علائم درد قلب

بیمار‌ی‌ها و آسیب‌هایی که ممکن است برای قلب شما ایجاد شود، طیف وسیعی از شرایط مختلف است که بر قلب تأثیر می‌گذارند. علائم درد قلب می‌تواند بسیار متفاوت بوده و از یک درد شدید و مشخص تا احساساتی مانند سوزش، چاقو خوردن و درد‌های مبهم متفاوت باشد؛ بنابراین بسیار مهم است که هر نوع دردی در قفسه سینه و قلب خود را تجربه کردید در اسرع وقت به یک مجموعه تخصصی قلب باسابقه و معتبر و متخصص قلب خوب مراجعه کنید. مراجعه به افراد با تبحر پایین می‌تواند باعث عدم تشخیص برخی آسیب‌ها شده و در آینده برایتان خطراتی مانند حمله قلبی را ایجاد کند.

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با علائم درد قلب برای آسیب‌های مختلفی که ممکن است قلب را درگیر کند، آشنا کنیم.

فهرست مطلب:

علائم درد قلب چیست؟

زمان مراجعه به پزشک برای بررسی مشکلات قلبی

عوامل خطر بیماری‌های قلبی

سخن آخر

علائم درد قلب چیست؟

علائم درد قلب و بیماری‌های قلبی بستگی به نوع بیماری قلبی دارد که شما به آن مبتلا شده‌اید. با توجه به اینکه طیف وسیعی از مشکلات می‌توانند باعث ایجاد علائم درد قلب شوند، ما در اینجا علائم را به‌صورت دسته‌بندی زیر برایتان شرح خواهیم داد:

علائم درد قلب مربوط به بیماری‌های قلبی در عروق خونی

تجمع پلاک‌های چرب در عروق که به آن تصلب شرایین (ath-ur-o-skluh-ROE-sis) گفته می‌شود، می‌تواند به عروق خونی و قلب شما آسیب برساند. تجمع این مواد درواقع می‌تواند باعث تنگ شدن یا مسدود شدن عروق خونی شده که خون‌رسانی به عضله قلب را دچار اختلال می‌کند و می‌تواند منجر به حملات قلبی، درد در ناحیه قفسه سینه (آنژین) و یا حتی سکته مغزی شود.

علائم بیماری عروق کرونر در مردان و زنان با هم کمی متفاوت است. به‌عنوان‌مثال، مردان بیشتر درد قفسه سینه را احساس می‌کنند و زنان به‌احتمال‌زیاد علائم و نشانه‌های دیگری مانند تنگی نفس، حالت تهوع و خستگی شدید با یا بدون علائم درد قلب را از خود نشان می‌دهند. به طور کلی نیز علائم درد قلب با فعالیت فیزیکی و استرس فیزیکی و روانی بدتر خواهند شد و با استراحت و ریلکس کردن بهتر می‌شوند.

علائم و نشانه‌های مربوط به این آسیب می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• درد قفسه سینه یا سفت شدن آن، احساس فشار در قفسه سینه و ناراحتی قفسه سینه (آنژین)

• تنگی نفس

• در صورت تنگ شدن رگ‌های خونی، احساس درد، بی‌حسی، ضعف یا سرما در نقطه مورد آسیب یا حتی در پا‌ها یا بازو‌ها ایجاد می‌شود.

• درد در بالای شکم، پشت، گردن، فک یا گلو

توجه داشته باشید که بیماری عروق کرونر ممکن است تا زمانی که دچار حمله قلبی، آنژین، سکته مغزی یا نارسایی قلبی نشده‌اید، تشخیص داده نشود؛ بنابراین بسیار مهم است که در صورت بروز علائم قلبی عروقی خفیف نیز به متخصص قلب مراجعه کنید تا در صورت وجود این آسیب،  درمان سریع‌تر انجام شود. گاهی اوقات بیماری‌های قلبی عروقی را می‌توان با ارزیابی‌های منظم خیلی زود تشخیص داد و به‌راحتی درمان کرد.

علائم درد قلب مربوط به آریتمی‌ها یا ضربان غیرطبیعی قلب

در شرایط آریتمی قلب خیلی سریع، خیلی آهسته یا نامنظم می‌تپد. گاهی نیز این موارد ناشی از استرس هستند و مشکل خاصی وجود ندارد. با این حال این مورد را باید متخصص قلب مشخص کند. علائم و نشانه‌های آریتمی قلب عبارت‌اند از:

• احساس تکان خوردن در سینه

• ضربان قلب تپنده (تاکی کاردی)

• کند شدن ضربان قلب (برادی کاردی)

• درد یا ناراحتی در قفسه سینه

• سبکی سر

• غش (سنکوپ) یا نزدیک به غش

علائم درد قلب مربوط به نقایص قلبی

نقایص جدی قلبی نقایصی هستند که به‌صورت مادرزادی بوده و از بدو تولد همراه شما هستند. معمولاً بلافاصله پس از تولد پزشک با چکاب کودک متوجه این نقایص می‌شود. نقص قلب در کودکان گاهی خود را با علائم زیر نشان می‌دهد:

• رنگ پوست خاکستری یا آبی (سیانوز)

• تورم در شکم، پا‌ها یا نواحی اطراف چشم

• تنگی نفس در حین تغذیه در نوزاد که منجر به افزایش ضعیف وزن می‌شود.

نقایص مادرزادی قلبی کمتر جدی اغلب تا اواخر دوران کودکی یا در بزرگ‌سالی تشخیص داده نمی‌شوند و نقایص جدی که با به دنیا آمدن کودک مشخص می‌شوند، باید تحت نظر متخصص قلب قرار بگیرند تا در بزرگ‌سالی مشکلی برای او ایجاد نکنند. علائم و نشانه‌های نقایص مادرزادی که در بزرگسالی مشخص می‌شوند، عبارت‌اند از:

• در حین ورزش یا فعالیت به‌راحتی نفس نمی‌کشید.

• هنگام ورزش یا فعالیت زود خسته می‌شوید.

• تورم در دست، مچ پا یا خود پا

علائم درد قلب مربوط به بیماری عضله قلب (کاردیومیوپاتی)

به‌طورکلی کاردیومیوپاتی به دسته‌ای از بیماری‌هایی که به عضله قلب آسیب می‌زنند، گفته می‌شود. در مراحل اولیه این بیماری ممکن است هیچ‌گونه علائمی نداشته باشید؛ اما با بدتر شدن شرایط علائم زیر بروز خواهند کرد:

• تنگی نفس هنگام فعالیت یا حتی در حالت استراحت

• تورم پا‌ها، مچ پا و پا‌ها

• خستگی زودهنگام و زیاد

• ضربان قلب نامنظم که مانند احساس تند شدن، تپش یا لرزش است.

• سرگیجه، سبکی سر و غش

علائم درد قلب مربوط به عفونت قلبی

اندوکاردیت نوعی عفونت است که می‌تواند پوشش داخلی حفره‌های قلب و دریچه‌های قلب (اندوکارد) را درگیر کند. علائم و نشانه‌های عفونت قلبی شامل موارد زیر هستند:

• ضعف یا خستگی

• تورم در پا‌ها یا شکم

• تغییر در ریتم قلب

• سرفه خشک یا مداوم

• بثورات پوستی

علائم درد قلب مربوط به مشکلات دریچه قلب (بیماری دریچه‌ای قلب)

قلب ما دارای چهار دریچه است که آئورت، میترال، ریوی و سه‌گانه نام دارند و وظیفه آن‌ها ورود و خروج خون به قلب می‌باشد. موارد زیادی می‌توانند به دریچه‌های قلب شما آسیب برسانند که منجر به تنگی، نشت یا بسته شدن نامناسب (پرولاپس) دریچه خواهند شد و علائم درد قلب را ایجاد می‌کنند.

بسته به اینکه کدام دریچه دچار آسیب شده و به درستی کار نمی‌کند، علائم و نشانه‌های بیماری دریچه‌ای قلب متفاوت هستند و به‌طورکلی عبارت‌اند از:

• ضربان قلب نامنظم

• تورم پا یا مچ پا

• درد قفسه سینه

• غش (سنکوپ)

زمان مراجعه به پزشک برای بررسی مشکلات قلبی

به‌طورکلی هرکدام از علائم درد قلب که در قسمت‌های قبلی برایتان برشمردیم را تجربه کردید، باید برای ارزیابی‌های کامل به یک مجموعه تخصصی قلب و متخصصین قلب باتجربه و با سابقه مراجعه کنید تا علت اصلی آن هرچه سریع‌تر مشخص شده و درمان‌های مورد نیازتان انجام شوند. همچنین علائم و نشانه‌های بیماری قلبی زیر نیازمند مراقبت‌های فوری پزشکی هستند و ممکن است نشانه‌ای از بروز حملات قلبی باشند:

• درد قفسه سینه

• غش کردن

• دردی که به فک، گردن یا بازو‌ها کشیده می‌شود.

• تعریق سرد

اگر فکر می‌کنید با توجه به این علائم ممکن است دچار حمله قلبی شده باشید، سریعاً با ۱۱۵ تماس بگیرید. یادتان باشد درمان زود هنگام بیماری‌های قلبی آسان‌تر است، بنابراین در مورد نگرانی‌های خود در جهت سلامت قلب و علائمی که تجربه می‌کنید در اسرع وقت با متخصص قلب مشورت کنید. اگر نگران بیماری قلبی هستید، در مورد اقداماتی که می‌توانید برای کاهش خطر بیماری قلبی انجام دهید، با پزشک خود مشورت نمایید. این امر به‌ویژه در صورت داشتن سابقه خانوادگی بیماری قلبی و سابقه سکته‌های قلبی در افراد درجه ‌یک خانواده بسیار مهم است.

عوامل خطر بیماری‌های قلبی

مواردی که می‌توانند احتمال بروز بیماری‌های قلبی خطرناک را افزایش دهند، عبارت‌اند از:

• افزایش سن

• سابقه خانوادگی

• رژیم غذایی نامناسب

• فشارخون بالا و کنترل نشده

• سطح بالای کلسترول بد خون

• دیابت کنترل نشده

• چاقی و اضافه‌وزن

• عدم تحرک بدنی کافی

• فشار و استراحت بیش‌ازحد و دائم

• ضعف سلامت دهان و دندان (مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و بهداشت لثه‌ها بصورت روتین امری ضروری است و معاینات منظم دندانپزشکی بسیار مهم است. اگر دندان‌ها و لثه‌های شما سالم نباشند، میکروب‌ها می‌توانند وارد جریان خون شده و به قلب شما برسند و باعث ایجاد اندوکاردیت یا عفونت قلبی شوند.)

سخن آخر

همان‌طورکه ملاحظه کردید دلایل مختلفی برای ایجاد علائم درد قلب وجود دارد که هرکدام بسته به آسیبی که ایجاد می‌کنند، علاوه بر درد قلب می‌توانند با علائم دیگری نیز همراه باشند؛ بنابراین شما درصورتی‌که هرگونه احساس ناراحتی در قفسه سینه خود و قلب داشتید باید در اسرع وقت به یک مرکز تخصصی قلب معتبر مانند مجموعه ما و متخصص قلب خوب مراجعه کنید تا با ارزیابی‌های کامل علت مسئله به وجود آمده مشخص شده و درمان‌های مورد نیاز سریع‌تر انجام شوند. اگر برای چکاب قلب به متخصصان بدون تجربه یا کلینیک‌های بدون تجهیزات موردنیاز برای قلب و بدون اعتبار مراجعه کنید، این احتمال وجود دارد که به دلیل پایین بودن تبحر و دقت پزشک و دستگاه‌های موجود، برخی از بیماری‌های قلب شما تشخیص داده نشده و بعداً برایتان خطرآفرین باشند.

مرکز تخصصی ما با داشتن کادری مجرب، پیش از ملاقات با پزشک شما را با بیماری  آشنا کرده و در مورد شیوه های درمان بیماری به شما مشاوره می دهد. این مرکز تخصصی دارای بهترین متخصصان قلب و عروق می باشد که در یک مجموعه گرد هم آمده اند.

پس می توانید با خیال راحت به این مرکز مراجعه کنید و از خدمات آن بهره ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی بیشتر با خدمات مرکز تخصصی قلب دکتر تپش می توانید به صفحه تماس با ما مراجعه فرمایید.