کلینیک قلب
دکتر تپش

علت درد قلب در جوانان

آیا ممکن است که یک جوان 20 ساله دچار درد قلبی شود؟ علت درد قلب در جوانان کدامند؟ اغلب مردم فکر می کنند که حمله های قلبی در سنین بالا رخ می دهد. این حرف تا حدودی درست است. سلامت قلب به عوامل مختلفی وابسته است اما سن دیگر عامل موثری محسوب نمی شود. در حال حاضر از هر 5 نفری که دچار حمله قلبی می شوند یک نفر آن ها زیر 40 سال سن دارد (20 درصد). مطلب شوکه کننده تر این است که اغلب حمله های قلبی جوانان، در بین سنین 20 تا 30 سالگی رخ می دهد. همچنین این مسئله مطرح است که هرچه شما سن کمتری داشته باشید به این معنی نیست که بعد از حمله قلبی، با خطرات و عوارض کمتری مواجه خواهید بود بلکه به اندازه یک انسان مسن در معرض خطرات ناشی از حمله قلبی خواهید بود. اگر شما یک حمله قلبی داشته باشید، فارغ از اینکه چند سال دارید این احتمال وجود دارد که با حمله قلبی شدید دوم یا سکته، جان خود را از دست بدهید. فاکتور های زیادی در افزایش گزارش های درد قلبی در جوانان کمتر از 40 سال دخیل هستند که شناسایی این علت ها می تواند به ما در پیشگیری از درد قلب در جوانان کمک کند. استرس، افسردگی، اضطراب، مصرف موارد مخدر و رژیم غذایی نامناسب از جمله عواملی هستند که می توانند روی سلامت قلب تاثیر بگذارند و شاهد هستیم که این عوامل در جوانان پر رنگ تر هستند. اگر به دنبال اطلاعات مفید و کاربردی درباره علت درد قلب در جوانان هستید با ما همراه باشید.

فهرست

علت درد قلب در جوانان چیست؟

تشخیص علت درد قلب در جوانان چگونه است؟

ریسک فاکتور های علت درد قلب در جوانان کدامند؟

پیشگیری از علت درد قلب در جوانان چگونه است؟

جمع بندی

علت درد قلب در جوانان چیست؟

بسیاری از انسان ها درد قلبی را تجربه کرده اند و از طیف وسیعی از واژگان برای توصیف دردی که تجربه کرده اند استفاده می کنند. علت های مختلفی برای درد قفسه سینه وجود دارند که جدی ترین های آن ها علل ریوی و قلبی هستند که خوشبختانه در جوانان این موارد، علل جدی نیستند. علت درد قلب در جوانان را به دو دسته شایع و کمتر شایع تقسیم می کنیم که عبارتند از:

علت های شایع درد قلب در جوانان:

  1. معمولا علت درد قفسه سینه در جوانان، درد دیواره قفسه سینه است. دیواره قفسه سینه شامل پوست، چربی، عضلات و استخوان هاست که یک ساختار محافظت کننده از قلب، ریه ها، عروق اصلی و مری را تشکیل می دهند. استخوان های دیواره قفسه سینه شامل دنده ها، جناغ و ستون فقرات می شوند. با وجود این همه اجزای تشکیل دهنده دیواره قفسه سینه، راه های زیادی برای ایجاد درد قفسه سینه وجود دارد و اختلال هرکدام از این اجزا می تواند علت درد قلب در جوانان باشد.
  2. یک علت دیگر درد قفسه سینه در جوانان، بیماری کوستوکوندریت (Costochondritis) است که عبارت است از التهاب غضروفی که دنده ها را به استخوان جناغ در وسط قفسه سینه متصل می کند. این بیماری یک علت درد قلب در جوانان است و باعث ایجاد درد خنجری می شود که با نفس عمیق بدتر می شود. کوستوکوندریت معمولا علت واضحی ندارد و می تواند برای هفته ها و حتی مدت طولانی تری ماندگار باشد.
  3. درد قفسه سینه در جوانان می تواند ناشی از آسیب و تروما به دنده ها یا جراحت عضلات ناشی از سندرم های مزمنی چون فیبرومیالژیا (Fibromyalgia) باشد که خود یک علت درد قلب در جوانان است.
  4. یک عضو دیگر قفسه سینه، مری است که محل عبور غذا از دهان به معده می باشد. یک علت درد قلب در جوانان می تواند سوزش مری در اثر رفلاکس اسید معده باشد که به آن Gastroesophageal reflux disease (GERD) می گویند. علائم این بیماری به صورت سوزش سر دل و درد قفسه سینه و آروغ زدن های مکرر و غیرارادی است که معمولا بعد از غذا خوردن یا هنگام دراز کشیدن در شب رخ می دهد.
  5. یک علت درد قلب در جوانان مسائل روان تنی (Psycho somatic) هستند. مواردی همچون استرس و اضطراب و حملات پانیک (Panic attacks) می توانند باعث درد قفسه سینه شوند. حملات پانیک بسیار وحشتناک هستند و شامل علائمی همچون ضربان سریع قلبی، کوتاهی تنفس، تعریق، تهوع، گیجی و ترس از مرگ هستند.

علت های کمتر شایع درد قلب در جوانان:

  1. پنوموتوراکس (Pneumothorax) یک علت درد قلب در جوانان است که کمتر شایع است و به بسته شدن ناگهانی ریه ها بدون علت واضحی گفته می شود. علائم پنوموتوراکس شروع ناگهانی درد قفسه سینه و کوتاهی نفس هستند.
  2. پریکاردیت (Pericarditis) به التهاب غشای احاطه کننده قلب می گویند. پریکاردیت باعث ایجاد درد خنجری می شود که با نفس عمیق کشیدن و دراز کشیدن بدتر می شود.  بنابراین پریکاردیت نیز می تواند یک علت درد قلب در جوانان باشد.
  3. مسائل ژنتیکی نیز به عنوان یک علت درد قلب در جوانان مطرح هستند. موارد ارثی همچون جهش فاکتور V لیدن (Factor V Leiden) می توانند باعث ایجاد آمبولی ریوی شوند. در آمبولی ریوی یک لخته در عروق خونی پا ایجاد می شود و به واسطه عروقی خونی به عروق ریه ها منتقل می شود و باعث ایجاد درد قفسه سینه می شود که با نفس عمیق کشیدن و سرفه کردن بد تر می شود.
  4. کاردیومیوپاتی هایپر تروفیک (Hypertrophic cardiomyopathy (HCM) نیز یک بیماری ارثی است و یک علت درد قلب در جوانان است در این بیماری، عضله قلب به طور غیر طبیعی ضخیم می شود و نمی تواند عمل انقباض قلبی را به خوبی انجام دهد. تعداد کمی از افراد دچار کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک دچار درد قفسه سینه، کوتاهی نفس و آریتمی قلبی (غیر طبیعی بودن ریتم ضربان های قلب) می شوند. کاردیومیوپاتی هایپر تروفیک به علت ایجاد آریتمی قلبی، شایع ترین علت مرگ ناگهانی به علت مشکل قلبی در ورزشکاران و افراد زیر 30 سال است. هر فرد جوانی که در فامیلشان فردی با بیماری کاردیومیوپاتی هایپر تروفیک وجود داشته است بهتر است توسط یک پزشک متخصص قلب (کاردیولوژیست) معاینه و غربالگری شود.
  5. دایسکشن آئورت (Aortic dissection) که معمولا افراد دچار سندرم های ژنتیکی مارفان (Marfan)، ترنر (Turner) و اهلرز دانلوس (Ehlers Danlos) رخ می دهد، می تواند یک علت درد قلب در جوانان باشد. در دایسکشن آئورت، لایه داخلی سرخرگ آئورت دچار پارگی می شود و از طریق آن، خون به دیواره آئورت نفوذ می کند و باعث ایجاد درد شدید خنجری در قفسه سینه و پشت می شود.

تشخیص علت درد قلب در جوانان چگونه است؟

تشخیص علت درد قلب در جوانان بستگی دارد به شرایط بیماری که مراجعه می کند و ممکن است از یک یا چند تا از روش های تشخیصی استفاده شود. برای تشخیص علت درد قلب در جوانان از روش های تشخیصی مختلفی ازجمله نوار قلب، سنجش فشار خون، اندازه گیری ضربان قلب، سمع صداهای قلب، آزمایش خون، تست ورزش، هولترینگ، اکو قلب و معاینه کلی بیمار استفاده می شود.

ریسک فاکتور های علت درد قلب در جوانان کدامند؟

افزایش میزان حملات قلبی در جوانان می تواند ناشی از سبک زندگی آن ها باشد. برنامه های سنگین، فشار روحی ناشی از رقابت، استرس و اضطراب دائم، تغذیه نامناسب و بیش از حد، مصرف الکل و موارد مخدر، و خود درمانی از جمله عوامل موثر در سلامت قلب هستند که در سبک زندگی جوانان مشاهده می شود. در ادامه به بررسی ریسک فاکتور های علت درد قلب در جوانان می پردازیم:

دیابت: دیابت یک بیماری مولتی فاکتوریال است که عوامل مختلفی در ایجاد آن نقش دارند. در صورتی که دیابت داشته باشید باید حتما تحت نظر پزشک متخصص باشید و با مصرف دارو و یا تزریق انسولین، سطح قند خون خود را کنترل کنید. اگر قند خون کنترل نشود و سطح آن در خون افزایش یابد به عروق خونی آسیب می زند. درواقع سطح بالای قند خون باعث ایجاد چربی در سرخرگ ها می شود و این چربی در دیواره سرخرگ ها رسوب می کند و باعث ایجاد تنگی و اختلال در جریان خون رسانی به قلب می شود که به آن بیماری آترواسکلروز (Atherosclerosis) می گویند. همچنین دیابت اگر کنترل نشود باعث افزایش احتمال فشار خون بالا و افزایش کلسترول می شود که این دو عامل نیز باعث افزایش بیماری های قلبی می شوند. اگر فردی دیابت دارد 2 تا 4 برابر بیشتر از یک فرد عادی احتمال دارد در اثر بیماری های قلبی فوت کند.

فشار خون بالا: عوامل مختلفی باعث بالا بردن سریع فشار خون می شوند. از جمله این عوامل می توان به استرس ناشی از شغل، استرس ناشی از فضای مجازی، برنامه های سنگین، و خشم و عصبانیت ناشی از مسائل سیاسی و وقایع رخداده در جهان اشاره کرد. فشار خون بالا یکی از بزرگترین ریسک فاکتور های بیماری های قلبی عروقی است و در افراد جوان، سریع تر از افراد مسن در حال افزایش است. فشار خون بالا باعث ضخیم شدن عضلات قلب شما می شود و به عروق خونی آسیب وارد می کند و احتمال حمله قلبی را افزایش می دهد.

چاقی: چاقی و اضافه وزن یک نقش مهم در سلامت قلب بازی می کند و هرچه وزن شما بیشتر باشد، فشار بیشتری به قلب شما وارد می شود. چاقی به تنهایی باعث افزایش احتمال حمله قلبی می شود حتی اگر شما از دیگر لحاظ کاملا سالم باشید. با اینحال، چاقی با ایجاد مشکلات دیگری در سلامتی از جمله افزایش فشار خون، دیابت و افزایش کلسترول باعث به خطر انداختن سلامت قلب می شود.

سیگار کشیدن: سیگار یکی از مهم ترین ریسک فاکتور های حملات قلبی در جوانان است و به ازای هر نخ سیگاری که فرد می کشد، ریسک حمله قلبی با نسبت مستقیمی در فرد افزایش می یابد. کشیدن یک پاکت سیگار در روز، بیش از دو برابر ریسک حمله قلبی را بالا می برد. سیگار های الکتریکی در بین جوانان شایع شده اند و به اشتباه تصور می شود که این سیگار ها ضرری ندارند. سیگار های الکتریکی حاوی نیکوتین و دیگر ترکیب های سمی هستند که باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون می شوند و 34 درصد احتمال حمله قلبی را در جوانان افزایش می دهند.

مصرف مواد مخدر: مصرف مواد مخدر با توجیه رفع استرس، تسکین درد، فرار کردن از اضطراب و افسردگی، تفریحی و یا هر توجیه دیگری باعث ایجاد آرامش کوتاه مدت ولی مشکلات قلبی بلند مدت می شوند. برای مثال ماریجوانا و کوکائین ضربان قلب را افزایش می دهند، عروق خونی را تنگ می کنند و فشار خون را افزایش می دهند که همه این ها ریسک حمله قلبی را در جوانان افزایش می دهند.

پیشگیری از علت درد قلب در جوانان چگونه است؟

اگرچه جوانان نسبت به گذشته در ریسک بیشتری برای حملات و مشکلات قلبی قرار دارند اما خبر خوب این است که بیشتر موارد علت درد قلب در جوانان قابل پیشگیری هستند. برای پیشگیری از حملات قلبی در جوانان لازم است که آن ها از رفتار های پرخطری همچون مصرف سیگار و مواد دخانیات پرهیز کنند و سعی کنند استرس و فشار روحی ناشی از رقابت و زندگی و شغل را کاهش دهند. همچنین اگر دچار بیماری های زمینه ای همچون دیابت و یا بیماری های ژنتیکی همچون مارفان هستند، تحت نظر یک پزشک باشند و نسبت به درمان و یا کنترل بیماری خود اقدام کنند.

جمع بندی

با توجه به مطالبی که گفته شد، درد قلب در اکثر موارد علت قلبی ندارد ولی گاهی اوقات علت های جدی قلبی می توانند دخیل باشند. بنابراین توصیه می شود در صورتی که دچار درد قفسه سینه و قلب هستید و علائم خطری همچون سرگیجه، تنگی نفس، کاهش سطح هوشیاری، شباهت با علائم دردقلبی کلاسیک ( درد فشاری در ناحیه قفسه سینه که طی چند دقیقه شروع شده و به اوج می رسد، درد در یک ناحیه به اندازه مشت است نه در یک نقطه، انتشار درد به دست چپ، چانه و گردن) و بدتر شدن با سرما، استرس، فعالیت و فشار های روانی را دارید حتما باید بررسی های لازم جهت رد مشکلات جدی قلبی برای شما انجام شود. علت درد قلب در جوانان می تواند علت های شایعی همچون آسیب دیواره قفسه سینه، کوستوکندریت (Costochondritis)، فیبرومیالژیا (Fibromyalgia)، رفلاکس اسید معده و مسائل روان تنی همچون استرس و حملات پانیک و یا علت های کمتر شایعی از جمله پنوموتوراکس، پریکاردیت، بیماری های ژنتیکی و ارثی، کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک و دایسکشن آئورت باشد. افزایش درد و حملات قلبی در جوانان ناشی از تغییر سبک زندگی آن هاست. ریسک فاکتور های مختلفی برای مشکلات قلبی در جوانان وجود دارند که عبارتند از دیابت، فشار خون بالا، چاقی، سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر.

هرچند که درد قلبی در جوانان معمولا مسئله جدی نیست ولی بسیار اهمیت دارد که آن را جدی بگیریم تا خطرات احتمالی را رد کنیم. اگر فرد جوانی هستید که دچار درد قلبی هستید حتما به پزشکان متخصص و مجربی همچون پزشکان مرکز ما مراجعه کنید تا کامل و دقیق، بررسی  و معاینه شوید و در صورت وجود علت های خطرناک، تحت درمان قرار گیرید.

پیشنهاد ما به شما مرکز تخصصی قلب و عروق دکتر تپش است.

مرکز تخصصی ما با داشتن کادری مجرب، پیش از ملاقات با پزشک شما را با بیماری  آشنا کرده و در مورد شیوه های درمان بیماری به شما مشاوره می دهد. این مرکز تخصصی دارای بهترین متخصصان قلب و عروق می باشد که در یک مجموعه گرد هم آمده اند.

پس می توانید با خیال راحت به این مرکز مراجعه کنید و از خدمات آن بهره ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی بیشتر با خدمات مرکز تخصصی قلب دکتر تپش می توانید به صفحه تماس با ما مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس