×

علائم قلب درد چیست؟

قلب یکی از مهمترین ارگانها در کل بدن انسان می باشد و سلامت این عضو همواره دغدغه ی همه ی افراد است. ما در این مقاله قصد داریم به علائم قلب درد و علت درد قلب بپردازیم.

 

علائم قلب درد چیست؟

این عضو مهم و حیاتی خون را که دارای تمام مواد حیاتی مورد نیازبدن است، به همه ی نقاط بدن پمپاژ می کند و مواد زائد را از بین می برد.

به عنوان مثال ، مغز نیاز به اکسیژن و گلوکز دارد که در صورت عدم دریافت مداوم ، باعث از بین رفتن آن می شود.

ماهیچه ها برای انقباض عادی به اکسیژن ، گلوکز و اسیدهای آمینه و همچنین نسبت مناسب نمک های سدیم ، کلسیم و پتاسیم نیاز دارند.

غدد برای تولید ترشحات خاص به مواد اولیه کافی احتیاج دارند. وظیفه ی رساندن همه ی این مواد بر عهده ی قلب می باشد.

پس سلامت این عضو حیاتی بسیار حائز اهمیت است و میبایست با علائم درد قلب و علت ان آشنا شویم و به منظور حفظ سلامت آن در صورت بروز هرکدام از این علائم به پزشک قلب خوب و حاذق مراجعه کرد.

علائم قلب درد به شرح ذیل میباشد:

 

علائم قلب درد چیست؟

 

1. درد در ناحیه قفسه سینه

این علامت یکی از رایج ترین علائم قلب درد می باشد. اگر رگی مسدود شده دارید و یا دچار حمله قلبی شده اید ، ممکن است در قفسه سینه احساس درد زیاد و یا فشار را حس کنید.

همه برای این احساس کلمه متفاوتی دارند.بعضی از مردم می گویند مثل این است که یک فیل روی آنها نشسته است و افراد دیگر می گویند که این حس مانند سوختن نوک انگشت است. این احساس معمولاً بیشتر از چند دقیقه طول می کشد. ممکن است در حالت استراحت یا هنگام انجام کار جسمی اتفاق بیفتد.

اگر این درد مدت زمان کوتاهی طول بکشد احتمالاً این درد مرتبط با قلب شما نیست. اگر علائم شدیدتر باشد و بعد از چند دقیقه از بین نرود ، باید به پزشک مراجعه کنید.

همچنین به خاطر داشته باشید که بدون درد قفسه سینه هم ممکن است دچار مشکل و یا حمله قلبی شوید. این امر به ویژه در بین زنان شایع است.

2. حالت تهوع ، سوء هاضمه ، سوزش سر دل یا درد معده

به عنوان دومین علائم قلب درد میتوان به  حالت تهوع ، سوء هاضمه ، سوزش سر دل یا درد معده اشاره کرد. برخی از افراد هنگام سکته قلبی این علائم را دارند وحتی ممکن است استفراغ کنند.زنان بیشتر از مردان در معرض این نوع علامت هستند.

البته دلایل زیادی می تواند منجر به معده درد شود که هیچ ارتباطی با قلب شما ندارد. اما باید توجه داشته باشید که در اثر حمله قلبی نیز می تواند اتفاق بیفتد.

بنابراین اگر احساس می کنید  که این درد ناشی از قلب شما است و در معرض مشکلات قلبی هستید ، به پزشک خود  اطلاع دهید، به خصوص اگر شما سایر علائم  قلب درد موجود در این لیست را دارید .

3. احساس عرق کردن

اگر ورزش کرده اید ، یا فعالیتی را انجام داده اید و یا هوا گرم است ، عرق کردن طبیعی می باشد و جای نگرانی نیست. اما احساس گرما و گرفتگی در کنار درد قفسه سینه نشانه آن است که شما دچار مشکل قلبی شده اید و باید به پزشک قلب خوب مراجعه کنید.

4. درد پا

یکی دیگر از علائم قلب درد و وجود شکل قلبی درد پا می باشد.اگر هنگام راه رفتن احساس گرفتگی در پاهایتان را داشته باشید ، ممکن است مرتبط با قلب شما باشد.

زیرا این می تواند نشانه ای از بیماری شریانی محیطی باشد. این بیماری در افراد سیگاری و افرادی که به دیابت مبتلا هستند شایع است.

5. درد بازو

شاید برایتان عجیب باشد که درد بازو هم میتواند یکی از علائم قلب درد باشد .اگر درد شما از ناحیه بازو ، به ویژه بازوی چپ ، شروع شود وبه سمت گردن برود میتواند ناشی از مشکل قلبی باشد.

6. درد فک یا کمر

درد فک یا کمر یکی دیگر از علائم درد قلب می باشد.اگر درد در ناحیه قفسه سینه دارید و درکنار آن درد را درناحیه فک و یا کمر خود هم احساس میکنید بهتر است به پزشک قلب خوب مراجعه کنید زیرا این علائم میتواند منجر به سکته قلبی شود.

7. احساس خفگی

کلمه “آنژین” در واقع به معنای “خفگی” است و گاهی اوقات سفتی یا درد در ناحیه گلو می باشد. فرد در این شرایط احساس خفگی می کند و نفس کشیدن برایش دشوار می شود.

8. متورم شدن مچ پا

یکی دیگر از علائم قلب درد متورم شدن مچ پا می باشد.نباید از این نکته غافل شد ، به ویژه اگر مچ پا واقعاً بزرگ شود ، زیرا می تواند نشانه ای از نارسایی قلبی باشد .

اما وجود این مشکل حتما ناشی از مشکل قلبی نیست و عارضه ای بسیار رایج است و دلایل زیادی دارد. متورم شدن مچ پا می تواند به دلیل استفاده از قرص هایی باشد که مصرف می کنید – به عنوان مثال ، داروی فشار خون می تواند منجر به تورم مچ پا شود.

اگر دچار تورم در مچ پا شدید حتما به یک دکتر قلب خوب مراجعه کنید تا علت آن مشخص شود و درمان های لازم  در جهت بهبود اوضاعتان صورت گیرد.

9. خستگی شدید

احساس خستگی تمام وقت می تواند یکی دیگر از علائم قلب درد و نارسایی قلبی و همچنین سایر شرایط باشد.

اگر  به دلیل انجام ورزش خسته شده اید و ساعات طولانی کار کرده اید  و یا به دلیل کم خوابی خسته هستید ، این خستگی ناشی از مشکل قلبی نیست اما اگر بدون دلیل و تمام وقت احساس خستگی شدید دارید بهتر است این مشکل را با یک دکتر قلب خوب و ماهر درمیان بگذارید . تا در صورت وجود مشکل قلبی درمان های لازم برای بهبود حال شما صورت بگیرد.

10. ضربان قلب نامنظم

در حال حاضر این موضوع بسیار مهم است و توجه زیادی بر روی تشخیص ضربان قلب نامنظم می شود.اگر شما دچار ضربان قلب نامنظم و یا تپش قلب می شوید و این موضوع بی دلیل رخ می دهد شما میبایست به پزشک قلب خوب مراجعه کنید.

علائم قلب درد چیست؟

علت درد قلب چیست؟

علت های مختلفی برای درد قلب وجود د دارد.بعضی از این علل فوراً به مراقبت پزشکی احتیاج دارند. برخی دیگر بسیار خوش خیم تر هستند و ممکن است با درمان های خانگی بهبود یابند.

برخی از دلایل عمده قلب درد عبارتند از:

  • حمله قلبی
  • آنژین پایدار
  • آنژین ناپایدار
  • سوزش قلب
  • رفلاکس اسید یا GERD
  • فشار عضله
  • آسیب دیدگی عضلات

حملات قلبی نیازمند توجه فوری پزشکی است. اگر شخصی فکر کند ممکن است دچار حمله قلبی شود ، باید فوراً به پزشک مراجعه کند.زیرا مهمترین فاکتور در رفع حمله قلبی رسیدگی به موقع و زودهنگام به این عارضه می باشد.

آنژین که ناشی از گرفتگی یا تنگ شدن عروق کرونر است ، ممکن است نیاز به مراقبت و درمان پزشکی نیز داشته باشد.

کلینیک دکتر تپش با دارا بودن  گروهی از بهترین پزشکان حاذق در زمینه ی قلب و عروق ،همواره بهترین تشخیص ها و درمان ها را در این زمینه انجام داده است.

دیدگاهتان را بنویسید