درد وسط قفسه سینه

درد وسط قفسه سینه یکی از علائم بسیار مهم و هشداردهنده برای بیماری‌های قلبی است که به‌هیچ‌وجه نباید نادیده گرفته شود. اگر شما دچار درد جناغ قفسه سینه شدید و این موضوع شما را نگران کرده است با توجه به ارتباطی که دردهای جناغ سینه با حملات قلبی دارد برای اجتناب از دچار شدن به عوارض جدی مانند سکته یا ایست قلبی توصیه می‌شود در اولین فرصت به اورژانس مراجعه بکنید. برای آگاهی بیشتر از درد جناغ قفسه سینه خواندن مطلب زیر توصیه می‌شود.

Pain-middle-chest

درد وسط قفسه سينه چيست؟

درد وسط قفسه سینه معمولا در نقاط مختلف از زیر فک پایین تا بالای ناف ممکن است احساس شود. این محدوده همان محدوده دردهای قلبی است. این درد ممکن است به شکل‌های مختلف مانند دردهای سوزشی، دردهای تیرکشنده، دردهای تیز، احساس سنگینی، فشردگی و خفگی احساس شود که هرکدام تشخیص مخصوص خود را دارند.
به عنوان مثال درد جناغ قفسه سینه که مربوط به قلب باشد در یک نقطه متمرکز نیست و معمولا بیمار در قسمت گسترده‌تری از جناغ سینه احساس سنگینی، فشار و سوزش دارد. این در حالی است که در مشکلات اسکلتی و عضلانی فرد می‌تواند بگوید درد دقیقا در کدام نقطه ایجاد شده و با انگشت خود یک نقطه را نشان می‌دهد.
درد در ناحیه وسط جناغ سینه ممکن است در نقاط مختلف از گردن تا بالای شکم احساس شود. بسته به اینکه چه آسیبی باعث ایجاد درد در این ناحیه شده باشد نیز شما ممکن است درد را به شکل‌های مختلف مانند درد‌های تیرکشنده، تیز، سوزش، دردی مانند چاقو خوردن، احساس سنگینی و فشردگی روی سینه و… تجربه کنید.

دلايل ايجاد درد وسط قفسه سينه چيست؟

همان‌طورکه در مقدمه نیز به آن اشاره کردیم، دلایل مختلفی می‌توانند باعث ایجاد درد وسط قفسه سینه شوند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

– مشکلات قلبی

مشکلات متعددی مربوط به قلب وجود دارند که می‌توانند باعث درد جناغ قفسه سینه شوند. ازجمله:

– بیماری عروق کرونر یا CAD

بیماری عروق کرونر مربوط به انسدادی است که در رگ‌های خونی قلب ایجاد شده و باعث کاهش جریان خون و اکسیژن به عضله قلب خواهد شد. این بیماری می‌تواند دردی ایجاد نماید که به آن آنژین گفته می‌شود. بااینکه آنژین یکی از علائم بیماری قلبی است، اما درصورتی‌که به‌موقع توسط متخصص قلب تشخیص داده شده و درمان شود به‌طورمعمول باعث آسیب دائمی به قلب نخواهد شد.
بااین‌حال، این بیماری به شما هشدار می‌دهد که در آینده در معرض خطر حمله قلبی هستید. در موارد شدید درد وسط قفسه سینه ممکن است به بازو، ‌شانه، فک یا پشت شما نیز سرایت کند. آنژین ممکن است با ورزش، هیجان، یا ناراحتی‌های عاطفی تشدید شده و با استراحت تسکین یابد.

-انفارکتوس میوکارد (سکته قلبی)

این بیماری باعث کاهش جریان خون در رگ‌های خونی قلب می‌شود که درنهایت منجر به مرگ سلول‌های ماهیچه قلب خواهد شد و حمله قلبی را ایجاد می‌کند. با اینکه درد حمله قلبی بسیار شبیه به درد آنژین صدری است، اما اغلب این درد شدیدتر بوده و فشار بیشتری ایجاد می‌کند که معمولاً در مرکز یا سمت چپ جناغ سینه است و با استراحت هم بهبود پیدا نخواهد کرد.
عرق کردن، حالت تهوع، ضعف شدید یا تنگی نفس از علائم دیگری است که ممکن است با این درد همراه باشد و نیاز به مراقبت سریع اورژانسی دارد.
لازم به ذکر است علائمی مثل تعریق سرد، تهوع، ضعف و بی حالی پیشرونده، تپش قلب، تنگی نفس، اختلال در تمرکز، افت هوشیاری، فلج شدن و بی حسی دست‌ها و پاها، به هم خوردن ظاهر متعادل صورت، از دست رفتن ناگهانی قدرت کلامی و یا بینایی همگی هشداری هستند که با دیدن یک یا چند تا از آن‌ها باید فورا به اورژانس مراجعه شود.

– میوکاردیت

میوکاردیت به التهاب عضله قلب مربوط می‌شود که علاوه بر درد وسط قفسه سینه، علائمی مانند تب، خستگی، ضربان قلب سریع و مشکلات تنفسی را نیز به همراه دارد. اگرچه با این بیماری هیچ انسدادی وجود ندارد، اما علائم میوکاردیت می‌تواند شبیه علائم حمله قلبی باشد و باید حتماً مورد ارزیابی تخصصی قرار بگیرد.

– پریکاردیت

پریکاردیت به دلیل التهاب یا عفونت کیسه اطراف قلب اتفاق می‌افتد. این بیماری نیز می‌تواند باعث ایجاد درد جناغ قفسه سینه مشابه با درد ناشی از آنژین شود. اما اغلب دردی تیز و مداوم در امتداد عضلات بالای گردن و شانه را به وجود می‌آورد. گاهی اوقات افراد مبتلا به این بیماری هنگام نفس کشیدن، قورت دادن غذا یا دراز کشیدن به پشت درد بیشتری را احساس می‌کنند.

– کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک یک بیماری ژنتیکی است که با ضخیم شدن غیرطبیعی عضله قلب ایجاد می‌شود و می‌تواند منجر به اختلالاتی در جریان خون گردد. معمولاً افراد مبتلا به این بیماری، هنگام ورزش کردن دچار درد وسط قفسه سینه و یا تنگی نفس می‌شوند.
درصورتی‌که این آسیب به‌خوبی کنترل نشود و به‌مرور عضله قلب ضخیم‌تر شود، می‌تواند منجر به نارسایی قلبی گردد. درنتیجه قلب برای پمپاژ خون باید سخت‌تر کار کند. علائم دیگر این آسیب شامل غش، سبکی سر، سرگیجه و… می‌باشد.

– افتادگی دریچه میترال

افتادگی دریچه میترال به وضعیتی گفته می‌شود که در آن دریچه قلب به‌طور کامل یا صحیح بسته نمی‌شود. ازجمله علائم این آسیب می‌توان به درد وسط قفسه سینه، تپش قلب و سرگیجه اشاره کرد و در موارد خفیف، این بیماری علائمی نداشته و تنها با چکاب توسط متخصص قلب در مراکز تخصصی قلب با سابقه مشخص می‌شود.

– پاره شدن یا دایسکشن آئورت سینه‌ای

پاره شدن آئورت سینه‌ای به‌ندرت اتفاق می‌افتد، اما یک وضعیت خطرناک و کشنده است. این حالت می‌تواند باعث درد‌های شدید و ناگهانی شود که همراه بااحساس پارگی است و علائم به سمت گردن، پشت یا شکم می‌رود.
درواقع وقتی فرد دچار پارگی عروق بزرگ داخل جناغ سینه مانند پارگی آئورت می‌شود خودش در هنگام توصیف حالت‌های درونی ابراز می‌کند که چیزی در جناغ سینه او شکاف برداشته است و این شکاف به سمت گردن یا شکم در حال پیشرفت است.

– مشکلات ریوی

درصورتی‌که درد جناغ قفسه سینه مربوط به قلب نباشد، باید در مرحله بعد از نظر آسیب‌های ریوی مورد بررسی قرار بگیرد. زیرا برخی از آسیب‌های ریوی نیز خطرناک هستند. ازجمله دلایل شایع درد وسط قفسه سینه مربوط به ریه‌ها عبارت‌اند از:

– پلوریت

پلوریت به التهاب یا تحریک پوشش داخلی ریه‌ها و جناغ سینه گفته می‌شود و احتمالاً هنگام نفس کشیدن، سرفه یا عطسه درد شدیدی در جناغ سینه احساس خواهد شد. ازجمله دلایل ایجاد پلوریت می‌توان به عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی، آمبولی ریه و پنوموتوراکس اشاره کرد. آرتریت روماتوئید، لوپوس و سرطان نیز از علل کمتر شایع هستند.

– پنومونی یا آبسه ریه

پنومونی یا آبسه ریه به معنی عفونت‌های ریوی هستند که می‌توانند باعث پلورتیک و انواع دیگر درد جناغ سینه مانند درد عمیق قفسه سینه گردند. این عفونت باعث ذات‌الریه می‌شود که اغلب به‌طور ناگهانی ایجاد شده و علائمی مانند تب، لرز، سرفه و خروج چرک از دستگاه تنفسی را به همراه دارد.

– آمبولی ریه

آمبولی ریه که تهدید‌کننده زندگی است، به دلیل ایجاد یک لخته خون در جریان خون به سمت ریه ایجاد می‌شود و می‌تواند باعث پلوریت حاد، مشکل در تنفس و ضربان قلب بالا شود. سایر علائم آن شامل درد شدید قفسه سینه همراه با سرفه ناگهانی، افزایش تعداد تنفس‌های سریع غیرعمیق، افزایش ضربان قلب و سرفه است که می‌تواند در نهایت منجر به شوک و مرگ شود.
همچنین ممکن است باعث تب شود. آمبولی ریه بیشتر در افرادی که چاق هستند، جراحی‌های بزرگ شکمی یا لگنی انجام داده‌اند یا دچار شکستگی‌های اندام تحتانی شده‌اند، زنان باردار، افرادی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند مثل استفاده از داروهای هورمونی، افراد دارای سرطان‌های فعال و غیره بیشتر دیده می‌شود.

– پنوموتوراکس

پنوموتوراکس که اغلب به دلیل آسیب به قفسه سینه ایجاد می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که بخشی از ریه جمع شده و هوا به سمت داخل حفره جناغ سینه آزاد می‌شود. افراد مبتلا به این بیماری در هنگام نفس کشیدن درد بیشتری را حس می‌کنند و فشارخون پایین از علائم دیگر این بیماری در کنار درد وسط قفسه سینه است.

– بیماری‌های انسدادی ریه

این بیماری‎های همانطور که از نامش مشخص است با ایجاد انسداد و اختلال در کانال تنفسی می‌تواند مشکل ساز شود. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به آسم، ذات الریه و غیره اشاره کرد و افراد سیگاری نیز به شدت در معرض خطر این بیماری‌ها هستند.

– مشکلات گوارشی

برخی از مشکلات گوارشی نیز می‌توانند باعث درد وسط قفسه سینه شوند که شامل موارد زیر هستند:

– بیماری ریفلاکس معده ( GERD )

در این بیماری محتویات معده به‌صورت ناخواسته به داخل گلو برمی‌گردد. این حالت معمولاً با علائمی مانند ایجاد طعم ترش در دهان و احساس سوزش در جناغ سینه یا گلو همراه است.

– اختلالات انقباض مری

انقباضات پرفشار (مری آجیل شکن) و انقباضات عضلانی ناهماهنگ (اسپاسم) مشکلاتی در مری هستند که می‌توانند باعث درد وسط قفسه سینه شوند.

– پارگی یا سوراخ شدن مری

این آسیب باعث درد ناگهانی و شدید جناغ سینه شده و می‌تواند به دنبال استفراغ رخ دهد.

– زخم معده

زخم معده می‌تواند نتیجه یک ناراحتی مبهم و مکرر باشد. در افرادی که سیگار می‌کشند، الکل زیاد می‌نوشند یا مسکن‌هایی مانند آسپرین یا NSAID مصرف می‌کنند، زخم معده بیشتر دیده می‌شود.

– فتق هیاتال

فتق هیاتال بسیار رایج است و زمانی رخ می‌دهد که قسمت بالای معده پس از خوردن غذا به قسمت پایین قفسه سینه فشار وارد کند. درد ناشی از این فتق زمانی که دراز می‌کشید، بدتر می‌شود.

– مشکلات استخوانی، عصبی یا عضلانی

گاهی اوقات درد وسط قفسه سینه به دلیل استفاده بیش‌ازحد از عضلات در کار یا ورزش و یا آسیب به ناحیه جناغ سینه در اثر سقوط یا تصادف ایجاد می‌شود. ازجمله مشکلات استخوانی و عضلانی که این نوع درد‌ها را ایجاد می‌کنند، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

• شکستگی دنده
• التهاب غضروف‌های بین دنده و جناق سینه که به آن کستوکندریت گفته می‌شود و یکی از دلایل شایع دردهای قفسه سینه در افراد جوان و فعال یا افرادی که دچار ضربه و تصادف شده‌اند، است. فرد مبتلا می‌تواند با انگشت خود نقطه دردناک که کمی ملتهب و متورم هست را نشان دهد.
• آسیب و ضربه شدید وارد شده به دنده
• فشار‌های عضلانی شدید
• زونا که توسط ویروس واریسلا زوستر ایجاد شده و به‌عنوان یک بیماری مزمن پوستی شناخته می‌شود. این بیماری در سالمندانی که دچار نقص سیستم ایمنی هستند، مثلا سالمندانی که دیابت کنترل نشده، سرطان فعال دارند یا داروهای خاص مانند داروهای شیمی درمانی را دریافت می‌کنند بسیار مستعد این بیماری هستند. از نواحی شایع زونا بالای جناغ سینه، اطراف شانه، بالای بازو و اطراف گردن است.

ساير علل بالقوه درد قفسه سينه

یکی دیگر از علل مهم و بالقوه درد وسط قفسه سینه، اضطراب و حملات پانیک است. برخی از علائم این حملات شامل سرگیجه، احساس تنگی نفس، تپش قلب، احساس سوزن‌سوزن شدن و لرزش است که بسیار شبیه به علائم حمله قلبی است و باید توسط یک متخصص قلب خوب مورد ارزیابی قرار بگیرد.
اگر متخصص قلب تشخیص داد که علت این حالت‎ها مربوط به قلب نیست باید بیمار را به یک روانشناس یا روانپزشک ارجاع دهد.

تشخيص علت درد قفسه سينه در جوانان

بعد از شنیدن شرح حال و انجام معاینات لازم از بیمار توسط پزشک، متخصص قلب برای رسیدن به تشخیص اصلی از روش‌های کمک تشخیصی مانند نوار قلب، اکو، عکس برداری ساده از جناغ سینه، سی تی اسکن، سی تی آنژیوگرافی در مواقع مشکوک بودن به آمبولی ریه، ام آر آی استفاده می‌کند.
در مواردی که احتمال مشکلات گوارشی وجود دارد نیز بعد از اینکه موارد اورژانسی مانند حمله قلبی، آمبولی ریه و غیره رد شد بیمار ممکن است تحت آندوسکوپی مری و معده یا انجام تست بلع باریوم قرار بگیرد.

درمان درد وسط قفسه سينه

درمان درد وسط قفسه سینه وابسته به علت درد قفسه سینه در جوانان و میانسالان است. درمان‌های اورژانسی و حیاتی در شرایط مانند سکته قلبی و آمبولی ریوی است برای حفظ جان بیمار انجام می‌شود. در شرایط مشکلات گوارشی استفاده از داروهای ضد اسید معده، اصلاح سبک زندگی و رژیم غذایی مناسب توصیه می‌شود.
در صورت وجود مشکلات ریوی مانند انواع عفونت‌ها و تومورهای اطراف ریه نیز درمان متناسب با تشیخص انجام می‌شود. اگر درد مربوط به سیستم اسکلتی و عضلانی باشد مصرف مسکن‌ها و انجام فیزیوتراپی های تنفسی تجویز می‌شود. در شرایط حملات پانیک ارجاع به روانپزشک برای پیگیری درمان لازم است.

علائم هشداردهنده درد جناغ قفسه سينه برای تماس با اورژانس

اگر احساس ناگهانی فشار، سنگینی، سفتی یا له شدن زیر استخوان سینه، درد جناغ قفسه سینه که به فک، بازوی چپ یا پشت شما گسترش می‌یابد، درد ناگهانی و تیز جناغ سینه همراه با تنگی نفس، به‌ویژه پس از یک دوره طولانی عدم تحرک، حالت تهوع، سرگیجه، ضربان قلب سریع یا تنفس سریع، گیجی، رنگ خاکستری یا تعریق بیش‌ازحد، فشارخون بسیار پایین یا ضربان قلب بسیار پایین داشتید، باید سریعاً با ۱۱۵ تماس بگیرید تا از خطرات احتمالی مانند سکته و مرگ جلوگیری شود.

سخن آخر

همان‌طورکه ملاحظه کردید، دلایل مختلفی برای ایجاد درد وسط قفسه سینه وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها بیماری‌های قلبی و ریوی هستند و در مورد هر ناراحتی و درد جناغ قفسه سینه که دارید، به‌خصوص اگر به‌طور ناگهانی رخ دهد باید سریعاً به یک مرکز تخصصی قلب با سابقه مراجعه نمایید تا مورد بررسی کامل قرار گرفته و در صورت لزوم اقدامات درمانی موردنیاز انجام شود.