×

درمان قطعی فشار خون بالا

همانطور که می دانید فشارخون بالا، عارضه ای متداول در بین بسیاری از افراد می باشد . به احتمال بالا شمایی که این مطلب را سرچ کرده اید به این عارضه مبتلا هستید و تمامی صفحات وب را در جستجوی درمان قطعی فشارخون بالا زیر و رو کرده اید و از مراجعه به پزشک های مختلف و متحمل شدن هزینه های بالا و مصرف داروهای بسیار و بعضا بی تاثیر خسته شده اید. به همین دلیل به دنبال راهکاری به منظور درمان قطعی فشارخون بالا می گردید و می خواهید برای همیشه از شر فشارخون بالا خلاص شوید. فشارخون اولیه در اثر گذر زمان اتفاق افتاده و دلیل مشخصی ندارد. اما فشارخون ثانویه ناشی از یک بیماری خاص و یک علت مشخص می باشد. ما در این مطلب به شما مژده می دهیم که فشارخون ثانویه درمان قطعی دارد و شما می توانید برای همیشه از شر این مشکل خلاص شوید.

                                                         درمان قطعی فشارخون

 

 

فشارخون بالا چیست؟

فشار خون بالا یک بیماری شایع میباشد به این صورت که فشار طولانی مدت خون به دیواره شریان شما به اندازه کافی زیاد است که در نهایت ممکن است باعث ایجاد مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی شود.

فشار خون شما با میزان خون پمپ شده توسط قلب و میزان مقاومت به جریان خون در شریانهای شما تعیین می شود. هرچه قلب شما خون بیشتری پمپ کند و شریان شما باریک تر باشد، فشار خون شما بیشتر می شود.

فشارخون بالا امروزه با گسترش سبک زندگی بدون ورزش و تحرک و همچنین رژیم غذایی ناسالم گسترش پیدا کرده است. این بیماری فاقد علامت است و همانند بسیاری از مشکلات دیگر، نمی توانید بگویید که من متوجه بالا بودن فشارخون می شوم .

به همین دلیل فشارخون باید مرتب چک شود تا متناسب با آن نسبت به درمان قطعی فشارخون بالا اقدام شود.

شما می توانید سالها بدون هیچ علامتی فشار خون بالا داشته باشید  و بدون این علائم، آسیب به رگ های خونی و قلب شما ادامه می یابد و در این مرحله تشخیص داده شود.

اولین قدم برای دستیابی به درمان قطعی فشارخون بالا، شناختن علت ابتلا به این عارضه است. لازم است بدانید فشارخون به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم می شود.

لازم به ذکر است که برخی از علل ابتلا به فشارخون بالا قابلیت درمان به صورت قطعی دارد. به عنوان مثال فشارخون ممکن است به دلیل تنگی شریان کلیوی رخ دهد که درمان قطعی آن رفع تنگی شریان کلیوی است و با رفع این مشکل می توان فشارخون بالا را به طور قطعی درمان کرد.

همچنین فشارخون بالا ممکن است ناشی از تغذیه نادرست، استرس های عصبی و یا مصرف داروهای مختلف مثل تسکین دهنده های درد باشد که با استفاده از تغذیه سالم، درمان این استرس ها و بررسی این داروها می توان فشارخون بالا را به طور قطعی درمان کرد.

البته لازم است ذکر کنیم فشارخون اولیه درمان قطعی ندارد و لازم است داروهای لازم را مرتب استفاده کنید و مرتب پیگیری کنید.

پس اگر به دنبال درمان قطعی فشارخون بالا هستید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا ما برای رفع قطعی این مشکل راهکار های موثری را پیشنهاد دهیم که با رعایت آنها فشارخون شما صد در صد درمان می شود.

                                                    درمان قطعی فشارخون

فشار خون بالا خطر ابتلا به مشکلات جدی سلامتی از جمله حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد. بنابراین پس از تشخیص این عارضه، درمان قطعی فشارخون بالا بسیار ضروری می باشد.

شما می توانید برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی در اثر فشار خون بالا و همچنین درمان بیماری های قلبی که عامل به وجود آورنده آنها، فشارخون بالا می باش ، به کلینیک قلب و عروق دکتر تپش مراجعه کنید.

دلایل ابتلا به فشارخون بالا

دو نوع فشارخون وجود دارد:   فشارخون اولیه و فشارخون ثانویه.

فشار خون اولیه

برای اکثر بزرگسالان ، هیچ دلیل مشخص کننده فشار خون بالا وجود ندارد. این نوع فشار خون بالا ، به نام فشار خون بالا ( اولیه) شناخته می شود و طی سالهای متمادی به تدریج گسترش می یابد.

فشارخون ثانویه

برخی از افراد دارای فشار خونی هستند که به دلیل شرایط خاصی ایجاد می شود. این نوع فشار خون بالا، به نام پرفشاری خون ثانویه، به صورت ناگهانی ظاهر می شود. شرایط و داروهای مختلف می تواند به فشار خون ثانویه منجر شود ، از جمله :

  • آپنه خواب انسدادی

  • مشکلات کلیوی

  • تومورهای غده فوق کلیوی

  • مشکلات تیروئید

  • نقایص خاصی که در عروق خونی  (به صورت مادرزادی) به وجود می آید .

  • برخی داروهای خاص مانند قرص های ضد بارداری ، داروهای ضد سرماخوردگی ، تسکین دهنده ضد درد و برخی داروهای تجویزی

  • داروهای غیرقانونی ، مانند کوکائین و آمفتامین ها

درمان قطعی فشارخون بالا

همانطور که در ابتدای مطلب ذکر کردیم، فشارخون اولیه درمان قطعی ندارد و شما تنها می توانید این بیماری را کنترل کنید و به پزشک مراجعه کنید تا پیگیری های لازم انجام شود. اما فشارخون ثانویه درمان قطعی دارد و شما می توانید با یک سری اقدامات نسبت به درمان قطعی فشارخون بالا اقدام نمایید.

                                                       درمان قطعی فشارخون

اولین و مهم ترین قدم در درمان قطعی فشارخون بالا، به عنوان رویکردی پیشگیرانه، تغییر سبک زندگی و استفاده از رژیم غذایی سالم و کم نمک است.

تغییرات سبک زندگی جهت پیشگیری و درمان قطعی فشارخون بالا

مواظب سایز کمر خود باشید :

فشار خون معمولا با چاق شدن و اضافه وزن به وجود می آید . بنابراین مهم ترین و اولین اقدام در درمان قطعی فشارخون بالا، کاهش وزن می باشد.

همچنین اضافه وزن موجب اختلال در خواب می شود که به آن آپنه خواب می گویند. این عارضه به تنهایی فشارخون را بالا می برد.

شما می توانید برای دریافت بهترین رژیم غذایی لاغری به کلینیک تغذیه دکتر فرزاد مراجعه کنید .

داشتن فعالیت فیزیکی و ورزش کردن :

                                                  درمان قطعی فشارخون

ورزش کردن و داشتن تحرک حدود 30 دقیقه در هر روز هفته و یا 150 دقیقه در هفته می تواند فشارخون شما را 5 تا 8 میلیمتر جیوه کاهش دهد. البته نکته مهم این است که شما لازم است در انجام ورزش ثابت قدم باشید چرا که با قطع ورزش فشارخون شما دوباره بالا می رود.

 

اجرای یک رژیم غذایی سالم :

                                                 اجرای یک رژیم غذایی سالم

استفاده از یک رژیم سرشار از سبزیجات و محصولات کم چرب و کلسترول کم می تواند در درمان قطعی فشارخون بالا بسیار تاثیرگذار باشد.

 

شما می توانید با استفاده از راه حل های زیر گامی بلند در درمان قطعی فشارخون بالا  بردارید .

  • گام اول این است که شما باید یک برنامه غذایی ثابت داشته باشید . برای این منظور شما می توانید به کلینیک تغذیه دکتر فرزاد مراجعه کنید و از بهترین های رژیم غذایی متناسب با شرایط جسمانی مطلع شوید .
  • در دومین مرحله لازم است میزان پتاسیم دریافتی را بالاتر ببرید .
  • در گام بعدی لازم است در خرید انواع مواد غذایی دقت کنید و مواد غذایی سرشار ازفیبر و سبزیجات را انتخاب کنید .
  • همچنین لازم است مصرف نمک را در رژیم غذایی خود محدود کنید .

البته این موارد، راه حل هایی عمومی در کاهش فشارخون و داشتن یک سبک زندگی سالم می باشد. برای اطلاع از بهترین روش ها در درمان قطعی فشارخون بالا به کلینیک تغذیه دکتر فرزاد  مراجعه کنید.

به منظور کاهش فشارخون و درمان قطعی فشارخون بالا نکات زیر را رعایت کنید .

                                                  درمان قطعی فشارخون بالا

  • ازمصرف غذاهای فراوری شده دوری کنید .
  • به غذای خود نمک اضافه نکنید .
  • برچسب مواد غذایی را قبل از خرید بخوانید .
  • میزان مصرف نمک را به تدریج کم کنید . مثلا سعی کنید بعضی از اوقات نمک را از سفره غذا حذف کنید و خودتان را به نخوردن آن عادت دهید .
  • سیگار را ترک کنید . با استفاده از هر سیگار ، میزان فشارخون شما برای چند دقیقه بالا می رود . به همین خاطر با ترک آن فشارخون به سطح نرمال باز می گردد و احتمال بروز حملات قلبی در شما کاهش می یابد.

 

همانطور که گفتیم علائم فشارخون بالا، به طور کلی علائم بارزی نیستند. به همین دلیل است که نام این بیماری را قاتل خاموش گذاشته اند. بنابراین لازم است میزان فشارخون به طور مرتب چک شود تا به محض اطلاع از ابتلا به این بیماری ، نسبت به درمان قطعی فشارخون بالا اقدام شود .

استفاده از داروها در درمان قطعی فشارخون بالا

 آن دسته از افرادی که فشار خون آنها از 130 بر 80 بالاتر است ، از داروهایی برای درمان قطعی فشارخون بالا استفاده می کنند. دوز مصرفی این داروها برای بیمارانی که به تازگی شروع کرده اند ، پایین است . 

داروهای زیر برای پایین آوردن فشارخون موثر هستند .

  • مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین
  • داروهای گشاد کننده رگ ها
  • آگونیست های مرکزی
  • مسدود کننده کانال کلسیوم

 

البته انتخاب دارو به شخص و بیماری های او بستگی دارد و حتما لازم است تحت نظر پزشک مصرف شود. شما می توانید برای درمان قطعی فشارخون بالا و اطلاع از دوز مصرفی صحیح داروها، به کلینیک دکتر تپش مراجعه کنید.

فشار خون نرمال و فشارخون بالا

فشارخون با دستگاه فشارسنج اندازه گیری می شود. به خاطر داشته باشید که افزایش فشارخون برای یک مدت کوتاه ممکن است به دلیل عکس العمل های طبیعی بدن باشد. همانند ورزش شدید و استرس که منجر به بالارفتن فشارخون برای مدت کوتاه می شود.

به همین دلیل نیاز است که اندازه فشار خون در یک بازه زمانی خوانده شود. فشار خون سیستولیک  ۱۳۰ میلی متر جیوه فشاری است که قلب خون را در سرتاسر بدن پمپ می کند. همچنین  فشار خون دیاستولیک ۸۰ میلی متر جیوه فشاری است که قلب با آن آرام می شود و مجددا با خون پر می شود.

                                                   درمان قطعی فشارخون

اطلاعات جدول زیر نشان دهنده ی فشار خون نرمال و بالا است :

درمان قطعی فشارخون بالا

نحوه گرفتن فشارخون

بیمار باید در وضعیت نشسته قرار گیرد ، بعد از 5 تا 10 دقیقه استراحت ، در حالیکه بازو هم سطح قلب قرار گرفته است ، باید فشارخون بیمار گرفته شود . هنگامی که فشارخون در شرایط خوابیده به پشت مورد سنجش قرار گیرد ، بازو باید تا سطح قسمت میانی دهلیز راست بالا آورده شود.

کاف ( بازوبند ) مناسب :

طول کاف (بازوبند) فشارسنج باید 40 درصد و عرض آن 80 درصد محیط بازوی بیمار باشد. چرا که اگر کاف کوچکتر انتخاب شود، فشارخون بیمار بالاتر از میزان واقعی برآورد می شود و اگر کاف بزرگتر انخاب شود فشارخون بیمار کمتر از میزان واقعی ثبت می گردد.

کاف فشار سنج را باید 30 میلیمتر جیوه بیشتر از فشار سیستولی مورد انتظار باد کرد و سپس با سرعت 2 تا 3 میلیمتر جیوه در ثانیه باد آن را خالی کرد.

صدای اول کروتکوف، فشار سیستولی و صدای پنجم کروتکوف ، فشار دیاستولی بیمار خواهند بود. 

شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد نحوه صحیح گرفتن فشارخون کلیک کنید .

 

دیدگاهتان را بنویسید