برای درد قفسه سینه به چه دکتری مراجعه کنیم

درد قفسه سینه یکی از ناراحتی‌هایی است که می‌تواند بنا به دلایل گوناگونی بروز کند. به دلیل گستردگی عوامل درد در جناغ سینه ضروری است برای تشخیص دقیق علت و درمان مناسب آن به پزشک متخصص مراجعه نماییم. سوالی که احتمالاً مطرح شود آن است که برای درد قفسه سینه به چه دکتری مراجعه کنیم. برای درمان درد قفسه سینه بسته به علت درد به ترتیب می‌توان به متخصص قلب و عروق، ریه و یا گوارش مراجعه کرد.

doctor-see-chest-pain

برای درد قفسه سینه به چه دکتری مراجعه کنیم

یکی از سوالات متداولی که معمولاً در خصوص دردهای جناغ سینه مطرح می‌شود آن است که برای درد قفسه سینه به چه دکتری مراجعه کنیم. در مورد هر درد جناغ سینه غیر اورژانسی ابتدا باید با پزشک عمومی صحبت کنید. او می تواند علائم بیماران را ارزیابی کند و احتمال دارد شما را برای درمان بیشتر به یک متخصص ارجاع دهد. پزشک‌های فوق تخصصی که احتمال دارد به آنها ارجاع داده شوید شامل گزینه های زیر هستند:

پزشکان متخصص و فوق تخصص قلب و عروق

متخصصان قلب و عروق مداخله ای

الکتروفیزیولوژیست ها

جراحان قلب و عروق

متخصصان ریه

انکولوژیست ها

جراحان قفسه سینه

شما می توانید با توضیح درد جناغ سینه خود با جزئیات هر چه بیشتر به پزشک، و ارائه اطلاعات دقیق تر در خصوص تغییرات سلامتی خود، به تشخیص دقیق تری برسید. هرچه پزشک بیشتر در مورد درد جناغ سینه شما بداند، راحت تر و دقیق تر می تواند علت آن را تعیین کرده و درمان موثری پیدا کند.

زمان ضروری برای مراجعه به پزشک بابت درد جناغ سینه

چنانچه در جناغ سینه درد غیرقابل توضیح یا احساس له شدگی را تجربه می‌کنید و اگر هر یک از علائم دیگر حمله قلبی من جمله دردی که به تیغه های شانه، فک یا کتف بازوی چپ شما منتشر می شود را دارید، یا اگر در حین استراحت دچار تنگی نفس، عرق کردن یا درد جناغ سینه هستید ، باید فوراً به دنبال مراقبت های اورژانسی باشید.

بروز درد ناگهانی در قفسه سینه همراه با تنگی نفس که پس از یک دوره طولانی عدم تحرک، از جمله استراحت طولانی مدت در رختخواب یا پرواز طولانی مدت با خطوط هوایی، نیز ممکن است نشانه آمبولی ریه باشد و یک وضعیت بغرنج اورژانسی و تهدید کننده زندگی محسوب می شود.

برای آن دسته از دردهای جناغ سینه‌ای که اورژانسی نیست، باید علائم را با پزشک خود در میان بگذارید. فقط یک پزشک صلاحیت تشخیص مسئله بالقوه جدی مانند درد جناغ سینه را دارد. در مورد علائم دیگری که با درد جناغ سینه شما رخ می دهد، ضروری است شدت درد، محل وقوع آن، زمان وقوع و مدت زمان آن را به پزشک خود بگویید.

برای درد قفسه سینه به چه دکتری مراجعه کنیم تا علت آن مشخص شود

علاوه بر حملات قلبی، هر نوع درد در جناغ سینه ممکن است با منشاء مشکلات قلبی و ریوی بروز کند، با این حال احتمال دارد درد مرتبط با مشکلات موجود در گلو، ماهیچه‌ها، دنده‌ها یا اعصاب بیمار باشد. اصلی ترین راهکار برای تایید علت  دقیق درد در جناغ سینه مراجعه فوری پس از مشاهده نخستین علائم به پزشک متخصص قلب و عروق است.

در ادامه به برخی از مشکلات رایج قلبی که می تواند منجر به پدیداری درد در سمت چپ جناغ سینه شود اشاره کرده‌ایم:

• بیماری عروق کرونر (CAD) : این بیماری با ایجاد انسداد در عروق خونی قلب منجر به کاهش جریان خونرسانی و اکسیژن رسانی به عضله قلب خواهد شد. درد جناغ سینه‌ای که این بیماری ایجاد می‌کند مانند فشار یا فشردن بوده و همچنین ممکن است آن را در بازو، شانه، فک یا پشت خود احساس کنید.
  • میوکاردیت: این بیماری به دلیل ایجاد التهاب در عضلات قلب بروز می‌کند و از علائم همراه درد قفسه سینه می‌توان به مواردی چون تب، ضعف و خستگی، ضربان شدید قلبی و تنگی نفس خواهد بود. درد ناشی از میوکاردیت بسیار مشابه درد ناشی از حمله قلبی خواهد بود.

چنین دردی احتمالاً بسیار شدید و تیر کشنده و مداوم در امتداد عضله بالای گردن و شانه بروز خواهد کرد. گاهی چنین دردی حین تنفس بیمار، قورت دادن غذا یا دراز کشیدن وی به پشت تشدید خواهد شد.

• پریکاردیت: این بیماری معمولاً در اثر عفونی شدن و یا التهاب کیسه اطراف قلب رخ می دهد. چنین وضعیتی غالباً می‌تواند دردی شدید و مداوم را در امتداد بالای گردن و شانه ایجاد کند و مانند کشیده شدن عضله احساس شود.
  • افتادگی دریچه میترال: این بیماری که بسیار نادر است در اثر بسته شدن نامناسب یا اخلال در بسته شدن صحیح یکی از دریچه های قلب بروز می‌کند. این بیماری خود زمینه ساز سرگیجه، بروز درد در قفسه سینه و تپش قلب خواهد بود اما در موارد خفیف‌تر می تواند بدون هیچ علائمی بروز کند.

علاوه بر این معضلات ارائه شده، مشکلات ریوی نیز می تواند باعث بروز درد در جناغ سینه شود. چنانچه درد سمت راست ریه را تجربه می‌کنید، احتمالاً مشکلات ریوی داشته باشید. در ادامه به برخی از مشکلات ریوی که ممکن است درد در قفسه سینه ایجاد کند، اشاره شده است:

• پلوریت: این وضعیت در طی التهاب یا تحریک پوشش یا غشای داخلی ریه ها و جناغ سینه بروز کرده و می تواند منجر به درد شدید قفسه سینه حین تنفس، عطسه یا سرفه خواهد شد.
  • ذات الریه: ذات الریه که نوعی عفونت در ریه محسوب می‌شود قادر به ایجاد پلوریت و سایر موارد درد جناغ سینه خصوصا درد عمیق آن شود.
  • آمبولی ریه: این معضل که در اثر ایجاد یک لخته خونی و حرکت آن به سمت ریه بیمار حرکت می‌کند و می‌تواند بسیار کشنده باشد. آمبولی ریه همراه با بروز درد در جناغ سینه، می‌تواند عامل مشکلات تنفسی و تند تپشی قلب شود. در صورت مشاهده هر یک از این علائم که اعلام شد فوراً با اورژانس تماس بگیرید.
  • آسم: این معضل که به دلیل ملتهب شدن مجاری تنفسی بیمار بروز می‌کند می‌تواند عامل اختلالاتی همچون تنگی نفس، خس خس سینه، سرفه و حتی گاهی درد در قفسه سینه شود.
  • بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD): این بیماری برای مشکلات مزمن ریوی از جمله برونشیت مزمن و آمفیزم مورد استفاده قرار گرفته و قادر به ایجاد مشکل در تنفس بیماران است.
  • سرطان ریه: به طور معمول اگر سرطان ریه مراحل اولیه خود را طی کند هیچ علائم قابل تشخیصی ندارد، از همین رو علائم شاخصی چون سرفه های مداوم و درد در قفسه سینه یا کمر هیچگونه ارتباطی با درد ناشی از سرفه ندارد و قابل تشخیص هستند.

علائم درد قفسه شامل چه مواردی است؟

حال که به خوبی می‌دانیم برای درد قفسه سینه به چه دکتری مراجعه کنیم ضروری است با علائم همراه و نگران کننده درد قفسه سینه ناشی از مشکلات قلبی آشنا شویم.

در صورتی که فردی درد شدید یا احساس له شدگی یا فشردگی را در قفسه سینه خود تجربه کند، و هر یک از علائم دیگر نشان دهنده حمله قلبی از جمله داشتن نبض سریع یا نامنظم؛ درد یا ناراحتی در فک، گردن، بازوها، شانه ها یا پشت؛ ضعف، سرگیجه یا سبکی سر؛ تنگی نفس؛ عرق سرد و حالت تهوع یا استفراغ را احساس کردید فوراً برای بررسی وضعیت سلامت قلب خود به یک متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید.

برای درد قفسه سینه به چه دکتری مراجعه کنیم تا دچار عوارض نشویم

چنانچه بسته به علت درد متوجه شدید برای درد جناغ سینه خود به چه دکتری مراجعه کنید ضروری است در اسرع وقت نسبت به درمان بیماری‌ها نیز اقدامات مقتضی را اتخاذ نمایید.

بدون درمان رها کردن درد جناغ سینه می‌تواند مهلک باشد.

هر دقیقه که یک حمله قلبی بدون درمان رها شود، قلب سلول‌های عضلانی خود را از دست می‌دهد. بازگرداندن جریان خون به قلب پیش از آنکه بافت حیاتی قلب بمیرد یا آسیب ببیند ضروری است. در صورت عدم درمان، حمله قلبی می‌تواند قلب شما را ضعیف کرده و بعداً باعث نارسایی قلبی شود.

چنانچه علت درد به مشکلات قلبی و عروقی مرتبط باشد احتمال حمله قلبی و نارسایی قلبی در بیمار به عنوان عوارض جانبی وجود دارد.

چنانچه عامل درد مشکلات ریوی باشد عدم درمان به موقع می‌تواند به آمبولی ریوی، عفونت حاد ریه و گسترش عفونت به سایر نقاط بدون و حتی جریان خون شود.

عدم درمان مشکلات گوارشی نیز می‌تواند به شل شدن دریچه معده، بازگشت دائمی اسیده به مری و در موارد حاد آسیب دیدگی مزمن مری شود.

از همین رو ضروری است در اسرع وقت و پس از مشخص شدن علت درد بیمار به مناسب‌ترین متخصص مراجعه کند.

پیشنهاد می‌کنیم به دلیل ریسک بالای مشکلات قلبی و عروقی برای رد احتمال این مشکلات در صورت هر گونه شک و شبهه ابتدا به یک متخصص قلب و عروق مراجعه کرده و پس از رد این احتمالات توسط وی به متخصص مربوطه مراجعه نمایید.

برای درد قفسه سینه چه قرصی بخوریم تا بهبود پیدا کنیم؟

در پاسخ به این پرسش که بهتر است برای درد قفسه سینه چه قرصی بخوریم باید بگوییم ابتدا باید علت درد جناغ سینه مشخص شود و پس از انجام تشیخص تخصصی توسط پزشک معالج بهترین درمان اتخاذ گردد.

در ادامه علل درد جناغ سینه را به چند دسته کلی طبقه بندی کرده و طبق آن برایتان شرح می‌دهیم برای درد قفسه سینه چه قرصی بخوریم.

• درد ناشی از مشکل قلبی: در صورتی که علت درد قفسه سینه به مشکلات قلبی مرتبط باشد پزشک متخصص ممکن است قرص آسپرین (ASA) یا قرص زیرزبانی، قرص نیفدیپین جهت کنترل درد جناغ سینه و آنژین سینه را تجویز نماید.

گاهی ممکن است پزشک از داروهای رقیق کننده یا حلال لخته‌های خون و یا داروهای

• درد ناشی از مشکل ریوی: در صورتی که فردی دچار درد جناغ سینه با منشاء مشکلات ریوی باشد پزشک متخصص برای تسکین درد بیمار و رفع مشکل احتمالاً آنتی بیوتیک‌های قوی چون سفیکسم، سفالکسین و آزیتروماسین و غیره را تجویز خواهد کرد.
  • درد عصبی: در صورتی که علت درد در قفسه سینه درد عصبی باشد ممکن است پزشک داروهایی چون نیتروگلیسرین، متوپرولول، رانولازین، آمیلودیپین و انوکساپارین را تجویز نماید.
  • درد با منشاء مشکلات گوارشی: در چنین شرایطی اگر پزشک علت درد جناغ سینه را به مشکلات گوارشی مرتبط بداند احتمالاً داروهای مهار کننده اسید را برای بیمار تجویز خواهد کرد.

درمان خانگی درد قفسه سینه

حال می‌دانیم برای درمان هر نوع درد جناغ سینه‌‌ای باید علت درد به درستی مشخص شود. به عنوان درمان خانگی درد قفسه سینه می‌توانید راهکارهای ذیل را در نظر بگیرید.

• جوش شیرین: چنانچه درد جناغ سینه شما منشاء گوارشی داشته باشد می‌توانید از ترکیب جوش شیرین و آب گرم استفاده کنید. این ماده با خنثی سازی حالت اسیدی معده مانع سوزش معده و درد جناغ سینه ناشی از این مشکل گوارشی خواهد شد.

طبق تحقیقات صورت گرفته جوش شیرین در کنترل ترشح اسید معده و رفع رفلاکس اسید نقش بسزایی دارد.

• کیسه یخ: استفاده از کیسه یخ به بهبود درد جناغ سینه ناشی از گرفتگی و کشیدگی عضلانی کمک می‌کند. در حقیقت استفاده از کیسه یخ برای چند روز متوالی روی ناحیه دردناک می‌تواند به میزان قابل توجهی روی التهاب و درد بیمار تاثیر بگذارد.
  • بهره‌مندی از رژیم غذایی مناسب: استفاده از یک رژیم غذایی که حاوی میزان بالای غلات، سبزیجات و میوه و میزان چربی کمتر است می‌تواند به سلامت قلب کمک کند.
  • داشتن وزن ایده آل: از سوی دیگر حفظ یک وزن ایده آل و ممانعت از چاقی مفرط و کاهش چربی شکمی می‌تواند به میزان قابل توجهی در سلامت قلب و عروق بیماران نقش داشته باشد.
  • موارد دیگری که به عنوان درمان خانگی درد قفسه سینه معرفی می‌شوند شامل دراز کشیدن روی تخت، نوشیدن مایعات داغ و یا سرکه سیب و ماساژ قفسه سینه با روغن بادام و روغن گل سرخ، مصرف ریحان و قرص کورکومین (حاوی زردچوبه) و مصرف ویتامین ب 12 و دی خواهد بود.

درد قفسه سینه هنگام خواب

گروهی از افراد ممکن است حین خواب و در برخی موقعیت‌های خاص یا پوزیشن‌های ویژه دچار درد جناغ سینه خواهند شد. به طور معمول درد قفسه سینه هنگام خواب می‌تواند ناشی از چهار علت مختلف از جمله رفلاکس اسید معده، آسیب دیدگی قفسه سینه، پلوزری و یا آنژین قلبی خواهد بود.

رفلاکس اسید معده و بازگشت آن به مری: این معضل به دلیل برگشت اسید معده و ریختن آن به مری به دلیل ضعف دریچه معده روی می‌دهد و می‌تواند خود را به شکل درد تیر کشنده و سوزش قفسه سینه بروز کند.

درد قفسه سینه هنگام خواب در چنین شرایطی نیازمند درمان به صورت تغییر وضعیت سر و گردن و استفاده از داروهای آنتی اسید معده است.

هر نوع آسیب دیدگی و تحت فشار قرار دادن قفسه سینه و عضلات و استخوان‌های آن می‌تواند منجر به درد شدید در این ناحیه حین خواب شود. در طول خواب افراد به شکل ناخودآگاه ممکن است روی سمت آسیب دیده قفسه سینه خود بچرخند و بخوابند و همین مسئله درد در حین خواب را تشدید خواهد کرد.

پلوزری: این بیماری در طی التهاب پرده جنب موسوم به پلوریت بروز می کند و می‌تواند منجر به تجمع مایعات اطراف ریه گردد. درد قفسه سینه در اثر پلوزری در حین خواب زمانی روی می‌دهد که بیمار رو به پشت می‌خوابد. خوابیدن به پهلوی ملتهب نیز می تواند درد جناغ سینه را تشدید کند.

آنژین قلبی: این معضل در اثر انسداد یا تنگ شدن شریان خون رسان به عضلات قلب بروز می‌کند. این بیماری به دلیل جبران این کمبود ممکن است منجر به بیش کاری ناخواسته عضله قلب شده و همین مسئله عامل درد جناغ سینه در حین خواب و استراحت خواهد بود.

تشخیص این مسئله که علت درد قفسه سینه هنگام خواب دقیقاً چیست به بررسی دقیق علائم و مراجعه به موقع به پزشک متخصص قلب و عروق وابسته است.

یکی از عمده سوالات متداول افرادی که درد جناغ سینه را به دلایل مختلف تجربه می‌کنند آن است که برای درد قفسه سینه به چه دکتری مراجعه کنیم. به دلیل گستردگی دلایلی که می‌توانند عامل درد جناغ سینه شوند تشخیص علت درد در انتخاب پزشک مناسب برای درمان بیماران نقش تعیین کننده‌ای ایفا می‌کند.

علت درد می‌توان در اثر آسیب دیدگی به استخوان‌های قفسه سینه بروز کند و یا در اثر کشیدگی بیش از حد ماهیچه‌های این ناحیه بروز کرده باشد. از سوی دیگر ممکن است علت درد به بازگشت اسید معده به داخل ریه و اسیدی شدن مری ایجاد شده باشد.

هرگونه عفونت و التهاب در ریه از جمله پلوزری، ذات الریه و غیره نیز می‌تواند عامل درد قفسه سینه باشد که باید جدی گرفته شوند.

مشکلات قلبی و عروقی از مهمترین عوامل درد جناغ سینه هستند که نیازمند اقدام فوری و به موقع از سوی فوق تخصص قلب و عروق خواهد بود. هرگونه سهل انگاری می‌تواند جان بیماران را با خطر مرگ روبرو کند.