علائم سکته قلبی در زنان

علائم سکته قلبی در زنان؛تنگی نفس، تعریق، حالت تهوع یا استفراغ و…

اغلب تصور می‌شود که بیماری قلبی بیشتر برای مردان مشکل ساز است. با این حال، سکته قلبی شایع‌ترین علت مرگ هم در بین زنان و هم مردان در برخی از کشور ها است.

از آنجایی که برخی از علائم سکته قلبی در زنان می‌تواند با مردان متفاوت باشد، دانستن علائم سکته قلبی در زنان اهمیت ویژه ای پیدا می کند. خوشبختانه، با یادگیری علائم سکته قلبی در زنان، می توان خطرات و ریسک های موجود را کاهش داد. با ما همراه باشید که در ادامه بیشتر با علائم سکته قلبی در زنان آشنا می شویم.

علائم سکته قلبی در زنان

علائم سکته قلبی در زنان یا علائم سکته قلبی در مردان چیست؟

شایع ترین علائم سکته قلبی در زنان مانند مردان است. نوعی درد قفسه سینه، فشار یا ناراحتی که بیش از چند دقیقه طول می‌کشد یا می‌آید و می‌رود. اما درد قفسه سینه، به ویژه در زنان همیشه قابل توجه ترین علامت نیست.

با وجود اینکه اکثر افراد جامعه درد قفسه سینه را  به  عنوان یکی از شایع ترین نشانه حمله قلبی در خانم‌ها و مردان می‌دانند؛ اما لازم است بگوییم در خانم‌ها معمولا حملات و سکته های قلبی با درد قفسه سینه به صورت کلاسیک بروز نمی‌کند و اکثر زنان دردهای ناحیه شانه، کتف و بازو را بیان می‌کنند.

زنان اغلب آن را به عنوان فشار یا تنگی قفسه سینه توصیف می کنند و همچنین امکان حمله قلبی بدون درد در قفسه سینه وجود دارد. از طرفی خانم‌ها بیشتر از آقایان در معرض علائم سکته قلبی خفیف در زنان غیر مرتبط با درد قفسه سینه هستند، مانند:

• قسمت بالایی پشت یا شکم:

درد در این نواحی می‌تواند علامت هشدار دهنده حمله قلبی به خصوص در زنان باشد. ممکن است به اشتباه این درد را با درد ناشی از فعالیت مرتبط بدانید. این نوع درد به عنوان “درد ارجاع شده” شناخته می‌شود. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که مغز در شناسایی منشا درد در بدن مشکل دارد. درد همچنین می‌تواند به پشت ارجاع داده شود.

به همین دلیل است که بسیاری از افراد قبل از حمله قلبی هم درد قفسه سینه و هم کمر درد را احساس می‌کنند. همچنین ممکن است درد در گردن ، فک ، شانه یا شکم خود بروز کند.

• تنگی نفس:

اگر قلب شما نتواند خون را به خوبی پمپاژ کند (مانند حمله قلبی)، ممکن است احساس تنگی نفس کنید. تنگی نفس گاهی اوقات می‌تواند یک علامت همراه با خستگی غیر معمول در زنان باشد. به عنوان مثال ، برخی از زنان گزارش می‌دهند که به طور غیر عادی از فعالیتی که انجام می‌دهند دچار تنگی نفس و خستگی می‌شوند.

در حالی که درد قفسه سینه شایع‌ترین علامت حمله قلبی است، علائم سکته قلبی در زنان یا نشانه حمله قلبی در آقایان ممکن است عمدتاً با تنگی نفس و تشدید خستگی ظاهر شود.

• درد در یک یا هر دو بازو:

نشانه حمله قلبی در خانم‌ها و نشانه حمله قلبی در آقایان می تواند شامل درد واضح یا مبهم در یک یا هر دو بازو و حتی در برخی موارد درد در ناحیه پشت، گردن، فک یا معده را نیز نیز باشد.

• حالت تهوع یا استفراغ:

زنان تا حدودی بیشتر از مردان برخی از علائم رایج دیگر، به ویژه تهوع یا استفراغ و درد پشت یا فک را تجربه می‌کنند.

• تعریق:

تعریق زیاد زمانی که تب ندارید و ورزش نمی‌کنید یا در محیط گرم نیستید، به خصوص اگر با علائم دیگری مانند سبکی سر، تنگی نفس، حالت تهوع یا درد قفسه سینه همراه باشد ممکن است نشانه حمله قلبی در خانم‌ها یا علائم سکته قلبی در مردان باشد.

• سبکی سر یا سرگیجه:

در جدی‌ترین حالت، سبکی سر ممکن است علائم سکته قلبی خفیف در زنان و مردان باشد. سایر نشانه حمله قلبی در خانم‌ها که اغلب همراه با سبکی سر هستند، درد قفسه سینه، تنگی نفس، حالت تهوع، درد بازو، کمردرد یا درد فک است.

• خستگی غیرمعمول:

با استناد طبق آمار، 70 درصد از زنان با تجربه حمله قلبی، خستگی غیر عادی را در هفته های قبل از حادثه گزارش کردند، در حالی که فقط کمتر از یک سوم ناراحتی قفسه سینه را گزارش کردند.

سوء هاضمه:

سوزش سر دل خود می‌تواند با سایر علائم سکته قلبی در زنان یا علائم سکته قلبی در مردان همراه باشد. حالت تهوع، سوء هاضمه، سوزش سر دل یا درد شکم از سایر نشانه‌های گوارشی در سکته قلبی هستند.

این علائمی که به آن ها اشاره شد، ممکن است مبهم بوده و به اندازه درد کوبنده قفسه سینه که اغلب با حملات قلبی همراه است، قابل مشاهده نباشد. این موضوع ممکن است به این دلیل باشد که زنان نه تنها در شریان‌های اصلی خود بلکه در شریان‌های کوچک ‌تری که خونرسانی به قلب را انجام می‌دهد نیز دچار انسداد می‌شوند.

وضعیتی به نام بیماری عروق کوچک قلب یا بیماری عروق کرونر در زنان، معمولاً هنگام استراحت یا حتی هنگام خواب علائم بیشتری نسبت به مردان دارند. استرس عاطفی می‌تواند در ایجاد علائم حمله قلبی در خانم‌ها نقش داشته باشد.

متفاوت بودن برخی از این علائم با علائم اصلی سکته قلبی، باعث می‌شود تشخیص سکته قلبی آسان نباشد. در نتیجه افراد پس از آسیب به قلب به اورژانس مراجعه می‌کنند.  اگر علائم سکته قلبی در زنان و مردان دارید یا فکر می کنید در حال ابتلا به آن هستید، فوراً با فوریت های پزشکی تماس بگیرید.

پس از شناخت علائم سکته قلبی در زنان، عوامل خطرناک برای بیماری های قلبی در زنان کدام‌اند؟

چندین عامل خطر مرسوم برای بیماری عروق کرونر مانند کلسترول بالا، فشار خون بالا و چاقی زنان و مردان را تحت تأثیر قرار می‌دهند. اما عواملی وجود دارند که می توانند نقش بیشتری در ایجاد بیماری قلبی در زنان داشته باشند. عوامل خطر بیماری قلبی برای زنان عبارتند از:

• دیابت:

زنان مبتلا به دیابت بیشتر از مردان مبتلا به دیابت در معرض ابتلا به بیماری قلبی هستند. همچنین، از آنجایی که دیابت می‌تواند نحوه احساس درد شما را تغییر دهد، شما در معرض خطر بیشتری برای حمله قلبی خاموش و بدون علائم هستید.

• استرس روانی و افسردگی:

استرس و افسردگی بیشتر بر قلب زنان تأثیر گذار است تا مردان. همچنین افسردگی حفظ یک سبک زندگی سالم و پیروی از درمان توصیه شده را دشوار می کند.

• سیگار کشیدن:

سیگار کشیدن یک عامل خطر بیشتر برای بیماری‌های قلبی در زنان نسبت به مردان است. زنان جوان سیگاری در معرض خطر ابتلا به حمله قلبی مرگبار هستند. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد در حالی که سیگار احتمال علائم سکته قلبی در مردان و زنان در تمام سنین افزایش می‌دهد، اما تأثیر بسیار قوی‌‌تری در زنان جوان‌، به‌ویژه افراد زیر 50 سال دارد.

• عدم تحرک:

فقدان فعالیت بدنی یک عامل خطر اصلی برای بیماری قلبی است. برخی تحقیقات نشان داده است که زنان نسبت به مردان فعالیت کمتری دارند و در نتیجه بیش تر از آن‌ها در معرض سکته قلبی قرار دارند. عدم تحرک می‌تواند منجر به تجمع مواد چربی در شریان های شما شود و اگر شریان هایی که خون را به قلب شما می‌رسانند آسیب ببینند و مسدود شوند، می تواند منجر به حمله قلبی شود.

• یائسگی:

سطوح پایین استروژن پس از یائسگی خطر ابتلا به بیماری در عروق خونی کوچکتر را به همراه دارد. در واقع، خطر حمله قلبی قبل از یائسگی در زنان بسیار کمتر از مردان در همان سن است. طبق آمار، پس از گذشت 10 سال از یائسگی، تعداد زنانی که به حملات قلبی دچار می‌شوند، به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد.

• عوارض بارداری:

برخی از خانم‌های باردار در خین این دوره، افزایش فشار خون یا دیابت را تجربه خواهند کرد که این حالت ریسک دچار شدن به فشار خون بالا و دیابت مادر را پس از بارداری و در دراز مدت افزایش دهد.

تحقیق و مطالعات در مورد بیماری‌های قلبی و نشانه حمله قلبی در خانم‌ها، ابتلا به پرفشاری خون یا پره اکلامپسی ناشی از بارداری را دنبال کردند و دریافتند که سال‌ها بعد، احتمال حمله قلبی و سکته در آنها بیشتر بود. پره اکلامپسی می‌تواند نشانه بیماری قلبی عروقی 5 تا 15 سال پس از بارداری باشد.

• سابقه خانوادگی بیماری قلبی زودرس:

اگر سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارید، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری عروق کرونر قلب و حمله قلبی یا سکته هستید. به نظر می‌رسد که این یک عامل خطر بیشتر در زنان نسبت به مردان باشد.

بیماری‌های التهابی:

آرتریت روماتوئید، لوپوس و سایر موارد می‌توانند خطر بیماری قلبی را در مردان و زنان افزایش دهند. التهاب ممکن است باعث رشد پلاک‌ها شود، و تشکیل لخته‌های خون که علت اصلی حملات قلبی و سکته است را تحریک کند. هنگامی که یک لخته خون شریان قلب را مسدود می‌کند ، به دلیل عدم خونرسانی درست، شما دچار حمله قلبی می شوید.

آیا بیماری قلبی و علائم سکته قلبی در زنان، فقط برای زنان مسن نگران کننده است؟

متاسفانه پاسخ به این سوال منفی است. در سنین مختلف زنان ممکن است در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی باشند. به ویژه در صورت وجود سابقه خانوادگی بیماری‌های قلبی، زنان زیر 65 سال نیز باید به عوامل خطرناک بیماری قلبی و علائم سکته قلبی خفیف در زنان توجه زیادی داشته باشند.

اقدامات لازم زنان برای کاهش خطر بیماری‌های قلبی یا علائم سکته قلبی خفیف در زنان

داشتن یک سبک زندگی سالم می‌تواند به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند. برخی از این راهکارها عبارتند از:

• ترک سیگار:

ترک سیگار به ویژه در سنین پایین‌تر خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. از سیگار کشیدن پرهیز کنید. همچنین سعی کنید از قرار گرفتن در معرض دود سیگار که می‌تواند به عروق خونی آسیب برساند، خودداری کنید.

• ورزش کردن:

به طور کلی، همه باید در بیشتر روزهای هفته ورزش‌های متوسطی مانند پیاده روی با سرعت تند را انجام دهند.

• وزن استاندارد:

از پزشک خود بپرسید چه وزنی برای شما بهتر است. اگر اضافه وزن دارید، کاهش حتی چند کیلوگرم می‌تواند فشار خون را کاهش دهد و خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی را  به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

• رژیم غذایی سالم:

غلات کامل، انواع میوه ها و سبزیجات، محصولات لبنی کم چرب یا بدون چربی و گوشت بدون چربی را انتخاب کنید. از چربی های اشباع یا ترانس، قندهای اضافه شده و مقادیر زیاد نمک اجتناب کنید.

• کنترل استرس:

استرس می‌تواند سبب سفت شدن شریان‌های شما شود که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، به ویژه بیماری عروق کرونر را افزایش دهد.

• محدود کردن مصرف الکل:

اگر به مصرف نوشیدنی های الکلی عادت دارید، آن را کاهش دهید. طبق یک مطالعه جدید، نوشیدن زیاد الکل حتی قبل از بروز نشانه حمله قلبی در خانم‌ها یا نشانه حمله قلبی در آقایان نگران کننده می‌تواند منجر به آسیب بافت قلب شود. نتایج مطالعات قبلی نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد الکل می‌تواند خطر نارسایی قلبی، فشار خون بالا، حمله قلبی، آریتمی، سکته مغزی فیبریلاسیون دهلیزی، بیماری عروق کرونر و مرگ را افزایش دهد.

• مدیریت برنامه درمانی:

داروهای خود را طبق دستور مصرف کنید، مانند داروهای فشار خون، رقیق کننده های خون، آسپرین و… همچنین سایر شرایط سلامتی خود از جمله فشار خون ، قند خون ، کلسترول و غیره را مدیریت کنید.

آیا درمان بیماری قلبی با وجود علائم سکته قلبی در زنان و مردان متفاوت است؟

به طور کلی باید توجه داشت که درمان بیماری قلبی وابسته به جنسیت نیست، که می‌تواند شامل داروها، آنژیوپلاستی و استنت گذاری، یا جراحی بای پس عروق کرونر باشد که بسته به علت آن درمان نیز متفاوت است.

به زنان کمتر از مردان برای پیشگیری از حملات قلبی در آینده، استاتین تجویز می‌شود. با این حال، مطالعات نشان می‌دهد که فواید در هر دو گروه مشابه است. آنژیوپلاستی و استنت گذاری، که معمولاً برای درمان حمله قلبی استفاده می شود، هم برای مردان و هم برای زنان مفید است؛ اما برای جراحی بای پس عروق کرونر، زنان بیشتر از مردان در معرض عوارض هستند. توانبخشی قلبی می تواند سلامت را بهبود بخشد و به بهبود بیماری قلبی کمک کند. با این حال، زنان کمتر از مردان برای بازتوانی قلبی ارجاع می‌شوند.

اگر دچار حمله قلبی شده اید، پزشک ممکن است توصیه کند که هر روز آسپرین با دوز پایین مصرف کنید تا از حمله قلبی جلوگیری کنید. اما آسپرین می‌تواند خطر خونریزی را افزایش دهد. بنابراین، آسپرین درمانی روزانه برای زنانی که هرگز حمله قلبی را تجربه نکرده اند، توصیه نمی‌شود.

هرگز خودسرانه مصرف آسپرین را برای پیشگیری از بیماری قلبی شروع نکنید. با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای مصرف آسپرین مشورت کنید.

اهمیت سلامت قلب و توجه به آن بدیهی است. با توجه به سبک زندگی افراد، بیماری های قلبی جز موارد رایجی است که سلامت افراد را به خطر می اندازد. در این میان مهم است که بدانیم برخی از علائم سکته قلبی در زنان یا علائم سکته قلبی در مردان و عوامل خطر بیماری قلبی در زنان متفاوت با مردان است و از آن‌ها آگاه شویم.

همه زنان با خطر بیماری قلبی روبرو هستند. دانستن علائم سکته قلبی خفیف در زنان و خطرات منحصر به فرد برای آن‌ها و همچنین داشتن سبک زندگی سالم مانند یک رژیم غذایی سالم و ورزش، می‌تواند به سلامت فرد و جامعه و حفظ کیفیت زندگی افراد کمک کند.