قرص قلب درد عصبی

برخی از درد‌های قلبی کاملاً عصبی هستند؛ یعنی در شرایط استرس و فشار روحی ایجاد می‌شوند و بعدازاینکه مجدداً فرد آرام شد این درد نیز کاهش پیدا خواهد کرد. درصورتی‌که متخصص قلب تشخیص دهد شما دچار این نوع درد‌ها هستید، معمولاً انواع قرص قلب درد عصبی را برای شما تجویز می‌کند. اما لازم به ذکر است که اگر درد قلب منشاء قلبی داشته باشد به هیچ وجه مربوط به بیماری‎های عصبی نیست، هرچند استرس می‌تواند آن‌ها را تشدید کند. بنابراین اگر دردی دارید که در حالت آرامش هم ادامه دارد حتما باید به متخصص قلب مراجعه کنید تا بررسی شود. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با انواع قرص قلب دردهای عصبی و فواید آن آشنا کنیم.

قرص قلب درد عصبی

قرص قلب درد عصبی چیست؟

همان‌طور که از نام این قرص مشخص است، از آن برای آرام کردن قلب و کاهش درد‌های عصبی قلب استفاده می‌شود. به این گروه از قرص‌ها مسدود‌کننده‌های بتا نیز گفته می‌شود که دسته‌ای از دارو‌ها هستند که به کنترل واکنش بدن شما در هنگام استرس و فشار کمک کرده و اثرات این حالت‌ها بر قلب شما را کاهش می‌دهند. بسیاری از افراد برای درمان بیماری‌های قلبی نیز طبق تجویز متخصص قلب از مسدود‌کننده‌های بتا استفاده می‌کنند. برخی از بیماری‌هایی که برای درمان به این قرص‌ها نیاز دارند، عبارت‌اند از:

• فشارخون بالا
  • نارسایی قلبی
  • نامنظم شدن ضربان قلب

پزشکان همچنین می‌توانند مسدود‌کننده‌های بتا را جهت کمک به مدیریت علائم اضطراب و کاهش قلب درد عصبی تجویز کنند. در ادامه در مورد چگونگی تأثیر مسدودکننده‌های بتا بر اضطراب و اینکه آیا آن‌ها می‌توانند برای شما مفید باشند یا خیر، بیشتر توضیح خواهیم داد.

قلب درد عصبی چیست؟

همانطور که از نام این بیماری مشخص است، بیشتر به دردهایی اشاره دارد که در شرایط استرس و عصبانیت برای فرد ایجاد می‌شود. قسمت عمده این دردها، دردهایی هستند که در قفسه سینه ایجاد می‌شوند و یا منشاء تنفسی و گوارشی دارند که این موارد نیازمند تشخیص درست بیماری‌های روحی و روانی، تنفسی و گوارشی است که همگی توسط متخصص قلب و در مجموعه‌های تخصصی قلب قابل انجام است. در صورتی که دچار درد، اضطراب و ناراحتی با منشاء قلبی باشید و هیچ گونه مشکل جدی در عروق قلب وجود نداشته باشد، ممکن است متخصص قلب برای شما برخی از داروها را تجویز کند که بتوانید بر این علائم غلبه کنید. با این حال در هر صورت دردی که منشاء قلبی داشته باشد بسیار مهم است و منشاء عصبی نخواهد داشت. پس اگر دردی در قفسه سینه دارید، حتما در اسرع وقت با یک متخصص قلب خوب مشورت کنید. داروهایی که در قسمت بعدی توضیح می‌دهیم، تنها علائمی مانند ضربان قلب بالا و استرس‌های عصبی را کاهش می‌دهند.

قرص قلب درد عصبی چگونه کار می‌کند؟

برای قلب درد چه قرصی بخوریم ؟ به انواع قرص های قلب درد عصبی عوامل مسدود‌کننده بتا آدرنرژیک نیز گفته می‌شود؛ زیرا این دارو‌ها اجازه نمی‌دهند آدرنالین که هورمونی است که افزایش بیش‌ازحد آن باعث استرس و قلب درد عصبی می‌شود با گیرنده‌های بتای قلب تماس پیدا کنند. درنتیجه این قرص مانع از این می‌شود که قلب شما در اثر آدرنالین زیاد قوی‌تر یا سریع‌تر خون را پمپ کرده و فشار بیشتری را تحمل کند که موجب قلب درد عصبی می‌شود.

برخی از مسدود‌کننده‌های بتا علاوه بر آرامش قلب، باعث شل شدن رگ‌های خونی نیز می­شوند و می‌توانند به کاهش فشارخون نیز کمک کنند. بسیاری از مسدود‌کننده‌های بتا در دسترس هستند، اما برخی از رایج‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

• بیسوپرولول (Zebeta)
  • کارودیلول (Coreg)
  • پروپرانولول (ایندرال)
  • آتنولول (تنورمین)
  • متوپرولول (لوپرسور)

همه مسدود‌کننده‌های بتا که برای درمان اضطراب استفاده می‌شوند، بدون نسخه تجویز می‌شوند. پروپرانولول و آتنولول دو مسدود‌کننده بتا هستند که اغلب برای کمک به اضطراب تجویز می‌شوند؛ اما بهتر است در صورت تمایل به استفاده مداوم آن‌ها حتماً با متخصص قلب مشورت کنید. زیرا ممکن است برای مدیریت بهتر و سلامت بیشتر قلب به نوع خاصی از انواع قرص قلب درد یا دارو‌های دیگر نیاز داشته باشید.

چگونه قرص قلب درد عصبی می‌تواند به اضطراب کمک کند؟

مسدود‌کننده‌های بتا علل روانی زمینه‌ای اضطراب را درمان نمی‌کنند، اما می‌توانند به شما در مدیریت برخی از واکنش‌های فیزیکی بدن در همان لحظه در برابر اضطراب کمک کنند. ازجمله واکنش‌هایی که با این نوع قرص‌ها مدیریت می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• ضربان قلب سریع
  • صدا و دست‌های لرزان
  • تعریق
  • سرگیجه

به‌طور طبیعی ازنظر روانی وقتی در زمان وجود استرس این واکنش‌های بدن کنترل شوند و شما آن‌ها را مشاهده نکنید، اضطراب کمتری هم خواهید داشت و همین امر نیز به کاهش قلب درد عصبی کمک بزرگی می‌کند. مسدود‌کننده‌های بتا برای مدیریت اضطراب کوتاه‌مدت در مورد رویداد‌های خاص نسبت به اضطراب بلندمدت، بهتر عمل می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، اگر همیشه قبل از سخنرانی عمومی دچار این علائم اضطراب می‌شوید می‌توانید چند دقیقه قبل از شروع سخنرانی از قرص برای قلب درد استفاده کنید. البته بهتر است قبل از این کار با یک متخصص قلب مشورت کنید.

از پروپرانولول بیشتر برای درمان اختلالات اضطرابی کوتاه‌مدت استفاده می‌شود و نتایج تحقیقات در این زمینه نشان می‌دهد که اثرات آن مشابه بنزودیازپین‌ها است. بنزودیازپین‌ها دسته دیگری از دارو‌ها هستند که اغلب برای درمان اضطراب و اختلالات هراس استفاده می‌شوند. بااین‌حال، بنزودیازپین‌ها می‌توانند طیف وسیعی از عوارض جانبی را ایجاد کنند و برخی افراد به شدت به آن‌ها وابسته می‌شوند. به همین دلیل زیاد به‌عنوان دارو‌های بدون نسخه و کاهش قلب درد عصبی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. همچنین نتایج این تحقیقات مشخص کرد که برخلاف تصور برخی افراد، مسدود‌کننده‌های بتا برای فوبیا‌های اجتماعی چندان مؤثر نیستند.

از طرفی افراد مختلف به‌ویژه در مورد درمان مسائل روانی مانند اضطراب، واکنش متفاوتی به دارو‌ها نشان می‌دهند. به همین دلیل ممکن است آنچه برای یک نفر کار می‌کند، برای شخص دیگری اصلاً کار نکند. همچنین ممکن است هنگام استفاده از مسدود‌کننده‌های بتا، برای غلبه بر اضطراب خود به گزینه‌های درمانی بیشتری نیاز داشته باشید تا به جنبه‌های روانی بهتری برسید. به همین دلیل توصیه می‌کنیم قبل از استفاده از آن‌ها ابتدا با یک متخصص قلب خوب مشورت کنید.

چگونه برای اضطراب قرص قلب درد عصبی مصرف کنم؟

هر دو آتنولول و پروپرانولول به شکل قرص تولید می‌شوند. مقدار مصرف شما بستگی به نوع مسدودکننده بتا و سابقه پزشکی شما دارد. هرگز از این دارو‌ها بیش از آنچه پزشک تجویز کرده مصرف نکنید؛ زیرا می‌تواند عوارض جانبی برایتان ایجاد کند. احتمالاً در همان مرتبه اولی که از مسدود‌کننده‌های بتا برای اضطراب استفاده می‌کنید، به نتایج آن پی خواهید برد، اما برای رسیدن به اثر کامل آن‌ها ممکن است یک یا دو ساعت طول بکشد تا نتایج بهتر مشخص شوند. در طول این مدت، احساس می‌کنید ضربان قلب شما به مرور کاهش یافته است که درنتیجه احساس آرامش خوبی را تجربه خواهید کرد. مصرف بیش‌ازاندازه این قرص‌ها به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود و می‌تواند خطرات مختلفی را ایجاد کند.

بسته به علائم شما، پزشک ممکن است مصرف مسدودکننده بتا را به‌طور منظم یا درست قبل از رویداد‌های استرس‌زا پیشنهاد کند. معمولاً از مسدودکننده‌های بتا در ترکیب با درمان‌های دیگر مانند تغییر شیوه زندگی و سایر دارو‌ها استفاده می‌شود.

عوارض جانبی قرص قلب درد عصبی چیست؟

همان‌طورکه پیش‌تر هم گفتیم مسدود‌کننده‌های بتا به‌ویژه هنگامی که برای اولین بار شروع به مصرف می‌کنید می‌توانند برخی از عوارض جانبی را ایجاد کنند.

عوارض جانبی احتمالی عبارت‌اند از:

• سرد شدن دست‌وپاها
  • سرگیجه یا سبکی سر
  • استفراغ، اسهال یا یبوست

به ندرت و بیشتر بر اثر مصرف بی‌رویه و بدون نظارت پزشک ممکن است عوارض جدی‌تر زیر را نیز تجربه کنید:

• ضربان قلب بسیار کند یا نامنظم
  • افت قند خون
  • حمله آسم
  • تورم و احتباس مایعات همراه با افزایش وزن

در صورت مشاهده عوارض جانبی خفیف، مصرف دارو‌های مسدود‌کننده بتا را بدون صحبت با پزشک خود متوقف نکنید. اگر به‌طور مرتب از مسدود‌کننده‌های بتا استفاده می‌کنید، در صورت قطع ناگهانی ممکن است علائم ترک آن جدی باشد و برایتان خطرناک است.

برای برخی از افراد، عوارض جانبی مسدود‌کننده‌های بتا در واقع ممکن است علائم اضطراب را تشدید کنند. اگر احساس می‌کنید مصرف مسدود‌کننده‌های بتا اضطراب شما را افزایش می‌دهد، باید در اسرع وقت با پزشک خود مشورت کنید.

چه کسانی نباید از قرص قلب درد عصبی استفاده کنند؟

درحالی‌که این قرص‌ها به‌طورکلی بی‌خطر هستند، به دلیل وجود برخی تأثیرات و عوارض جانبی برخی افراد نباید از آن‌ها استفاده کنند. قبل از مصرف مسدود‌کننده‌های بتا، در صورت داشتن موارد زیر حتماً به پزشک خود اطلاع دهید:

• آسم
  • قند خون پایین
  • مرحله نهایی نارسایی قلبی
  • فشارخون بسیار پایین
  • ضربان قلب بسیار کند

اگر هر یک از این شرایط یا علائم را دارید، ممکن است هنوز بتوانید از مسدود‌کننده‌های بتا استفاده کنید، اما برای ارزیابی خطرات و مزایا باید با پزشک خود مشورت کنید. مسدود‌کننده‌های بتا همچنین می‌توانند با سایر دارو‌های مورد استفاده برای درمان بسیاری از بیماری‌های قلبی و دارو‌های ضدافسردگی تداخل داشته باشند؛ بنابراین اطمینان حاصل کنید که پزشک خود را در مورد هرگونه دارو، مکمل یا ویتامین‌هایی که مصرف می‌کنید مطلع کرده باشید تا خطری سلامتی شما را تهدید نکند.

انواع قرص قلب درد عصبی می‌توانند در مدیریت علائم استرس و اضطراب برخی از افراد مفید باشند. تأثیر این قرص‌ها به‌عنوان یک گزینه درمانی مناسب برای کاهش اضطراب کوتاه‌مدت، به‌ویژه قبل از یک رویداد استرس‌زا بسیار خوب بوده است. بااین‌حال، مسدود‌کننده‌های بتا برای درمان طولانی‌مدت مفید نیستند. همچنین در برخی شرایط بخصوص اگر دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم هستید و یا دارو‌های دیگری را نیز مصرف می‌کنید، به‌هیچ‌وجه نباید به‌صورت خودسرانه از این قرص‌ها مصرف کنید و حتماً باید با یک متخصص قلب خوب در این مورد مشورت نمایید.

باز هم تاکید می‌کنیم که دردی که منشا قلبی دارد، اگرچه می‌تواند با استرس و ناراحتی عصبی تشدید شود ولی هرگز منشاء قطعی و یکتای آن بیماری‌های عصبی نیست و حتما باید زیر نظر متخصص قلب بررسی شود. آن‌ها می‌توانند بهترین برنامه درمانی را برای شما توصیه کنند که به مدیریت علائم خاص شما کمک کند.

مرکز تخصصی ما با داشتن کادری مجرب، پیش از ملاقات با پزشک شما را با بیماری  آشنا کرده و در مورد شیوه های درمان بیماری به شما مشاوره می دهد. این مرکز تخصصی دارای بهترین متخصصان قلب و عروق می باشد که در یک مجموعه گرد هم آمده اند. پس می توانید با خیال راحت به این مرکز مراجعه کنید و از خدمات آن بهره ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی بیشتر با خدمات مرکز تخصصی قلب دکتر تپش می توانید به صفحه تماس با ما مراجعه فرمایید.