قلب درد چگونه است

ممکن است تاکنون شنیده باشید که اطرافیانتان دچار درد در ناحیه قفسه سینه شده است و فکر می‌کرده این درد به دلیل مشکلات معده یا گوارشی است درحالی‌که بعد از ارزیابی متوجه شده که یک مشکل جدی قلبی دارد! اینکه قلب درد چگونه است و کدام‌یک از دردها در ناحیه قلب و قفسه سینه واقعاً مربوط به قلب است، معضلی بسیار چالش‌برانگیز است.
آنچه می‌توان به‌طور قطعی گفت این است که هیچ‌کس جز متخصصان قلب متبحر و با دقت در مراکز تخصصی قلب نمی‌تواند تفاوت این دو را مشخص کند.
در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به شما بگوییم قلب درد چگونه است و چطور تشخیص داده شده و درمان می‌شود.

What-heartache

قلب درد چگونه است؟

درد در ناحیه قلب و قفسه سینه یکی از متداول‌ترین دلایل مراجعین به بخش اورژانس هر بیمارستان می‌باشد.
بسیار مهم است که شما هرگونه درد و ناراحتی در این ناحیه دارید را ابتدا از نظر بیماری‌های قلبی ارزیابی کنید و حتی اگر خفیف بودند، نسبت به آن بی‌توجه نباشید؛ زیرا علائم خفیف نیز درصورتی‌که مربوط به بیماری‌های قلبی باشند می‌توانند تشدید یافته و در صورت عدم درمان به‌موقع در آینده‌ای نه‌چندان دور خطرات زیادی ازجمله حملات قلبی را برایتان ایجاد نمایند.
در پاسخ به سؤال قلب درد چگونه است می‌توان گفت این درد در افراد مختلف و حتی در زمان‌های متفاوت برای یک فرد می‌تواند کاملاً از نظر آیتم‌های زیر متفاوت باشد:

• کیفیت
• شدت
• مدت‌زمان
• محل درد

به‌طورکلی نیز ممکن است درد قلب مانند یک درد تیز، تیرکشنده یا یک درد مبهم باشد و فرد بیمار ممکن است احساس فشار و سنگینی نیز در این ناحیه داشته باشد.
بااینکه بسیاری از علل رایج که تهدیدکننده زندگی نیستند نیز ممکن است باعث درد قفسه سینه و قلب شوند، اما تشخیص علل جدی و غیر جدی تنها با انجام آزمایشات مربوط به بررسی سلامت قلب و متخصصین قلب باتجربه در مراکز معتبر قابل انجام است.

قلب درد عصبی چگونه است؟

قلب درد عصبی چگونه است علائمی قلب درد عصبی تا قسمتی مانند به علائم سکته قلبی و یا بیماری‌های قلبی دیگر است و برخی مواقع یک فرد عادی نمی‌تواند آن را از دیگر بیماری‌ها تشخیص دهد. فقط یک پزشک متخصص قلب و عروق است که با معاینه و بررسی‌های خود آن را تشخیص دهد.

دلايل درد قلب چيست؟

وقتی در ناحیه قلب یا قفسه سینه دچار درد می‌شوید، اولین نگرانی شما باید بروز مشکلات قلبی باشد. البته درحالی‌که درد قفسه سینه یک نشانه ثابت‌شده از بیماری‌های قلبی و بعضاً حمله قلبی است، می‌تواند ناشی از بسیاری از شرایط کمتر جدی دیگر نیز باشد که گفتیم بررسی این امر تنها از عهده متخصص قلب بر می‌آید.
در اینجا می‌خواهیم دلایل ایجاد درد در ناحیه قلب مربوط به خود قلب و سایر ارگان‌ها را به شما عزیزان معرفی کنیم تا آگاهی بیشتری در مورد اینکه قلب درد چگونه است داشته باشید:

– دلایل درد قلبی که مربوط به خود قلب هستند

مشکلات مربوط به قلب که باعث ایجاد درد در ناحیه قفسه سینه و قلب می‌شوند، عبارت‌اند از:

• سکته قلبی که به دلیل انسداد جریان خون به قلب رخ می‌دهد و نیاز به مراقبت‌های فوری پزشکی دارد.
• آنژین صدری که به دلیل انسداد بخشی از برخی رگ‌های خونی منتهی به قلب اتفاق می‌افتد.
• پریکاردیت که به دلیل التهاب کیسه اطراف قلب ناشی از بیماری‌های عفونی در بدن ایجاد می‌شود.
• میوکاردیت که التهاب در ناحیه عضله قلب است.
• کاردیومیوپاتی که از بیماری‌های ژنتیکی و ارثی مربوط به عضله قلب است.
• تشریح یا پارگی آئورت که یک بیماری نادر است و باعث پاره شدن آئورت یعنی بزرگ‌ترین رگ تغذیه‌کننده خون در بدن می‌شود و یک وضعیت اورژانسی است.

– دلایل درد قلبی که مربوط به سیستم گوارشی است

گاهی علت درد قلب به دلیل مشکلات گوارشی است که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

• رفلاکس اسید معده یا سوزش سر دل
• اختلالات بلع مربوط به مشکلات مری
• وجود سنگ کیسه صفرا
• التهاب در کیسه صفرا یا پانکراس

– دلایل درد قلبی که مربوط به ریه‌ها است

بااینکه مشکلات ریوی ممکن است به‌اندازه مشکلات قلبی موردتوجه قرار نگیرند، اما برخی از آن‌ها مانند آمبولی ریوی می‌توانند تهدیدکننده زندگی باشند و نیاز به مراقبت‌های پزشکی اورژانسی دارند. سایر مشکلات ریوی که باعث درد قلب و قفسه سینه می‌شوند، عبارت‌اند از:

• پنومونی یا ذات‌الریه
• برونشیت ویروسی
• پنوموتوراکس
• برونکواسپاسم

اسپاسم برونش معمولاً در افرادی که مبتلا به آسم و اختلالات مرتبط با آن مانند بیماری انسداد مزمن ریه (COPD) هستند، رخ می‌دهد.

– دلایل درد قلبی که مربوط به سیستم عضلانی است

موارد زیر دلایل درد قلب و قفسه سینه مربوط به عضلات یا استخوان‌ها هستند:

• شکستگی یا کبودی دنده‌ها
• دردهای عضلات ناشی از فعالیت یا سندرم دردهای مزمن
• شکستگی‌های استرسی که باعث فشار روی عصب می‌شود.

علائم قلب درد چگونه است؟

برای اینکه بتوانید در زمان مناسب اقدامات لازم برای درد قلب را انجام داده و از خطرات احتمالی جلوگیری کنید، باید با علائم درد قلب آشنا باشید.
مهم‌ترین علائمی که به شما می‌گویند یک مشکل قلبی وجود دارد و باید سریعاً با اورژانس تماس بگیرید یا خودتان را به اورژانس برسانید تا ارزیابی‌های لازم و اقدامات درمانی موردنیاز انجام شوند، عبارت‌اند از:

• احساس فشار یا سنگینی در قفسه سینه
• گسترش درد به فک یا بازوها بخصوص بازوی سمت چپ
• خستگی غیرطبیعی بعد از فعالیت کم یا عدم فعالیت
• سبکی سر
• درد در ناحیه شکم بخصوص در خانم‌ها
• درد قلب در حین انجام ورزش
• سرفه کردن
• احساس وحشت یا اضطراب
• کمردردی که به جلوی قفسه سینه نیز گسترش می‌یابد.

درد عضلانی قلب چگونه است

در پاسخ به این سوال که درد عضلانی قلب چگونه است باید بگوییم احتمال دارد در حین انجام فعالیت های روزمره خود، دچار درد ناگهانی قفسه سینه شوید. تیر کشیدن قلب و درد قفسه سینه، که تعداد زیادی از افراد آن را به صورت یک شوک الکتریکی توصیف می‌کنند، به طور ثانیه ای اتفاق می‌افتد. خوشبختانه این نوع دردها معمولاً نشان‌ دهنده درد عضلانی قلب است.

نحوه تشخيص قلب درد چگونه است؟

درصورتی‌که علائم بروز مشکلات قلبی را تجربه کردید و یا هرگونه ناراحتی و مشکلی در ناحیه قلب و قفسه سینه داشتید، اگر علائم اورژانسی نبودند باید در اسرع وقت به یک مرکز
تخصصی قلب با سابقه و یک متخصص قلب خوب جهت ارزیابی‌های لازم مراجعه نمایید.
پزشک از شما سؤالاتی خواهد پرسید و پاسخ‌های دقیق و کامل شما می‌تواند به او در تشخیص علت درد قلب کمک کند.
همچنین بر اساس علائم شما متخصص برخی از تست‌های تشخیصی را تجویز می‌کند تا بتواند بررسی دقیق‌تر و تشخیص بهتری انجام دهد و درنتیجه درمان مناسب‌تری انجام شود. مهم‌ترین این تست‌ها عبارت‌اند از:

• نوار قلب (ECG یا EKG) که فعالیت الکتریکی قلب را ثبت و بررسی می‌کند.
• آزمایش خون جهت بررسی سطح آنزیم‌های مرتبط با سلامت قلب
• رادیوگرافی از قفسه سینه که جهت بررسی قلب، ریه‌ها و رگ‌های خونی انجام می‌شود.
• اکوکاردیوگرام که با استفاده از امواج صوتی تصاویر متحرک قلب را ثبت می‌کند.
• MRI برای بررسی دقیق‌تر آسیب‌های وارد شده به قلب یا آئورت
• تست استرس جهت اندازه‌گیری عملکرد قلب شما پس از ورزش یا فعالیت
• آنژیوگرافی برای بررسی وجود انسداد در عروق خاص

درد در قلب چگونه است

یکی از مهم ترین قسمت‌های بدن تمامی موجودات زنده مثل انسان قلب است. سالم بودن این عضو از بدن روی سلامت همه ی اعضا نیز تاثیر دارد و با وجود هر گونه مشکل در آن می‌تواند باعث نگرانی فرد و اطرافیان شود. به دلیل شباهت درد قلبی با دیگر دردهای قفسه سینه، بیشتر مواقع این سوال ایجاد می‌شود که درد در قلب چگونه است.

رويکردهای درمانی قلب درد چگونه است؟

متخصص قلب بعدازاینکه نتایج تست‌های انجام‌شده را به‌طور دقیق بررسی کرد و معاینات لازم را انجام داد، تشخیص نهایی را به شما اعلام می‌کند و طبق تشخیص انجام‌شده از روش‌های مختلف ازجمله داروهای مناسب، روش‌های غیرتهاجمی، جراحی و یا ترکیبی از این روش‌ها برای درمان مشکلات قلبی استفاده خواهد کرد.
به‌طور خاص‌تر برای آگاهی بیشتر شما چند روش درمان بیماری‌های قلبی را در زیر مثال زده‌ایم:

• استفاده از داروهایی مانند نیتروگلیسیرین و سایر داروهایی که رگ‌های نیمه بسته را باز می‌کنند.
• استفاده از داروهای لخته کننده یا رقیق‌کننده‌های خون
• کاتتریزاسیون قلبی که با استفاده از بالون یا استنت عروق مسدود شده طی جراحی سرپایی باز می‌شود.
• ترمیم شریان‌ها با جراحی باز که به‌عنوان جراحی بای پس یا پیوند عروق کرونر نیز شناخته می‌شود.

سخن آخر

دردهای ایجادشده در ناحیه قلب و سایر علائم گفته‌شده می‌توانند هشداری از یک بیماری قلبی جدی باشند؛ بنابراین بسیار مهم است که در صورت وجود این علائم اگر علائم اورژانسی نظیر تنگی نفس، درد در فک و بازو، تعریق سرد و … ایجاد شد سریعاً با اورژانس تماس بگیرید و در صورت وجود علائم خفیف نیز در اسرع وقت به یک متخصص قلب در مراکز معتبر مراجعه نمایید.
درصورتی‌که متخصص قلب تشخیص دهد که علائم شما مربوط به خود قلب نیست شما را به متخصص موردنیازتان ارجاع خواهد داد.
توجه داشته باشید که مراجعه به مراکز قلب نامعتبر باعث می‌شود که نتایج تست‌ها توسط افراد مبتدی و بدون تجربه موردبررسی قرار بگیرند و ممکن است به دلیل دقت و تبحر پایین برخی از بیماری‌های خاموش قلبی به‌درستی و درزمان مناسب تشخیص داده نشوند و در آینده مشکلات زیادی را برایتان ایجاد نمایند.
شما می‌توانید جهت ارزیابی کامل سلامت قلب خود به مرکز تخصصی قلب ما مراجعه کنید تا توسط متخصصانی باتجربه و کار بلد مورد معاینه قرار بگیرید و بعد از تشخیص بهترین برنامه درمانی را دریافت کنید. جهت گرفتن نوبت می‌توانید از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید.