درمان فشار خون بالا

درمان فشار خون بالا، مانند دارویی و ورزش های هوازی

مشکلات فشار خونی فراتر از سیستم عروقی و قلب است و می‌تواند روی مغز، چشم ها، کلیه ها و اندام های دیگر هم تاثیر بگذارد مشکلات فشارخونی خطر حمله قلبی و حمله مغزی را تا سه برابر افزایش می دهد و در عین حال این مشکلات بسیار رایج هستند و برای افراد بالای ۶۰ سال ۶۰ درصد احتمال ابتلا به فشارخون بالا وجود دارد. فشارخون نیرویی است که خون به عروق وارد می کند و وقتی این فشار بیش از حد افزایش پیدا کند باعث بیشتر شدن عملکرد قلب میشود و آسیب به عروق خونی را همراه دارد. از طرفی همه ما در خطر ابتلا به فشارخون بالا هستیم برای همین خیلی مهم است که علائم و نشانه های بالا بودن فشارخون را بشناسیم و بدانیم که برای درمان فشار خون بالا و پیشگیری از ان چه کارهایی میشود انجام داد .

علائم فشار خون بالا

با توجه به اینکه این بیماری علائم و نشانه های خاصی ندارد بعضی وقت ها منجر به اسیب به اندام های دیگر مثل کلیه، قلب و ریه ها و غیره، قبل از درمان فشار خون بالا می شود. تنها راه تشخیص اندازه گیری است برای همین وقتی به بهترین دکتر فوق تخصص فشار خون مراجعه می کنید یکی از اولین کارهایی که برایتان انجام میدهد اندازه گیری فشارخون است و توصیه می‌شود که حداقل شش ماه یک بار فشار خونتان را اندازه بگیرید.

اگر شما فقط یک بار فشار تان را گرفتید و بالا بود، این اهمیت خاصی ندارد چون باید هر روز چندین بار فشار تان را بگیرید تا مطمئن شوید که فشارخون بالا دارید.

 یکی از مهمترین علائم و نشانه های بالا بودن فشارخون و سردرد صبحگاهی است که کم کم در طول روز کاهش پیدا می‌کند یک سری از علائم و نشانه های دیگر هستند که به طور مستقیم یا غیرمستقیم خبر از بالا بودن فشارخون می دهند مثل تنگی نفس، درد قفسه سینه، خون در ادرار، تاریکی دید و تهوع و استفراغ .

به چه فشار خونی فشار خون نرمال و به چه فشار خونی فشار خون بالا گفته می شود؟

 لازم است بدانید که فشارخون بر اساس میزان خطر و عوارضی که دارد به پنج دسته تقسیم می شود فشارخون نرمال به فشارخونی گفته می شود که کمتر از ۱۲۰ بر روی ۸۰ میلی متر جیوه گفته می‌شود وقتی فشار مقداری افزایش پیدا می‌کند و فشارخون ۱۳۰ بر روی ۸۹ میلیمتر جیوه می رسد ما در مرحله قبل از فشارخون بالا هستیم و وقتی فشارخون باز هم افزایش پیدا می‌کند و فشار ۱۵۹ بر روی ۹۹ میلی متر جیوه می رسد ما مبتلا به فشارخون خفیف شده‌ایم. فشارخون ۱۶۰ بر روی ۱۰۰ میلی متر جیوه تا فشارخون ۱۷۹ بر روی ۱۰۹ میلی متر جیوه فشارخون متوسط میگویند وقت فشار باز هم افزایش پیدا می‌کند و بیشتر از ۱۸۰ بر روی ۱۱۰ می‌شود ما مبتلا به فشارخون شدید شده ایم.

مراحل درمان پر فشاری خون

اولین مرحله درمان انجام ورزش های هوازی مثل پیاده‌روی سریع و دوچرخه سواری و کنترل رژیم غذایی است اگر با انجام ورزش و کنترل رژیم غذایی باز هم فشارخون کنترل نشد

دومین مرحله استفاده از داروهای دیورتیک مثل هیدروکلروتیازید است که باعث می شود آب و نمک اضافی بدن از طریق ادرار دفع میشود و فشارخون کاهش پیدا کند.

 یکی از مشکلاتی که این داروهای فشارخون ایجاد می کنند این است که مقداری از پتاسیم از طریق ادرار دفع میشود و بعد از مصرف این داروها ما مقداری احساس ضعف و خستگی و گرفتگی عضلات داریم

سومین مرحله استفاده از بتا بلاکر ها مثل متر متروپرول است که با پایین آوردن ضربان قلب جلوی سخت کار کردن  قلب را میگیرد و فشارخونمان کاهش پیدا می‌کند یکی از عوارضی که این داروها دارند بی خوابی و سرگیجه هست

چهارمین دسته دارویی که ما می توانیم از آن استفاده کنیم مهارکننده‌های ACEI مثل کاپتورپریل است که این دسته دارویی ذخایر ماده ای که باعث باریک شدن عروق می شوند را کاهش می دهند و در نتیجه عروق گشاد میشود و فشارخون ما کاهش پیدا میکند یکی از عوارضی که این دارو ایجاد میکنه سرفه های خشک است.

پنجمین دسته دارویی که می توانیم استفاده کنیم ARB  ها مثل لوزارتان است که این داروها مثل مهارکننده‌های ACEI باعث گشاد شدن عروق خونی می شوند و فشارخونمان را کاهش می‌دهند. اما با توجه به عوارض که دارند مصرفی این دسته دارویی در بارداری ممنوع است .

ششمین دسته دارویی که می توانیم استفاده کنیم، بلوک کننده های کانال کلسیم مثل آملودیپین است باعث کند شدن انقباض قلب می شوند و فشارخون را کاهش می دهند. اما یکی از عوارضی که این دسته دارویی ایجاد می کند یبوست است که بهتر است با میوه ها و یا شیر خورده بشود

 با رژیم غذایی مثل مصرف شکلات تلخ، مصرف فیبر ها، مثل میوه و سبزیجات مصرف لبنیات و کاهش مصرف نمک شما می توانید کمک بزرگی به بدنتان در کنترل و درمان بکنید.

عوارض درمان فشار خون بالا با قرص

بیماران می گویند که دکتر فشارخون بالا داریم پس یک قرص فشار بنویس مصرف کنیم. اما شما دقت نمی کنید که بعضی وقت ها بالا بودن فشارخون می تواند جبران کننده چیزهای دیگری باشد مثلاً اگر در بدن شما به علت یک بیماری اکسیژن کافی به ریه های تان نرسد بدن شما به طور خودکار این را حس می‌کند و شروع می‌کند  به اینکه فشارخونتان را بالا ببرد تا خون و اکسیژن بیشتری به آن ناحیه برسد.

اما این بیمار می بیند که  فشارش بالاست و اگر برایش دارو نوشته شود چه اتفاقی برای ریه ها می‌افتد! ریه هایی که همین الان اکسیژن کافی دریافت نمی کنند با کاهش فشارخون دیگر واقعاً  اکسیژنی دریافت نخواهند کرد و دقیقا یکی از دلایلی که بعضی از افراد بعد از داروهای درمان فشارخون بالا احساس بهتری ندارند این است امروز اگر بروید پیش پزشک و ببیند که فشارخونتان بالاست در اولین جمله به شما میگوید که نمک و غذاهای خوش نمک را محدود کنید نمی گوید که پتاسیم بیشتری مصرف کنید به شما توصیه می‌کند که آب بیشتری بنوشید بیشتر ورزش کنید و بعد هم برایتان دارو می نویسد.

ادرارآور مثل  Hydrochlorothiazide این دارو با خروج مایعات بیشتر سدیم را  از بدن شما خارج می‌کند تا فشارخون را پایین بیاورد اما هیچکس دقت نمی کند که سطح پایین پتاسیم خود یک علت بالا رفتن فشارخون باشد و این داروها پتاسیم و منیزیم را هم همراه با سدیم از بدن شما خارج می‌کند و اگر کنترل کمبود پتاسیم دلیل رسمی دلیل اصلی فشارخون بالای شما باشد وضع خوبی نمی شود سدیم و پتاسیم با هم کار می کنند و زمانی که شما سدیم بالایی داشته باشید پتاسیم پایینی خواهید داشت بعد از مدتی که مصرف ادرار آور ها از کار افتاد برای شما یک مسدود کننده کانال کلسیم می نویسند و شما باید به مدت طولانی این ها را مصرف نکنید با مصرف مزمن این داروها در یک بازه زمانی چندین ساله کوچک شدن مغز و خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان دیده شده است پس خیلی مهم است که در مرحله اول باید بفهمید که اصلاً چرا فشارخون شما بالاست نکته ای که هیچ وقت به آن توجه نمی شود

اگر فشارخون بالا داشتید اولین چیزی که به فکرتان باید به سمتش برود

  • کمبود پتاسیم
  • کمبود منیزیم
  • کمبود پایین ویتامین D
  • سندروم متابولیک

ترکیبی از فشارخون بالا، کلسترول بالا، قند خون بالا و چربی شکم، که همه اینها علائم مقاومت به انسولین هستند و مقاومت به انسولین علت اصلی تمام این بیماری هاست.

  • کورتیزول را کنترل کنید: اگر غده فوق کلیوی شما درگیر باشد و کورتیزول شما بیش از حد بالا باشد اول فشارخون سیستولیک بالا میرود و بعد هم فشارخون دیاستولیک و فشارخون با کاهش استرس و کاهش تنش در استرس در زندگیتان کاملاً برطرف خواهد شد
  • ویتامین D3 مصرف کنید:  چون اکثر بیمارانی که کمبود ویتامین D دارند فشارخونشان هم بالاست. اگر فشارخون بالا و سطح ویتامینD3 شما هم پایین است؛ توصیه می‌شود که مقدار 20000 IU را مصرف کنید.
  • ویتامین K2 مصرف کنید : کاری که این ویتامین انجام می دهد حذف مقادیر اضافی کلسیم از شریان ها و انتقال آن به استخوان ها است
  • نیتریک اسید را افزایش دهید: این یک گشاد کننده عروق عالی و برای لایه درونی رگ ها بسیار مهم است منبع عالی نیتریک اسید در سیر، سبزیجات برگ سبز، اسفناج و کلم و حتی شکلات تلخ است (85 درصد به بالا)
  • مصرف پتاسیم را افزایش دهید: هر فرد در طول روز تنها ۲۵۰۰ میلی گرم پتاسیم مصرف می کند ولی میزان توصیه شده ۴ هزار و ۷۰۰ میلی گرم در روز است حالا اگر در روز مقدار زیادی سبزیجات مصرف نکنید؛ ۲۲۰۰ میلی گرم عقب هستید برای تامین پتاسیم و خواب راحت تر کرفس هم عالی است.
  • مصرف منیزیوم را افزایش دهید: با کمبود منیزیم ماهیچه‌های درونی سیستم عروقی شما سفت می شود و فشار بالا میرود جالب این است که غذاهای پر پتاسیم، منیزیم بالا دارند.
  • سبک غذایی کتوژنیک و روزه متناوب: چون کربوهیدرات ها مایعات زیادی را در بدن شما نگه می دارند پس بدون مصرف داروهای ادرار آور از شر مایعات و سدیم اضافی خلاص می شوید. دوم اینکه با این سبک غذایی مقاومت به انسولین را درمان می کنید و فشار از روی رگ های خونی شما برداشته می‌شود و طبیعتاً قبل از اجرای هر یک از راه حل با پزشک خودتان مشورت کنید.

پایین اوردن فشار خون با تزریق امپول

در صورت داشتن فشار خون بالا، پزشک شما ممکن است برای شما داروهای تزریقی تجویز کند. این داروها شامل داروهایی مانند نیتروگلیسرین، نیتروپروسید، لابتالول و هیدرالازین می شوند. همچنین، پزشک شما ممکن است برای شما داروهای خوراکی تجویز کند.

زمان تزریق امپول به شدت به نوع دارو و شدت فشارخون بیمار بستگی دارد. برای درمان سریع فشارخون بالا، به طور معمول امپول‌ها تجویز می‌شوند. قرص ها نیز برای کنترل فشار خون تجویز می شوند، اما به طور کلی، زمان تاثیر قرص ها برای کنترل فشار خون بیشتر است.

تغذیه صحیح بیماران ‫مبتلا به فشارخون بالا

رژیم غذایی صحیح، ازجمله روش‌های مناسب، در کاهش و درمان فشارخون بالا و پیشگیری از بالا بودن فشارخون است. این توصیه های های غذایی، باعث کاهش فشارخون سیستولیک و دیاستولیک می‌شود، و در تمام بیماران مبتلا به فشارخون بالا ، قابل اجرا است. به غیر از بیمارانی،که دچار نارسایی کلیوی هستند.

زیرا این افراد باید، مصرف پتاسیم را محدود کنند. با اینکه معمولاً، به بیماران فشارخون توصیه می‌شود، غذاهای حاوی پتاسیم بیشتری مصرف کنند، اما به غیر از بیماران مبتلا به مشکل کلیوی، در اغلب بیماران قلبی، مبتلا به دیابت، و افرادی که فقط، مبتلا به بالا بودن فشارخون هستند، و هنوز مبتلا به عوارض آن نشده اند، مفید است.

ازجمله این توصیه ها این موارد هستند. استفاده از میوه و سبزی‌، حداقل 8 تا 9 واحد در روز، غلات کامل و حاوی سبوس، به مقدار 5 تا 6 واحد در روز، محصولات لبنی، بدون چربی و کم‌ چرب، ‫2 تا 3 واحد در طول روز، لوبیا و حبوبات، حداقل 5 بار در هفته، گوشت کم چرب، تا 2 بار در هفته، به عنوان جایگزین گوشت قرمز، از گوشت سفید می‌توان استفاده کرد. اما پوست مرغ نباید مصرف شود. مصرف مایعات چرب، باید حداقل دو بار در هفته انجام شود. به این دلیل که، منابع خوبی از امگا 3 هستند، مانند ماهی سالمون، ماهی آزاد، شاه ماهی، و ماهی تن.

غذاهای سرخ شده و اماده، مانند مرغ و پیاز سرخ شده، ناگت، برخی از میان وعده‌ها، مانند چیپس، خمیر فریز شده، خوراکی‌های دیگر مانند بیسکوییت، کیک‌های بسته بندی شده، خامه غیر لبنی، مواد غذایی آماده، مانند خمیر پیتزا، خمیر کلوچه، برخی از شیرینی جات، دونات، و پیراشکی. مصرف شیرینی، و به طور کلی خانواده شیرینی جات، کیک و نوشیدنی‌های شیرین را محدود کنید. همان‌طور که ذکر شد، این بیماران باید تا حد امکان، غذاهای پر نمک و حاوی سدیم، کمتر مصرف کنند.

از جمله علت‌های این تفاوت، مصرف بیشتر پتاسیم در افراد گیاه خوار است. کمبود ویتامین ها، با فشارخون بالا مرتبط است. مصرف ماهی‌حاوی اسیدهای چرب مفید، ازجمله ماهی حلوا، ماهی سالمون، و ماهی قباد، چندین بار در هفته توصیه می‌شود.

سیر هم به عنوانِ کاهش دهنده فشارخون استفاده می‌شود. اما سبزی های کنسرو شده در آب نمک، زیتون شور، چیپس، و سایر تنقلات شور،  نباید مصرف شوند.

انواع نان‌، کیک‌، بیسکوییت، غلات، سیب زمینی، ماکارونی، برنج های تهیه شده با نمک، توصیه می‌شود استفاده نشود. ماهی دودی، کنسرو شده، و تن ماهی، سرشار از سدیم هستند؛ و توصیه می‌شود استفاده نشود. انواع سس، انواع سوپ، کنسرو لوبیا، و سایر غذاهای آماده، ممکن است فشارخون بالا را تشدید کنند.

فشار خون بالا را چگونه پایین بیاوریم؟

در صورتی که در خانه فهمیدید که فشار خونتان بالاست: در ابتدا سعی کنید که ارامش خود را حفظ کنید، دراز بکشید و نفس عمیق بکشید و استرس و نگرانی را از خود دور کنید. و بعد داروهایی که پزشک برای شما تجویز کرده مثل قرص زیرزبانی نیترات  یا قرص جویدنی کاپتوپریل دوز 25  یا 50 را مصرف کنید. البته که تاکید می شود که قرص هایی که پزشک برایتان تجویز کرده که در این زمان ها بخورید را مصرف کنید و خودسر دارو مصرف نکنید.

ایا راه درمان فشار بالا دائمی است؟

 بله؛ در بعضی موارد نادر که  بالا بودن فشارخون وجود دارد که فشارخون گذراست. مثلا یک دوره مریض اضطراب داشته فشارش دائم بالا بوده بعد از رفع اضطرابش فشارش خوب شده یا فشار خفیف بوده بعدا سبک زندگیش را اصلاح کرده، ورزش کرده، رژیم کم نمک مصرف کرده الان فشارش کنترل بهتری شده ما وقتی داروی فشار رو قطع می‌کنیم که مریضی که داروی فشار مصرف میکند، دچار افت فشار بشود. فشار زیر 10 بیاید و ما به تدریج داروها را کم می‌کنیم. ممکن است که شرایط طوری باشد که نیازش به دارو کاملا از بین برود  ولی در اکثریت موارد نیاز به دارو دائمی و مادام‌العمر برای درمان فشار  بالا است.

بهترین درمان فشار خون بالا

کم خطر ترین و بهترین راه درمان فشار بالا تغییر در سبک و ابعاد  زندگی گنجاندن ورزش در برنامه روزانه، کردن کم کردن وزن، ترک مصرف الکل و دخانیات و مصرف کم نمک است. ولی نظر و تشخیص پزشک برای هر فرد متناسب با شرایط بیماری اش بهترین درمان است.

 

سخن پایانی

علاوه بر موارد گفته شده ، جهت کاهش فشارخون، پیاده‌روی سریع، روزانه 30 تا 45 دقیقه، و 3 تا 5 بار در هفته توصیه می‌شود. مصرف سیگار،  فشارخون بالا را تشدید می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود، سیگار ترک شود. اگر فشارخون بالا و خطرناک دارید حتما به پزشک مراجعه کنید و از درمان های خانگی بپرهیزید. زیرا در صورت عدم اقدام سریع برای درمان فشار خون بالا ممکن است عوارض شدید تری مثل سکته مغزی رخ بدهد که صدمات جبران ناپذیری به سلامتی بدن شما می زند.

دیدگاهتان را بنویسید