علت درد در قفسه سينه

آگاهی از علت درد در قفسه سينه می‌تواند به درمان آن کمک کند، چرا که علل مختلفی از جمله مشکلات قلبی- عروقی، گوارشی، ریوی، استرس و اضطراب می‌توانند عامل درد در این ناحیه باشند. بروز هر گونه درد در قفسه سینه به دلیل ریسک حمله قلبی نباید نادیده انگاشته شود و فرد باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه نماید تا دچار سکته قلبی، آریتمی در ضربان قلب و یا شوک نشود.

Cause-chest-pain

علت درد در قفسه سينه چيست؟

از آنجا که مشکلات گوارشی نیز می‌توانند در این ناحیه درد ایجاد کنند گاهی احتمال اشتباه گرفتن ناراحتی قلبی با مشکلات گوارشی وجود دارد که ریسک بروز سکته قلبی را بالا می‌برد. برای تشخیص علت اصلی درد ضروری است حتما با مراجعه به یک مرکز تخصصی زیر نظر پزشک متخصص قلب و عروق وضعیت بیمار به دقت چک شود. مرکز ما با سال‌ها تجربه درخشان در پیشگیری، تشخیص، کنترل و درمان بیماری‌های قلبی و عروقی آماده ارائه خدمت است.
معمولاً علت درد قفسه سينه به مشکلات قلبی و عروقی مرتبط هستند. حملات قلبی، پریکاردیت، میوکاردیت، پارگی آئورت، آنژین پایدار و ناپای و غیره اصلی ترین عامل بروز درد در قفسه سینه خواهند بود. اقدام فوری جهت درمان مشکلات قلبی و عروقی، علاوه بر افزایش شانس بقای فرد احتمالاً منجر به کاهش میزان آسیب دیدگی قلب خواهد شد.
به طور معمول دردهای قفسه سینه ممکن است به اشکال مختلف از جمله یک ضربه تیز تا یک درد مبهم پدیدار شود و با احساس له شدگی یا سوزش همراه شود. در برخی شرایط خاص، ممکن است درد قفسه سینه با انتقال به گردن و فک در ادامه به کمر یا به انتهای هر دو بازو یا یکی از بازوها انتشار یابد.
هر نوع درد در قفسه سینه باید به شکل جدی و تخصصی مورد بررسی متخصص قلب قرار گیرد تا ریسک بروز خطرات ناگواری از جمله ایست قلبی، بی نظمی در ریتم عادی قلب و شوک به حداقل برسد.
درد قفسه سینه میتواند جدی باشد و احتمالاً از جریان خون ضعیف موقتی به قلب (آنژین صدری)، یا انسداد ناگهانی عروق کرونر و در نتیجه حمله قلبی بروز کند.
علل احتمالی دیگری نیز برای درد قفسه سینه وجود دارد که احتمالاً شامل سوء هاضمه و کشیدگی عضلات می‌باشد. به غیر از قلب، بسیاری از اندام‌های دیگری که در سینه هستند از جمله ریه‌ها، استخوان، مری، ماهیچه‌ها می‌توانند باعث بروز درد قفسه سینه شوند.
به دلیل سیستم پیچیده اعصاب در بدن، احتمال دارد علت درد قفسه سینه از جای دیگری از بدن از جمله معده باشد. این نوع درد به عنوان “درد ارجاعی” شناخته می‌شود.

علائم درد نقطه ای قفسه سينه با منشاء حمله قلبی چيست؟

درد نقطه اي قفسه سينه زنگ خطری برای احتمال بروز حمله قلبی خواهد بود. حمله قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که جریان خون به قلب مسدود شده و به عضله قلب آسیب می‌رساند. هر چه حمله قلبی برای مدت زمانی بیشتری تحت درمان قرار نگیرد آسیب بیشتری رخ می‌دهد. گاهی، حمله قلبی می‌تواند تهدید کننده جان افراد باشد.
یکی از علل درد قفسه سينه حمله قلبی است، علائم حمله قلبی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

– درد شدید له کننده در مرکز قفسه سینه یا پشت استخوان سینه (احتمالا این حالت به صورت فشردگی، سفتی، خفگی یا احساس فشار سنگین بروز می‌کند)
– گسترش درد به شانه‌ها، بازوها، گردن، گلو، فک یا پشت
– تعریق
– احساس اضطراب، سرگیجه یا ناخوشی
– احساس ناخوشی در معده
– تنگی نفس
– پایداری علائم حدوداً برای 10 تا 15 دقیقه یا بیشتر

علائم حمله قلبی ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و برخی از افراد علائم کمی دارند یا اصلاً ممکن است هیچ علائمی نداشته باشند.

مشکلات قلبی که علت درد در قفسه سينه هستند شامل چه مواردی است؟

علت درد در قفسه سينه که به مشکلات قلبی منتهی می‌شود شامل موارد ذیل است:

1- حملات قلبی: حملات قلبی معمولاً در اثر مسدود شدن جریان خون بواسطه ایجاد لخته خون در ماهیچه قلب بیمار روی می‌دهد.
2- پارگی آئورت: پاره شدن آئورت معضلی خطرناک است که شریان اصلی قلب یعنی آئورت را متاثر می‌سازد. در صورت جدای لایه‌های داخلی رگ خونی، خون با فشار زیاد داخل لایه‌ها جریان یافته و منجر به پاره شدن آئورت می‌گردد.
3- آنژین: درد قفسه سینه ای که در اثر جریان ضعیف خون بواسطه تجمع پلاک‌های ضخیم داخل دیواره‌های داخلی عروق در قلب بروز می‌کند. تجمع این پلاک‌ها منجر به باریک شدن عروق شده و در حین ورزش خونرسانی قلب را محدود می‌سازد.
4- پریکاردیت: التهاب کیسه‌ ی احاطه کننده اطراف قلب معمولاً منجر به بروز درد شدیدی می‌شود که با دراز کشیدن و تنفس تشدید خواهد شد.
5- میوکاردیت: التهاب میوکارد یا همان عضله قلب یا به بیانی دیگر لایه عضلانی دیواره قلب را میوکاردیت گویند. عضله میوکارد مسئول پمپاژکردن خون به قلب، خارج از قلب و سایر اندام‌های بدن و منقبض کردن قلب است.
6- کاردیومیوپاتی: به التهاب عضله قلب اطلاق می‌شود. این بیماری منجر به بزرگ، ضخیم و سفت شدن قلب خواهد شد. در موارد بسیار نادر، ممکن است بافت ماهیچه قلب جایگزین بافت اسکار گردد.

ريسک فاکتورهای حمله قلبی چيست؟

همانطور که پیشتر گفتیم یک علت درد در قفسه سينه حمله قلبی است. این بیمار معمولاً به دلیل بیماری زمینه‌ای عروق کرونر بروز می‌کند و عوامل خطر خاصی دارد – که برخی را می‌توان تغییر داد و برخی دیگر را نمی‌توان.
عوامل خطری که می‌توان تغییر داد، شامل:

– دیابت
– سیگار کشیدن
– رژیم غذایی ناسالم
– فشار خون بالا
– کلسترول بالا
– اضافه وزن یا چاقی
– عدم تحرک کافی
– مصرف بیش از حد الک
– برخی بیماری‌های مرتبط با سلامت روان

عوامل خطری که نمی‌توان آنها را تغییر داد:

– افزایش سن – ( با افزایش سن خطر ابتلا به حمله قلبی افزایش می‌یابد)
– یائسه بودن در زنان
– مرد بودن
– داشتن سابقه خانوادگی بیماری قلبی
– قومیت – (برخی اقوام در معرض خطر بیشتری هستند)

مهم است به خاطر داشته باشید که افراد بدون این عوامل خطر نیز می‌توانند حمله قلبی را تجربه کنند.

تشخيص علت درد در قفسه سينه چگونه انجام می شود؟

پیش از شروع هر گونه درمان دارویی، باید علت درد در قفسه سينه را پیدا کرد. ممکن است پزشک برای تشخیص به انجام آزمایشات مختلفی از جانب شما نیاز داشته باشد، در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است:

– الکتروکاردیوگرام (ECG) – ردیابی فعالیت قلب به شکل الکتریکی.
– آزمایش خون – برای اندازه گیری علائم قلب و سایر اندام‌ها.
– عکسبرداری اشعه ایکس از قفسه سینه – برای مشاهده ریه‌ها، قلب و رگ‌های خونی اصلی قفسه سینه.
– سونوگرافی برای بررسی مشکلات مرتبط به دستگاه گوارشی.

چنانچه متخصص به این نتیجه برسد که فرد مشکلات قلبی-عروقی دارد، ممکن است آزمایش‌های بیشتری را برای بررسی وضعیت رگ‌های خونی تأمین کننده قلب درخواست کند. حتی ممکن است متخصص یک تست استرس ورزشی (روی دوچرخه ورزشی یا تردمیل) یا آزمایشات دیگری مانند آنژیوگرافی یا سی تی اسکن قفسه سینه را ترتیب دهند.
تشخیص علت اصلی درد نقطه اي قفسه سينه همواره آسان نیست و ممکن است پزشک برای اطمینان، بیش از یک بار بیمار را معاینه کند و آزمایشات بیشتری لازم باشد.

روش‌های درمان درد قفسه سينه چيست؟

پزشک ممکن است درد نقطه اي قفسه سينه را با دارو، روش‌های غیرتهاجمی، جراحی یا ترکیبی از این روش‌ها درمان کند. نوع درمان به علل درد قفسه سينه و شدت آن بستگی دارد.
درمان درد قفسه سینه مربوط به مشکلات قلبی عبارتند از:

– دارودرمانی است که احتمالاً شامل نیتروگلیسیرین و سایر داروهایی که شریان‌های نیمه بسته را باز می‌کنند، داروهای لخته‌کننده یا رقیق‌کننده‌های خون باشد.
– کاتتریزاسیون قلبی، که احتمالاً شامل استفاده از بالون یا استنت برای باز کردن عروق مسدود شده باشد.
– ترمیم شریان‌ها با جراحی، که به عنوان بای پس عروق کرونر یا جراحی بای پس نیز شناخته می‌شود.
– ممکن است برای ترمیم دیسکسیون آئورت به جراحی اورژانسی نیاز باشد – دیسکسیون آئورت وضعیتی تهدید کننده است که طی آن شریان انتقال دهنده خون از قلب به سایر اعضای بدن پاره می‌شود.
چنانچه علت درد در قفسه سينه چیزی به جز مشکلات قلبی باشد:
– داروهای ضد اسید: در صورتی که علت بروز درد قفسه سینه پاشیدن اسید معده به داخل مری باشد، پزشک ممکن است داروهایی را پیشنهاد کند که میزان اسید معده را کاهش می‌دهند.
– پر کردن ریه از هوا: اگر ریه‌ دچار فروپاشی و افتادگی شده باشد، ممکن است پزشک لوله‌ای را در قفسه سینه قرار دهد تا ریه را دوباره پر از هوا کند.

و کلام آخر

درد قفسه سینه همواره باید جدی گرفته شود چرا که یکی از علائم حمله قلبی است، با این حال می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات گوارشی، مشکلات ریوی، استرس و اضطراب باشد. با تغذیه سالم، مدیریت شرایط سلامتی و ورزش می‌توان از بروز درد در قفسه سینه جلوگیری کرد.
تعیین علت درد در قفسه سينه نقش کلیدی در درمان و بهبود وضعیت بیمار دارد، از همین رو برای اجتناب از بروز عوارض جدی چون سکته قلبی، ایجاد بی‌نظمی در ریتم قلب، شوک و افتادگی ریه، بروز مشکلات گوارشی جدی از جمله زخم معده و غیره باید فوراً علت تشخیص داده شده و درمان درد قفسه سینه مناسب توسط پزشک اتخاذ گردد.
از آنجا که احتمال بروز درد به دلیل مشکلات قلبی بالاست بدیهی است ابتدا بیمار با مراجعه به متخصص قلب و عروق روند درمان را پیگیری کرده و در صورت تشخیص متخصص برای ارجاع به متخصص دیگر پس از بررسی تخصصی ارجاع صورت خواهد گرفت.