×

علائم فشارخون بالا

ما در این مقاله قصد داریم در مورد فشارخون بالا و علائم فشارخون بالا که قاتلی خاموش محسوب می شود و عوارض این بیماری، صحبت کنیم . علائم فشارخون بالا چه چیزی است؟ فشارخون بیماری است که امروزه با گسترش سبک زندگی با فعالیت فیزیکی پایین و رژیم های غذایی ناسالم در جوامع پیشرفت کرده است . همه ما در خانواده و دوست و فامیل افرادی مبتلا به فشارخون بالا را می شناسیم . این بیماری قاتل خاموش است ، بنابراین کنترل فشارخون بسیار بسیار مهم است و باید همه افراد به علائم فشارخون بالا و کنترل این بیماری اهمیت دهند.

                                               

Symptoms-of-high-blood-pressure

فشارخون چیست ؟

هنگامی که قلب خون را از طریق شریان ها پمپ می کند ، خون به دیواره شریان ها فشار می آورد. این اتفاق به فشار خون معروف است.

فشار خون، فشار وارد شده توسط خون به سمت دیواره شریانهای شما  است. شریان ها خون را از قلب شما به قسمت های دیگر بدن منتقل می کنند.

فشار خون شما به طور معمول در طول روز بالا می رود و افت می کند .

 

شماره فشار خون به چه معنی است؟

فشار خون با استفاده از دو عدد اندازه گیری می شود:

شماره اول، فشار خون سیستولیک نامیده می شود که فشار خون را در شریان های شما هنگام ضربان قلب شما اندازه گیری می کند.

شماره دوم، به نام فشار خون دیاستولیک است که فشار خون در شریانهای شما را هنگامی که قلب شما بین ضربان ها استراحت می کند ، اندازه گیری می کند.

اگر اندازه گیری 120 سیستولیک و 80 دیاستولیک خوانده شود ، می گویید “120 روي 80″ یا بنویسید”120/80 mmHg” .

 

فشارخون نرمال چند است؟

سطح فشار خون طبیعی کمتر از 120/80 mmHg.1 است

مهم نیست که چند سال دارید، شما می توانید هر روز برای حفظ فشار خون در محدوده سالم قدم بردارید. به همین منظور برای دستیابی به بهترین رژیم غذایی می توانید به کلینیک تغذیه دکتر فرزاد مراجعه کنید.

 

فشارخون بالا چیست ؟

فشار خون بالا، فشارخون بالاتر از حد طبیعی را می گویند.

فشار خون شما در طول روز بر اساس فعالیت های شما تغییر می کند. اندازه گیری فشار خون به طور مداوم، بالاتر از حد طبیعی ممکن است منجر به تشخیص فشار خون بالا شود.

هرچه میزان فشار خون شما بیشتر باشد، خطرات بیشتری برای سایر مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی، حمله قلبی و سکته مغزی خواهید داشت.

تیم مراقبت های بهداشتی شما می توانند فشار خون را با بررسی سطح فشار خون سیستولیک و دیاستولیک و مقایسه آنها با مقادیر موجود در دستورالعمل های خاص، فشار خون بالا را تشخیص داده و تصمیمات درمانی را اتخاذ کنند.

دستورالعمل های مورد استفاده برای تشخیص فشار خون بالا ممکن است از یک متخصص مراقبت های بهداشتی گرفته تا متخصص مراقبت های بهداشتی  دیگر متفاوت باشد :

  • برخی از متخصصان مراقبت های بهداشتی اگر بیماری  فشار خون به طور مداوم 140/90 میلی متر جیوه یا بالاتر داشته باشد ، به عنوان بیمار با فشارخون بالا تعیین می شود .(همانطور که در جدول زیر مشاهده می کنید ، این محدودیت بر اساس راهنمایی منتشر شده در سال 2003 می باشد.)

  • سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی اگر فشار خون فردی به طور مداوم 130/80 میلی متر جیوه یا بالاتر باشد ، به عنوان بیمار مبتلا به فشار خون بالا تشخیص داده می شود. ( همانطور که در جدول زیر مشاهده می کنید ، این محدودیت بر اساس راهنمایی منتشر شده در سال 2017 می باشد.)

فشارخون بالا

نحوه صحیح گرفتن فشارخون

اندازه گیری فشارخون با فشارسنج جیوه ای

برای اندازه گیری فشارخون، از فشارسنج های جیوه ای استفاده می شود. اگرچه امروزه بسیاری از مردم از فشار سنج های دیجیتالی هم استفاده می کنند.

در اندازه گیری فشارخون با فشارسنج جیوه ای، به بازوبند یا کاف، گوشی طبی، فشارسنج و یک پمپ پلاستیکی نیاز می باشد.

نکات مهم در اندازه گیری فشارخون این است که جایی بنشینید که بتوانید دست خود را روی یک میز قرار دهید، به صورتی که با خم شدن آرنج، دست شما با قلب موازی باشد.

اگر می خواهید خودتان این کار را انجام دهید، در صورتیکه راست دست هستید، برای گرفتن فشارخون از بازوی سمت چپ استفاده کنید و بالعکس.

بازوبند را دور بازوی خود ببندید، اگر پیراهن زخیمی دارید حتما آن را تا بزنید تا مانعی ایجاد نشود . دقت کنید بازوبند را خیلی محکم نبندید و سپس گوشی طبی را دم گوش خود قرار دهید .قسمت پهن گوشی را بر روی پوست و دقیقا بالای آرنج قرار دهید یعنی جایی که شریان بازویی قرار دارد.

تا زمانی که شروع به باد کردن کاف نکرده اید، هیچ صدایی شنیده نمی شود. برای اینکار می توانید با دو انگشت اشاره و وسط آنقدر دیافراگم را تکان دهید تا محل دارای نبض را پیدا کنید.

دقت کنید که فشارسنج در جایی ثابت و محکم قرار گرفته باشد. از نور محیط برای خواندن عدد ها اطمینان حاصل کند که به اندازه کافی محیط روشن باشد .

شیر پمپ را در جهت عقربه های ساعت ببندید، به صورتیکه خیلی سفت نباشد تا با بازشدن ناگهانی مقدار زیادی هوا خارج نشود .

تا زمانی که عقربه بین 20 تا 30 قرار دارد بازوبند را باز کنید. سپس با آرامش شیر را خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا هوا به آرامی خارج شود. دقت کنید که با خروج هوا ، عقربه باید در هر ثانیه یکی یا دو علامت پایین بیاید. در حین پایین آمدن عقربه باید صدایی بشنوید که به آن کورتکوف می گویند .

هنگامی که برای بار اول این صدا را می شنوید به عقربه نگاه کنید و عدد را حفظ کنید .

این فشار همان فشارخون سیستولیک نام دارد که بیشترین فشار وارد شده به شریان در حین پمپاژ خون می باشد.

در مرحله بعد باز هم به عقربه نگاه کنید و در مرحله ای که صدا به سختی قابل شنیدن است، یعنی جهارمین صدای کورتکوف، می توانید به فشارخون دیاستولیک دست پیدا کنید.

اندازه گیری فشارخون با فشارسنج دیجیتالی

کار کردن با این فشارسنج آسان تر از فشارسنج جیوه ای بوده و نیازی به گوشی نیست . این فشارسنج دو نوع دارد که مچی و بازویی می باشند . در بین این دو نوع فشارسنج های دیجیتالی بازویی مطمئن تر می باشند.

این فشارسنج ها روندی کاملا اتوماتیک را طی می کنند و به این صورت که کاف خود به خود پمپ شده و هوای آن خالی می شود. در صورت استفاده درست از فشارسنج مچی ، نتایج قابل اطمینان می باشند. در فشارسنج یازویی دقت کنید که دست صاف بوده و مچ بسته نباشد.

اگر شما به فشارخون بالا مبتلا شده اید، برای کنترل آن و رسیدن به برنامه غذایی و سبک زندگی مناسب می توانید اپلیکیشن دکتر فود را دانلود نموده و علاوه بر این به صورت حضوری به کلینیک دکتر فرزاد مراجعه کنید.

علائم فشار خون بالا چیست؟

علائم فشارخون بالا که معمولا به ندرت مشاهده می شود ، شامل سرگیجه ، سردرد و خونریزی بینی است .

فشار خون بالا معمولاً علامت یا علائم هشدار دهنده ای ندارد و بسیاری از افراد نمی دانند که به آن مبتلا هستند. اندازه گیری فشار خون شما تنها راهی است که می دانید فشار خون بالا دارید یا خیر.

در اصل افراد سال های زیادی ممکن است به این بیماری دچار باشند ولی متوجه این بیماری نشوند. فشارخون بالا اگر کنترل نشود، منجر به بیمار های قلبی و سکته قلبی و مغزی شده به سرخرگ ها آسیب می رساند .

علائم فشارخون بالا

 

فشار خون بالا به دو دسته تقسیم می شوند

فشارخون اولیه و ثانویه

پرفشاری خون اولیه معمولا به صورت ارثی هستند و از بیماری دیگری نشأت نگرفته است و به مرور زمان به وجود می آید .

این عارضه علت مشخصی ندارد و تحت تاثیر عوامل محیطی و وراثتی بوده که با تغییر در سبک زندگی ، داشتن فعالیت فیزیکی و ورزش ، استفاده از رژیم های غذایی مناسب و کاهش وزن ، می توان از بروز عوارض جلوگیری کرد .

پرفشاری خون ثانویه به دلیل بیماری دیگر ایجاد می شود.در این عارضه علت ثانویه ای برای ابتلا به فشارخون وجود دارد که با تشخیص آن می توان از عوارش مربوط به آن جلوگیری کرد.

به عنوان مثال بیماری های کلیوی ، تنگ شدن شریان آئورت(اصلی ترین شریان بدن) و اختلالات هورمونی ، از جمله عواملی هستند که منجر به ابتلا به فشار خون ثانویه می شوند.

معمولا این بیماری با آزمایش خون تشخیص داده می شود . در صورت عدم تشخیص موجب حوادثی نظیر سکته قلبی و نارسایی کلیوی می شود.

 

علائم نادر در پرفشاری خون

علائم زیر جزء علائم نادر در نشانه های فشار خون بالا هستند :

این علائم عبارت اند از سرگیجه، سردرد، خونریزی مداوم بینی

 

علائم اورژانسی در فشارخون بالا

معمولا علائم اورژانسی در فشارخون بالا وقتی رخ می دهد که فشارخون به طور ناگهانی افزایش پیدا کند . به این مشکل بحران فشارخون بالا می گویند . این مشکل به دلیل پرفشاری خون ثانویه رخ می دهد . این مشکل زمانی رخ می دهد که فشارخون سیستولی 180 به بالا و فشارخون دیاستولی 110 میلیمتر جیوه به بالا باشد .

اگر خودتان فشارخونتان را اندازه می گیرید ، پس از این کار اندکی صبر کنید و دوباره فشارخونتان را اندازه گیری کنید تا مطمئن شوید عدد اول را درست دیده اید .

پس ازینکه چند دقیقه صبر کردید ، اگر عدد دوم از 180 بیشتر بود، منتطر نباشید که فشارخونتان خود به خود کاهش پیدا کند. سریعا به یک مرکز درمانی مراجعه کنید و اقدامات لازم را انجام دهید .

دیگر علائم بحران پرفشاری خون شامل موارد زیر می باشد :

  • سردرد شدید

  • اضطراب شدید

  • خونریزی بینی

  • تنگی نفس

بنابراین سعی کنید فشارخونتان را به طور مداوم اندازه گیری کنید چراکه این بیماری قاتل خاموش نام دارد و آرام آرام شما را به بیماری های قلبی و سکته قلبی مبتلا میکند . در صورت ابتلا به پرفشاری خون اقدامات لازم به منظور تغییر در سبک زندگی را انجام دهید .

 

دیدگاهتان را بنویسید