علت سنگینی قفسه سینه

سنگینی در قفسه سینه، به شرایط فیزیکی و روانی مختلفی بستگی دارد. دردهای قفسه سینه به دو دسته قلبی و غیر قلبی تقسیم بندی می شود. به همین دلیل توجه به این درد از اهمیت زیادی برخوردار است. معمولا بیشتر افراد احساس سنگینی در قفسه سینه را به مشکلات قلبی مرتبط می دانند.

اما این سنگینی می تواند نشانه ی اضطراب یا افسردگی نیز باشد. از دیگر علت های سنگینی قفسه سینه می تواند به بیماری های گوارشی و ریوی مربوط باشد. افراد ممکن است ناراحتی در قفسه سینه را به صورت تنگی، فشرده شدن، درد شدید، تیر کشیدن، سوزش و خوردشدن تجربه کنند.

تحقیقات نشان داده است، درد قفسه سینه ۲۰ تا ۴۰ درصد از جمعیت جهان را درگیر کرده است. بنابراین بهتر است هنگام داشتن هرگونه درد یا سنگینی در قفسه سینه سریعا به کلینیک های تخصصی مراجعه کنید تا از عوارض بعدی مانند سکته و یا حتی مرگ ناگهانی در امان باشید.

علت سنگینی قفسه سینه

علت های سنگینی و درد قفسه سینه

بيماري‌هاي قلبي‌

یکی از بيماري‌هاي مربوط به درد قفسه سينه مربوط به بیماری های قلبی و انسداد رگ‌هاي كرونر قلب می باشد كه با وجود چنين انسدادي دوره‌ هاي ايسكمي گذرا ایجاد می شود. ايسكمي به دلیل استرس‌هاي رواني، كاهش اكسيژن‌ رساني و كاهش فشار خون ایجاد می شود. دردهای قلبی ابتدا به صورت آنژین پایدار بوده و در نهایت به آنژین ناپایدار تبدیل شده و ممکن است منجر به سکته یا مرگ ناگهانی شوند.

اضطراب

اضطراب می تواند سبب بروز مشکلاتی از جمله احساس سنگینی در قفسه سینه گردد. اختلال اضطراب، یک مشکل سلامت روانی است که موجب ایجاد احساس نگرانی، دلهره و تنش در فرد می شود. همچنین این اختلال، علائم جسمانی بسیاری را برای فرد به همراه خواهد داشت.

حمله پانیک شامل تجربه ی بسیاری از علائم بالا می باشد. علائم این حمله شدید و طاقت فرسا خواهد بود. اگر فردی پیش از این تجربه حمله پانیک را نداشته باشد، ممکن است به اشتباه فکر کند دچار حمله قلبی شده است.

حمله ی پانیک ممکن است سبب این شود که فرد احساس کند جسم او در معرض خطر شدید قرار دارد. اما این حمله ها از نظر فیزیکی خطرناک نبوده و علائم آن پس از ۲۰-۱۰ دقیقه از بین خواهند رفت.

عوامل خطر حمله قلبی

افسردگی

افسردگی، یکی دیگر از علت های روانشناختی احساس سنگینی قفسه سینه است. طی پژوهش های صورت گرفته بین افسردگی و تجربه درد قفسه سینه ارتباط زیادی وجود دارد. زیرا افسردگی بر نحوه ی احساس درد و انتقال دهنده های عصبی که درد و روحیه را کنترل می کنند تاثیر خواهد داشت.

افراد مبتلا به افسردگی، ممکن است به سنگینی قفسه سینه ناشی از افزایش استرس دچار شوند. نشانه های فرد افسرده این است که درد ها و تیر کشیدن های بدون دلیل همراه با احساس ناامیدی یا گناهکار بودن را تجربه خواهد کرد.

GERD

بیماری رفلاکس یک اختلال مربوط به دستگاه گوارش است که ممکن است موجب ایجاد  درد در قفسه سینه شود. این اختلال زمانی رخ می دهد که اسید معده به گلوی فرد باز گردد. علاوه بر ایجاد احساس سنگینی، سوزش و درد قفسه سینه، این بیماری موجب تولید بزاق بیش از حد، درد به هنگام بلعیدن، گلو درد، بوی بد دهان، حالت تهوع و استفراغ، مشکلات تنفسی و فرسایش دندان می شود. بنابراین بهتر است در صورت بروز مشکلات گوارشی حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

پری کاردیت

پریکاردیت یک مشکل قلبی می باشد که ممکن است موجب درد و سنگینی در قفسه سینه شود. پریکاردیت زمانی اتفاق می افتد که پریکاردیوم (نام لایه های بافتی اطراف قلب) عفونت کرده و دچار التهاب شود.

زمانی که پریکاردیوم ملتهب شود، ممکن است به قلب سابیده شود و باعث ایجاد درد در قفسه سینه گردد. درد زمانی که فرد در حالت نشسته قرار دارد بهتر می شود و در حین دراز کشیدن افزایش پیدا می کند.

آنژین

آنژین زمانی که قلب، خون کافی را دریافت نکند رخ می دهد و موجب احساس فشار و سنگینی در قفسه سینه می گردد. آنژین یک بیماری کرونری شریانی است که علاوه بر درد قفسه سینه باعث بروز درد در کمر، گردن، بازو ها و شانه ها، فک و حمله قلبی نیز می گردد.

سنگینی قفسه سینه یکی از علائم حمله قلبی است و در طول حمله قلبی، فرد ممکن است در قفسه سینه سنگینی، تحت فشار بودن، فشرده شدن، سیری و دردناک بودن را احساس کند. از دیگر علائم حمله قلبی درد در گردن، فک، کمر یا معده، تنگی نفس، عرق سرد، سرگیجه و حالت تهوع می باشد. حمله ی قلبی، یک شرایط اورژانسی است. بنابراین فرد مشکوک به حمله قلبی باید سریعا به کلینیک های تخصصی مراجعه نماید.

پنه مونی (ذات الریه)

پنه مونی می تواند موجب ایجاد درد و سنگینی در قفسه سینه گردد و ممکن است در هنگام سرفه  یا نفس عمیق درد تشدید شود. ذات الریه از عوارض آنفلوانزا و عفونت های دستگاه تنفسی است و دارای علائمی چون تنگی نفس، سرفه، تب، لرز و ریه فروریخته می باشد. فروپاشی ریه ممکن است سبب ایجاد احساس درد و سنگینی در قفسه سینه شود.

آمبولی ریوی

احساس سنگینی یا درد در قفسه سینه ممکن است از علائم آمبولی ریوی نیز باشد. آمبولی زمانی رخ می دهد که شریان ریوی مسدود می شود. انسداد، یک لخته خونی است که در موارد نادر متشکل از مواد دیگری همچون چربی نیز خواهد بود.

انسداد سبب بروز علائمی چون سبکی سر، تنگی نفس شدید، ضربان قلب سریع و مرگ خواهد بود. از آن جایی که آمبولی ریوی یک شرایط اورژانسی پزشکی است، در صورت عدم مراجعه زود هنگام به پزشک ممکن است کشنده باشد.

سنگ صفرا

تجمع کلسترول می تواند موجب تشکیل سنگ صفرا در کیسه صفرا گردد. سنگ صفرا در بیشتر موارد علائمی ندارد، اما زمانی که مجاری صفراوی فرد مسدود شود، موجب درد در قفسه سینه می شود که این وضعیت حمله سنگ صفرا نام دارد.

درد حمله سنگ صفرا در سمت راست بالای شکم احساس می شود. این درد اغلب تیز و ناگهانی بوده و یا شبیه به احساس گرفتگی شدید خواهد بود.

آسم

آسم با مجاری که اکسیژن مورد نیاز بدن را تامین می کنند در ارتباط است. افراد مبتلا به آسم، با مواجه شدن با عوامل محرک خاص مانند حیوانات خانگی، گرده گل، کپک، هوای سرد و ورزش باعث اختلال عملکرد این مجاری و احساس سنگینی در قفسه سینه می شوند.

بنابراین مجاری تنفسی تحریک شده و مخاط بیشتری برای کمک به این وضعیت ترشح خواهند کرد. این عوامل ممکن است منجر به بروز احساس سنگینی در قفسه سینه گردد.

روش های درمان سنگینی و درد قفسه سینه

درمان مشکلات روانشناختی

زمانی که علت سنگینی یا درد قفسه سینه اضطراب یا افسردگی باشد، افراد می توانند اضطراب و افسردگی خود را از طریق ترکیبی از داروها و صحبت درمانی درمان کنند.

برخی از تکنیک های کنترل استرس شامل ورزش منظم، یوگا، مدیتیشن یا ذهن آگاهی، رژیم غذایی سالم، خواب کافی و درخواست حمایت عاطفی از اطرافیان می باشند. اگر فرد در معرض حملات پانیک قرار داشته باشد، پزشک ممکن است داروهای ضد افسردگی تجویز نماید.

درمان علل فیزیکی

هر کدام از علل فیزیکی سنگینی یا درد قفسه سینه ممکن است نیاز به درمان های مختلفی خواهند داشت که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

کشش عضلانی: مصرف داروی مسکن و کمپرس در طول زمان کشیدگی را برطرف می کنند.

GERD: تغییرات رژیم غذایی و داشتن سبک زندگی سالم می توانند از بروز آن جلوگیری نمایند و پزشک داروهای کاهش اسید معده را تجویز خواهد کرد.

پریکاردیت: پزشک کاهش التهاب دارو تجویز خواهد کرد.

آنژین: مصرف دارو و تغییرات سبک زندگی سبب بهبود علائم می شود. البته گاهی عمل جراحی ضروری خواهد بود.

حمله قلبی: نیاز به درمان فوری که شامل دارو و جراحی است خواهد داشت. پزشک داروهای ترومبولیتیک را تجویز خواهد کرد.

ذات الریه: استراحت و دارو سبب درمان عفونت می شود. در صورتی داشتن علائم شدید، فرد ممکن است نیاز باشد در بیمارستان بستری شود.

آمبولی ریوی: فرد در بیمارستان، داروهای رقیق کننده ی خون، اکسیژن و مسکن دریافت خواهد کرد.

سنگ صفرا: حمله های سنگ صفرا نیاز به درمان در بیمارستان خواهند داشت.

از آنجایی که درد و سنگینی قفسه سینه علت های مختلفی ممکن است داشته باشد، لازم است هر فردی که درد شدید و ناگهانی در قفسه سینه را تجربه کرد سریعا به تحت درمان قرار گیرد. بنابراین بهتراست در زمان بروز علائم به پزشک متخصص در کلینیک های تخصصی مراجعه نمایید تا علت اصلی درد و سنگینی توسط متخصص مشخص و درمان شود تا از بروز مشکلات جدی تر جلوگیری شود.

مرکز تخصصی ما با داشتن کادری مجرب، پیش از ملاقات با پزشک شما را با بیماری  آشنا کرده و در مورد شیوه های درمان بیماری به شما مشاوره می دهد. این مرکز تخصصی دارای بهترین متخصصان قلب و عروق می باشد که در یک مجموعه گرد هم آمده اند.

پس می توانید با خیال راحت به این مرکز مراجعه کنید و از خدمات آن بهره ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی بیشتر با خدمات مرکز تخصصی قلب دکتر تپش می توانید به صفحه تماس با ما مراجعه فرمایید.