سوزش قلب

سوزش قلب می تواند در تمامی افراد رخ دهد. علت تیر کشیدن سینه سمت چپ کاملا فرق دارد اما چیزی که بدیهی است تیر کشیدن قلب بدون دانستن دلیل سوزش قلب می تواند باعث عصبی شدن افراد شود. سوزش قلب یا احساس درد در ناحیه قلب باعث شده تا هرساله 8 میلیون بیمار را وادار به مراجعه نزد پزشک کند. هر گونه درد و ناراحتی قلبی و سوزش قلبی می تواند نشان از مشکلات قلبی باشد و باید حتما توسط پزشک متخصص قلب و عروق بررسی شود اگرچه در بعضی موارد احساس ناراحتی در قفسه سینه می تواند ناشی از عوامل دیگر مانند زخم معده، آسم یا سوزش سر دل باشد و ربطی به سوزش قلب نداشته باشد، اما به هر حال نیاز است که توسط پزشک متخصص قلب و عروق معاینه شوید تا از عدم وجود بیماری ها یا مشکلات خطرناک ممطمئن شوید.

تیر کشیدن قلب یا سوزش قلب در بسیاری از موارد ممکن است به عنوان سنگینی سر دل، احساس پرخوری داشتن، درد، تیر کشیدن سمت چپ، سوزش در هنگام تنفس عمیق و انواع دیگر رخ دهد.

سوزش قلب

چنانچه شما در معرض یکی از عوامل زیر قرار دارید باید سریعا با اورژانس تماس گرفته زیرا نشانه هایی که در ذیل ذکر می شود، نشانه های حمله قلبی یا ریتم غیرطبیعی قلب می باشد که اگر به موقع رسیدگی شود زندگی فرد را نجات می دهد:

• احساس فشار و سنگینی در قفسه سینه
  • پریشانی
  • درد در قسمت قفسه سینه
  • سوزش
  • فشار به سمت چپ یا وسط قفسه سینه
  • دردی که به قسمت های شانه، کتف، بازوها، گردن و پشت شما گسترش پیدا کند.
  • تنگی تنفس
  • داشتن حالت تهوع
  • خستگی زیاد
  • تعرق بالا
  • آهسته یا غیر فعال بودن ضربان قلب

مرکز قلب دکتر تپش یکی از بهترین مراکز قلب محسوب می شود با پزشکانی متخصص و متبحر که شما  می توانید با خیالی آسوده در این مرکز تحت درمان قرار بگیرید.تماس با مرکز دکتر تپش

فهرست مطالبی که در ادامه مطالعه می نمائید:

بیماری هایی که علائم سوزش قلب دارند

1. سوزش سر دل
  2. رفلاکس معده
  3. زخم معده
  4. فتق هیاتال
  5. ذات الریه
  6. پلورزی
  7. آنژین
  8. استرس
  9. آسم
  10. آمبولی ریه
  11. حمله قلبی
  12. گاستروپارزی
  13. عفونت غضروفی
  14. سنگ صفرا

سوزش سر دل

علائم سوزش سر دل و سوزش قلب ناشی از حمله قلبی اغلب می واند با هم اشتباه گرفته شوند. هردو     می توانند باعث سوزش در قسمت قفسه سینه شوند که حدود 40 درصد افراد علائمی که شبیه سوزش دارند به دلیل داشتن آنفولانزا است.

سوزش معده به خاطر اسیدی است که در اثر عدم انقباض دریچه انتهایی مری از معده به داخل مری وارد می شود. این عمل ممکن است به علت ورزش کردن و یا خوردن غذا گاهی رخ دهد. مری به دلیل اینکه در قسمت قفسه سینه در پشت قلب واقع شده به همین دلیل اشتباه گرفته می شود.

رفلاکس معده

رفلاکس معده زمانی رخ می دهد که غذا به داخل مری برگردد. مری لوله اتصالی بین حلق تا معده است که با حرکات دودی غذا را وارد معده می کند اما اگر اسفنگتر به خوبی عمل نکند غذا به مری بازمی گردد به همین دلیل سبب سوزش قلب می شود.

سایر علائم رفلاکس عبارت اند از:

• مشکل در بلعیدن غذا
  • طعم تلخ غذا در دهان
  • آسم
  • مشکل در خواب
  • بلعیدن سخت و دردناک

زخم معده

زخم معده در درون خود معده رخ می دهد. این بیماری ناشی از اسیدهای پوشش دهنده دیواره معده است که معمولا از باکتری های H. pylori و استفاده بیش از اندازه از داروهای ضد درد به وجود می آید. هنگام زخم معده امکان احساس سوزش در قسمت شکم یا قفسه سینه وجود دارد.

از دیگر علائم زخم معده عبارت اند از:

• نفخ معده یا احاس سنگینی

فتق هیاتال

فتق هیاتال زمانی رخ می دهد که بخشی از معده از طریق سوراخ دیافراگم به داخل حفره قفسه سینه وارد می شود.

از علائم دیگر فتق هیاتال عبارت اند از:

• نفخ
  • آروغ زدن
  • سوزش سر دل
  • طعم تلخ در گلو
  • درد در قسمت معده ا مری

ذات الریه

ذات الزیه یا پنومونی یک نوع عفونت است که باعث می شود ریه ها ورم کرده و پر از مایع شوند که باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها می توانند باعث ایجاد پنومونی شوند.

از علائم دیگر ذات الریه عبارت اند از:

• خلط

پلورزی

پلورزی زمانی رخ می دهد که پرده جنب دچار التهاب شده باشد. پرده جنب بافتی است که روی دیواره قفسه سینه قرار می گیرد و مانع اصطکاک ریه ها می شود. پلورزی همچنین به دو نوع مرطوب و خشک تقسیم می شود که نوع مرطوب آن ناشی از تجمع آب بین دو دیواره جنب به وجود می آید. استفاده از داروهای خاص، عفونت ها و اتلالات خود ایمنی باعث ایجاد پلورزی می شوند.

سایر علائم پلورزی عبارت اند از:

• تنگی در نفس کشیدن

آنژین

آنژین دردی است که در اثر کمبود خون رسانی به قلب به وجود می آید. این یک بیماری نیست، بلکه یک نشانه بیماری قلبی عروقی است یا بیماری دیگری که جریان خون به قلب را محدود می کند.

از علائم دیگر آنژین عبارت اند از:

• تگی نفس
  • تعریق بالا

از آنجایی که این علائم شبیه حمله قلبی است باید سریعا به پزشک مراجعه شود.

استرس

استرس نوعی بیماری روانی است که سالانه 45 میلیون بزرگسال را تحت تاثیر خود قرار می دهد. علائم حمله استرس عصبی شبیه حمله قلبی است به همین دلیل به پزشک مراجعه کنید.

آسم

این بیماری در اثر انسداد ناژک ها است. این ناژک ها همان انتقال دهنده های هوا هستند که در اثر مسدود شدن تنفس را با مشکل روبه رو می کنند.

از علائم دیگر آسم عبارت اند از:

• سرفه
  • احساس خستگی
  • مشکل در خوابیدن

آمبولی ریه

آمبولی یک نوع انسداد در رگ های خونی ریه به دلیل لخته شدن خون است. این لخته خون معمولا در سیاهرگ های قسمت پایینی بدن رخ می دهد و از رگ های قلب عبور می کند.

سایر علائم آمبولی ریه عبارت اند از:

• تنگی در نفس که با انجام حرکات شدیدتر می شود
  • سرفه کردن که گاهی منجر به خونریزی می شود
  • ضربان قلب بالا یا نامنظم
  • تعرق در قسمت پا

حمله قلبی

حمله قلبی زمانی اتفاق می افتد که یکی از رگ های قلبی که مسئولیت اکسیژن رسانی به قلب را دارد مسدود شود. نبود خون غنی از اکسیژن باعث می شود قسمت های آسیب دیده قلب از بین برود.

سایر علائم حمله قلبی عبارت اند از:

• سوزش قلب
  • عرق سرد

گاستروپارزی

گاستروپارزی در اثر اختلال در عملکرد عضله های دیواره مری به وجود می آید. چون مری وظیفه انتقال غذا را با حرکات دودی خود به درون معده را دارد به همین اگر عضله های این قسمت کم تحرک شوند و به درستی فعالیت نکنند غذا نیز به درستی وارد معده نخواهد شد.

از علائم دیگر گاستروپارزی عبارت اند از:

• کاهش اشتها و داشتن احساس سیری
  • نفخ شکم
  • کاهش قند

عفونت غضروفی

دنده ها توسط غضروف به استخوان جناغ متصل می شوند. عوامل بیماری زا یا اصابت ضربه می تواند باعث عفونت غضروف های این ناحیه شود و احساس سوزش قلب یا درد در قفسه سینه به وجود می آید که با نفس کشیدن یا سرفه دردش بیشتر می شود.

سنگ صفرا

سنگ های صفرایی سنگ های سختی هستند که داخل کیسه صفرا قرار دارند. آنزیم هایی که کبد می سازد در صفرا جمع می شوند و در فرآیند هضم غذا کمک می کنند.

در بعضی موارد این بیماری علائمی ندارد اما زمانی که خیلی شدید باشد و موجب درد در ناحیه شکم شود و درد را به پشت هم انتقال دهد در نهایت باعث سوزش قلب شده که اغلب همراه با تهوع و استفراغ است.

پریکاردیت

پریکاردیت التهاب پریکارد است. این بافت چند لایه ای قلب را احاطه کرده و در قفسه سینه قرار دارد. عفونت ها و بیماری های خود ایمنی باعث شکل گیری پریکاردیت می شود.

چه علائمی نشان دهنده انسداد قلبی نیست؟

هرگونه درد، ناراحتی و سوزش در قفسه سینه می تواند به علت قلبی ایجاد شود. حتی افرادی که دیابتیک می باشند احتمال دارد بدون هیچگونه علامتی دچار سکته قلبی و مشکل قلبی شوند لذا هرگونه ناراحتی و احساس سوزش و فشاری در قفسه سینه باید حتما توسط پزشک متخصص قلب بررسی کامل گردد. اگرچه احتمال دردهای قلبی همراه با دردهای سوزشی، دردهایی که با ترش شدن دهان همراه است و یا اینکه با نفس کشیدن بدتر می شوند قلبی باشند کمتر است ولی دردها و ناراحتی هایی که با فعالیت یا استرس ایجاد می شوند، ماهیت فشارنده دارند یا کوتاه مدت هستند می تواند ماهیت قلبی داشته باشد.

نتیجه گیری:

به طور خلاصه سوزش قلب می تواند ناشی از عوامل زیادی بوده که می تواند مقطعی یا گذرا باشد که در اثر فعالیت های سنگین روزانه یا حرکات ورزشی سنگین رخ دهد یا می تواند این سوزش به طور مکرر تکرار شود که در هر صورت از مصرف خودسرانه دارو خودداری و به پزشک متخصص مراجعه نموده و تحت درمان قرار بگیرید.

مرکز قلب دکتر تپش یکی از بهترین مراکز قلب می باشد که با وجود متخصصان و پزشکان حاذق قلب و عروق آماده ارائه خدمت به شما عزیزان می باشند.تماس با ما