون تجویز می‌شود تا این مشکل رفع گردد.

درمان درد قفسه سینه مربوط به معده

اگر درد قفسه سینه شما ناشی از پاشیدن اسید معده به مری باشد، پزشک ممکن است داروهایی را پیشنهاد کند که میزان اسید معده شما را کاهش می‌دهد.

داروهای ضدافسردگی

اگر درد قفسه سینه به دلیل حملات وحشت ( حالت ترس شدید که علائمی مشابه با علائم حمله قلبی دارد) باشد، ممکن است پزشک برای کنترل علائم شما داروهای ضدافسردگی تجویز کند. درمان روان‌شناختی نیز ممکن است توصیه شود.

روش‌های جراحی و سایر روش‌های درمان درد قفسه سینه

گاهی روش‌های دارودرمانی برای درمان درد قفسه سینه و رفع آسیب کافی نیست و برای درمان نیاز به جراحی است. این موارد عبارت‌اند از:

آنژیوپلاستی و قرار دادن استنت

اگر گرفتگی رگ‌های تغذیه کننده قلب باعث درد قفسه سینه شده باشد، پزشک یک کاتتر که بالونی در انتهای آن وصل شده را وارد رگ خونی بزرگ در کشاله ران می‌کند و آن را تا انسداد ایجاد شده به سمت داخل هدایت می‌کند. پزشک نوک بالون را برای پهن شدن رگ باد می‌کند، سپس تخلیه کرده و کاتتر را خارج می‌کند. در اکثر موارد، یک لوله مشبک (استنت) در قسمت خارجی نوک بالون کاتتر قرار می‌گیرد. استنت در جای خود در محل انسداد قرار می‌گیرد تا شریان را باز نگه دارد.

عمل جراحی بای پس

در طی این روش، جراحان یک رگ خونی را از قسمت دیگری از بدن شما می‌گیرند و از آن برای ایجاد مسیر جایگزین خون‌رسانی به قلب به جای رگ مسدود شده استفاده می‌کنند.

ترمیم آئورت

ممکن است برای ترمیم آئورت به جراحی اضطراری احتیاج داشته باشید. زیرا یک وضعیت تهدیدکننده زندگی است که در آن شریانی که خون را از قلب شما به بقیه بدن می‌رساند یعنی آئورت، پاره می‌شود.

تورم مجدد ریه

اگر ریه شما متورم و تخریب شده باشد، پزشکان ممکن است با جراحی لوله‌ای را در قفسه سینه شما قرار دهند که ریه را دوباره باد می‌کند تا تنفس شما قطع نشود.

در صورت درد شدید قفسه سینه چه کاری انجام دهیم؟

اگر درد یا فشار قفسه سینه شدید یا غیرقابل‌توجیهی را تجربه کردید که بیش از چند لحظه طول کشید، برای آمدن آمبولانس تماس بگیرید یا از کسی بخواهید شما را به اورژانس برساند. حتی اگر دلیل دیگری برای درد قفسه سینه شما وجود داشته باشد، باید فوراً بررسی شود.

در راه رسیدن به بیمارستان، اطلاعات زیر را با مراقبان اورژانس در میان بگذارید:

علائم

علائم و نشانه‌های خود را با ذکر زمان و مواردی که درد را بهتر یا بدتر می‌کند، به‌طور کامل شرح دهید.

تاریخچه پزشکی

آیا شما یا هر یک از اعضای خانواده سابقه بیماری دیابت یا قلبی داشته‌اید؟ آیا قبلاً درد قفسه سینه داشته‌اید؟ علت آن چیست؟

داروهای مورد استفاده

داشتن لیستی از تمام داروها و مکمل‌هایی که به طور منظم مصرف می‌کنید برای کمک به نیروهای اورژانس مفید است. شاید بهتر باشد چنین لیستی را از قبل تهیه کنید و همیشه در کیف پول خود داشته باشید.

سخن آخر

درد قفسه سینه همیشه خطرناک نیست، اما به دلیل اینکه می‌تواند نشانه یکی از مشکلات قلبی و تهدید کننده زندگی باشد باید فوراً مورد معاینه و بررسی قرار بگیرد. پزشکان بعد از معاینات فیزیکی و انجام آزمایش­ها لازم بهترین درمان درد قفسه سینه را به شما ارائه می‌دهند. همچنین اگر علت درد قفسه سینه مربوط به قلب نباشد، پزشک متخصص قلب آزمایش­ها را بررسی کرده و پس از معاینه دقیق شما، اگر لازم بود شما را به متخصص دیگری ارجاع می­دهد.

در این راستا پیشنهاد ما به شما مرکز تخصصی قلب و عروق دکتر تپش است. مرکز تخصصی ما با داشتن کادری مجرب، پیش از ملاقات با پزشک شما را با بیماری  آشنا کرده و در مورد شیوه های درمان بیماری به شما مشاوره می دهد. این مرکز تخصصی دارای بهترین متخصصان قلب و عروق می باشد که در یک مجموعه گرد هم آمده اند. پس می توانید با خیال راحت به این مرکز مراجعه کنید و از خدمات آن بهره ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی بیشتر با خدمات مرکز تخصصی قلب دکتر تپش می توانید به صفحه تماس با ما مراجعه فرمایید.