دلایل بروز درد وسط قفسه سينه هنگام خواب چیست؟

آیا تا به‌حال درد وسط قفسه سينه هنگام خواب را تجربه کرده‌اید و از تکرار چنین تجربه‌ای هراس دارید؟ اگر شما خواننده عزیز از آن دسته افرادی هستید که به دفعات دچار درد وسط قفسه سینه یا سوزش پشت جناغ در هنگام خواب می‌شوید، طبیعی است که استرس ناشی از آن در شما ایجاد ترس یا دلهره کند.

از این موضوع غافل نشوید که درد می‌تواند هشداری باشد بر وقوع حمله قلبی یا یک عارضه جدی مانند آمبولی ریه که کشنده است. با ما همراه باشید تا هر آنچه در مورد درد قفسه سينه هنگام خواب باید بدانید، از زبان جراح قفسه سینه با شما در میان بگذاریم.

دلایل بروز درد وسط قفسه سينه هنگام خواب چیست؟

علل درد وسط قفسه سینه در زمان خواب

درد قفسه سینه اکثراوقات برای همه افراد مبتلا، ایجاد ترس و استرس می‌کند. قفسه سینه از قلب و عروق و ریه‌ها محفاظت می‌کند؛ به علاوه استخوان مفاصل و عضلات زیادی قفسه سینه را تشکیل دادند. پس منشأ درد قفسه سينه هنگام خواب نیز می‌تواند هر یک از این اعضاء و بافت‌ها باشند. آیا درد وسط قفسه سينه هنگام خواب به معنی حمله و سکته قلبی است؟

اگر دچار درد قفسه سينه هنگام خواب شدید چه کاری انجام دهید؟ بسیاری از اوقات، درد پشت جناغ در خواب علل گوارشی متعددی را همراه دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پرخوری، رفلاکس معده، یبوست، ورم معده و سوءهاضمه اشاره کرد. مهم‌ترین عللی که موجب درد میان جناغ سینه هنگام خواب می‌شوند به 4 دسته زیر تقسیم می‌شوند:

علل قلبی و عروقی

درد وسط قفسه سينه به هنگام خواب، آنژین صدری یا دردهای قفسه سینه است که با سیستم قلب و عروق در ارتباط هستند. فردی که دچار تنگی یا گرفتگی در شریان‌های خون‌رسان به عضله قلب شده باشد، به علت نرسیدن اکسیژن کافی به سلول‌ها، درد قفسه سینه یا آنژین صدری را تجربه می‌کند. در افراد با تنگی و انسداد شدید و جدی این عروق، درد قفسه سينه هنگام خواب بروز می‌کند. در این مواقع علاوه بر درد، علائم زیر نیز ممکن است ایجاد شود.

همچنین، در مواقعی که با تنگی نفس همراه باشد فرد نیاز محسوسی به هوای تازه پیدا می‌کند یا تمایل دارد با نشستن روی تخت یا ریلکس کردن، احساس تپش قلب و درد کوبنده قفسه سینه را تاحدی تعدیل کند. اما اگر با چنین اقداماتی فرد بهبود پیدا نکرد و با علائمی نظیر: تعریق سرد فراوان، تهوع و استفراغ همراه روبرو شد. در این مواقع بدون اتلاف وقت با اورژانس تماس بگیرید.

• اختلالات مرتبط با عروق بزرگ قفسه سینه؛ مانند شکافته شدن دیواره آئورت. در این هنگام فرد احساس می‌کند که قفسه سینه­اش شکافته می‌شود. تماس فوری با اورژانس جان بیمار را می‌تواند نجات دهد.
  • بیماری‌های قلبی و بیماری‌های عضله قلب یا کاردیومیوپاتی‌ها
  • برخی از بیماری‌های دریچه‌ قلب

ریه و سیستم تنفسی

یکی دیگر از علل درد قفسه مرتبط با ریه و سیستم تنفسی مانند پلورزی است. اگر پرده‌ای که دور ریه شما را فرا گرفته است، ملتهب یا عفونی شود، تغییر موقعیت بدن شما می‌تواند درد قفسه سینه را آغاز یا تشدید کند. در این موارد خوابیدن شما به پشت، باعث درد قفسه سينه بعد از خواب می‌شود. اگر التهاب یک‌طرفه وجود داشته باشد، اگر روی سمت ملتهب بخوابید نیز، درد قفسه سینه را نیز احساس می‌کنید.

ذات‌الریه و آسم نیز از علل دیگر مرتبط با سیستم تنفسی هستند. یادتان نرود یکی از علل بسیار مهم درد قفسه سینه که به‌صورت ناگهانی آغاز می‌شود، آمبولی‌های کشنده ریه هستند. پس اگر درد ناگهانی و شدید همراه با سرفه، تنگی نفس شدید و ناگهانی دارید، فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

آناتومی قفسه سینه

از سومین دلایل درد قفسه سينه هنگام خواب، مشکلات مربوط به ساختمان و آناتومی قفسه سینه است که عبارت‌اند از: کشیده‌شدن عضلات مثلاً بعد از پشت سر گذاشتن یک روز پر فعالیت، ورزش‌های سنگین، تمرینات بدنی سنگین یا التهاب غضروف بین دنده و جناغ که بر اثر یک بیماری ویروسی، ضربه یا تروما به قفسه سینه رخ می‌‌دهند.

سیستم گوارش

یکی از شایع‌ترین علل درد میان جناغ سینه هنگام خواب و مشکلات مربوط به گوارش است. مهم­ترین مشکلات گوارشی و شایع‌ترین آنها، رفلاکس معده یا برگشت شیره معده به مری است. معمولاً هنگامی که افقی می‌خوابید، به خصوص اگر زیر سر شما چند بالشت قرار نگرفته باشد، شیره معده به مری برگشت می‌کند و احساس درد و سوزش در وسط قفسه سینه و پشت حلق ایجاد می‌کند.

ازآن‌گذشته، پرخوری، سوءهاضمه و ورم معده نیز از دلایلی است که می‌تواند درد میان جناغ سینه هنگام خواب ایجاد کند. اگر سابقه مصرف الکل، سیگار و مسکن‌ها و ضد دردها را دارید یا اگر سابقه خون‌ریزی‌های گوارشی دارید، این درد را جدی بگیرید. توصیه می­شود در این موارد هم که سابقه قبلی زخم‌های گوارشی و خونریزی گوارشی بوده است، با احتیاط‌تر عمل کنید و با اورژانس تماس بگیرید.

عوارض درد وسط قفسه سینه بعد از خواب

عوارض درد وسط قفسه سينه هنگام خواب عبارت‌اند از:

• پارگی و شکافته شدن عروق بزرگ داخل قفسه سینه
  • حمله و سکته قلبی
  • بروز آریتمی‌های کشنده قلبی
  • سکته‌های مغزی به دنبال آریتمی
  • فلج شدن دائمی دست‌ها یا پاها
  • ایجاد مشکلات جدی و دائمی بینایی
  • آمبولی‌های کشنده

در کنار عوارض جدی ناشی از حملات قلبی، یک عارضه مهم که جا دارد اینجا به آن اشاره کنیم، خطرات ناشی از التهاب کیسه صفرا عفونی است. بسیاری از دردهای اعضا و بافت‌های قسمت بالا شکم، به‌خصوص کیسه صفرا ممکن است به‌صورت درد ارجاعی در وسط جناغ سینه احساس شود.

در این مواقع عدم مراجعه اورژانسی می‌تواند باعث پاره شدن کیسه صفرا و گسترش عفونت در حفره شکم شود که خود مشکل جدی محسوب می‌شود و می‌تواند حتی به قیمت جان بیمار تمام شود. پس در صورت مواجهه با علائم هشدار مانند زردی پوست یا زردی سفیدی چشم، تهوع و استفراغ، بارداری و زایمان اخیر یا درد بالا شکم، فوراً با اورژانس تماس بگیرید تا از عوارض جدی پاره شدن کیسه صفرا در امان بمانید.

چگونه از درد وسط قفسه سینه هنگام خواب جلوگیری کنیم؟

علت بسیاری از دردهای پشت جناغ  یا وسط قفسه سينه با دستگاه گوارش و نوع تغذیه شما در ارتباط است. برای جلوگیری از مشکلات گوارشی که منجر به درد میان جناغ سینه می‌شود، به نکات زیر توجه کنید. حمله قلبی، آریتمی‌های قلبی، مشکلات جدی مانند آمبولی ریه، التهاب و عفونت کیسه صفرا و عفونت‌های ریه از علل مهمی است که منجر به درد میان جناغ سینه در خواب می‌شود.

بسیاری از افرادی که روزانه فعالیت زیادی دارند، باشگاه می‌روند، وزنه و اشیای سنگینی را جابه‌جا می‌کنند یا ضربه‌ای به سینه‌شان وارد شده هم محتمل است درد قفسه سینه در هنگام خواب را تجربه کنند. رفلاکس معده در صورت پرخوری یا در افراد سیگاری و الکلی، سوءهاضمه از علل دیگر دردهای قفسه سینه در خواب است.

از مصرف غذاهای حجیم، ادویه‌دار و پرچرب قبل از خواب خودداری کنید. مصرف غذا باید حداقل سه ساعت قبل از درازکشیدن شما باشد.

همچنین تا دو ساعت بعد از خوردن چای، قهوه، شکلات و به‌طورکلی مصرف کافئین از درازکشیدن خودداری کنید. سعی کنید سر تخت را حدود 2 تا ۳ سانتی‌متر بالا بیاورید؛ همچنین می‌توانید یک بالشت اضافه‌تر در زیر سرتان بگذارید.

• از مصرف سیگار، قلیان، توتون و تنباکو خودداری کنید.
  • از پوشیدن لباس‌های تنگ خودداری کنید.
  • افرادی که عادت به مصرف الکل، کورتون و داروهای مسکن و ضددرد دارند، بیشتر از دیگران دچار ورم معده می‌شوند. اگر این مواد را مصرف می‌کنید، بهتر است که حتماً با پزشک مشورت کنید که مبادا مبتلا به گاستریت یا ورم معده شوید.
  • اگر بیماری مادرزادی قلب دارید، حتماً مراجعه و پیگیر بودن درمان نزد متخصص را جدی بگیرید. اگر سابقه خانوادگی یا عمل جراحی قلب باز داشته‌اید، چکاپ منظم را فراموش نکنید.
  • کاهش وزن در کنترل علائم رفلاکس کمک‌کننده است.

شیوه‌های درمان درد وسط قفسه سینه بعد از خواب

بهترین درمان برای درد وسط قفسه سينه، از قبیل رفلاکس، سوءهاضمه و… تغییر سبک زندگی، اصلاح رژیم غذایی، مصرف داروهای موردنیاز با توصیه پزشک متخصص و قطع مصرف الکل، سیگار و قلیان است. مصرف داروهای کورتونی، ضد دردها نیز می‌تواند باعث افزایش این ناراحتی شود.

معمولاً افرادی که رفلاکس دارند، بهتر است از مهارکننده‌های پمپ پروتون مانند پنتوپرازول و امپرازول به‌صورت ناشتا قبل از صبحانه استفاده کنند.

افراد مبتلا به ورم معده الزامی است که حتماً با متخصص مشورت کنند. در بسیاری از این افراد که عفونت و باکتری معده مسجل می‌شود، درمان تخصصی الزامی است. دردهای لحظه‌ای و تیرکشیده عموماً با قلب ارتباطی ندارند. اگر درد شما بیش از ۳ الی ۵ دقیقه طول کشیده و یا همراه با تنگی نفس، تپش قلب، درد فراوان و ضعف فراوان بوده است، شما احتمالاً در ریسک ابتلا به حمله قلبی قرار گرفته‌اید.

درمان موفق حملات قلبی و نجات جان بیمار زمان محدودی دارد که زمان طلایی نامیده می‌شود. از خوراندن دارو و خوراکی‌ها به‌صورت خودسرانه به بیمار اجتناب کنید و فوراً با اورژانس تماس بگیرید. در صورت نیاز برای کنترل درد یا نیاز به کنترل فشارخون، نیروهای اورژانس شما را راهنمایی می‌کنند تا زمان رسیدن نیرو به بیمار، شرایط بیمار را کنترل کنید.

زمانی که بیمار به بیمارستان منتقل می‌شود، درمان متناسب با سکته قلبی با داروها یا بازکردن اورژانسی رگ مسدود با آنژیوپلاستی یا جراحی انجام می‌گیرد. در صورت ابتلا به تب، سرفه‌های طولانی، دردهای قفسه سینه بر حسب دلیل مطرح شده، می‌توان با مشورت پزشک از راهکارهای درمانی شامل: انواع آنتی‌بیوتیک‌ها برای عفونت‌های باکتریال، داروهای ضدویروس برای پنومونی‌های ویروسی استفاده کرد.

در افراد معتاد تزریقی یا افراد مبتلا به نقص ایمنی ممکن است عفونت‌های انگلی ریه نیز مطرح باشد. اگر فرد، مشکوک به آمبولی ریه مبتلا است، یعنی تجربه سرفه، تنگی نفس شدید ناگهانی و درد قفسه سینه ناگهانی و تپش قلب را دارد.

، انتقال هرچه سریع‌تر فرد به مرکزی مجهز الزامی است تا جان بیمار حفظ شود. در شرایطی که شما سفیدی چشم و پوست بیمار را زردتر می‌بینید، احساس تهوع هم‌زمان و درد در ناحیه شانه راست یا بالای شکم نیز وجود دارد، در این موارد ممکن است بیمار درچار عفونت التهاب کیسه صفرا شده باشد، پس سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

باید و نبایدهای درمان درد وسط قفسه سینه

• اگر شما حتی دچار یکی از علائم هشداردهنده باشید باید در اولین قدم با اورژانس تماس بگیرید. بدون تماس با اورژانس، هیچ دارویی یا هیچ ماده خوراکی نباید مصرف شود.
  • اگر روز پرفعالیتی را پشت سر گذاشته‌اید، تجربه ضربه به قفسه سینه‌تان داشته‌اید، یا اجسام سنگین بلند کرده‌اید، ممکن است درد وسط قفسه سينه هنگام را تجربه کنید.
  • اگر حین تجربه درد قفسه سینه، هیچ یک از علائم هشدار در مورد شما صدق نکند و به‌شرط اینکه سابقه بیماری قلبی در خود یا اطرافیان نزدیکتان وجود نداشته باشد، می‌توانید از کمپرس یخ به روی نواحی دردناک استفاده کنید
  • اگر دو روز بیشتر از ضربه و تروما گذشته و درد همچنان وجود دارد، استفاده ازز کمپرس و حوله گرم نیز بسیار کمک‌کننده خواهد بود. اما اگر هر یک از علائم هشدار را داشتید، باید فوراً به اورژانس قلب مراجعه کنید.
  • افرادی که به سوءهاضمه یا رفلاکس دچار هستند، می‌توانند از شربت منیزیم و آلومینیوم استفاده کنند. مصرف قرص فاموتیدین یا پنتوپرازول نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد.
  • اگر درد قفسه سینه همراه با تب و لرز وجود دارد، فرصت را برای مراجعه به اورژانس از دست ندهید.
  • اگر یک یا هر دو پا شما دچار ورم شده است و اکنون در حال تجربه درد ناگهانی وسط قفسه سینه هستید، احتمال آمبولی ریه وجود دارد. فوراً با اورژانس تماس بگیرید یا بیمار را به اولین مرکز بیمارستانی مجهز برسانید.
  • از خوراندن آب‌قند، آب‌لیمو یا آبغوره و هر نوع دارویی به بیمار که سابقه مشکلات قلبی عروقی یا فشارخون بالا داشته، تا قبل از رسیدن اورژانس خودداری کنید.

علل و روش‌های درمانی بسیاری را برای درد وسط قفسه سينه هنگام خواب مطرح کردیم. برخی از آنها به‌قدری جدی هستند که غفلت در شروع سریع درمان ممکن است جان بیمار را بگیرد. لذا به‌هیچ‌عنوان درمان خودسرانه برای دردهایی که علائم هشدار دارند، توصیه نمی‌شود. اگر شما دچار دردهایی از این دست هستید، حتماً جویای درمان آن باشید و همچنین اگر شما به‌کرات درد قفسه سینه در خواب را تجربه می‌کنید، همین حالا برای مشاوره با پزشکان متخصص ما اقدام کنید