قلبم درد می کنه

هیچ وقت اون روزی که یه پسر جوان همزمان با اینکه داشت به دوستش میگفت قلبم درد می کنه وارد کلینیک دکتر تپش شد یادم نمیره. همه ی مراجعین تعجب کرده بودن که این پسر با این سن چرا باید این حجم از قلب دردو تحمل کنه؟ اصلا چیکار کرده بوده ؟ چیشده که یهو این حجم قلب درد نصیبش شده؟ ینی قلبش اصلا بهش هشدارنداده ؟ اگه هشدار داده چرا جدی نگرفته؟

خلاصه که تو چهره همه این مراجعین تعجب و این سوالا مشخص بود . جوری که همه رضایت دادن ایشون زودتر بره داخل و نوبتشونو با این پسر عوض کردند.

همین که پسر روی صندلی مقابل آقای دکتر نشست، فقط گفت تقصیر خودمه من خیلی دیر به فکر افتادم. این درد گاه و بیگاه میومد سراغم ولی من فکر می کردم حتما از معدمه و زیاد غذا خوردم و سری ی قرص معده میخوردم!!! نمیدونم چی میشد که دیگه سعی میکردم اهمیت ندم تا سری بعدی که دوباره این مشکل برام پیش میومد!

خلاصه پزشک با معاینه و گرفتن تستا متوجه شد اگر این اقا همین الانشم به پزشک مراجعه نمیکرد قطعا تو همین چند روز آینده دور از جون سکته میکرد و معلوم نبود چه آینده ای برای پدر مادرش رقم بخوره.

با شنیدن این داستان بهترین متخصص قلب و عروق در کلینیک دکتر تپش تصمیم گرفت درباره این مشکل بیشتر توضیح بده تا شما آگاه باشید که اگه ی وقتی احساس درد قلب داشتید، حتما سریعا به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید و از خودتون حدسیات نزنید . چون شاید همه مثل این آقا خوش شانس نباشن و جون سالم به در نبرن!

قلبم درد می کنه

خوب پس با ادامه این مطلب درباره درد قلب و پاسخ به سوال چرا قلبم درد میکنه ! همراه کلینیک تخصصی فوق تخصصی قلب و عروق دکتر تپش باشید!

در چه مواردی باید سریعا به پزشک مراجعه کنی؟

آیا همیشه درد قلب نشونه یه مشکل قلبیه؟

دلایل عمده درد قفسه سینه

قلبم درد می کنه : شاید بیماری ریفلاکس معده – مری (GORD) داری !

قلبم درد می کنه : شاید مشکلات استخوانی یا عضلانی داری!

قلبم درد میکنه : شاید بخاطر اضطراب و حمله پانیکه!

قلبم درد می کنه : شاید مشکل ریه داری!

قلبم درد می کنه :  مشکلات زیرو بخون شاید اینا باشه دلیل قلب دردت!

کلینیک قلب دکتر تپش با دارا بودن انواع تست های تشخیصی و حاذق ترین پزشکان قلب و عروق ، شما را در رسیدن به قلبی سالم وزندگی آرام همراهی خواهد کرد.جهت نوبت گیری کلیک کنید.

شما می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های قلبی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام ما شده و به صورت 24 ساعته با متخصص قلب در ارتباط باشید و سوالات خود را در میان بگذارید.

در چه مواردی باید سریعا به پزشک مراجعه کنی؟

در صورت بروز درد شدید ناگهانی در قفسه سینه ، بلافاصله باید با اورژانس تماس بگیری ، به خصوص اگه:

احساس سنگینی ، فشار یا سفت شدن در قفسه سینه داری

دردی که بیش از 15 دقیقه طول بکشه

درد به قسمتهای دیگه بدن مثل بازوها ، کمر یا فک گسترش پیدا کنه

علائم دیگری  ، مثل  نفس نفس ، حالت تهوع ، تعریق یا سرفه خونی

بیماری کرونر قلب – به عنوان مثال ، کشیدن سیگار ، چاق بودن ، یا فشار خون بالا ، دیابت یا کلسترول بالا

اگر درد شما جزئیه یا میاد و میره ، به متخصص قلب و عروق سریعا مراجعه کن.

آیا همیشه درد قلب نشونه یه مشکل قلبیه؟

درد قفسه سینه همیشه به دلیل مشکل در قلب شما نیست ، اما گاهی اوقات میتونه نشونه مشکلات زیر باشه:

آنژین – مشکلی که خونرسانی به عضلات قلب محدود می شه

حمله قلبی – جایی که خون رسانی به بخشی از قلب به طور ناگهانی مسدود می شه

هر دوی این شرایط می تونه باعث درد مبهم ، سنگین یا احساس سفتی در قفسه سینه بشه که می تونه به بازوها ، گردن ، فک یا کمر گسترش پیدا کنه. همچنین می تونه علائم اضافی مثل نفس نفس و حالت تهوع ایجاد کنه.

تفاوت اصلی بین این مشکلات اینه که که درد قفسه سینه ناشی از آنژین در اثر فعالیت بدنی یا استرس عاطفی بیشتر میشه و با استراحت پس از چند دقیقه بهتر می شه.

اما علائمی که بیش از 15 دقیقه طول می کشه، در حالت استراحت رخ میده و شامل تعریق و استفراغ می شه ، به احتمال زیاد در اثر حمله قلبی ایجاد می شه.

بنابراین در این شرایط هیچ خود درمانی انجام ندید و سریعا به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید .

دلایل عمده درد قفسه سینه

قلبم درد می کنه

بیشتر درد قفسه سینه مربوط به قلب نیست و نشانه ای از یک مشکل تهدید کننده زندگی نیست. برخی از دلایل شایع درد قفسه سینه در ادامه گفته شده:

این اطلاعات باید به شما ایده بده که ممکنه این شرایط  باعث درد قفسه سینه شما بشه، اما شما همیشه باید برای اطمینان از تشخیص صحیح به دنبال مراجعه سریع به پزشک باشید.

قلبم درد می کنه : شاید بیماری ریفلاکس معده – مری (GORD) داری !

رفلاکس معده و مری یک بیماری شایع است که در آن اسید از معده به مری  می آد.

علائم شایع GORD عبارتند از:

سوزش قفسه سینه (سوزش سر دل)

طعم ناخوشایند دهان ناشی از بازگشت اسید معده به دهان شما

این علائم معمولاً بلافاصله پس از غذا خوردن بروز می کنه و در صورت خم شدن یا دراز کشیدن بدتر می شه.

GORD اغلب با ایجاد تغییر در سبک زندگی و در صورت لزوم با استفاده از دارو قابل درمانه.

قلبم درد می کنه : شاید مشکلات استخوانی یا عضلانی داری!

اگر قفسه سینه شما دردناک و حساس به لمس شده، ممکنه به دلیل کشیدگی عضله در دیواره قفسه سینه شما ایجاد شده باشه. این مشکل می تواند به طرز شگفت انگیزی دردناک باشد ، اما با استراحت ، درد باید کاهش پیدا کنه.

اگر در اطراف دنده های خود درد ، تورم و حساسیت دارید و درد با دراز کشیدن ، نفس عمیق  ، سرفه یا عطسه بیشتر می شه، ممکن است بیماری به نام کوستوکندریت مبتلا شده باشی.

علت این امر التهاب در مفاصل بین غضروف است که دنده ها را به استخوان سینه (جناغ) متصل می کنه. علائم اغلب پس از چند هفته بهبود پیدا میکنه و ممکنه با مسکن تسکین پیدا کنه.

قلبم درد میکنه : شاید بخاطر اضطراب و حمله پانیکه!

برخی از دلایل درد قفسه سینه بخاطر اضطراب یا حمله هراس هست.

این حملات علاوه بر درد قفسه سینه و احساس اضطراب طاقت فرسا می تونه علائمی مانند تپش قلب ، تعریق ، نفس نفس و سرگیجه ایجاد کنه.

بیشتر حملات وحشت 5 تا 20 دقیقه طول می کشه. در دراز مدت ، ممکنه از درمان روانشناختی و دارو استفاده کنید.

قلبم درد می کنه : شاید مشکل ریه داری!

اگر درد شدید قفسه سینه داشته باشید که هنگام نفس کشیدن و بیرون آمدن شدیدتر بشه و با علائم دیگه ای مثل سرفه و نفس نفس همراه باشه، ممکن است به دلیل مشکلاتی باشه که روی ریه ها یا بافت اطراف آن تأثیر بزاره، مثل:

ذات الریه – التهاب ریه ها ، که معمولاً در اثر عفونت ایجاد می شه

پلوریسم – التهاب غشای اطراف ریه ها ، که معمولاً در اثر عفونت ایجاد می شه

موارد خفیف ذات الریه معمولاً با آنتی بیوتیک ، استراحت و مایعات قابل درمانه.

درمان پلوریسم بستگی به علت اصلی داره. پلوریسم ناشی از عفونت ویروسی اغلب بدون نیاز به درمان برطرف می شه، در حالی که پلوریسم ناشی از عفونت باکتریایی معمولاً نیاز به درمان با آنتی بیوتیک داره.

البته افرادی که ضعیف هستند و یا در حال حاضر از سلامتی خوبی برخوردار نیستند ممکن است برای درمان در بیمارستان بستری بشن.

قلبم درد می کنه :  مشکلات زیرو بخون شاید اینا باشه دلیل قلب دردت!

دلایل دیگری نیز برای درد قفسه سینه وجود داره :

زونا – عفونت ویروسی عصب و ناحیه پوست اطرافش، که باعث بثورات دردناکی می شه و به تاول های خارش دار تبدیل می شه.

ورم پستان – درد و تورم پستان ، که معمولاً  معمولاً در دوران شیردهی در اثر عفونت ایجاد می شه،

کولسیستیت حاد – التهاب کیسه صفرا ، که می تونه باعث درد ناگهانی در سمت راست بالای شکم بشه که به سمت شانه راست گسترش پیدا کنه

زخم معده – شکاف در پوشش معده ، که می تواند باعث سوزش یا درد در شکم شما بشه.

آمبولی ریوی – انسداد رگ خونی که خون را از قلب به ریه ها می رسونه، که می تونه باعث درد شدید قفسه سینه و سوزننده بشه که ممکنه  هنگام نفس کشیدن بیشتر بشه.

پریکاردیت – التهاب کیسه اطراف قلب شما ، که می تونه باعث درد ناگهانی ، تیز و خیره کننده ای در قفسه سینه ، یا بیشتر باعث ایجاد درد مبهم بشه و این درد هنگام خوابیدن معمولاً بدتر میشه

برخی از این بیماری ها می تونه بسیار جدی باشه. بنابراین حتما در انتخاب پزشک دقت کنید تا مشکل شما به دقت تشخیص داده بشه.

خوب همونجور که تا الان دستگیرتون شد، درد قلب ممکنه دلایل دیگه ای داشته باشه. اما به هرحال احتیاط شرط عقله و سریعا باید در صورت احساس درد به پزشک مراجعه کنید تا پزشک در تشخیص این مشکل به شما کمک کنه تا مشخص بشه دلیل این درد چیه . پس در انتخاب متخصص قلب و عروق هم باید خیلی دقت داشته باشید .

اگه سلامت قلبتون براتون مهمه توصیه های دکتر تپشو جدی بگیرید تا برای همیشه از هر مشکل قلبی دور بمونید.