پرولاپس دریچه میترال

پرولاپس دریچه میترال یکی از بیماریهای بسیار شایع است که منشا آن خیلی مشخص نیست. به این عارضه افتادگی دریچه میترال قلب هم گفته می شود.

قلب یک ارگان پیچیده است و مشکلات زیادی در رابطه با قلب ممکن است وجود داشته باشد. در این مطلب به طور خاص به بررسی عارضه پرولاپس دریچه میترال می پردازیم.

شما می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های قلبی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی ، از طریق آیکون اینستاگرام وارد صفحه ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.

پرولاپس دریچه میترال

پرولاپس دریچه میترال چیست؟

دو فلپ یا همان دریچه میترال در سمت چپ قلب شما وجود دارد که بین دهلیز سمت چپ و بطن چپ قرار دارند. این دریچه ها به عنوان درهای یک طرفه عمل می کنند و جریان خون را فقط در یک جهت هدایت میکنند.

در بیمارانی که پرولاپس دریچه میترال دارند، دریچه ها به درستی جمع نمی شوند و کاملاً نمی توانند بسته شوند. در نتیجه، در بسیاری از بیماران، خون می تواند به دهلیز سمت چپ بازگردد و به بقیه بدن که در آنجا باید جاری می شد، نمی رسد. به این حالت برگشت خون گفته می شود. هرچه میزان برگشت خون شخص بیشتر باشد، خطر عوارض آن از جمله مرگ نیز بیشتر می شود. این بیماری از هر 40 نفر یک را مبتلا می کند و یکی از شایع ترین بیماری های قلبی عروقی در سراسر جهان است.

منشا جنینی پرولاپس دریچه میترال

منشأ جنینی پرولاپس دریچه میترال

در حالیکه پرولاپس دریچه میترال شایع است، پزشکان علت آن را نمی دانند. تحقیقی در این مورد توسط تیمی متشکل از متخصصان ژنتیک، متخصص قلب، اکو و جراحان انجام شد. در این بررسی نشان داده شده که پرولاپس دریچه میترال، که معمولاً در افراد سالخورده مشاهده می شود، در دوران رشد جنین منشا دارد.

این بدان معنی است که نحوه شکل گیری این دریچه های قلبی در بیماران پرولاپس دریچه میترال از همان ابتدای تولد در حال تغییر است. مانند خانه ای که با آجرهای معیوب ساخته شده است. با گذشت زمان، ساختار چنین خانه ای شروع به ریختن می کند.

توضیح بیولوژیکی

سلولهای دریچه های قلبی، که به عنوان سلولهای بینابینی دریچه ای شناخته می شوند، به ساختارهای شبیه مو احتیاج دارند تا به درستی شکل بگیرند و عملکرد خود را انجام دهند. این ساختارها را مژه های اصلی می نامند. مژه ها به عنوان آنتن های سلولی برای دریافت سیگنال از محیط اطراف عمل می کنند. در بسیاری از بیماران مبتلا به افتادگی دریچه میترال قلب این آنتن ها وجود ندارد و یا نقص دارند. بنابراین سلول ها توانایی حس کردن محیط اطراف خود را از دست می دهند. در نتیجه ساختار طبیعی دریچه تغییر می کند و با گذشت زمان منجر به افتادگی دریچه میترال قلب می شود.

جراحی در حال حاضر تنها گزینه درمانی مؤثر برای افتادگی دریچه میترال است. اما به تازگی اولین مدل حیوانی برای این بیماری ایجاد شده است. این مدل بر اساس جهش های ژنتیکی موجود در بیماران ساخته شده است. با داشتن چنین مدلی، دانشمندان می توانند تحقیق کنند که چگونه داروها می توانند جلوی پیشرفت این بیماری را بگیرند و یا نقایصی که در اوایل زندگی در ساختار قلب رخ داده است را برطرف کنند.

علائم دریچه میترال

علائم افتادگی دریچه میترال قلب

شناخت دریچه میترال در مدیریت علائم افتادگی دریچه میترال قلب بسیار مهم است و می تواند منجر به درمان مؤثر شود. اصطلاح پرولاپس دریچه میترال به نقص دریچه میترال قلب مربوط می شود. یک اصطلاح متفاوت دیگر که به کار برده می شود، سندرم پرولاپس دریچه میترال است. این اصطلاح برای نشان دادن وجود افتادگی دریچه میترال به همراه مجموعه ای از ناهنجاری های جسمی دیگر مانند اختلال عملکرد خود به خودی قلب، تپش قلب و سینه قیفی شکل (pectus excavatum) استفاده می شود. این ناهنجاریهای جسمی می توانند منجر به انواع مختلفی از علائم نامربوط شود. سندرم پرولاپس دریچه قلب معمولاً برای بیماران ناتوان کننده است.

در زیر علائم افتادگی دریچه میترال قلب و سندروم پرولاپس دریچه میترال را بررسی می کنیم.

پرولاپس دریچه میترال و علائم آن

پرولاپس دریچه میترال

پرولاپس دریچه میترال به طور معمول با یک معاینه روتین تشخیص داده می شود. بیشتر بیماران مبتلا به این عارضه زن هستند. این بیماری در سنین مختلف دیده می شود. اما معمولاً در بین سنین 14 تا 30 سالگی بیشتر است.

علائم افتادگی دریچه میترال قلب به صورت زیر است:

• علائمی که پزشک با گوشی معاینه می شنود
  • غالباً این بیماران دارای عادت ماهانه طولانی، ناهنجاری در قفسه سینه، انعطاف بیش از حد مفاصل و همچنین فشار خون پایین هستند.
  • اکثر بیماران مبتلا به افتادگی دریچه قلب علائمی ندارند و نیازی به درمان ندارند. برای بیماران دارای علائم، علائم افتادگی دریچه میترال قلب، شامل ناراحتی در قفسه سینه، اضطراب، خستگی و تنگی نفس است. اما به طور قطع مشخص نیست که این نشانه ها از علائم افتادگی دریچه میترال قلب است یا ناشی از اتفاقات تصادفی.

شایع ترین علائم در مورد بیماران دارای علامت، برنگشتن جریان خون به سمت عقب از طریق دریچه میترال است. علائم همراه با آن عبارت است از:

سندروم افتادگی دریچه میترال

سندرم پرولاپس دریچه میترال

سندرم افتادگی دریچه میترال معمولاً با یک معاینه ساده مشخص نمی شود. این عارضه بعد از معاینه توسط تعداد زیادی از متخصصان تشخیص داده می شود. تشخیص سندرم پرولاپس دریچه قلب با معاینه فیزیکی، سابقه پزشکی دقیق و در اکثر موارد اکوکاردیوگرام مشخص می شود. علائم سندرم پرولاپس دریچه قلب، قبل از سن 14 سالگی مشاهده نمی شود.

به نظر می رسد این بیماران دارای عدم تعادل سیستم اتونوم هستند. این وضعیت اغلب به عنوان نقص سیستم عصبی اتونوم شناخته می شود.

سیستم عصبی اتونوم پیچیده است و عملکردهای لازم مانند تنفس، ضربان قلب، فشار خون، بینایی و هضم را کنترل می کند. هنگامی که سیستم اتونومی از تعادل خارج شود می تواند باعث بروز علائم زیادی شود. از جمله حملات پنیک، اضطراب، خستگی، تپش قلب، میگرن، فشار خون بالا و سندرم روده تحریک پذیر.

هنوز مشخص نیست که آیا این بیماری فقط به یک ناهنجاری دریچه ای مربوط می شود یا خیر.

تشخیص افتادگی دریچه میترال

علل ایجاد پرولاپس دریچه میترال

افتادگی دریچه میترال معمولاً ناشی از سبک شیوه زندگی شماست. با این حال، ممکن است در بعضی موارد، همان عواملی که باعث از دست دادن خاصیت ارتجاعی شریان هایتان می شوند، باعث ضعف یا سایش فلپ های دریچه میترال شما و در نتیجه گشادی دریچه میترال قلبتان می شوند. این عوامل عبارتند از:

بیشتر افرادی که به پرولاپس دریچه میترال مبتلا هستند با آن متولد می شوند.

علل مربوط به اختلالات بافت همبند عبارتند از:

اختلالات ارثی: برخی شرایط خاص مانند بیماری گریوز (نوعی پرکاری تیروئید) و دیستروفی عضلانی (یک  نوع نقص ژنتیکی) می تواند خطر پرولاپس دریچه میترال را افزایش دهد.

انحراف جانبی ستون مهره: اسکولیوز یا انحراف جانبی ستون مهره با افتادگی دریچه میترال مرتبط است.

پیشگیری از افتادگی دریچه میترال

پیشگیری

هیچ راهکار خاصی برای پیشگیری از عوامل خطر پرولاپس دریچه میترال وجود ندارد. اما یک رژیم غذایی سالم و ورزش به همراه سایر داروها و درمان های تجویز شده توسط پزشک متخصص قلب و عروق می تواند به جلوگیری از عوارض جدی تر کمک کند.

پیش بینی پرولاپس دریچه میترال

در اغلب افراد مبتلا به این عارضه مشکلاتی که نشان دهنده علائم افتادگی دریچه میترال قلب باشد دیده نمیشود. این موارد تنها با بررسی و معاینه مشخص می شود. اما در موارد جدی تر می تواند باعث لخته شدن خون و ورم مفاصل قلب شود که در نهایت ممکن است به یک عامل تهدید کننده زندگی تبدیل شود.

درمان افتادگی دریچه میترال

اگر به پرولاپس دریچه میترال مبتلا شده باشید اما علائم کمی دارید و یا هیچ علائمی ندارید، تنها توصیه برای درمان افتادگی دریچه میترال این است که؛

• به طور مرتب به متخصص قلب مراجعه کنید
  • یک برنامه ورزشی منظم داشته باشید
  • از کافئین و سایر محرک ها خودداری کنید
  • استفاده از تکنیک هایی برای آرامش و کاهش استرس نیز می تواند در درمان افتادگی دریچه میترال کمک کننده باشد

درمان پرولاپس دریچه میترال

سایر روشها برای درمان افتادگی دریچه میترال شامل موارد زیر است:

داروها

اگر علائم افتادگی دریچه میترال قلب، تپش قلب یا ورم مفاصل باشد، پزشک ممکن است برای درمان افتادگی دریچه میترال از داروی مسدود کننده بتا استفاده کند.

عمل جراحی

بهترین درمان افتادگی دریچه میترال برای کسانی که دارای علائم شدید نارسایی دریچه میترال یا نارسایی احتقانی قلب هستند، عمل جراحی یا تعویض دریچه میترال است.

تعویض دریچه میترال

عوارض پرولاپس دریچه میترال

عوارضی که می تواند با افتادگی دریچه میترال رخ دهد عبارتند از:

• نارسایی احتقانی قلب
  • لخته شدن خون که ممکن است منجر به حمله قلبی یا سکته مغزی شود
  • همچنین افرادی که افتادگی دریچه میترال دارند بیشتر در معرض خطر عفونت غشای دیواره های داخلی محفظه قلب و دریچه ها قرار می گیرند.

به منظور دریافت نوبت ازلینک های ارتباطی موجود در سایت استفاده نمایید.