علائم سکته قلبی خفیف

علائم سکته قلبی خفیف متغیر بوده و در بین افراد نیز متفاوت می باشد. اکثر افراد فکر می کنند مشخص ترین علائم سکته قلبی خفیف، احساس درد در ناحیه قفسه سینه می باشد. با وجود عادی بودن برخی از علائم سکته قلبی خفیف در خواب باید به تمامی آن ها توجه کرده و سریعا با اوژانس تماس بگیرید و به خوبی مطلع باشید علائم سکته قلبی چقدر طول میکشد.

Mild-heart-attack-symptoms

سکته قلبی و علائم سکته قلبی خفيف چيست؟

در بعضی اوقات با اینکه رگ مسدود شده در فرد بیمارکوچک و باریک بوده ولی گرفتگی در آن به نحوی است که سبب اختلال در خونرسانی به سلول های قلبی و خود قلب نمی شود.البته در این روند برخی از سلول های قلبی فرد بیمار دچار آسیب می شوند. در این شرایط، نوار قلبی فرد تغییر چندانی نمی کند، این در حالی می باشد که در پی از بین رفتن برخی از سلول های قلبی، آنژیم های آن ها در خون بیمار رها شده و باعث حمله قلبی خفیف می شود.

علت و علائم سکته قلبی خفيف چيست؟

علل و عوامل مختلفی برای وقوع حمله قلبی خفیف در افراد وجود دارد که در ادامه این قسمت به برخی از این موارد اشاره کرده ایم:

– مصرف انواع دخانیات
– داشتن فشار خون بالا
– عدم کافی بودن فعالیت بدنی
– داشتن میزان بالای کلسترول
– مبتلا به بیماری دیابت
– ژنتیک و یا داشتن سابقه ی سکته و بیماری های قلبی
– داشتن چاقی یا اضافه وزن
– آنژین یا همان درد در قفسه سینه
– سکته یا حمله قلبی
– قطع جریان خون مغزی یا سکته مغزی
– داشتن بیماری های عروق محیطی
– حمله ایسکمی گذرا

علائم سکته قلبی خفيف

۱. احساس ناراحتی در قفسه‌ی سینه

داشتن درد در قفسه سینه یکی از شایع ترین علامت های حمله قلبی می باشد. اگر شما با حمله قلبی و یا با بسته شدن رگ مواجه شده باشید، ممکن است درد، فشار و تنگی را در قفسه سینه خود احساس کنید. هر فرد برای بیان این درد از عبارت های مختلفی استفاده می کند. برخی از بیماران درد در قفسه سینشان را به نشستن فیل روی سینشان توصیف کرده و برخی دیگر آن را احساس فشار و سوزش بیان می کنند. این احساس در اکثر مواقع بیش تر از یک الی دو دقیقه زمان میبرد. این درد می تواند در زمان استراحت و یا در زمان فعالیت فیزیکی در فرد بیمار احساس شود.

۲. تهوع، سوزش سر دل، سوءِهاضمه، یا معده درد

در بعضی از مواقع علائم حمله قلبی می تواند با علائم مختلف گوارشی تجربه شود. برخی از بیماران ممکن است علائم گوارشی را در زمان وقوع سکته تجربه کرده و حتی ممکن است دچار استفراغ نیز شوند. معمولا این علائم بیشتر از مردان در زنان اتفاق می افتد.البته توجه داشته باشید مشکلات معده و گوارشی می توانند به دلایل فراوان و مختلفی که هیچ گونه ربطی به قلب ندارند در فرد بیمار ایجاد شوند.
علائم گوارشی ایجاد شده در شما ممکن است به دلیل غذایی باشد که خورده اید، اما لازم است برای تشخیص دقیق آن به پزشک متخصص مراجعه کنید. بنابراین علائم و مشکلات گوارشی را داشتید و یا در معرض خطر حمله قلبی هستید، لازم است به پزشک برای بررسی علت آن مراجعه کنید.

۳. دردی که تا بازوها انتشار پیدا می‌‌کند

یکی از علائم کلاسیک حمله قلبی در افراد، درد پیشرونده به سمت بازوها می باشد که معمولا در سمت چپ بدن بیمار منتشر می شود. این درد به طور کلی از قفسه سینه فرد آغاز شده و به سمت خارج آن حرکت می کند. با این وجود در برخی از بیماران نیز احساس درد در بازو شکایت اصلی آن ها می باشد. که بعد از پیگیری های لازم و معاینه توسط پزشک علت اصلی آن که همان حمله قلبی است مشخص می شود.

۴. احساس سرگیجه یا سبکیِ سر

علل متفاوتی در شما می توانند سبب از بین رفتن تعادل در شما شده و یا به طور لحظه ای سبب احساس غش و ضعف شوند.برخی از دلایل ایجاد این حس ممکن است عدم کافی بودن آب و غذا در بدنتان بوده و یا می تواند به دلیل بلند شدن ناگهانی و خیلی سریع از جایتان باشد.
اما در مواقعی که به صورت کاملا ناگهانی تعادل خود را از دست دادید و در همان زمان در قفسه سینه خود احساس درد و ناراحتی کردید و یا حتی دچار تنگی نفس شدید، بدون هدر دادن وقت با اوژانس تماس بگیرید.سبکی سر و سرگیجه می تواند به دلیل افت فشار خون در بیمار باشد. زیرا قلب در بدن این افراد آن طور که باید خون را پمپاژ نمی کند. بهتر است برای تخشیص علت اصلی احساس سرگیجه و سبکی سر حتما به پزشک متخصص در این زمینه مراجعه کنید تا از وقوع اتفاق های خطرناک تر جلوگیری شود.

۵. گلو درد یا فَک درد

فک درد یا گلو درد نمی توانند به تنهایی جزء علائم سکته قلبی خفیف باشند. زیرا ممکن است به دلیل سرماخوردگی، مشکلات عضلانی و یا حتی مشکلات سینوس ها در شما به وجود بیایند. اما اگر فشار یا دردی را در مرکز قفسه سینه خود احساس کردید که به سمته فک یا گلویتان کشیده می شود، می تواند علائم حمله قلبی باشد. لازم است در این شرایط سریعا با اوژانس تماس گرفته و از آن ها کمک پزشکی بخواهید تا بتوانید از وقوع خطری جدی تر جلوگیری کنید.

۶. زود خسته شدن و بی‌رمق بودن

اگر به طور ناگهانی دچار خستگی زیادی می شوید یا حتی پس از انجام فعالیت هایی که قبلا بدون هیچ مشکلی انجام می دادید، مانند بالا رفتن از پله ها و یا بردن خرید ها از ماشین به خانه، به نفس نفس می افتید لازم است بدون اتلاف وقت سریعا به پزشک مراجعه کنید. این نوع از تغییرات بیش تر از درد و ناراحتی های کوچک دیگر که ممکن است احساس کنید، مهم می باشد. علاوه بر این موضوع ضعف بدنی بی دلیل و خستگی بسیار زیاد نیز که به صورت تکراری و چند روزه رخ می دهد، ممکن است از علائم حمله قلبی، به ویژه در خانم ها باشد.

7. تعریق

یکی علائم سکته قلبی خفیف در افراد تعریق سرد بدون داشتن دلیل می باشد.اگر شما هم در مواقعی عرق سرد کرده اید و یا هریک از موارد گفته شده در بالا را تجربه کردید حتما بدون اتلاف وقت با اورژانس تماس گرفته تا سریع تر به بیمارستان برسید. توجه داشته باشید در شرایط به هیچ عنوان خودتان رانندگی نکنید.

8. سرفه‌ای که متوقف نمی‌شود

در اکثر مواقع، سرفه های ادامه دار به عنوان علائم حمله قلبی به حساب نمی آیند. اما اگر شما سابقه حمله قلبی و یا بیماری های قلبی را دارید لازم است این سرفه ها را جدی بگیرید. در صورتی که سرفه های ادامه دارتان همراه با خلط صورتی رنگ یا سفید است می تواند از نشانه های بیماری قلبی در شما باشد. زیرا وقتی قلب نتواند نیاز های بدن را پاسخ دهد خون به درون ریه ها نشت پیدا می کند.

9. تورم در ساق پا، مچ و کف پا

در بعضی از مواقع تورم به وجود آمده در ساق پا می تواند نشان دهنده ی اختلال قلب در پمپاژ کردن خون باشد. وقتی که قلب توانایی پمپاژ کردن خون با سرعت لازم را نداشته باشد، خون در رگ های پا جمع شده و سبب ایجاد تورم می شود. علاوه بر این موضوع بیماری های قلبی می توانند کار بیرون راندن سدیم و آب اضافه را برای کلیه ها دشوار کنند که در این صورت بدن فرد بیمار دچار پف می شود.

10. ضربان قلب نامنظم

اگر در مواقعی که نگران شده اید یا دچار هیجان شدید قلبتان تندتر از حد معمول بزند، یا در بعضی از اوقات ضربانی جا بیفتد یا اضافه شود جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد. اما در صورتی که احساس می کنید برای مدت زمان کوتاهی قلبتان خارج از ریتم خود می زند، یا اگر این اتفاق برایتان به طور معمول تکرار می شود لازم از حتما به پزشک مراجعه کرده و این مشکل را با او درمیان بگذارید. در بعضی از مواقع این اتفاق می تواند نشان دهنده یک بیماری قلبی با نام فیبریلاسیون دهلیزی باشد که نیازمند درمان به موقع توسط پزشک متخصص می باشد. بنابراین برای تشخیص علت اصلی آن و شروع درمان بیماری خود به پزشک مراجعه کنید.

علائم سکته قلبی خفيف در خواب

از علائم سکته قلبی خفیف در خواب باید به خروپف اشاره کرد. اگر میزان خروپف شما در هنگام خواب اندک باشد مشکلی ندارد. اما اگر با صدایی بلندتر از حد معمول که مانند خفه شدن و نفس نفس زدن خروپف کنید می تواند علائم سکته قلبی خفیف در خواب و وقفه تنفسی در خواب باشد که نیازمند مراجعه به پزشک می باشد.
وقفه تنفسی به معنی آن است که فرد بیمار در حین خواب چندبار به مدت کمی نفس نمی کشد. این اتفاق سبب می شود فشار بسیاری به قلب بیمار وارد شود. با مراجعه پزشک و معاینه شرح حال شما، پزشک به شما خواهد گفت که برای وقفه تنفسی به وجود آمده لازم است که به کلینیک های خواب مراجعه کنید یا خیر. در این کلینیک ها شما می توانید با استفاده از روش های درمانی مناسب این مشکل را برطرف کرده و از وارد شدن فشار به قلب خود جلوگیری کنید.

علائم سکته قلبی چقدر طول ميکشد

در پاسخ به سوال “علائم سکته قلبی چقدر طول میکشد؟” باید گفت علائم حمله قلبی میشود از چند دقیقه شروع شود و تا چند ساعت طول بکشد. اگر بیشتر از این بازه زمانی طول
بکشد و به طور مداوم درد قفسه سینه داشتید خیلی بعید است به دلیل حمله قلبی باشد.

تشخيص سکته قلبی خفيف

در اکثر مواقع حمله قلبی خفیف با استفاده از نوار قلب و آزمایش خون تشخیص داده می شود. به طور کلی آزمایش خون به تنهایی اطلاعات مورد نیاز را در اختیار پزشک متخصص قرار نمی دهد. بنابراین پزشک برای تشخیص دقیق و درست آزمایش خون را با الکتروکاردیوگرافی مورد بررسی قرار می دهد.
ضربان قلب تمامی افراد به صورت خطوطی مواج در نوار قلبشان ظاهر می شوند. پزشک متخصص با بررسی اشکال موج برای یافتن ویژگی های مشخص موجود حمله قلبی خفیف و الگوها نوار قلب را مطالعه می کند. با استفاده از این الگوهای موجی پزشک می تواند متوجه شود که آیا سکته ی قلبی رخ داده است یا نه .

بعد از سکته قلبی خفيف چه بايد کرد؟

در زمانی که شما دچار حمله قلبی خفیف شوید، لازم است در بیمارستان بستری شوید. در بیمارستان برای محافظت کردن از قلبتان و کاهش حجم کاری آن مسدود کننده های متفاوتی برایتان توسط پزشک تجویز خواهد شد. همچنین علاوه برا این داروها ممکن است پزشک برای جلوگیری از لخته شدن خون داروهای مختلفی را برای شما تجویز کند.
پزشک در 12 تا 24 ساعت اولیه ی اقامت شما در بیمارستان، از دو روش درمان یکی را که مناسب شماست انتخاب می کند. یکی از گزینه های درمان استفاده کردن از داروهایی است که بتوانند از قلب شما محافظت کرده و حجم کاری آن را کاهش دهند و از لخته شدن خون در آن پیشگیری کنند. در صورتی که وضعیت بیمار پایدار و ثابت ماند همین گزینه برای درمان کافی بوده و نیازی به استفاده از روش دوم نیست. در روش دوم درمان، پزشک به باز کردن رگ ها با استفاده از آنژیوپلاستی می پردازد.
برای انجام این روش ابتدا فرد بیمار باید آزمایش آنژیوگرافی انجام دهد. با استفاده از این روش پزشک می تواند داخل عروق قلب فرد بیمار را بررسی و مشاهده کند. دردی که در قفسه سینه شما باقی می ماند از نظر پزشک ناپایدار بوده و این روش درمان برای شما با تشخیص پزشک مناسب می باشد.

درمان سکته قلبی خفيف

درمان های مختلفی توسط پزشک برای درمان حمله قلبی خفیف به فرد بیمار توصیه می شود. داروها بر اساس وضعیت بیمار انتخاب می شود به طور مثال برای بیماران کم خطر استفاده از دارو و برای بیماران با خطر زیاد، جراحی پیشنهاد می شود. در صورتی که شما جزء دسته اول باشید ممکن است برخی از داروهای زیر توسط پزشک برای شما تجویز شود :

– استفاده کردن از داروهای ضد انعقاد خود که می تواند از لخته شدن خود در بدن بیمار جلوگیری کند.
– استفاده از داروی ضد پلاکت که خون فرد بیمار را رقیق می کند.
– استفاده کردن از داروهای مسدود کننده بتا که سبب کاهش سرعت ضربان قلب می شوند.
– استفاده از داروی نیترات برای تسکین درد ایجاد شده در قفسه سینه
– استفاده از استاتین داروی کلسترول

در صورتی که فرد بیمار در معرض خطر بیش تری باشد، ممکن است پزشک یکی از روش های جراحی زیر را برای درمان به او توصیه کند:

– وارد کردن کرونر از طریق پوست : این روش برای باز کردن عروق مسدود شده در قلب مورد استفاده قرار می گیرد.
– پیوند عروق کرونر : پزشک متخصص در این روش با کمک گرفتن از یک رگ خونی که مربوط به ناحیه ای دیگری از بدن بیمار است برای دور زدن رگ مسدود شده استفاده می کند تا بتواند خون را به قلب برساند.

سخن پايانی

معمولا علائم سکته قلبی خفیف شباهت زیادی به حمله قلبی غیر خفیف دارد ما در متن بالا در مورد “علائم سکته قلبی چقدر طول میکشد؟” توضیح دادیم که باید بهش دقت کنید. هر کدام از علائم حمله قلبی مانند علائم سکته قلبی خفیف در خواب مهم بوده و باید آن را جدی بگیرید. اگر شما هر کدام از علائم سکته قلبی خفیف را تجربه کنید باید در سریع ترین حالت ممکن و بدون در نظر گرفتن شدت آن با پزشک تماس گرفته و به اورژانس مراجعه کنید. زیرا در صورت مبتلا شدن به سکته قلبی، هر دقیقه برای شما ارزش بالایی دارد. بنابراین لازم است هرچه سریع تر برای درمان آن اقدام کرده تا آسیب کمتری به قلبتان وارد شود.