کلینیک قلب
دکتر تپش

فشار خون بالا و حالت تهوع

فشار خون بالا و حالت تهوع،از عوامل سکته مغزی

معمولا فشارخون بالا هیچ علائمی نداشته و بسیاری از افراد مبتلا به فشارخون‌بالا از وجود آن آگاه نیستند. باید توجه داشت که نداشتن علائم به معنای بی‌خطر بودن فشارخون بالا نیست. معمولا فشار خون بالا و حالت تهوع باهم همراه می‌شوند. فشارخون بالای کنترل نشده به رگ ها به خصوص رگ های چشم و کلیه، آسیب می‌زند و همچنین، سبب مشکلات جدی مثل سکته مغزی، حمله قلبی و سایر بیماری‌های قلبی عروقی را ایجاد نماید. فشارخون بالا رایج‌ ترین عارضه‌ای است که می‌‌تواند زمینه ابتلا به بیماری‌‌های قلبی، نارسانی کلیوی و سکته را ایجاد نماید و سبب بروز اختلال در عملکرد طبیعی بدن گردد. ممکن است فشار خون بالا سبب بروز مشکلات خونی در مغزی گردد. این شرایط زمانی ایجاد می شود که بخش مایع خون از دیواره عروق به درون بافت مغزی نشت و در نهایت بافت مغزی دچار ورم می گردد. ورم بافت مغزی با علائمی مانند تهوع و استفراغ همراه است. تهوع، یکی از علائم هشداردهنده فشارخون بالا می باشد و در صورت ابتلا فرد باید به بهترین دکتر فوق تخصص فشار خون مراجعه نماید.

ارتباط با پزشک متخصص قلب در کلینیک دکتر تپش

برای رفع حالت تهوع و فشار خون بالا اکنون ویزیت شوید

تماس با دکتر متخصص

سردرد و حالت تهوع و فشار بالا

علائم  فشارخون بالا شامل درد شدید قفسه سینه، سردرد شدید همراه با گیجی و تاری دید، تهوع و استفراغ، اضطراب شدید، تنگی نفس و تشنج می شود. در صورت داشتن فشارخون و حالت تهوع سریع به پزشک مراجعه شود. برای درمان فشار خون بالا و حالت تهوع با بررسی شرایط بیمار، در صورت نیاز داروهایی به صورت داخل وریدی تجویز می شود.

هدف اولیه پایین آوردن فشارخون کاهش خطرات حیاتی برای دیگر اندام ها است. در صورتی که فشارخون خیلی سریع کاهش پیدا کند، ممکن است بدن برای رساندن خون به مغز دچار مشکل گردد.

رابطه ی فشار بالا و حالت تهوع

فشارخون بالا علائم قابل توجهی ندارد اما در مواردی فرد سردرد و حالت تهوع و فشار بالا را تجربه خواهد کرد. در صورتی که فشارخون بالا با سرگیجه و حالت تهوع همراه باشد خطرناک بوده و احتمال خون ریزی در مخچه و مغز و سکته وجود دارد. به همین جهت در صورت بروز سرگیجه همراه با فشار بالا و تهوع باید سریعا با اورژانس تماس گرفته شود. فشارخون بالا به قاتل خاموش معروف است زیرا علائمی نخواهد داشت. در صورتی که میزان فشارخون به طور قابل توجهی افزایش پیدا کند، فرد ممکن است دچار سردرد ، حالت تهوع یا سرگیجه شود ، اگر چه این علائم لزوما با افزایش فشارخون ارتباط نخواهند داشت.

در صورتی که فشار خون بالا باشد، سریعا باید فشارخون توسط متخصص قلب و عروق کنترل گردد. چنان چه فردی دچار  فشارخون بالا و حالت تهوع، درد قفسه سینه یا علائم سکته مغزی همراه با فشارخون باشد ، فشارخون باید کنترل شود. در صورتی که فشارخون در طولانی مدت کنترل نشود، عوارضی مانند بیماری قلبی ، سکته مغزی و نارسایی کلیه را به همراه خواهد داشت. باید به این نکته نیز توجه داشت که فشارخون بسیار بالا ممکن است هیچ علائمی ایجاد نکند. افراد دچار فشارخون شدید علائم زیر را تجربه خواهند کرد:

تاری در بینایی

تاری دید از علائم هشدار دهنده ای است که ممکن است نشانه ی این باشد که فرد در معرض خطر یک مشکل جدی مانند سکته مغزی یا حمله قلبی است.

سردرد

فشارخون بالا در برخی افراد با سردرد خود را نشان می دهد. سردردهای مربوط به فشارخون بالا ضربان دار بوده و ممکن است به سرعت پیشرفت نمایند.

سرگیجه

فشار بالا و حالت تهوع در برخی افراد با سرگیجه نیز همراه است. سرگیجه معمولا با احساس چرخش اتاق توصیف می گردد.

حالت تهوع

فشار بالا و تهوع ممکن است به طور ناگهانی ایجاد شده و با سرگیجه همراه گردد. توصیه می شود در صورت داشتن سردرد و حالت تهوع و فشار بالا همراه با استفراغ یا از دست دادن اشتها سریعا به متخصص قلب مراجعه شود.

مطالعات انجام شده نشان داده است که عوامل زیر در افزایش فشارخون نقش دارند :

1. استعمال دخانیات در بالا رفتن فشارخون تاثیر می گذارد. در صورت مصرف سیگار فرد در معرض ابتلا به فشارخون بالا قرار می گیرد. بنابراین توصیه می شود از کشیدن سیگار پرهیز شود.
  2. مصرف الکل و نوشیدنی های الکلی، احتمال ابتلا به فشار خون را افزایش خواهند داد. جهت پیشگیری یا درمان فشارخون بالا آن بهتر است از مصرف این نوشیدنی ها پرهیز شود.
  3. داشتن اضافه وزن از فاکتور‌های اصلی ابتلا به فشارخون بالا می باشد. بنابراین توصیه می شود به طور منظم ورزش را در برنامه خود قرار دهید. البته باید اشاره شود که این بیماری ممکن است در افراد لاغر نیز رخ دهد.
  4. کمبود یا نداشتن فعالیت‌ های فیزیکی می تواند سبب ایجاد فشارخون بالا گردد. جهت پیشگیری از فشارخون بالا توصیه می شود روزانه ورزش کنید.
  5. استفاده از نمک و کربوهیدرات زیاد در رژیم غذایی امکان ابتلا به فشار خون بالا را افزایش خواهد داد. مطالعات نشان داده است مصرف نمک طبیعی است که دارای ید می باشد می تواند عارضه های کمتری را به همراه داشته باشد.

نوع سبک زندگی و سیستم بدنی افراد در ابتلا به فشارخون بالا تاثیرگذار خواهد بود. به جز عوامل ژنتیکی، عواملی همچون اضافه وزن و نداشتن فعالیت فیزیکی مناسب، رژیم غذایی پرنمک، استرس و اضطراب، مصرف نوشیدنی های الکلی، بیماری‌ های مزمن کلیوی و اختلالات غدد فوق کلیوی و تیروئید در ابتلا به فشار خون بالا و تهوع نقش خواهند داشت.

مدیریت فشار خون بالا و حالت های تهوع

هدف از درمان فشارخون‌بالا و حالت تهوع، درمان عوارضی است که در اندام های مختلف رخ داده است. در صورت تجمع مایع در ریه ها، پزشک دیورتیک را توصیه می نماید و یا در صورت عدم رسیدن خون کافی به قلب پزشک بتا بلوکر و نیترات را تجویز خواهد کرد. پزشک پس از کاهش فشارخون و درمان عوارض آن، علت را بررسی و رژیم درمانی مناسب را تجویز خواهد کرد. . از آن جایی که این عارضه در بین افراد بسیاری رایج است، در ادامه به شرح درمان  فشارخون بالا و حالت تهوع و انواع درمان خانگی فشارخون بالا و سردرد می پردازیم.

در صورت بروز عارضه ی فشارخون بالا، پزشک مصرف داروهای کنترل فشارخون را تجویز می نماید. در ادامه روش‌ های درمان فشارخون بالا توضیح داده شده اما باید در صورت بالا بودن فشار خون سریعا به پزشک مراجعه گردد.

برای کاهش و درمان فشار خون بالا رعایت موارد زیر مفید خواهد بود.

1. مهم ترین نکته در کنترل فشارخون داشتن سبک زندگی سالم و پرهیز از غذاهای مضر خواهد بود. تغییر سبک زندگی و داشتن تغذیه مناسب همراه با ورزش می تواند در کاهش فشارخون موثر باشد.
  2. نداشتن تناسب اندام و عدم رعایت تغذیه مناسب امکان ابتلا به فشارخون را افزایش می دهد. کاهش وزن به این مشکل کمک زیادی می کند. توجه به تناسب اندام و رژم غذایی مناسب توصیه می شود.
  3. انجام ورزش منظم در کاهش فشار خون نقش زیادی خواهد داشت. این کار سبب کاهش فشارخون بین پنج تا هشت میلی‌ متر جیوه می گردد.
  4. چنان چه دچار فشارخون بالا هستید و به دنبال راه درمان می باشید، بهترین راه مصرف غذا‌های سالم و پرهیز از غذا‌های چرب و پر نمک می باشد. همچنین قرار دادن غلات کامل، میوه، سبزیجات و لبنیات در رژیم غذایی نیز توصیه می شود.
  5. مصرف پتاسیم برای کاهش فشار خون توسط پزشکان توصیه می شود. بهتر است مصرف پتاسیم را افزایش و مصرف سدیم کاهش داده شود. برای تامین پتاسیم مورد نیاز بدن مصرف ماهی، سیب زمینی و لبنیات توسط متخصصان تغذیه توصیه می شود.

پیشگیری از فشار خون

جهت جلوگیری از فشارخون بالا، داشتن سبک زندگی سالم است که اصلی ترین آن ها استفاده از مواد غذایی سالم و کم چرب، استفاده به اندازه از ادویه‌ ها، کاهش مصرف نمک، استفاده کمتر از سوسیس و انواع کالباس، انجام ورزش روزانه ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، ترک انواع دخانیات مثل سیگار و قلیان، پرهیز از مصرف مشروبات الکلی و دوری از استرس و داشتن خواب کافی می باشند. برای جلوگیری از فشارخون بالا، علاوه بر رعایت موارد بالا باید به پزشک مراجعه کرده و شیوه های درمانی مناسب نیز تجویز شود.

درمان خانگی فشار خون بالا و سردرد

از آن جایی که فشار خون بالا در برخی موارد علائمی ندارد، در صورتی که به این عارضه دیر رسیدگی شود، ممکن است مشکلات جدی مانند حملات قلبی و مغزی را به دنبال داشته باشد. از شیوه های رایج درمان خانگی فشارخون بالا و سردرد می توان به مصرف زرشک و سیر ترشی اشاره نمود.

زرشک دارای ماده ای به نام آنتوسیانین می باشد که این ماده در کاهش فشارخون نقش بسزایی خواهد داشت. همچنین مصرف سیر ترشی به دلیل خاصیت ادرارآوری، در کاهش لحظه ‎ای فشار خون موثر است. ماده اصلی فعال در سیر به نام آلیسین مزایای زیادی برای سلامتی به همراه دارد. تحقیقات نشان داده است که سیر سبب افزایش تولید اکسید نیتریک در بدن شده که در شل شدن عضلات و گشاد شدن رگ ‏های خونی موثر خواهد بود.

همچنین ماهی قزل آلا ، لوبیا و عدس، پسته، هویج، کرفس، اسفناج، دانه کدو تنبل، گوجه فرنگی و کلم بروکلی در کاهش فشارخون موثر هستند.

دانه ‎های کدو تنبل حاوی منیزیم، پتاسیم و آرژنین (ماده مورد نیاز برای شل شدن رگ های خونی) هستند که در کاهش فشارخون نقش دارند. تحقیقات نشان داده است استفاده از روغن دانه کدو تنبل فشارخون را به طرز چشمگیری کاهش خواهد داد.

حبوبات

حبوبات دارای فیبر، منیزیم و پتاسیم هستند که برای تنظیم فشارخون مفید خواهند بود. تحقیقات شان داده است که مصرف حبوبات به‌ عنوان پروتئین های گیاهی به‌ جای گوشت قرمز می توانند تا مقدار زیادی سطح فشار خون را کنترل نمایند.

اسفناج

اسفناج حاوی نیترات، آنتی ‌اکسیدان ‎ها، پتاسیم و منیزیم می باشد. بنابراین اسفناج برای کاهش فشارخون بالا می تواند بسیار موثر باشد.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی پراز پتاسیم و رنگدانه کاروتنوئید لیکوپن می باشد. لیکوپن برای سلامت قلب بسیار مفید بوده و مصرف مواد غذایی سرشار از آن از جمله گوجه فرنگی در کاهش فشار خون بسیار توصیه می شود.

کلم بروکلی

کلم بروکلی بر بهبود گردش خون تاثیر می گذارد و در نتیجه برای کاهش فشارخون مفید خواهد بود. کلم بروکلی سرشار از آنتی‌اکسیدان ‎های فلاونوئیدی بوده که عملکرد رگ‎ های خونی را تقویت و در کاهش فشار خون سیستولیک موثر خواهد بود.

فشار خون بالا و حالت تهوع همراه با سرگیجه

دیواره ‌های رگ‌ های خونی می توانند سبب ایجاد فشار بیشتر بر روی مغز شوند. در صورت عدم درمان فشارخون بالا عوارض جدی برای فرد به همراه خواهد بود. بنابراین باید به نشانه ‌های  فشارخون بالا و حالت تهوع باید توجه شود. به همه افراد توصیه می شود فشار خون خود را به طور دوره ‌ای اندازه بگیرند. چنان چه برای فشارخون بالا درمانی صورت نگیرد ممکن است سبب ایجاد مشکلات جدی در کلیه‌ ها، قلب، عروق خونی، مغز و چشم‌ ها گردد.

بنابراین، باید جهت پیشگیری از این عارضه با کنترل دوره‌ ای فشار خون، علائم فشارخون بالا را شناسایی و نسبت به درمان آن اقدامات لازم صورت گیرد. شیوه های رایج برای درمان فشارخون‌بالا و حالت تهوع شامل داشتن رژیم غذایی سالم خواهد بود. از مهم ‌ترین علائم فشار خون بالا سردرد، سرگیجه، تنگی نفس، خستگی، اضطراب، تاری دید و خون ریزی بینی را می توان نام برد.

نشانه‌ های اصلی فشار خون بالا

سردرد

معمولا، سردرد‌های فشاری در بخشی از سر، در ناحیه ای که دو دیواره رگ های خونی کوچک در آن جا وجود دارند، آغاز و سپس به قسمت های دیگر سر، گردن و شانه ‌ها ادامه پیدا می کنند. فشار خون بیش از حد بر روی دیواره‌ های رگ‌ های خونی، ممکن است سبب ایجاد فشار بیشتر بر روی مغز گردد. سردردهای فشاری در قسمتی از سر شروع شده و به طور فشاری و متمرکز در ناحیه ‌ای از سر گسترش می یابند.

سرگیجه

سرگیجه، از علائم رایج فشارخون بالا است که می ‌تواند در هر لحظه ‌ای ایجاد شود. دیواره‌ های رگ‌ های خونی سبب ایجاد فشار بیشتری بر روی مغز شده که با احساس سرگیجه و تعادل ناپایدار بدن همراه خواهند بود.

تنگی نفس

زمانی که فشار خون بیش از حد روی دیواره‌ های رگ‌های خونی است، سبب تحریک مجاری تنفسی شده و تنگی نفس را ایجاد می کند. همچنین فشارخون بالا ممکن است سبب تحریک سیستم عصبی اتونوم در بدن گردد که با تنگی نفس همراه خواهد بود. تنگی نفس از علائم فشارخون بالا، بیشتر به صورت ناگهانی و در شرایط فعالیتی یا استراحتی ایجاد می شود.

ارتباط با پزشک متخصص قلب در کلینیک دکتر تپش

برای رفع حالت تهوع و فشار خون بالا اکنون ویزیت شوید

تماس با دکتر متخصص

هم فشار خون بالا و هم فشارخون پایین می توانند با عوارضی همراه باشند که علاه بر ، به سایر اندام ها نیز آسیب وارد نمایند. بنابراین در صورت داشتن علائم فشار خون بالا و حالت تهوع توصیه می شود سریعا به پزشک مراجعه کرده تا اقدامات درمانی لازم صورت گیرد. همچنین در برخی موارد تغییر در رژیم غذایی و مصرف غذاهای سالم می ‌تواند باعث افزایش یا کاهش فشارخون گردد. بنابراین تغذیه نقش مهمی در کنترل فشار خون دارد. داشتن رژیم غذاییی مناسب سبب می شود تا فرد دچار افت فشارخون و یا افزایش فشار خون نشود.

در بالا در خصوص شیوه های درمان سردرد و حالت تهوع و فشار بالا توضیح داده شد. بهترین شیوه درمان فشارخون بالا پیشگیری می باشد که برای پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالا، توصیه می شود عادت ‌های بد مانند مصرف غذا‌های چرب، کشیدن سیگار، مصرف نوشیدنی های الکلی و کم تحرکی را ترک کرده و به سبک زندگی سالم روی آورده شود.

رعایت این موارد می تواند در کاهش فشارخون نقش زیادی داشته باشد. در صورت داشتن فشارخون بالا از مصرف خودسرانه قرص های فشار پرهیز شود و در صورت نیاز به مصرف قرص، باید زیر نظر پزشک باشد. همچنین استفاده از درمان خانگی فشارخون بالا و سردرد در کنار درمان های دارویی می تواند موثر باشد.