چکاپ قلب و عروق

این جمله ای هشداردهنده است که از زبان یکی از مراجعین کلینیک قلب و عروق دکتر تپش شنیدیم که نشان می دهد چکاپ قلب چقدر مهم است.

اما محافظت از این گنج با بقیه گنج ها متفاوت است. بلکه برای محافظت از این عضو لازم است چکاپ قلب و عروق فراموش نشود.

انواع چکاپ قلب و عروق

دیگر آزمایش ها برای چکاپ قلب

چکاپ قلب و عروق : الکتروکاردیوگرافی(ECG,EKG)

چکاپ قلب و عروق : اکوکاردیوگرافی

چکاپ قلب و عروق : تست میز شیب

چکاپ قلب و عروق : سی تی اسکن قلب برای بررسی نمره کلسیم

چکاپ قلب و عروق : آنژیوگرافی CT کرونر(CTA)

چکاپ قلب و عروق : آنژیوگرافی کاتتر کرونر

شما می توانید با مراجعه به کلینیک قلب دکتر تپش، سلامت قلب خود را زیر  نظر متخصصین مجرب و حاذق، تحت کنترل باشید و مراقبت کنید. هم چنین می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های قلبی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید .

در طول مراجعه شما به متخصص قلب و عروق پزشک ، پزشک مورد نظر شما را معاینه کرده و علائم بیماری قلبی را برای شما بررسی می کند و خطرات آن را در آینده برای شما بیان می کند.

به عنوان مثال ، عوامل خطر عبارتند از:

فشار خون بالا

کلسترول خون بالا

قند خون بالا

اضافه وزن و چاقی

و برخی از عادت های زندگی ، مانند سیگار کشیدن و مصرف الکل

دکتر تپش می گوید که تمام این تست ها باید از 20 سالگی شروع شود و اگر احتمال خطری در بدن شخص بیمار تشخیص داده شود، پزشک بگوید که کدام چکاپ قلب و عروق را انجام دهد تا بیماری تشخیص داده شود.

همچنین در صورت بروز علائم یا نشانه های بیماری قلبی ، فوراً به پزشک اطلاع دهید. این علائم شامل موارد زیر است :

درد یا ناراحتی قفسه سینه

ضربان قلب آهسته یا تند

تنگی نفس

سرگیجه

خستگی

تورم در پاها یا شکم

انواع چکاپ قلب و عروق

چکاپ قلب و عروق

از حدود 20 سالگی یا در بعضی موارد زودتر ، پزشک به شما توصیه می کند که چندین چکاپ را به طور منظم انجام دهید.

اگر نتایج آزمایشات شما علائم بیماری قلبی یا خطر بالای ابتلا به بیماری قلبی را نشان دهد ، ممکن است پزشک آزمایشاتی دیگر را تجویز کند.

حتی اگر سابقه بیماری قلبی ندارید ، دکتر تپش توصیه می کند که آزمایش های زیر را برای سلامت قلب انجام دهید:

آزمایش فشار خون و کلسترول که برای اکثر افراد از 20 سالگی شروع می شود

آزمایشات قند خون ، از 40 تا 45 سالگی برای بیشتر افراد توصیه می شود

اندازه گیری شاخص توده بدن BMI، بر اساس وزن بدن یا دور کمر

اگر سابقه بیماری قلبی در خانواده دارید، انواع این آزمایشات برای شما در سنین پایینتر تجویز می شود.

دیگر آزمایش ها برای چکاپ قلب

اگر پزشک شما فکر می کند ممکن است به بیماری قلبی مبتلا باشید ، ممکن است یکی از آزمایشات زیر را برای ارزیابی سلامت قلب شما انجام دهد:

چکاپ قلب و عروق : الکتروکاردیوگرافی(3ECG,EKG)

چکاپ قلب و عروق

پزشک شما ممکن است از الکتروکاردیوگرام برای تعیین یا تشخیص موارد زیر استفاده کند:

ریتم غیر طبیعی قلب (آریتمی قلبی)

اگر انسداد یا باریک شدن عروق در قلب شما (بیماری عروق کرونر) باعث درد قفسه سینه یا حمله قلبی شود.

اگر سکته قلبی داشته اید یا نه

در صورت داشتن علائم و نشانه های زیر ممکن است به نوار قلب نیاز داشته باشید:

درد قفسه سینه

سرگیجه ، سبکی سر یا گیجی

تپش قلب

نبض سریع

تنگی نفس

ضعف ، خستگی یا کاهش توانایی ورزش

چکاپ قلب و عروق : اکوکاردیوگرافی

در اکوکاردیوگرام از امواج صوتی برای تولید تصاویر قلب شما استفاده می شود. این آزمایش رایج به شما اجازه می دهد تا قلب شما بررسی شده و پزشک ببیند که قلب شما می تپد و خون را پمپاژ می کند. پزشک شما می تواند از تصاویر اکوکاردیوگرام برای شناسایی بیماری قلبی استفاده کند.

گاهی اوقات ، آنها ممکن است این کار را قبل و بعد از ورزش یا مصرف برخی از داروها انجام دهند تا متوجه شوند که چگونه قلب شما به استرس واکنش نشان می دهد.

چکاپ قلب و عروق : تست میز شیب

آزمایش شیب می تواند به بررسی علائم شما در شرایط کنترل شده و ایمن کمک کند. ضربان قلب و فشار خون شما در طول آزمایش کنترل می شود تا به پزشک کمک کند تا دلیل این علائم را تشخیص دهد. این ممکن است به دکتر شما کمک کند تا تشخیص دهد که چه چیزی موجب ایجاد علائم شما را ایجاد می کند. حتی اگر آزمایش شما منفی باشد ، اطلاعات جمع آوری شده می تواند برای آزمایش ها و درمان های آینده مفید باشد.

تست شیب برای کمک به آرامش شما در یک اتاق تاریک و ساکت انجام می شود.

چکاپ قلب و عروق : سی تی اسکن قلب برای بررسی نمره کلسیم

در این تست برای ثبت فعالیت الکتریکی قلب در زیر سی تی اسکن با الکترودهای متصل به سینه قرار می گیرید. متخصص قلب و عروق از CT اسکنر برای ایجاد تصاویری از قلب شما و بررسی تجمع پلاک در عروق کرونر استفاده می کند.

چکاپ قلب و عروق : آنژیوگرافی CT کرونر(CTA)

آنژیوگرافی کرونری (CT) یک آزمایش تصویربرداری است که عروق خونرسان به قلب شما را بررسی می کند. این تست ممکن است برای تشخیص علت درد قفسه سینه یا علائم دیگر باشد.

در آنژیوگرافی CT ، از دستگاه پرتوی ایکس قدرتمند برای تولید تصاویری از قلب و عروق خونی آن استفاده می شود. این روش غیرتهاجمی است و نیازی به زمان بهبودی ندارد. آنژیوگرافی CT کرونر برای تشخیص انواع بیماری های قلبی استفاده می شود.

چکاپ قلب و عروق : آنژیوگرافی کاتتر کرونر

یک لوله یا کاتتر کوچک در کشاله ران یا بازو وارد شده و از طریق یک شریان به قلب شما وارد می شود. در حالی که متخصص قلب و عروق از قلب شما تصویر اشعه ایکس می گیرد ، ماده حاجب از طریق کاتتر تزریق می شود و به پزشک اجازه می دهد تا ببینند آیا عروق کرونر شما باریک یا مسدود شده است یا خیر.

در صورت تشخیص بیماری قلبی ، پزشک ممکن است ترکیبی از تغییر سبک زندگی ، داروها یا سایر روش های درمانی را برای کنترل آن توصیه کند.