تیر کشیدن قلب در جوانان

تیر کشیدن قلب در جوانان می‌تواند علل مختلفی داشته باشد که بیشتر مربوط به دیواره قفسه سینه، اختلاف میزان خونرسانی و اکسیژن رسانی به عضله است. علی رغم شایع نبودن سکته‌های قلبی در افراد جوان به علت حیاتی بودن قلب به عنوان یکی از اعضای بدن، هر گونه علامت ایجاد شده در قفسه سینه بایستی در اسرع وقت توسط متخصص قلب، در کلینیک‌های مرتبط تحت چکاپ کامل قلبی قرار گیرد.
بنابراین اگر دردی را جدیدا تجربه کرده‌اید که با علائمی مثل گرفتگی قفسه سینه، انتشار درد به گلو، تعریق و شدت بسیار زیادی همراه است، بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید تا به وضعیت شما رسیدگی شود و وقت را از دست ندهید. ولی اگر دردها گهگاهی ایجاد می‌شوند و ماهیت خیلی شدید ندارند، نیازی به نگرانی نیست.

Varicose-veins-groin

تير کشيدن قلب در جوانان

تیر کشیدن قفسه سینه در ناحیه قلب طیف گسترده‌ای از علل مختلف را در بر می‌گیرد. شایع‌ترین علل تیر کشیدن قلب در جوانان، علل مربوط به درگیری دیواره قفسه سینه است که غالباً علل خوش خیم و غیر‌اورژانسی هستند.
با این حال از آنجایی که علل قلبی تیرکشیدن قفسه سینه تهدید کننده‌ترین عوامل زمینه‌ای هستند که نیاز به اقدام اورژانسی دارند، هر نوع درد در قفسه سینه نیازمند مراجعه به اورژانس خواهد بود. در ادامه با جزئیات بیشتری به انواع علل تیرکشیدن قلب جوانان خواهیم پرداخت.

تير کشيدن قلب در جوانان نشانه چيست

شاید بپرسید تیر کشیدن قلب در جوانان نشانه چیست، باید بگوییم تیرکشیدن قلب جوانان و کودکان متداول است با این حال مشکل به خصوصی نیست و بیشتر مربوط مشکلات دیواره قفسه سینه است با این حال بالا رفتن ضربان قلب در صورتی که باعث سرگیجه و یا غش کردن فرد شود می‌تواند یک مشکل قلبی باشد و باید در اسرع به کلینیک تخصصی قلب و عروق مراجعه نمایید.

علل قلبی تير کشيدن قلب جوانان

همانطور که جلوتر اشاره شد، هر نوع درد قفسه سینه نیازمند بررسی‌های اورژانسی جهت رد علل قلبی تهدید‌کننده حیات می‌باشد. بنابراین عللی مانند سکته قلبی اگرچه در میان جوانان کمتر شایع‌اند، اما بایستی همیشه به عنوان اولین تشخیص افتراقی جهت حفظ حیات بیمار، مد نظر باشند.
در ادامه مختصرا با نوع درد هر یک از علل زمینه‌ای تیر کشیدن قلب در جوانان آشنا خواهید شد.

– انفارکتوس قلبی: سکته قلبی دردی شدید با ماهیت فشارنده که بیمار معمولا از دست مشت شده برای نشان دادن آن استفاده می‌کند بروز خواهد کرد. این درد به صورت ناگهانی ایجاد شده و می‌تواند همراه با تنگی نفس یا حتی افت سطح هشیاری بیمار باشد.

– درگیری‌های دیواره قفسه سینه:‌ یکی از عوامل شایع تیر کشیدن قفسه سینه در جوانان، مربوط به اختلالات درگیر کننده دیواره قفسه سینه است و در اکثر موارد در دیگر ارگان‌ها وجود ندارد.

شایع‌ترین این موارد costochondritis است که در واقع التهاب محل اتصال غضروف به استخوان می‌باشد. این بیماری، درد تیز و با محل کاملا مشخص ایجاد می‌کند.
به علاوه این درد با کمی فشار دادن آن ناحیه و نیز نفس کشیدن تشدید می‌گردد. درگیری دنده‌ها و بیماری‌های عضلات مثل فیبرومیالژیا نیز می‌توانند درد قفسه سینه با ماهیت ذکر شده داشته باشد.

این دردها معمولا کوتاه است مثلا در حدود چند ثانیه یا دقایقی به طول می‌انجامد و نیز گذراست و برای مدت طولانی باقی نمی‌ماند. همچنین این گونه دردها با تنفس بدتر می شوند.

– رفلاکس مری به معده: یکی از شایع‌ترین‌علل تیرکشیدن قلب جوانان است. این بیماری با بازگشت اسید از معده به مری خصوصا در شرایطی که فرد بلافاصله پس از غذا خوردن دراز بکشد، ایجاد می‌شود.

– علل روان شناختی: در این حالت دردهایی در قفسه سینه ایجاد می‌شود که منشا ارگانیک مشخصی ندارند و مربوط به درگیری قلبی و گوارشی و… نمی‌باشند. این نوع دردها بسیار شایعند، مدل تیر کشنده دارند و عموما در یک ناحیه مشخص از قفسه سینه‌اند که بیمار با انگشت به آن اشاره می‌کند.

منشا اصلی این دردها اضطراب است. همچنین حملات پنیک (نوعی اختلال اضطرابی) نیز می‌توانند با درد قفسه سینه حتی مشابه سکته قلبی بروز کنند (درد ناگهانی شدید، همراه با تنگی نفس، تپش قلب و…) که ترس شدیدی برای بیمار ایجاد می‌کند.

– نوموتوراکس: به علت وارد شدن ناگهانی مقداری هوا، به درون قفسه سینه ایجاد می‌شود. این اتفاق می‌تواند در اثر ضربه به قفسه سینه، آسیب ریه‌ها، پاره شدن کیست‌های آمفیزماتو ریه (کیست‌های هواداری که در بعضی از افراد خصوصا جوانان قدبلند و سیگاری وجود دارند و می‌توانند بسته به شرایط دچار پارگی ناگهانی شوند.) و… ایجاد می‌شود و با ایجاد فشار روی ریه‌ها مانع از باز شدن آنها به صورت طبیعی شده و فرد دچار تنگی نفس و در موارد شدید، حتی افت فشار خون و آسیب ارگان‌ها می‌گردد.

– پریکاردیت: التهاب پرده‌های در برگیرنده قلب به علل مختلف است که دردی تیر کشنده در ناحیه میانی قفسه سینه ایجاد می‌کند که با دراز کشیدن و تنفس بدتر می‌شود و با خم شدن به جلو درد کمی بهبود می‌یابد. این بیماری عموما به دنبال یک عفونت ویروسی تنفسی ایجاد می‌گردد.

– میوکاردیت: مشابه مواردی که در مورد پریکاردیت ذکر شد، می‌تواند در مورد میوکاردیت نیز اتفاق بیفتد. در این حالت فرد پس از یک دوره عفونت ویروسی تنفسی که تجربه کرده است برای مثال با فاصله یک هفته دچار التهاب عضله قلبی می‌گردد و ضمن ایجاد اختلال در عملکرد قلب، دردی نیز در قفسه سینه ایجاد می‌گردد.

– آمبولی ریه: این بیماری در اثر بسته شدن شریان خون رسانی کننده به ریه،‌ با یک لخته خون ایجاد می‌گردد. اغلب اوقات این لخته، از عروق پا کنده شده و در داخل عروق ریه گیر کرده است.
فاکتورهای خطر شکل گیری این لخته در جوانان، بی حرکتی طولانی مدت، مصرف داروهای ضد بارداری، سرطان، اختلالات انعقادی و… می باشد. علائم بیمار به صورت تنگی نفس ناگهانی، افزایش سرعت تنفس، درد ناگهانی قفسه سینه و حتی افت سطح هشیاری می‌باشد.

– آریتمی‌های قلبی: آریتمی در واقع به هرنوع بی نظمی در ریتم طبیعی و منظم قلب گفته می‌شود. این آریتمی‌ها می‌توانند به صورت ناگهانی، گذرا و به تعداد کم در افراد طبیعی نیز ایجاد شوند و اختلالی در عملکرد قلبی شخص ایجاد نمی‌کنند.

با این حال در بعضی موارد، علت این آریتمی‌ها یک ناهنجاری زمینه‌ای در عضله قلبی یا ضربان ساز‌ها یا مسیرهای هدایت کننده الکتریکی قلبی هستند که بایستی در اسرع وقت با مراجعه به متخصص قلب، مورد مداوا قرار گیرند. این اختلالات در موارد شدید می‌توانند با مشکل کردن عملکرد قلبی، زندگی شخص را به خطر بیاندازند.

– کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک: یک بیماری ارثی است که در آن ماهیچه‌های قلب فرد به شدت ضخیم می‌شوند و عملکرد قلب را دچار اختلال می‌کنند. تعداد کمی از این بیماران دچار درد قفسه سینه، تنگی نفس یا نامنظمی ریتم قلب میگردند ‌که مورد آخر، شایع‌ترین علت مرگ ناگهانی جوانان زیر 30 سال است.
– دایسکشن آئورت: در این بیمار تنه شریان آئورت دچار شکاف می‌گردد و دردی با ماهیت خنجری که به پشت تیر می‌کشد را ایجاد می‌کند. این بیماری می‌تواند به صورت شایع در اثر فشار خون بالا یا سندرم‌های ژنتیکی مثل مارفان، اهلرزدانلوس و ترنر که آئورت را دچار اختلالات ساختاری می‌کنند،‌ به وجود آید.

شايع‌ترين دليل تير کشيدن قلب در جوانان

احتمال آن وجود دارد که قلب هر شخصی در طول زندگی بارها تیر بکشد. اما تیرکشیدن قلب جوانان مشکل جدی نیست، با این حال به این معنا نیست که شما مشکلتان را نادیده بگیرد. دلیل تیر کشیدن قلب در جوانان ممکن است ناشی از مشکلات گوارشی، مشکلات عضلانی استخوان‌ها و بیماری شریان کرونری باشد.

درمان تير کشيدن قلب جوانان

حال که فهمیدیم تیر کشیدن قلب در جوانان نشانه چیست ضروری است با رویکردهای درمانی مرتبط با آن نیز آشنا شویم.

• درمان سکته قلبی

درمان علل تیرکشیدن قفسه سینه در ناحیه قلب بسته به عامل ایجاد کننده آن بسیار متغیر است. در ابتدا در صورتی که علائم بالینی بیمار، نوار قلب و چک آنزیم‌های قلبی به نفع سکته قلبی باشد، ضروری است که داروهای حل کننده لخته خون در ساعات اولیه داده شود تا جان بیمار نجات یابد.

• درمان علل درگیر کننده دیواره قفسه سینه

درگیری‌های دیواره قفسه سینه می‌توانند بسته به عامل ایجاد کننده آن، با کورتون (فیبرومیالژیا)، اقدامات حمایتی (شکستگی دنده)، داروهای ضداضطراب (حملات پنیک) و در اغلب موارد با استفاده از داروهای مسکن غیر استروئیدی و… درمان گردند.

• درمان نوموتوراکس

نوموتوراکس بسته به شدت و میزان هوای مکیده شده به درون حفره قفسه سینه سطوح درمانی متفاوتی از اقدام حمایتی تا گذاشتن ابزار های خاصی در قفسه سینه (chest tube) که باعث تخلیه هوای تجمع یافته می‌گردند، متغیر باشد.

• درمان التهاب قلبی

التهاب پرده‌های اطراف قلب یا عضله قلب در پریکاردیت یا میوکاردیت با درمان‌های ضدالتهابی از جمله کورتیکواستروئیدها بهبود می‌یابد.

• درمان آمبولی ریه

آمبولی ریه نیازمند داروهای حل کننده لخته و در موارد بسیار شدید، اقدامات تهاجمی و جراحی جهت تخلیه لخته و نیز در ادامه، درمان نگهدارنده ضدانعقادی خواهند بود.

• درمان هایپرتروفیک کاریومیوپاتی

درکاردیومیوپاتی هایپرتروفیک عملکرد قلب در مراحل اولیه می‌تواند با استفاده از درمان دارویی بهبود یابد اما در مراحل شدید و در صورت عدم کنترل شرایط بیمار با درمان دارویی، ممکن است اقدامات جراحی ضرورت پیدا کند.
در این حالت جراح ممکن است بخشی از عضله رشد یافته قلبی را از سر راه عبور خون بردارد تا عملکرد قلبی به صورت مناسب صورت گیرد.

• درمان دایسکشن آئورت

دایسکشن آئورت یکی دیگر از موارد اورژانسی است چرا که آئورت بزرگترین سرخرگ بدن است و چنانچه دچار پارگی شود در اندک زمانی می‌تواند بیمار را دچار مرگ کند. دایسکشن آئورت در مراحل اولیه معمولا با کنترل فشارخون در صورت وجود، سپس جراحی اورژانسی جهت اصلاح دیواره رگ و بازگشت سیستم خون رسانی کننده اعضای بدن به حالت قبل صورت می‌گیرد.

• درمان آریتمی‌های قلبی

آریتمی‌های قلبی با تشخیص پزشک معالج ممکن است به درمانی احتیاج نداشته باشند و یا در موارد تهدید‌کننده حیات، نیاز باشد شخص به تشخیص پزشک، داروهای ضد آریتمی قلبی را طولانی مدت استفاده کند یا از دستگاه‌های کنترل کننده ریتم قلبی که زیر پوست کاشته می‌شوند یا حتی ضربان سازها استفاده کند.

علائم تير کشيدن قلب در جوانان

حال که با دلیل تیر کشیدن قلب در جوانان آشنا شدیم بد نیست به شناسایی علائم آن بپردازیم. علائم تیر کشیدن قلب در جوانان می‌تواند علائم قلب درد عصبی باشد که شامل : سرگیجه هنگام حرکت، مشکل تنفسی در ورزش ، بالا بودن ضربان قلب حتی در استراحت است با مشاهده این گونه مشکلات به پزشک مراجعه کنید.

سخن پايانی

در این محتوا سعی بر آن بود که به صورت خلاصه شما را با علل قلبی و غیرقلبی تیر کشیدن قلب در جوانان آشنا کنیم. همانطور که جلوتر هم ذکر شد، رسیدگی به هر نوع درد قفسه سینه یک اقدام اورژانسی است تا علت زمینه‌ای آن اعم از علل قلبی و غیرقلبی مشخص شود.
چرا که امروزه به علت رواج زندگی ماشینی و مصرف سیگار و الکل و افزایش چاقی، چه در فرد جوان و چه مسن، بیماری‌های قلبی شیوع بالایی پیدا کرده‌اند.
بنابراین در صورت وجود هر نوع درد در ناحیه قفسه سینه حتی اگر شدید و ناگهانی نباشد ضروری است به اورژانس مراجعه کنید و پس از آن در صورت وجود علت زمینه‌ای از نوع قلبی، تحت مراقبت منظم متخصصین قلب در کلینیک‌های تخصصی قلب قرار گرفته و مشاوره لازم به عمل آورید. پزشکان مجموعه تخصصی و فوق تخصصی ما می‌توانند شما را در این زمینه هدایت کنند.